Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (Akkurat nå):

Siden den ikke var tredd i kraft for forholdene han er anklaget for vil den dessverre sikkert ikke gjelde her, antar jeg da. 

Korrekt. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (6 minutter siden):

Er nok flere lover dette gir mening for. Men det har vel aldri vært lov å forgripe seg på folk. Er jo common sense at man skal forsikre seg om at det er et samtykke tilstede, og spesielt hvis det er drugs eller alkohol med i bildet. Eller bevisstløshet/soving. Sånn tenker jeg da, men kan jo hende jeg ser svart/hvitt på det.

Nei, det har aldri vært lov og forgripe seg på folk. 

også før « seksuell omgang med bevisstløs person « ble regnet som voldtekt, kunne man bli dømt for uaktsomme oppførsel , fordi det er common sense og forsikre seg at personen er våken og med. Straffene var latterlig lave da. Så det var viktig at den loven ble gjort om til at det ble regnet som voldtekt også når personen sover / bevisstløs / dopa. 
den helt nye loven, er den prøvd for retten ennå? Jeg er glad for at den er kommet, forbyggende, men er litt usikker på hva den er verdt i en rettssak . Det blir jo fortsatt ord mot ord . « hun nikket samtykkende « « jeg syntes hun sa ja « 🤷‍♀️ jeg vet ikke, spent på og se det i praksis. Jeg vet ikke hvor mye det ville hatt og si i sakene mot Marius .. 

nei, jeg synes ikke det gir mening at lover har tilbakevirkende kraft, det ville jo vært kaos . Det er viktig at noen lover endres . 

Skrevet
Orly skrev (1 minutt siden):

Nå er det sagt fra hennes forsvarer at møtet var tilfeldig, men nei det trenger ikke være noe galt med de, virkelig ikke.

Tilfeldig er noe helt annet. Du skrev som om det var et planlagt møte. Jo hvis du drar på "date " hyttetur what ever med en du har bedt om besøksforbud mot er det virkelig mulighet for at det er noe galt med deg eller kraftig manipulert.

• Liker 1
Skrevet (endret)
M.H85 skrev (7 minutter siden):

Herregud... men det må jo være noe galt med disse damene og,altså de som fortsetter å møte han etter han har mishandlet dem?? 

Neida. De møttes tilfeldig i følge hennes advokat, snakket litt og han dro

Dog er det også noe som heter traumebånd, så uvanlig  er det heller ikke 

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (Akkurat nå):

også før « seksuell omgang med bevisstløs person « ble regnet som voldtekt, kunne man bli dømt for uaktsomme oppførsel , fordi det er common sense og forsikre seg at personen er våken og med. Straffene var latterlig lave da. Så det var viktig at den loven ble gjort om til at det ble regnet som voldtekt også når personen sover / bevisstløs / dopa. 
den helt nye loven, er den prøvd for retten ennå? Jeg er glad for at den er kommet, forbyggende, men er litt usikker på hva den er verdt i en rettssak . Det blir jo fortsatt ord mot ord . « hun nikket samtykkende « « jeg syntes hun sa ja « 🤷‍♀️ jeg vet ikke, spent på og se det i praksis. Jeg vet ikke hvor mye det ville hatt og si i sakene mot Marius .. 

nei, jeg synes ikke det gir mening at lover har tilbakevirkende kraft, det ville jo vært kaos . Det er viktig at noen lover endres . 

I saker som Hemsedal saken tror jeg en samtykkelov ville hatt ganske mye å si ettersom det var både videobevis og vitner som beskriver henne helt ute av det. I MBH sitt tilfelle er det også videobevis tydeligvis. Hva de inneholder aner jeg ikke. Jeg tror grenseoppgangen her er utslagsgivende, jeg ser flere bruker ordet bevisstløs og sovende, men hva med veldig rusa og helt borte til tross for at man har øyne åpen? Her ville jo en samtykkelov trekke ett klart skille. Om ingen sak er prøvd i Norge tipper jeg kanskje man kan finne noe fra Sverige siden den har vært der lengre? Aner ikke med andre nordiske land hvordan det fungerer der… 

• Liker 3
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (4 minutter siden):

Siden den ikke var tredd i kraft for forholdene han er anklaget for vil den dessverre sikkert ikke gjelde her, antar jeg da. 

Nei det vil den nok ikke, men det er uansett viktig og riktig med en sånn lov og vil forhåpentligvis hjelpe andre 

• Nyttig 1
Skrevet
M.H85 skrev (15 minutter siden):

Tilfeldig er noe helt annet. Du skrev som om det var et planlagt møte. Jo hvis du drar på "date " hyttetur what ever med en du har bedt om besøksforbud mot er det virkelig mulighet for at det er noe galt med deg eller kraftig manipulert.

Istedet for å legge skylden over på de fornærmede ville det være bedre å sette seg inn i relasjonen og traumebåndene som oppstår i turbulente forhold med fysisk og psykisk vold.

Bare slutt å lete etter feil på de fornærmede. Det er ingenting galt med dem.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Nymerïa skrev (9 minutter siden):

Det skjedde etter andre verdenskrig. Folk ble henrettet for ting de hadde gjort under krigen, men da hadde vi ikke dødsstraff for sivilbefolkningen.

https://no.wikipedia.org/wiki/Klinge-dommen

Nymerïa skrev (9 minutter siden):

Det skjedde etter andre verdenskrig. Folk ble henrettet for ting de hadde gjort under krigen, men da hadde vi ikke dødsstraff for sivilbefolkningen.

https://no.wikipedia.org/wiki/Klinge-dommen

Det har du rett i. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
M.H85 skrev (3 minutter siden):

Beklager uklarheten , men nei det trenger selvsagt ikke være noe galt av den grunn

• Liker 1
Skrevet
Orly skrev (Akkurat nå):

Nei det vil den nok ikke, men det er uansett viktig og riktig med en sånn lov og vil forhåpentligvis hjelpe andre 

Ja jeg håper det. Ikke minst så setter den også noen grenser ut i samfunnet om hva samtykkende sex faktisk er, spesielt viktig for enkelte som tydeligvis finner dette forvirrende. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Orly skrev (Akkurat nå):

Beklager uklarheten , men nei det trenger selvsagt ikke være noe galt av den grunn

Nei, skjønner jo at noen sliter med å løsrive/traumer osv.... Uansett forstår jeg ikke hvor sprø denne fyren må være, snakk om å ligge "lavt" før rettsaken😬

• Liker 2
Skrevet
M.H85 skrev (2 minutter siden):

Nei, skjønner jo at noen sliter med å løsrive/traumer osv.... Uansett forstår jeg ikke hvor sprø denne fyren må være, snakk om å ligge "lavt" før rettsaken😬

Om det så ikke er villet forsvarertaktikk da. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
M.H85 skrev (14 minutter siden):

Han vet ikke sitt eget beste, hører ikke på råd og mangler konsekvenstankegang etter mitt syn.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Raven.Writingdesk skrev (6 minutter siden):

Ja jeg håper det. Ikke minst så setter den også noen grenser ut i samfunnet om hva samtykkende sex faktisk er, spesielt viktig for enkelte som tydeligvis finner dette forvirrende. 

Det gjør det og det må tydeligvis til , utrolig nok . 

Endret av Orly
  • Nyttig 1
Skrevet
Rev. Revenge skrev (Akkurat nå):

Han vet ikke sitt eget beste, hører ikke på råd og mangler konsekvenstankegang etter mitt syn.

Graver sin egen grav. Den fyren som har tilgang til all hjelp vanlige ikke får, samt rike forereldre som kan skaffe de beste terapeuter, helsehjelp. Så driter han i det🤢 Det andre foreldre kan drømme om gi barna sine får han. Det gjør hele fyren enda mer vemmelig. Asj🤢

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Rev. Revenge skrev (1 minutt siden):

Enten er det han som har roet seg eller så er det media som  har roet seg. Iallefall  ikke så mye skriverier nå ang hvor han er og hva han gjør. Iallefall  ikke dukket opp flere saker etc nå.

• Liker 1
Skrevet
Kvittre skrev (11 minutter siden):

Aner ikke om den er prøvd for retten. Håper jo at med denne loven, at folk faktisk er mer nøye på om det er samtykke eller ikke til stede. Men skal ikke være naiv og si at den vil løse alle problemer, så den vil garantert blir prøvd for retten før eller siden. 

Ser det med kaos mtp tilbakevirkende kraft, da. Definitivt.

• Liker 1
Skrevet
M.H85 skrev (5 minutter siden):

For meg virker han helt ute av kontroll og  som en som ikke bryr seg om noe som helst , samme hvor alvorlig det er.  Rett og slett veldig skremmende i grunn.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (2 minutter siden):

I saker som Hemsedal saken tror jeg en samtykkelov ville hatt ganske mye å si ettersom det var både videobevis og vitner som beskriver henne helt ute av det. I MBH sitt tilfelle er det også videobevis tydeligvis. Hva de inneholder aner jeg ikke. Jeg tror grenseoppgangen her er utslagsgivende, jeg ser flere bruker ordet bevisstløs og sovende, men hva med veldig rusa og helt borte til tross for at man har øyne åpen? Her ville jo en samtykkelov trekke ett klart skille. Om ingen sak er prøvd i Norge tipper jeg kanskje man kan finne noe fra Sverige siden den har vært der lengre? Aner ikke med andre nordiske land hvordan det fungerer der… 

Går ikke både sovende og rusa under bevisstløs? 

jeg aner ikke hvor mye samtykkeloven ville ha og si, i forhold til at det blir påstand mot påstand . Jeg er spent på denne loven. Jeg mener at den uansett vil virke forebyggende, en bevissthet om at det ikke bare er og ta for seg om det ikke blir protestert om du skjønner.  Ja, kan prøve og finne noen saker fra sverige for og se hvor mye bevis for samtykke - enten muntlig eller gjennom handling - som skal til. 

• Liker 1
Skrevet
Reisejenta skrev (4 minutter siden):

Om det så ikke er villet forsvarertaktikk da. 

Det må i såfall være en veldig dårlig taktikk, spør du meg. 

• Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...