Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
pøbelsara skrev (3 minutter siden):

Nå vet vi fortsatt ikke hva som er gjort - vi vet bare at det som evt har vært gjort eller ikke er gjort, ikke har funket. 

Det er himla lett å være etterpåklok. 

Vi snakker om kongefamilien, og ikke hvilken som helst familie. Hvor mange millioner får de for å opprettholde sikkerhet? Allikevel så lar man sønnen/stesønnen bo i nabohuset vel vitende om hans omgangskrets?

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (9 minutter siden):

Nå vet vi fortsatt ikke hva som er gjort - vi vet bare at det som evt har vært gjort eller ikke er gjort, ikke har funket. 

Det er himla lett å være etterpåklok. 

Ok, ditt argument er først at man ikke kan gjøre noe fordi han er en løs kanon. Og når man vet at de har visst om alt mulig rart, og fortsatt med penger, bolig og bil, 'vet man ikke hva som er gjort'.

Jo, man vet at han har hatt diplomatpass, bil og bolig, tilgang på Skaugum og alt annet helt frem til lenge etter denne saken sprakk. Da har mange visst om dette nettverket i flere år.

Argumentene dine argumenterer jo mot seg selv.

Man tok fyren med på ferie senest for litt mer enn en måned siden. Da vet vi at HM har tatt et aktivt valg ved å gjøre det, og så kan du argumentere for alle tingene du antar at de har gjort.

Å ta fra HM og MM egen handlekraft, slik flere gjør i denne debatten, er utrolig smålig. 'Help them lord for they know not what they do'.

Endret av 1600
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Nei, argumentet mitt er ikke at man ikke  kan gjøre noe fordi han er en løs kanon. 
Argumentet mitt er at det som er gjort, overhodet ikke har fungert. 

forøvrig har @Frisk Frosk skrevet en utmerket analyse av dette som jeg anbefaler alle å lese. 

Å fordømme kronprinsfamilien for at MBH fortsatt inkluderes i familien, synes jeg er langt utenfor hva jeg og andre har noe med. Vi vet ingenting om innholdet i reisen eller vurderingene som ligger bak. Jeg er enig i at det er uklokt å stille seg slik at det blir fotografert og spekulert. Men jeg mener de også fortsatt har rett til privatliv. Og jeg regner med at de er en familie i stor krise.

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (3 minutter siden):

Nei, argumentet mitt er ikke at man ikke  kan gjøre noe fordi han er en løs kanon. 
Argumentet mitt er at det som er gjort, overhodet ikke har fungert. 

forøvrig har @Frisk Frosk skrevet en utmerket analyse av dette som jeg anbefaler alle å lese. 

Å fordømme kronprinsfamilien for at MBH fortsatt inkluderes i familien, synes jeg er langt utenfor hva jeg og andre har noe med. Vi vet ingenting om innholdet i reisen eller vurderingene som ligger bak. Jeg er enig i at det er uklokt å stille seg slik at det blir fotografert og spekulert. Men jeg mener de også fortsatt har rett til privatliv. Og jeg regner med at de er en familie i stor krise.

Hvem har gjort det?

Folk fordømmer de stadige unnlatelsene, godene, feriene og enablingen. Pengene, narkotikaen, kjøringen, bilen, festene på Skaugum.

Spesielt når man VET hva han er siktet for men fortsetter å ta han med på ferier i luksus. 

Endret av 1600
  • Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet
1600 skrev (1 minutt siden):

Hvem har gjort det?

Folk fordømmer de stadige unnlatelsene, godene, feriene og enablingen. Pengene, narkotikaen, kjøringen, bilen, festene på Skaugum.

Spesielt når man VET hva han er siktet for men fortsetter å ta han med på ferier i luksus. 

Helt enig, har ikke sett noen kritisere at han fortsatt inkluderes i familien. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg lurer på hva de har gjort og ikke, jeg. For det løpet de har kjørt har tydeligvis ikke bidratt til bedring. Har han overkjørt dem, kommet med lovnader om at ting skal bli bedre, har de gitt opp fordi han ikke evner å endre seg osv? Ser for meg man kan bli helt mentalt utkjørt av å ha en så kontrollerende og rabiat fyr i familien. Har de gitt etter for å holde fred, eller har de rett og slett ikke visst (eller ville visst) omfanget av det han har gjort? Marius gjør som han vil, på bekostning av hvem som helst. Han har tydeligvis ikke noe problem med å kaste mor under bussen, han er barnslig nok til å bryte besøksforbud gang på gang. Jeg skjønner ikke hva som har foregått på Skaugum, og hvorfor de ikke har fått skikk på ham. Feilen ligger åpenbart i hovedsak hos Marius selv, han er jo ustyrlig.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
Korpsnerden skrev (På 2.9.2025 den 20.07):

Det var jo mange som var skråsikre på at politiet lakk opplysninger til media. Nå har Spesialenheten konkludert, og de mener det ikke er grunn til videre etterforskning av politiet og at opplysningene kan ha kommet fra en rekke kilder: 

"«Spesialenheten innhentet redegjørelse fra politiet om hvordan de aktuelle straffesakene hadde blitt behandlet, og innhentet supplerende informasjon fra advokaten. Slik Spesialenheten vurderte saken kunne informasjonen til mediene ha kommet fra en rekke kilder."

https://www.nettavisen.no/kjendis/konkluderer-om-marius-lekkasje/s/5-95-2596550

Det har gått litt tid siden jeg fulgte tråden. Hvordan kan det ha seg at de konkluderer med at det ikke var lekkasje? Telefon-loggen ble publisert og jeg får det ikke til å stemme at det skal ha vært han selv som har gitt det til media.

Skrevet
carbos skrev (7 minutter siden):

Det har gått litt tid siden jeg fulgte tråden. Hvordan kan det ha seg at de konkluderer med at det ikke var lekkasje? Telefon-loggen ble publisert og jeg får det ikke til å stemme at det skal ha vært han selv som har gitt det til media.

Hva mener du med telefonlogg?  MBH sine innkommende og utgående anrop osv? Eller tenker du på den "forebyggende" samtalen politiet hadde med ham? 

Mye med den karen som ikke stemmer... 

...  + At det er andre som har tilgang til (enkelte) bevis i saken enn kun politiet og MBH. Man har forsvarere, bistandsadvokater, fornærmede, påtalemyndigheten, vitner osv. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (På 15.9.2025 den 10.57):

Jeg lurer på hva de har gjort og ikke, jeg. For det løpet de har kjørt har tydeligvis ikke bidratt til bedring. Har han overkjørt dem, kommet med lovnader om at ting skal bli bedre, har de gitt opp fordi han ikke evner å endre seg osv? Ser for meg man kan bli helt mentalt utkjørt av å ha en så kontrollerende og rabiat fyr i familien. Har de gitt etter for å holde fred, eller har de rett og slett ikke visst (eller ville visst) omfanget av det han har gjort? Marius gjør som han vil, på bekostning av hvem som helst. Han har tydeligvis ikke noe problem med å kaste mor under bussen, han er barnslig nok til å bryte besøksforbud gang på gang. Jeg skjønner ikke hva som har foregått på Skaugum, og hvorfor de ikke har fått skikk på ham. Feilen ligger åpenbart i hovedsak hos Marius selv, han er jo ustyrlig.

Hvor stor  påvirkningskraft tenker du man har over voksne mennesker?Jeg tenker at alle som er pårørende  til rusmisbrukere, eller alkoholikere vet innderlig godt å jabbe om å slutte med det de holder på med, fører til absolutt ingenting.  

Så jeg finner ingen grunn til å tenke at de har feilet. HAN feilet, på tross av alle gode muligheter  han hadde foran seg, valgte han den dårligste.

Tror ikke et sekund på at han ikke selv vet forskjell på rett og galt. Og jeg tror ikke et sekund på at han er så tilbakestående at han ikke vet dette.

Og jeg tror ikke et sekund på at hans pårørende på samme vis som alle andfe pårørende,  ikke har prøvd sitt beste å hjelpe han på rett vei. Det er foresten uansett  100% tapt kamp mot syndromet " jeg gir faan" og " hva skal du gjøre med det"

At de ikke går ut å uleverer alt de har gjort til minste detalj, betyr jo selvsagt ikke at de har kun sittet på en sidelinje passivt og trukket på skuldrene. 

Jeg skjønner ikke denne store troen på at man har så stor påvirkning  på andre at man kan komandere de ut av rusproblemer.  Og evnt diagnoser

• Liker 8
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (2 timer siden):

Hvor stor  påvirkningskraft tenker du man har over voksne mennesker?Jeg tenker at alle som er pårørende  til rusmisbrukere, eller alkoholikere vet innderlig godt å jabbe om å slutte med det de holder på med, fører til absolutt ingenting.  

Så jeg finner ingen grunn til å tenke at de har feilet. HAN feilet, på tross av alle gode muligheter  han hadde foran seg, valgte han den dårligste.

Tror ikke et sekund på at han ikke selv vet forskjell på rett og galt. Og jeg tror ikke et sekund på at han er så tilbakestående at han ikke vet dette.

Og jeg tror ikke et sekund på at hans pårørende på samme vis som alle andfe pårørende,  ikke har prøvd sitt beste å hjelpe han på rett vei. Det er foresten uansett  100% tapt kamp mot syndromet " jeg gir faan" og " hva skal du gjøre med det"

At de ikke går ut å uleverer alt de har gjort til minste detalj, betyr jo selvsagt ikke at de har kun sittet på en sidelinje passivt og trukket på skuldrene. 

Jeg skjønner ikke denne store troen på at man har så stor påvirkning  på andre at man kan komandere de ut av rusproblemer.  Og evnt diagnoser

De har vært nevnt en million ganger før i denne tråden Så kan vi jo ta den en gang til her er  lista over noe av  hva de kunne gjort: 

De har jo ikke stoppa hans kriminelle venner fra å være på Skaugum, det kunne de gjort.

MM kunne droppa å  varsle han om pågripelse, og hvertfall latt være rydde i boligen hans da,

De kunne kommet tilbake til Juliane og moren hennes når de tok opp Marius sine problemer.

Ikke gitt lommepenger og ikke la han bo Skaugum gratis hadde også vært et smart valg.

De kunne ha latt vær å spandere utenlands tur etter gjentatte lovbrudd.

De kunne kontaktet politiet og tatt fra han lappen når han nesten kjørte på en gardist og kræsja bil etter å kjørt langt over fartsgrensen på deres tomt. Eventuelt andre lovbrudd de har fått med seg at han har gjort kunne de også meldt til politiet, 

De kunne fordømt offentlig de handlinger som Marius alt har innrømmet og som er dokumentert. Gjerne sammen med å ta avstand fra vold og voldtekt generelt. 

Altså lista er lang. 

Endret av FruR
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (1 time siden):

Hvem sier at jeg kun snakker om når han er voksen? Jeg sa heller ikke at de hadde feilet. Jeg lurte bare på hva de har gjort og ikke, fordi det de har gjort har ikke funket. Det betyr at HAN er en idiot. Men jeg synes også det blir for lettvint å si at voksne mennesker ikke har påvirkningskraft på andre voksne mennesker. Det er jo beviselig feil. Man tar imot råd og veiledning fra voksne mennesker hele tiden, man går f.eks i terapi hos voksne mennesker, man søker støtte hos venner og familie. Hver dag, hele tiden. At Marius ikke er mottakelig for det, ligger på Marius. Det har ingenting å gjøre med at han er voksen, det har alt å gjøre med at han er blottet for sunn fornuft.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Hvem sier at jeg kun snakker om når han er voksen? Jeg sa heller ikke at de hadde feilet. Jeg lurte bare på hva de har gjort og ikke, fordi det de har gjort har ikke funket. Det betyr at HAN er en idiot. Men jeg synes også det blir for lettvint å si at voksne mennesker ikke har påvirkningskraft på andre voksne mennesker. Det er jo beviselig feil. Man tar imot råd og veiledning fra voksne mennesker hele tiden, man går f.eks i terapi hos voksne mennesker, man søker støtte hos venner og familie. Hver dag, hele tiden. At Marius ikke er mottakelig for det, ligger på Marius. Det har ingenting å gjøre med at han er voksen, det har alt å gjøre med at han er blottet for sunn fornuft.

Vi har kun Marius sine egne forklaringer på hans tilstand og det er at han gjennom hele oppveksten og sitt voksne liv har flere psykiske diagnoser. Ingen vet hva slags diagnoser. 

• Liker 2
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Vi har kun Marius sine egne forklaringer på hans tilstand og det er at han gjennom hele oppveksten og sitt voksne liv har flere psykiske diagnoser. Ingen vet hva slags diagnoser. 

Nei, nemlig. Og det blir for enkelt å si at det ene er skyld i det andre, da folk med diagnoser på generell basis kan fungere meget godt i hverdagen likevel. 

• Liker 4
Skrevet
PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Nei, nemlig. Og det blir for enkelt å si at det ene er skyld i det andre, da folk med diagnoser på generell basis kan fungere meget godt i hverdagen likevel. 

Hvilket beror på hva slags diagnoser det er snakk om. Det er lette diagnoser og det er tunge, alvorlige psykiske diagnoser. 

• Liker 1
Skrevet
Gulline skrev (4 minutter siden):

Hvilket beror på hva slags diagnoser det er snakk om. Det er lette diagnoser og det er tunge, alvorlige psykiske diagnoser. 

Og er det snakk om så tunge diagnoser at han er ute av stand til å ta vare på seg selv og de rundt, ligger det et ansvar hos noen andre for å forhindre at han skader folk, for sånne mennesker kan ikke gå fritt rundt. Men siden vi ikke vet noe, blir det alt for lettvint med "psykiske diganoser"-kortet som han spiller på.

• Liker 12
Skrevet
PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Og er det snakk om så tunge diagnoser at han er ute av stand til å ta vare på seg selv og de rundt, ligger det et ansvar hos noen andre for å forhindre at han skader folk, for sånne mennesker kan ikke gå fritt rundt. Men siden vi ikke vet noe, blir det alt for lettvint med "psykiske diganoser"-kortet som han spiller på.

Nettopp. Dersom det er snakk om alvorlige psykiske lidelser så er det selvsagt noen som har ansvar for å beskytte mennesker som kommer i kontakt med ham og kan bli alvorlig skadet både fysisk og psykisk. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg blir bare fortvilet på hans foreldre sine vegne. Tenker meg hvordan jeg ville hatt det om min sønn var den som handlet slik. Vanskelig! 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Jente50 skrev (14 minutter siden):

Jeg blir bare fortvilet på hans foreldre sine vegne. Tenker meg hvordan jeg ville hatt det om min sønn var den som handlet slik. Vanskelig! 

Klart det er vanskelig. Like vanskelig for kronprinsessen som for andre som har barn som faller utenfor.

• Liker 2
Skrevet
Gulline skrev (På 17.9.2025 den 12.48):

Klart det er vanskelig. Like vanskelig for kronprinsessen som for andre som har barn som faller utenfor.

Det er vanskeligere for Mette Marit siden media skriver om det. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
CAPS LOCK skrev (33 minutter siden):

Det er vanskeligere for Mette Marit siden media skriver om det. 

Det kan være vanskeligere med publisiteten, men så har de, i motsetning til mange andre tilgang til alle de beste hjelpeinstansene som finnes. De trenger bare si forbokstaven, så er det noen som fikser for dem. Hvor mange ordinære nordmenn har f. eks mulighet til å sende sitt rusavhengige barn til rehabilitering på Luksusklinikk i London?

Det er ikke mange. De fleste norske ungdommer må stå i kø for å komme inn på norske klinikker. Og ventetiden kan være lang, for mange dessverre for lang. Flere dør av overdose før de får kommet seg i behandling. 

Men det er klart at det er en stor påkjenning å ha en kriminell, rusavhengig sønn når man har giftet seg med norges kommende konge. 

Det ser jeg, men at det er tøffere for MM enn andre mødre i samme situasjon? Nei, det er jeg ikke enig i. Mange norske mødre har søvnløse netter og lever i evig angst for barna sine. 

For de som venter på metadonbehandling er ventetiden ekstra lang:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/narkomane-dor-mens-de-venter-pa-behandling-1.203895

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...