Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Rev. Revenge skrev (3 minutter siden):

Vi vet ikke hvordan Høiby har finansiert livet sitt. Vi vet at han har sagt at foreldrene gir ham lommepenger og kronprinsparet betaler regningene hans før de går til inkasso.

Pengene har ingenting å si for valgene Høiby tar når det kommer til overgrep og vold. Høiby er fullstendig på egotripp og valgene hans er hans ansvar alene.

Nora har forsåvidt også sagt at han fikk penger av dem. 

Jeg tror penger har gjort det lettere for ham å begå overgrep der de har blitt begått, men hadde han ikke hatt pengene, hadde han nok kunnet funnet seg andre ofre. Målgruppen hadde bare blitt endret. Ekkelt å si, men hvis man vil forgripe seg på noen, så finner man alltid noen.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gulline skrev (4 minutter siden):

Han hadde brukt det på hotellet. Antagelig for å tøffe seg. 

Ja, og så? Det er heller ikke straffbart. Bare skikkelig dust å gjøre.

Voldtekt er straffbart. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (20 minutter siden):

Nora har forsåvidt også sagt at han fikk penger av dem. 

Jeg tror penger har gjort det lettere for ham å begå overgrep der de har blitt begått, men hadde han ikke hatt pengene, hadde han nok kunnet funnet seg andre ofre. Målgruppen hadde bare blitt endret. Ekkelt å si, men hvis man vil forgripe seg på noen, så finner man alltid noen.

Jeg tror faktisk den dritten hadde begått både vold og overgrep uten et eneste kronestykke i lomma. Noe han også gjorde mot Nora. Jeg tviler sterkt på at penger hadde gjort noen forskjell. Som du skriver, han ville bare ha gjort det samme i et annet miljø.

Endret av Rev. Revenge
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (7 minutter siden):

Det viser jo at det har vært null kontroll ved bruk av diplomatpass. Passet skal IKKE brukes på privatreiser. 

Hvis eneste poeng var at det ikke skal brukes på privatreiser, så ja. 

• Liker 1
Skrevet
Rev. Revenge skrev (Akkurat nå):

Jeg tror faktisk den dritten hadde begått både vold og overgrep uten et eneste kronestykke i lomma. Noe han også gjorde mot Nora. Jeg tviler sterkt på at penger hadde gjort noen forskjell.

Det tror jeg også. Pengene gjorde ham attraktiv for noen, og dermed utsatte han dem for overgrep. Er lett å bli sjarmert av noen som vil ta deg med på ferie og denslags. Uten pengene, som med Nora, var han også attraktiv, han er jo uansett sønnen til kronprinsessen, og det har han nok levd greit på, uavhengig av penger. Og helt uavhengig av dèt igjen, folk uten status og penger begår også overgrep stadig vekk. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Noe av det aller mest typiske for mennesker som bruker makt og vold overfor andre mennesker, er at de skylder på andre for handlingene de selv gjør. Jeg skrev at langt innlegg om det i går, men gjentar gjerne hovedpoenget mitt. Å bruke vold og å misbruke folk, er et valg. Det er noe man selv velger å gjøre. 

Det er ikke andres feil - "se hva du fikk meg til å gjøre!" er et mye brukt forsvar fra folk som driver med slik - men det er ene og alene den som utøver vold og misbruker makt og sitt valg og ansvar. 

Når man er med på å peke på alle faktorer rundt, er man med på å minske alvorligheten i selve overgrepet. Hvis man virkelig mener at det MBH er tiltalt for er alvorlig, bør man virkelig begynne å adressere valgene han har gjort. Å peke på diplomatpass, lommepenger, utflukter og merkevarer er en avsporing som kun er med på å svekke alvorligheten i de faktiske valgene som er gjort av han som er tiltalt. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (24 minutter siden):

Ja, det er jeg enig i - men siden han ikke trenger pass i det hele tatt for å komme seg til Berlin - kun gyldig leg, har det ingenting med overgrep begått i Berlin. 

Han begikk overgrep i Berlin, det er det som er alvorlig her.

OG igjen - slutt å skylde på de rundt ham for valgene han gjør. Han valgte å begå overgrep. 

Selv med obligatorisk ID-sjekk av diplomater, med diplomatpass så slipper man f.eks. fortere gjennom immigrasjon og unngår de verste køene. Flyplassen i Berlin er beryktet for lange køer. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (14 minutter siden):

Det tror jeg også. Pengene gjorde ham attraktiv for noen, og dermed utsatte han dem for overgrep. Er lett å bli sjarmert av noen som vil ta deg med på ferie og denslags. Uten pengene, som med Nora, var han også attraktiv, han er jo uansett sønnen til kronprinsessen, og det har han nok levd greit på, uavhengig av penger. Og helt uavhengig av dèt igjen, folk uten status og penger begår også overgrep stadig vekk. 

Vi er enige. Det spiller ingen rolle hvilket merke det er på klokken eller hvilket samfunnslag man beveger seg i. Det viser jo Høiby-saken temmelig tydelig. Jeg krysser fingrene for at dette endelig kan gjøre noe med mørketall og fortielser, og at terskelen for å anmelde senkes. Samt at man faktisk blir tatt alvorlig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Rev. Revenge skrev (1 minutt siden):

Vi er enige. Det spiller ingen rolle hvilket merke det er på klokken eller hvilket samfunnslag man beveger seg i. Det viser jo Høiby-saken temmelig tydelig. Jeg krysser fingrene for at dette endelig kan gjøre noe med mørketall og fortielser, og at terskelen for å anmelde senkes. Samt at man faktisk blir tatt alvorlig.

Enig. Hvis noe godt skal komme ut av dette røret her, håper jeg det blir dette.

• Liker 3
Skrevet
Svart skjerm skrev (6 minutter siden):

Selv med obligatorisk ID-sjekk av diplomater, med diplomatpass så slipper man f.eks. fortere gjennom immigrasjon og unngår de verste køene. Flyplassen i Berlin er beryktet for lange køer. 

Ok. Voldtok han fordi han slapp køen? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Ok. Voldtok han fordi han slapp køen? 

Neineinei. Nå må du ikke lese fanden på veggen her.

Har jeg snakket om voldtekt her i denne sammenhengen? Snakker om misbruk av diplomatpass. Du er ikke enig at man skal følge reglene for diplomatpass?

Jeg sier det er håpløst at han skal få holde på å misbruke et diplomatpass på private reiser. 
Det er kun meningen han skal bruke dette på reiser med kongefamilien. Ikke noe annet. Om kronprinsparet visste han brukte dette diplomatpasset på egne private reiser, burde de ha fratatt han dette for lenge siden. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Å fratatt Høiby diplomatpasset hadde ikke gjort noen forskjell for vold og overgrep. Hvorfor er diplomatpasset hans relevant?

• Liker 5
Skrevet
Rev. Revenge skrev (5 minutter siden):

Å fratatt Høiby diplomatpasset hadde ikke gjort noen forskjell for vold og overgrep. Hvorfor er diplomatpasset hans relevant?

Bare lov å diskutere vold og overgrep her? Kan vel diskutere misbruk av diplomatpass også?

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Svart skjerm skrev (2 minutter siden):

Bare lov å diskutere vold og overgrep her? Kan vel diskutere misbruk av diplomatpass også?

Gjør gjerne det - men skill også gjerne mellom mistanke om voldtekt og bruk og misbruk av diplomatpass - for det har ingenting med hverandre å gjøre.  

Endret av pøbelsara
  • Liker 2
Skrevet
Rev. Revenge skrev (55 minutter siden):

Vi vet ikke hvordan Høiby har finansiert livet sitt. Vi vet at han har sagt at foreldrene gir ham lommepenger og kronprinsparet betaler regningene hans før de går til inkasso.

Pengene har ingenting å si for valgene Høiby tar når det kommer til overgrep og vold. Høiby er fullstendig på egotripp og valgene hans er hans ansvar alene.

Om han ikke eide stort med penger så ville han logisk sett vært hjemme i boligen og sett tv eller gamet. Da blir det vel begrenset med muligheter for overgrep i rus og fyll? Alt det koster mer enn skjorta. Det er en utrolig uvilje til å se sammenhenger i disse tingene. Vi kan godt løfte saken over i tråden om kongehuset og gå grundig gjennom kronprinsparets rolle i noe av skandalene. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Gjør gjerne det - men skill også gjerne mellom mistanke om voldtekt og bruk og misbruk av diplomatpass - for det har ingenting med hverandre å gjøre.  

Og hvor har jeg gjort det? Har ikke satt noe annet spørsmålstegn omkring diplomatpasset. Er opptatt av at diplomatpass ikke skal misbrukes. Har ikke nevnt noe om vold og voldtekt i forbindelse med diplomatpass. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Svart skjerm skrev (17 minutter siden):

Skrev jeg noe om hva som er "lov" å diskutere?

• Liker 1
Skrevet
Rev. Revenge skrev (Akkurat nå):

Skrev jeg noe om hva som er "lov" å diskutere?

Å fratatt Høiby diplomatpasset hadde ikke gjort noen forskjell for vold og overgrep. Hvorfor er diplomatpasset hans relevant?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Svart skjerm skrev (4 minutter siden):

Og hvor har jeg gjort det? Har ikke satt noe annet spørsmålstegn omkring diplomatpasset. Er opptatt av at diplomatpass ikke skal misbrukes. Har ikke nevnt noe om vold og voldtekt i forbindelse med diplomatpass. 

Se og hør gjør det i artikkelen det ble linket til. Som jeg leste. Slik jeg tenker det er meningen man skal når noen deler lenker. OG som jeg derfor svarte på. Har du lest Se&hør-artikkelen om dette?

Endret av pøbelsara
  • Nyttig 1
Skrevet
Svart skjerm skrev (14 minutter siden):

Å fratatt Høiby diplomatpasset hadde ikke gjort noen forskjell for vold og overgrep. Hvorfor er diplomatpasset hans relevant?

Spørsmålet står fortsatt.

Jeg gidder ikke bruke tid på forklare deg hva jeg skrev når du kan lese og sitere det selv.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...