Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (3 minutter siden):

Som sagt så er jeg ingen ekspert og Hemsedal saken er jo gammel nå, men hvis jeg husker rett så sto det altså på hvorvidt det var rimelig at de tre skulle skjønne at hun ikke var i stand til å samtykke og at hun heller ikke gjorde det.

Hennes argument var at hun var så ruset at det å skulle løpe ut av huset eller begynne å formulere ord som at dette vil jeg ikke osv, var hun rett og slett for rusa til, deres argument var at hun til tross for å være ruset hadde blikkkontakt, hun beveget seg, hun var ikke sovende eller bevisstløs. Jeg mener dette var hva som fikk de frikjent, hva man mente det var rimelig å forvente at de forsto, og det er her jeg mener forventningen vil være høyere ved en samtykkelov. Da kan du ikke lenger være usikker, eller anta, eller ikke forstå at den andre ikke ville. Du må hevde at du visste at vedkommende samtykket. Slik jeg forstår det. 

Og jeg mener det er sannsynlig at MBH sitt forsvar vil bruke samme argumentasjon som i Hemsedal saken, spesielt hvis det stemmer at han har hatt frivillig sex med noen av ofrene på forhand, enda mer hvis de på video er rusa men våken. Til sist vil det også tale til hans favør mener jeg å ha lest ett sted at en av jentene hadde samtykket til at han kunne gjøre seksuelle handlinger mot henne når hun sov? 

Det er vel noe ala det samme som saken om gruppevoldtekt i Bergen , der de mente hun ikke var så full og at hun var med på det. Så ja la oss håpe samtykkeloven vil være til nytte i sånne saker 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep, personangrep, spekulasjoner og avsporinger.

Forumansvarlig

• Liker 2
Skrevet (endret)

MBHs store problem er jo at han har filmet det selv, og når f.eks Linni ikke er våken på sine bilder og sier hun aldri var med på noe seksuelt med MBH, er bla. a. denne saken en av tingene som nesten garantert får han dømt.

Jeg tipper advokatene til MBH kommer til å prøve å gå hardt etter hennes 'ære', og så håper jeg slikt tull vil bli slått hardt ned på.

Andenæs var ikke akkurat god i Nokas-saken, så spørsmålet er om en samlet påtalemyndighet og et kobbel enormt gode advokater hos ofrene kommer til å gjøre dette til slakten det ser ut som det blir.

Endret av Ellie42
  • Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
Svigermor skrev (13 minutter siden):

Han hadde mange grunner til å ikke ville gi fra seg telefonen sin: 

Høiby googlet forskjellen på overgrep og voldtekt etter at han ble pågrepet

https://www.aftenposten.no/norge/i/1MQdAB/hoeiby-saken-googlet-forskjellen-paa-overgrep-og-voldtekt?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Og dette er sønnen til vår kommende dronning...Dessverre.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Svigermor skrev (13 minutter siden):

Han hadde mange grunner til å ikke ville gi fra seg telefonen sin: 

Høiby googlet forskjellen på overgrep og voldtekt etter at han ble pågrepet

https://www.aftenposten.no/norge/i/1MQdAB/hoeiby-saken-googlet-forskjellen-paa-overgrep-og-voldtekt?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Tja alt har noe med kontekst å gjøre.  Håper ikke  mitt søk på det samme skulle si noe om at jeg er skyldig i noe. 

Klart er det mistenkelig  om er slikt søk dukker opp av ingenting,  kontra om det er en grunn til det. Har nok et slikt søk selv, etter denne saken oppsto og at det ble nettopp  tema forskjell  på voldtekt og overgrep.

Dog  tenker jeg jo at meldingene  i chat loggen se og hør la frem, peker jo mer sikkert i retning skyld. Der den ene nevner at er informert  om flere voldtekter. Så han må jo ha komunisert dette ut til enkelte  andre også. Han må jk ha en forklaring på et slikt  søk tenker eg. Så da er  det jo litt dumt media blåser  opp  slike beviser  før  rettssaken.  Da hjelper de jo godt  til i Marius  sine forberedelser iallefall. 

Så syntes media  nå bør kanskje  roe litt ned  med slike artikler før rettsaken. I februar  kan de ta dette opp da

• Nyttig 1
Gjest Svigermor
Skrevet
Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Så syntes media  nå bør kanskje  roe litt ned  med slike artikler før rettsaken. I februar  kan de ta dette opp da

For min del er det fint at de kommer nå, for i februar er jeg på ferie.

Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Tja alt har noe med kontekst å gjøre.  Håper ikke  mitt søk på det samme skulle si noe om at jeg er skyldig i noe. 

Klart er det mistenkelig  om er slikt søk dukker opp av ingenting,  kontra om det er en grunn til det. Har nok et slikt søk selv, etter denne saken oppsto og at det ble nettopp  tema forskjell  på voldtekt og overgrep.

Dog  tenker jeg jo at meldingene  i chat loggen se og hør la frem, peker jo mer sikkert i retning skyld. Der den ene nevner at er informert  om flere voldtekter. Så han må jo ha komunisert dette ut til enkelte  andre også. Han må jk ha en forklaring på et slikt  søk tenker eg. Så da er  det jo litt dumt media blåser  opp  slike beviser  før  rettssaken.  Da hjelper de jo godt  til i Marius  sine forberedelser iallefall. 

Dette tenker jeg også. Jeg også søker på alt mulig inne på google, og hvis jeg skulle blitt "tatt" for noe, så vil det nok bli sett i sammenheng med andre faktorer i tillegg. Sånn som her - vi vet jo hva Marius har gjort og hva han har lagret av bevis. Å søke på ting i seg selv er ikke ulovlig, med mindre man snakker om skikkelig grove ting. Mens med Marius så er jo dette søket et bevis på at han (i mine øyne) prøver å finne ut om han er "safe" mtp voldtektsanklager. Det virker jo som at han er veldig klar over hva han har drevet med, og prøver med disse søkene å finne ut om han har krysset en viss linje eller ei. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Dette tenker jeg også. Jeg også søker på alt mulig inne på google, og hvis jeg skulle blitt "tatt" for noe, så vil det nok bli sett i sammenheng med andre faktorer i tillegg. Sånn som her - vi vet jo hva Marius har gjort og hva han har lagret av bevis. Å søke på ting i seg selv er ikke ulovlig, med mindre man snakker om skikkelig grove ting. Mens med Marius så er jo dette søket et bevis på at han (i mine øyne) prøver å finne ut om han er "safe" mtp voldtektsanklager. Det virker jo som at han er veldig klar over hva han har drevet med, og prøver med disse søkene å finne ut om han har krysset en viss linje eller ei. 

Jeg tenker jo at søket kan være pga  netopp at han ikke ble tatt for det første gangen pga han vet han har gjort.  Et slikr søk kan selvsagt  forsterke  sannsynlighet til skyld og det kan ikke det. 

Jeg er i bunn og grunn forutintatt og tenker søket har noe med skyld å gjøre. Men prinsippielt forholder jeg meg til ar han har ikke uttalt seg noe om det. Og vi vet ikke hvorfor han søkte det opp. Det blir myndighetene sin konklusjon. 

• Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker jo at søket kan være pga  netopp at han ikke ble tatt for det første gangen pga han vet han har gjort.  Et slikr søk kan selvsagt  forsterke  sannsynlighet til skyld og det kan ikke det. 

Jeg er i bunn og grunn forutintatt og tenker søket har noe med skyld å gjøre. Men prinsippielt forholder jeg meg til ar han har ikke uttalt seg noe om det. Og vi vet ikke hvorfor han søkte det opp. Det blir myndighetene sin konklusjon. 

Neida, men det er likevel åpenbare likehetstrekk mellom det han har filmet beviser for av at han selv har gjort, og søkene i google. Tror det skal godt gjøres å prøve å bortforklare søkene i denne sammenheng.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (7 minutter siden):

Neida, men det er likevel åpenbare likehetstrekk mellom det han har filmet beviser for av at han selv har gjort, og søkene i google. Tror det skal godt gjøres å prøve å bortforklare søkene i denne sammenheng.

Absolutt.  Men det er også noe som heter bekreftelsefelle. 

Søket kan ha noe med det han har gjort eller ikke ha noe med det han har gjort.

Eks:  søket kan komme av en voldteksanlage mot en kompis,  som har sagt noe om at straff er mindre om det heter overgrep fremfor voldtekt. 

Eller  at han er redd for hva politiet  kan finne på hans telefon.  

Den ene settingen  bekrefter at søket er knyttet til hans handlinger,  den andre grunnen avkrefter.  Så et søk er et søk, også må man sette det i riktig  kontekst 

Hvis grunnen bekrefter,  så vil det jo peker i retning  mer sannsynlighet for skyld, enn ikke skyld. Men  etter publisering har ikke dette "beviset" stor verdi. Da forklaringer altid kan tilpasses. Så denne publikasjonen,  hjelper iallefall Marius,   mer enn jeg har nytte av å vite det nå. Jeg vil helst høre om dette i februar,  for min del

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Absolutt.  Men det er også noe som heter bekreftelsefelle. 

Søket kan ha noe med det han gar gjort eller ikke ha noe med det han har gjort.

Eks:  søket kan komme av en voldteksanlage mot en kompis,  som har sagt nie om at straff er mindre om det heter overgrep fremfor voldtekt. 

Eller  at han er redd for hva politiet  kan finne på hans telefon.  

Den ene settingen  bekrefter at søket er knyttet til hans handlinger,  den andre grunnen avkrefter.  Så et søk er et søk, også må man sette det i riktig  kontekst 

Hvis grunnen bekrefter,  så vil det jo peker i retning  mer sannsynlighet for skyld, enn ikke skyld. Men  etter publisering har ikke dette "beviset" stor verdi. Da forklaringer altid kan tilpasses. Så denne publikasjonen,  hjelper iallefall Marius,  enn jeg har nytte av å vite det nå. Jeg vil helst høre om dette i februar,  gor min del

Og det tipper jeg at du får, altså høre om dette i februar. Alt sånt her vil garantert bli nevnt. Spent på hva de lander på, på flere punkter.

• Liker 1
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (7 minutter siden):

Og det tipper jeg at du får, altså høre om dette i februar. Alt sånt her vil garantert bli nevnt. Spent på hva de lander på, på flere punkter.

Ja. Spent selv. Jeg har jo tenkt at saken er nok værre enn vi har hørt om. På en annen side er jeg også litt usikker på det. Da mye av det vi har hørt om også har vist seg å være overdrevent eller feil. Da snakker jeg ikke om hva som står i tiltale punktene. Der er det nok mindre enn det egentlig  har vært. 

Chatloggen, sier  noe om at ting kan være værre. Samtidig  mangler det bekreftene info om mye annet. 

Men tenker vi får noe overraskelser.  

Han kan bli dømt for hele eller deler av tiltalen.  Ogs straff utgis iht minstestraff og formaliteter og hvor alvorlig retten tolker det og ikke

Har litt magefølelse for at det er værre ting vi ikke har hørt om eller har lekket ennå. 

Endret av Krokenguri
  • Liker 3
Skrevet

Jepp. Jeg tror jo at disse søkene ble gjort av åpenbare grunner. 

• Liker 4
Skrevet

Han hadde jo ikke slettet alle videoene/bildene heller. Så han er jo ikke veldig bevisst på hva han burde slette og ikke ifht hva som gagner ham selv og ikke. Ikke så smart. 

• Liker 1
Skrevet

Han prøvde jo slette via iCloud og han leverte en knust tlf uten SIM-kort 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Er lite som er rasjonelt i hans oppførsel synes jeg, så at han ikke har slettet det søket, står fint i stil med resten, dessverre.

• Liker 3
Skrevet
FruR skrev (2 minutter siden):

Ja men det var vel en mnd eller noe mellom der. Litt sent å begynne å slette etter politiet  har fått  tak i tlf.

Så jo den ene i chat loggen skrev noe om at han håpet mariusbikke var så dum at han ikke hadde slettet innholdet på telefonen.  Denne vennen visste tydeligvis noe om innholdet 

• Liker 2
Skrevet
FruR skrev (4 minutter siden):

Ja, etter han ble tatt. Begynte å brenne under bena på ham. Synes det er merksnodig at han ikke slettet dette søket med èn gang etter at han hadde søkt det opp...

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...