Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
-Pusheen- skrev (18 minutter siden):

Han hadde jo ikke slettet alle videoene/bildene heller. Så han er jo ikke veldig bevisst på hva han burde slette og ikke ifht hva som gagner ham selv og ikke. Ikke så smart. 

De stoppet vel slettingen

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

De stoppet vel slettingen

Han trodde han kunne lure systemet. Bra at han ikke lyktes. 

• Liker 4
Skrevet
Ti.09 skrev (1 time siden):

Og dette er sønnen til vår kommende dronning...Dessverre.

Jeg skjønner ikke dette store fokuset på at mor blir dronning. Saken er forferdelig for alle involverte og det å vite at ens barn rett og slett er ond, for ‘bare’ rusmisbruk forklarer ikke dette, må være en av de største sorger. At han tilhører den utvidede kongefamilien gjør at saken har offentlighetens interesse, men MM blir da ikke noen dårligere dronning pga denne saken! Skandaler i kongehus er ikke akkurat noe nytt, rent historisk. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Hallepalle2 skrev (17 minutter siden):

Jeg skjønner ikke dette store fokuset på at mor blir dronning. Saken er forferdelig for alle involverte og det å vite at ens barn rett og slett er ond, for ‘bare’ rusmisbruk forklarer ikke dette, må være en av de største sorger. At han tilhører den utvidede kongefamilien gjør at saken har offentlighetens interesse, men MM blir da ikke noen dårligere dronning pga denne saken! Skandaler i kongehus er ikke akkurat noe nytt, rent historisk. 

Jeg synes hvordan hun håndterer Marius og Marius-saken sier noe om MM sine evner som kommende dronning jo.. 

Endret av FruR
  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Hallepalle2 skrev (14 minutter siden):

Nå har vel foreldre med ondskapsfulle barn alltid blitt kritisert. Foreldrene til Marius kommer nok ikke unna kritikken de heller (selv om de er priviligerte).

Det er helt naturlig å lure på hvorfor noen blir som de blir. Foreldre og oppdragelse blir selvfølgelig en naturlig del av den undringen. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
Ms.Hannigan skrev (1 time siden):

Nå har vel foreldre med ondskapsfulle barn alltid blitt kritisert. Foreldrene til Marius kommer nok ikke unna kritikken de heller (selv om de er priviligerte).

Det er helt naturlig å lure på hvorfor noen blir som de blir. Foreldre og oppdragelse blir selvfølgelig en naturlig del av den undringen. 

Det er spesielt naturlig når man tenker på at kronprinsen og kronprinsessen også er foreldre til en fremtidig dronning og hvis de har feilet totalt i oppdragelsen av Marius, hvordan foreldre  har de vært for IA?  Det sier også noe om hvilken verdier kronprinsparet har som igjen sier noe om hvordan de passer i rollen som monarker. 

Endret av FruR
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
FruR skrev (9 minutter siden):

Deg er spesielt naturlig når man tenker på at kronprinsen og kronprinsessen også er foreldre til en fremtidig dronning og hvis de har feilet totalt i oppdragelsen Marius hvilken hvordan foreldre  har de vert for IA?  Det sier også noe om hvilken verdier kronprinsparet har som igjen sier noe om hvordan de passer i rollen som monarker. 

Absolutt.

At en voksen mann, fra en ressurssterk familie, må google hva et overgrep innebærer strafferettslig, sier mye om hva det ikke er blitt snakket om i det hjemmet. 

Endret av Ms.Hannigan
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Krimpodden har nå en lang episode som heter det lange dokumentet i høiby-saken. 

Vet ikke om den ligger i gratis pod ennå. Men der går de igjennom rettsaken dag for  dag.  Så ville bare  tipse om at det ligger ute i pod form iallefall  nå.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring, personangrep, spekulasjoner, ryktespredninger og tilhørende svar. Minner derfor om denne regelen:

Sitat

* Spekulasjoner eller ryktespredning. Det er ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum, eller spekulere rundt årsakssammenhenger man ikke kjenner, når dette vurderes å være til skade for den eller de omtalte partene, eller deres nærstående. Du har selv ansvar for å dokumentere dine påstander fra anerkjente kilder i tilfeller hvor årsakssammenhenger ikke vurderes å være allmenn kjent. Når det gjelder opplysninger om økonomi og potensielt straffbare forhold vil det være strengere krav for dokumentasjon.

Rhodiola, adm.

• Nyttig 6
Skrevet
Krokenguri skrev (19 timer siden):

Tja alt har noe med kontekst å gjøre.  Håper ikke  mitt søk på det samme skulle si noe om at jeg er skyldig i noe. 

Klart er det mistenkelig  om er slikt søk dukker opp av ingenting,  kontra om det er en grunn til det. Har nok et slikt søk selv, etter denne saken oppsto og at det ble nettopp  tema forskjell  på voldtekt og overgrep.

Dog  tenker jeg jo at meldingene  i chat loggen se og hør la frem, peker jo mer sikkert i retning skyld. Der den ene nevner at er informert  om flere voldtekter. Så han må jo ha komunisert dette ut til enkelte  andre også. Han må jk ha en forklaring på et slikt  søk tenker eg. Så da er  det jo litt dumt media blåser  opp  slike beviser  før  rettssaken.  Da hjelper de jo godt  til i Marius  sine forberedelser iallefall. 

Så syntes media  nå bør kanskje  roe litt ned  med slike artikler før rettsaken. I februar  kan de ta dette opp da

Konteksten her er at han hadde gjort handlinger som nå har gjort at han er tiltalt for flere voldtekter, og etterforsket for ennå flere der sakene er henlagt fordi påtalemakten ikke har vært sikre nok på å kunne bevise dem utover all rimelig tvil. 

Søkene var innen han ble siktet for seksuelle overgrep, og samtidig som han hadde en advokat. 

Så er ikke urimelig å sett i den faktiske konteksten tenke at han søkte på dette da han var bevist på at han opp gjennom årene hadde gjort handlinger som muligens kunne medføre straffeansvar for seksuell brudd. 

Fordi den tanken, passer perfekt inn i konteksten. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Ms.Hannigan skrev (19 timer siden):

Absolutt.

At en voksen mann, fra en ressurssterk familie, må google hva et overgrep innebærer strafferettslig, sier mye om hva det ikke er blitt snakket om i det hjemmet. 

For noe tull. Tipper det er en hel del her som har googlet både det og de ulike voldshjemlene mens denne saken har pågått, uten at det sier noen verdens ting om foreldrene. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Konteksten her er at han hadde gjort handlinger som nå har gjort at han er tiltalt for flere voldtekter, og etterforsket for ennå flere der sakene er henlagt fordi påtalemakten ikke har vært sikre nok på å kunne bevise dem utover all rimelig tvil. 

Søkene var innen han ble siktet for seksuelle overgrep, og samtidig som han hadde en advokat. 

Så er ikke urimelig å sett i den faktiske konteksten tenke at han søkte på dette da han var bevist på at han opp gjennom årene hadde gjort handlinger som muligens kunne medføre straffeansvar for seksuell brudd. 

Fordi den tanken, passer perfekt inn i konteksten. 

Dette var akkurat  poenget mitt. Kontekst  er viktig iht hvorvidt dette beviser noe eller ikke. Nå går jo du rett  i en bekreftelsefelle.  Fordi denne grunnen til disse søkene, har ikke han forklart seg om som vi vet noe om. Og da blir jo det du tenker kun noe som passer inn, men som ikke nødvendigvis er riktig. 

Når slike mulige bevis blir publisert i media, som kan brukes i retten. Blir slike bevis ubrukelig i retten fordi han kan sitte å lese slikt og tilpasse sin forklaring

Hvis han har forklart seg for politiet  og før en slik lekkasje,  så har dette fortsatt en relevans. At media velger å trykke dette nå, er med på å forhåbdsdømme han,  som hans advokater har tatt opp. Fordi de legger ut ting som fører  netopp til det. 

Er vel ingen her som tenker han er uskyldig,  og jeg tenker svært få i hele landet tenker det også. Men det er jo veldig dumt når media  lekker "bevis" hele tiden,  som blir ubrukelig  i retten. Som hjelper han å vinne. Det er vanskelig nok å bevise i retten over rimelig tvil ang voldtekt. Når ikke  det å bli bært ut av en taxi fordi man ikke klarer  å stå på egne bein er nok til  å dømme noen.

Retten  ville kunne vurdere  et svar opp mot spørsmål om hvorfor han søkte dette opp rett etter han ble arrestert . Nå har et slikt spørsmål ikke noen verdi. Fordi det står i landsdekkende aviser

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Nyttig 3
Skrevet
FruR skrev (22 timer siden):

Jeg synes hvordan hun håndterer Marius og Marius-saken sier noe om MM sine evner som kommende dronning jo.. 

Nettopp! Det kan ikke underdrives at det fremkommer informasjon som setter kvalifiserte forventninger i fokus. 
Kan landet ha en dronning som synes å dekke over ulovligheter? Kan landet ha en dronning som blir rasende på politiansatte som gjør jobben de er satt til? 
Jeg tør tenke at det vil fremkomme ytterligere informasjon under rettsaken, og som involverer kronprinsparet. De har gitt bolig til ham og i praksis vært medavhengige på mange måter. Det er IKKE bra det heller, for å si det forsiktig. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (23 timer siden):

Ja men det var vel en mnd eller noe mellom der. Litt sent å begynne å slette etter politiet  har fått  tak i tlf.

Så jo den ene i chat loggen skrev noe om at han håpet mariusbikke var så dum at han ikke hadde slettet innholdet på telefonen.  Denne vennen visste tydeligvis noe om innholdet 

Ja og  mediene publiserte en chatlogg hvor Marius sine kompiser snakket om hvor mye trøbbel Marius ville være i hvis politiet fikk tak i «den andre» telefonen hans… https://www.seher.no/kongelig/ingenting-i-samfunnet-a-gjore/82291774

Endret av FruR
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
~ Ada ~ skrev (3 timer siden):

For noe tull. Tipper det er en hel del her som har googlet både det og de ulike voldshjemlene mens denne saken har pågått, uten at det sier noen verdens ting om foreldrene. 

At han i det hele tatt googlet tematikken mener jeg at sier en hel del om oppveksten. En oppdragelse er også at det kommuniseres noe om holdninger til potensielle partnere/venner når det gjelder normer, etikk og moral. Foreldre har et ansvar for å snakke om disse tingene også. Det skulle bare mangle, vil jeg si. Parallelt er det også å forvente at foreldre følger med på sine unge og hva de gjør. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)

Foreldre følger da ikke med på hva voksne barn gjør av nettsøk og mobil-aktivitet? ☺️ Ærlig talt. Det sier ingenting om oppdragelsen, heller, hva han gjør på nettet når han er over 18 år. Skal like å se de foreldrene som gjør det selv med ungdom mellom 16-18, det er særdeles få, dessverre. 

For de som ønsker fakta og ikke synsing om foreldre følger med på nettbruken til ungdom under 18:

https://www.medietilsynet.no/fakta/rapporter/barn-og-medier/foreldreregulering-barns-mediebruk/

Selvsagt er det ikke undersøkt om foreldre følger med på voksne barn. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
~ Ada ~ skrev (4 timer siden):

Det kan du få tippe.

Jeg tipper det ikke er en hel del som har gjort det. Jeg har ikke begått overgrep for så å google om det er straffbart. Det har jeg faktisk alltid visst var straffbart og ondskapsfullt. Det trenger jeg ikke google. Rett og galt har jeg lært primært av mine foreldre.

Vi får være enige om å være uenige her.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Ms.Hannigan skrev (9 minutter siden):

Det kan du få tippe.

Jeg tipper det ikke er en hel del som har gjort det. Jeg har ikke begått overgrep for så å google om det er straffbart. Det har jeg faktisk alltid visst var straffbart og ondskapsfullt. Det trenger jeg ikke google. Rett og galt har jeg lært primært av mine foreldre.

Vi får være enige om å være uenige her.

Spørsmålet var ikke om det er straffbart, men hva et overgrep innebærer strafferettslig. Straff har vært diskutert her flere ganger, med ulike linker.

Jeg googler det igjen:

Seksuallovbrudd:

Lov om straff (straffeloven) - Kapittel 26. Seksuallovbrudd - Lovdata https://share.google/QSTJzkCPU7NL9pyrB

Kroppskrenkelse og vold i nære relasjoner:

Lov om straff (straffeloven) - Kapittel 25. Voldslovbrudd mv. - Lovdata https://share.google/h5z8bRkfBGiPxh6eP

Som du ser, er det ulike kategorier og strafferammer, og det er selvfølgelig interessant av mange forskjellige grunner og helt uavhengig av oppdragelse. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...