Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

DittHåp skrev (3 timer siden):

Når sønnen er 27 er vel tiden for å kutte navlestrenger overmoden ? 

Curling-foreldre er et begrep man bruker når man snakker om store barn/ ungdommer og ikke voksne menn som i det minste klarer å holde på en jobb, brødfø seg selv og holde seg på riktig siden av loven, og ikke minst har forstått at man verken truer eller bruker vold mot kvinner.

Jeg fatter ikke hvorfor det er synd på MM, hun som selv har erfaring med rusmiljøet og burde ha alle forutsetninger for å se tidlige farevarsler + faktisk har alle ressurser tilgjengelige som vanlige foreldre kun kan drømme om. 

DittHåp skrev (2 timer siden):

Vi snakker om den samme MM som har frontet " Barn og kvinners rett til trygghet og ikke voldelig liv", men som forholder seg taus når det problematikken gjelder sin egen sønn, også når hun ble varslet om dette lenge før saken kom ut i media? 

Hadde hun vært en fortvilet mor hadde hun satt ned foten og det hadde stoppet der, altså lenge før episoden på Frogner.

DittHåp skrev (19 minutter siden):

Jeg håper da inderlig hun er fortvilet, det ville vel de fleste vært hvis de hadde fått denne kunnskapen såvidt tidlig, altså lenge før hendelsen på Frogner, og allikevel ikke hadde sørget for å å stoppe dette.

Det er ikke slik at hun er maktesløs; han er nærmeste nabo og sannsynligvis prisgitt hennes gunst økonomisk. 

Har du sett henne fortvilet ? Det har ikke jeg.

Slutt med dette evinnelige våset om hva MM føler og ikke føler og den formanende holdningen til korrekt tilnærming. Det fremstår ekstremt useriøst og usjarmerende. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Slutt med dette evinnelige våset om hva MM føler og ikke føler og den formanende holdningen til korrekt tilnærming. Det fremstår ekstremt useriøst og usjarmerende. 

De fleste oppegående mennesker ville vel vært ganske fortvilet over at sønnen var slik.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamm skrev (1 minutt siden):

De fleste oppegående mennesker ville vel vært ganske fortvilet over at sønnen var slik.

Ja, jeg siktet selvsagt til negative holdninger og spekulasjoner. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg siktet selvsagt til negative holdninger og spekulasjoner. 

Åja. For meg så det mer ut som om du var ute etter en bruker.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mamm skrev (6 minutter siden):

Åja. For meg så det mer ut som om du var ute etter en bruker.

Å argumentere for at hun ikke er en fortvilet mor, er negative spekulasjoner. Det kryr av slike holdninger her, ikke kun det jeg siterte. Mesteparten er vel dog slettet av moderator nå (håper jeg).

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (28 minutter siden):

👏 så enig 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålstegnene skrev (21 timer siden):

Kunne du samtidig ha sagt noe om hva advokaten til Marius forteller, slik at vi får balanse i fremstillingen?

Dette er kanskje forsvarsadvokatens fortellinger som du etterlyser?

«Høiby kan ha mange gode grunner for å slette informasjon på en telefon». «Video og bilder viser, når man ser dem i sammenheng, at det ikke har skjedd noe straffbart. Andre bevis i saken viser også dette. Det burde derfor ikke vært tatt ut noen siktelse». «Bevisforspillelsesfaren er ikke eksisterende. Fengslingen var feil og katastrofale feilvurderinger lå til grunn». «Vi forventer ro og nøkterne vurderinger fra politiet fremover. Vi kan ikke ha et politi som bidrar til sirkuset». 

Men dette er jo bare floskler og løse påstander uten forklaring!

Forsvarers strategi ser ut til å være
•    å skape tvil om politiets, bistandsadvokatenes og pressens profesjonalitet og troverdighet
•    å trekke fokus bort fra volds- og eventuelle voldtektshandlinger og bagatellisere disse ved å gi inntrykk av at saken er overdrevet eller feilaktig fremstilt

Forsvareren har kanskje gitt opp strategien i brevet til NRK fra siktede, der vi fikk presentert bildet av en plaget, men omsorgsfull mann med vilje til ansvar og forbedring. Det bildet er blitt parodisk etter hvert som kritisk journalistikk og videoklipp og lydfiler har vist oss andre sider ved den siktede.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DittHåp skrev (54 minutter siden):

Jeg håper da inderlig hun er fortvilet, det ville vel de fleste vært hvis de hadde fått denne kunnskapen såvidt tidlig, altså lenge før hendelsen på Frogner, og allikevel ikke hadde sørget for å å stoppe dette.

Det er ikke slik at hun er maktesløs; han er nærmeste nabo og sannsynligvis prisgitt hennes gunst økonomisk. 

Har du sett henne fortvilet ? Det har ikke jeg.

Så man må være offentlig fortvilet for å være fortvilet? 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mizzy skrev (1 time siden):

Helt enig. Turte ikke skrive at det ER et overgrep for kjenner ikke lovene så da ville sikkert noen sagt noe på det og😅

Det som ikke er 100% sikkert er vel om dette er overgrep. Politiet virker som de mener  det etter funn på mobilen og fornærmede hadde ikke vært i avhør når han ble arrestert. Nå har hun det, og vi vet ikke hva hun har sagt ( som jeg har fått med meg ) men det ble lekket i går at de har hatt sex flere ganger før og at hun har tillatt han og filme før. Så om det politiet fant er video/ bilder av overgrep kommer jo an på samtykke. Om hun ikke har gitt samtykke er det overgrep, og sannsynligvis er det sånn, men jeg antar det var disse tidligere hendelsene advokaten hans mente med og se det i sammenheng.  Det er i teorien mulig det ikke er det, hvis hun har sagt til han tidligere at hun liker og bli vekket på den måten, eller at hun synes det er greit at han filmer det og det imens hun sover .. så der er litt opp til hvordan hun oppfatter det. 
det at man ikke kan gi samtykke når man sover er litt enkelt, man kan gi samtykke på forhånd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (43 minutter siden):

Du bruker veldig nedlatende beskrivelser om dine medskribenter…

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (22 minutter siden):

Så man må være offentlig fortvilet for å være fortvilet? 

Om hun er fortvilet eller ikke er kanskje ikke det vesentligste her, all den tid hun ikke selv er et offer ?

Poenget er at hun var muligens den eneste som kunne ha grepet inn tidsnok til at alt det påfølgende kunne ha blitt forhindret. Det var hun som ble varslet, lenge før voldsepisoden på Frogner.

Hadde jeg vært foresatt til en av disse påfølgende jentene og  hadde fått greie på at hans mor visste om hans mørke side, men ikke agerte, så hadde jeg hatt store utfordringer med å ikke forfølge saken videre, og spesielt sett i lys av at hun skal fremstå som en stemme i kampen mot voldsutsatte kvinner. 

• Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DittHåp skrev (2 minutter siden):

Om hun er fortvilet eller ikke er kanskje ikke det vesentligste her, all den tid hun ikke selv er et offer ?

Poenget er at hun var muligens den eneste som kunne ha grepet inn tidsnok til at alt det påfølgende kunne ha blitt forhindret. Det var hun som ble varslet, lenge før voldsepisoden på Frogner.

Hadde jeg vært foresatt til en av disse påfølgende jentene og  hadde fått greie på at hans mor visste om hans mørke side, men ikke agerte, så hadde jeg hatt store utfordringer med å ikke forfølge saken videre, og spesielt sett i lys av at hun skal fremstå som en stemme i kampen mot voldsutsatte kvinner. 

Dette👏

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MBH er myndig - og har vært det i snart 10 år. Han er ikke en ulydig 12-åring som må holdes i sjekk av moren sin.

Jeg er helt enig i at det er alvorlig anklager MBH står overfor.

Men jeg synes folk skal slutte å shame moren hans. Det er ingen av tingene han er anklaget/mistenkt for som skjedde før han ble myndig.

Han er voksen. han har gjort dette. Hans ansvar. Ingen andres. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (2 minutter siden):

MBH er myndig - og har vært det i snart 10 år. Han er ikke en ulydig 12-åring som må holdes i sjekk av moren sin.

Men jeg synes folk skal slutte å shame moren hans. Det er ingen av tingene han er anklaget/mistenkt for som skjedde før han ble myndig.

Mener du at ( og her spiller det ingen rolle om han er myndig eller ikke ) hun som ble varslet derfor ikke skal lastes ?

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Det er absolutt MM og HM sitt ansvar at tungt kriminelle har hatt tilgang til Skaugum, at de ikke har anmeldt tyverier, varslet og ryddet før Politiet kom, i tillegg til alt annet som har blitt gjort (og ikke gjort) for å beskytte Marius.

• Liker 15
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DittHåp skrev (Akkurat nå):

Mener du at ( og her spiller det ingen rolle om han er myndig eller ikke ) hun som ble varslet derfor ikke skal lastes ?

Jeg mener at det er veldig mye vi ikke vet. OG jeg vet ganske mye om hvordan slike som bruker vold i nære relasjoner er - MBHs reaksjon på Juliannes fortelling om hans voldsbruk resulterte i motanmeldelse fra ham. Hvis moren han har tatt opp henvendelsen fra Julianne med ham - hva tror du han har gjort+ Han har selvsagt nektet, og antakelig påstått at hun var den gale som drev med vold. <det er helt vanlig MO fra folk som oppfører seg slik

da Nora henvendte seg til dem, var det rusmisbruket hun tok opp - og hun opplevde at både MM og HM  tok det på alvor. HUn sa: 

Sitat

– Jeg prøvde å være der for ham samtidig som det var slutt. Jeg var redd for livet hans, men jeg taklet ikke å bære byrden alene lenger, sier Haukland. 

Haukland sier hun ba kronprinsparet om et møte. Ifølge Haukland sa hun i møtet at Høiby trengte profesjonell hjelp. 

– De sa at de skulle prøve. Vi prøvde alle sammen å få ham i rehabilitering, men man kan ikke tvinge en voksen mann. Det er respektløst av Marius ikke å ta ansvar og gjøre noe for å få det bedre. Det går jo kontinuerlig bare ut over andre, sier hun.

klippet fra denne artikkelen.https://www.aftenposten.no/norge/i/xm9vxl/nora-haukland-varslet-kronprinsparet-om-hoeiby-i-et-moete-i-fjor-sommer 

Det er ingenting som tyder på at de ikke har brydd seg eller ikke har prøvd. Jeg ser en fyr som er helt ute av kontroll og som hiver alle, også sin egen mor, under bussen. Jeg klarer virkelig ikke å se hvorfor moren hans skal ha skyld eller ansvar for hva hennes voksne sønn har gjort. 

Hans oppførsel etter at alt dette skjedde, viser jo med all tydelighet at han ikke lar seg styre eller kontrollere på noe som helst vis. Det er vel ingen grunn til å tro at han var det før hele saken eksploderte heller. 

Jeg sier som Nora Haukland. Det er respektløst av MBH å ikke ta ansvar. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DittHåp skrev (25 minutter siden):

Nå var det du som brukte begrepet fortvilet først, men nå mener du at kun ofre (for voldshandlinger, regner jeg med du mener) kan være fortvilet. Spesielt.

Hvis man mener noen skulle grepet inn, har MBH også annen familie, men de er det kanskje ikke så viktige hvis man ønsker å ta fra moren å være noe så menneskelig basalt som fortvilet over den horrible situasjonen de er i. 

Jeg tviler på at noen hadde tatt kontakt med en 28-årings foreldre, hvis man ikke kjente dem veldig godt, uansett hva man visste om deres kjennskap til sønnens atferd (men nå regner jeg med flere historier som folk som har gjort akkurat det i akkurat samme kontekst).  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...