Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
DaisyD skrev (18 minutter siden):

Jeg synes det er en merkelig avgjørelse å reise til England for å få behandling. 
Kanskje for å komme unna ryktene? Med hans siktelser og beskyldninger hengende over seg så er det langt ifra sikkert at han hadde fått komme inn på et seriøst behandlingssted i Norge. De skal ikke sette andre i fare. 

Det er nok for å komme seg unna klimaet her ja. Tror ikke det hjelper å være på rehab, når du er førstesideoppslag hver eneste dag og har blitt dømt skyldig i alt før rettsvesenet har fått tatt sin vurdering. Merker jeg er takknemlig for at vi har et rettsvesen i landet. Merker hvor raskt folk konkluderer videre og blir etterforskningsbetjenter for hver nye sak som rulles ut. Tenker at her må man holde tunga rett i munnen. Det er alltid veldig veldig kinkig å vurdere seksuelle lovbrudd, fordi man vet ikke hva det var samtykke til og ikke. Noen opplever også at de i ruset tilstand ble med på saker og ting som de ikke kan stå inne for når de er nyktern igjen. Da er det lett å skylde på den andre. Vi vet at Marius har vanket i tunge kriminelle rusmiljøer. Ingen skal fortelle meg at ikke disse influencerdamene har vært klinkende klar over det og drevet med litt av hvert selv. Tenker på hvordan krangler kan eskalere når begge parter er ruset. Her er det jævlig mye vi ikke vet. Vold er selvfølgelig totalt uakseptabelt på alle hold, men vi vet at noen blir voldelige av rus. Det kan hende at hvis Marius blir rusfri, så endrer han totalt karakter. Det har skjedd for mange mennesker. Jeg tror kronprinsparet er snille og gode mennesker som lærte Marius opp i sunne og trygge normer. Her har man et klassisk eksempel på hvilke helvete rus kan føre det. Neste steget hadde vel vært død ved overdose. Jeg tenker at sjeler som Marius, der rusen har tatt så overhånd, må betraktes med samme øyne som de med tunge psykiatriske lidelser. Det er noe de ikke lenger klarer å kontrollere. Han har sikkert ruset seg kontinuerlig over flere år. Skal han ha en sjanse til å rette opp livet, så hjelper virkelig ikke all denne skittkastingen. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Møkkalei skrev (13 minutter siden):

Det er nok for å komme seg unna klimaet her ja. Tror ikke det hjelper å være på rehab, når du er førstesideoppslag hver eneste dag og har blitt dømt skyldig i alt før rettsvesenet har fått tatt sin vurdering. Merker jeg er takknemlig for at vi har et rettsvesen i landet. Merker hvor raskt folk konkluderer videre og blir etterforskningsbetjenter for hver nye sak som rulles ut. Tenker at her må man holde tunga rett i munnen. Det er alltid veldig veldig kinkig å vurdere seksuelle lovbrudd, fordi man vet ikke hva det var samtykke til og ikke. Noen opplever også at de i ruset tilstand ble med på saker og ting som de ikke kan stå inne for når de er nyktern igjen. Da er det lett å skylde på den andre. Vi vet at Marius har vanket i tunge kriminelle rusmiljøer. Ingen skal fortelle meg at ikke disse influencerdamene har vært klinkende klar over det og drevet med litt av hvert selv. Tenker på hvordan krangler kan eskalere når begge parter er ruset. Her er det jævlig mye vi ikke vet. Vold er selvfølgelig totalt uakseptabelt på alle hold, men vi vet at noen blir voldelige av rus. Det kan hende at hvis Marius blir rusfri, så endrer han totalt karakter. Det har skjedd for mange mennesker. Jeg tror kronprinsparet er snille og gode mennesker som lærte Marius opp i sunne og trygge normer. Her har man et klassisk eksempel på hvilke helvete rus kan føre det. Neste steget hadde vel vært død ved overdose. Jeg tenker at sjeler som Marius, der rusen har tatt så overhånd, må betraktes med samme øyne som de med tunge psykiatriske lidelser. Det er noe de ikke lenger klarer å kontrollere. Han har sikkert ruset seg kontinuerlig over flere år. Skal han ha en sjanse til å rette opp livet, så hjelper virkelig ikke all denne skittkastingen. 

Oj, plutselig ble det veldig tåkete her inne.

For å klargjøre; om man er ruset, har «vært med på ting før», «drevet med litt av hvert selv», er kranglete i fylla…

uvesentlig

En som sover kan ikke gi samtykke! Da er det et overgrep.

Endret av TigerK
  • Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Synes det er bra at politiet endelig tok av seg silkehanskene. De skjønte nok at han bare drev gjøn med - og latterligjorde dem.

Å arrestere Høiby kvelden før han skulle avgårde på rehab sier alt. Det forteller at det ikke spiller noen rolle hvem man er når man velger å misbruke sin makt og tillit man har blitt tildelt av folket, som har ligget til kongefamilien i alle år. En makt og tillit så stor at det aldri under noen omstendighet skal misbrukes.

Politiet sørget for at han ikke skal få slippe unna ved å endelig ta steget når han ikke lenger har noe valg for så å komme tilbake som en "forandret" mann som blir tilgitt av folket mens han fortsetter på samme måte som før. Nei, det her forteller at kronprinsessens innblanding i saken ved å kontakte fornærmede, rydde opp i huset som kan føre til bevisforspillelse og baner vei for at sønnen kan gjøre nøyaktig det samme flere ganger, og nøyaktig det som også skjedde, det med mest sannsynlig kronprinsens viten, ikke lenger er troverdige. De mistet dette da de beviste ovenfor folket og øvrige makter at de ikke kan følge lover og regler, noe som er selve definisjonen på verdien kongefamilien bør stå for.

Monarkiet bør etter min mening gå ned med Kong Harald og Dronning Sonja. Etter de så er det ingen tillit, ingenting nobelt eller verdighet igjen ved det norske kongehuset. Det blir/er et influenser-sirkus finansiert med norske skattepenger.

Alt for Norge(...)

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Møkkalei skrev (18 minutter siden):

Nå har han jo sagt at han har flere psykiske diagnoser eller noe i den duren - og det har jo vært svært synlig for allmennheten den senere tiden at ting ikke er helt som det bør være. Og i brevet fra MM så skriver hun at de har strevd siden barnsben av pga manglende forståelse fra skole og andre foreldre - eller noe i den duren. Det kan jo tyde på at MM ikke har klart å ta kritikk mot sønnen og beskyttet ham istedet for å irettesette el. 

Hvordan han er blitt oppdratt vet ikke vi så det kan ingen uttale seg om. Vi vet bare at noe er gått forferdelig galt et sted på veien. 

Så får vi se om han er reist på rehabilitering og i såfall, hvordan det går. Det er ingen walk in the park - man skal være motivert og villig til å gjøre store endringer i livet.

Skrevet
TigerK skrev (1 time siden):

Mer enn 7 slag blir jo fort en ny siktelse 😬

pun absolutely intended 🙃

Så fint at dere finner noe gøy å le hjertelig av.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (2 timer siden):

:fnise:  Dette her bør få en forumpris! :klappe: 

Fortjener noen pokaler denne ;)

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Pås skrev (1 time siden):

Jeg forstår det faktisk veldig godt, rehab enten i England eller et annet sted i utlandet, han må vekk fra rusmiljøet i Oslo. Så må han selvsagt komme tilbake til en eventuell rettsak.

Jeg unner MM så av hele mitt hjerte litt ro nå, presset hun har stått i i hele høst har vært umenneskelig. Hun har helt sikkert tatt dumme valg, men hvem har ikke det? Hun har ikke oppdratt sønnen til å bli en overgriper og voldsmann, det tror jeg vi kan enes om. Curling-forelder? Der er vi flere... 😉 

Når sønnen er 27 er vel tiden for å kutte navlestrenger overmoden ? 

Curling-foreldre er et begrep man bruker når man snakker om store barn/ ungdommer og ikke voksne menn som i det minste klarer å holde på en jobb, brødfø seg selv og holde seg på riktig siden av loven, og ikke minst har forstått at man verken truer eller bruker vold mot kvinner.

Jeg fatter ikke hvorfor det er synd på MM, hun som selv har erfaring med rusmiljøet og burde ha alle forutsetninger for å se tidlige farevarsler + faktisk har alle ressurser tilgjengelige som vanlige foreldre kun kan drømme om. 

• Liker 33
  • Nyttig 8
Skrevet
DittHåp skrev (1 minutt siden):

Det kan du gjerne si, men mine barn er eldre enn MBH og jeg stiller opp for dem hver gang de trenger meg... Hva hun har visst og hva hun eventuelt har gjort vet vi jo ikke? 

Jeg er steik forbanna på MBH som er en voldsmann (det vet vi!) og overgriper (det tror vi), men jeg klarer IKKE å være sint på MM fordi hun ikke har gjort "nok" for å stoppe sin voksne sønn.

For øvrig er jeg glødende republikaner, så dette er ikke noe forsvar av kongehuset som sådan, men forsvar av det som nok er en utrolig fortvilet mor.

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet
DittHåp skrev (2 minutter siden):

Curling-foreldre er et begrep man bruker når man snakker om store barn/ ungdommer og ikke voksne menn som i det minste klarer å holde på en jobb, brødfø seg selv og holde seg på riktig siden av loven, og ikke minst har forstått at man verken truer eller bruker vold mot kvinner.

Jeg fatter ikke hvorfor det er synd på MM, hun som selv har erfaring med rusmiljøet og burde ha alle forutsetninger for å se tidlige farevarsler + faktisk har alle ressurser tilgjengelige som vanlige foreldre kun kan drømme om. 

Jeg tenker det generelt er synd på foreldre som opplever at barna deres blir «monstre» i voksen alder, med unntak av dem som aktivt har gått inn for å ødelegge ungene sine og er like ille selv (håper dere forstår hva jeg mener). Uansett hvor overbeskyttende hun har vært, uansett hvor mye idiotisk hun har gjort i forløpet, uansett om hun i verste fall har inkriminert seg juridisk nå i høst, så er det en helt ufattelig belastning å stå i, spesielt med hele landets øyne på seg. Det betyr IKKE at det er mer synd på MM enn ofrene, det betyr ikke at jeg støtter MM sin håndtering av sønn og sak (ut ifra det vi vet), eller mener at ingen feil er gjort. Men jeg tenkte i mitt stille sinn da nyheten om pågripelse, seksuelle overgrep og påfølgende varetekstfengsling sprakk at jeg håper noen nå «sitter på» MM, spesielt med HM på oppdrag i utlandet. Fordi uansett hvor mye dumt man selv har gjort gjennom årene fram til det tidspunktet, så er det en livskrise av dimensjoner, som kan knekke selv svært sterke mennesker. Det går an å ansvarliggjøre folk og adreessere feil og kritisere, og samtidig ha øynene åpne for de menneskelige aspektene.

For ofrene må dette være et mareritt. Jeg tror mediedekningen den første tiden har bidratt positivt mtp at flere har turt, og fått troverdighet. Men jeg frykter virkelig at utviklingen den siste drøye uka nå kan få motsatt effekt, spesielt deling av detaljer som andre har påpekt over her. Media må fortsette å være på og må selvsagt dekke denne saken. Men nå må de også ta en fot i bakken og besinne seg litt, og gå noen runder på bakrommet, før det bikker helt over i noe som bare vil gjøre det enda verre for dem det er aller mest synd på her, ofrene.

Skrevet
DittHåp skrev (2 timer siden):

Jeg skulle gjerne vært flue på veggen i denne rehab` seansen for her er det mye som må fikses!

Hadde de valgt en kortreist rehab-løsning uten carbonutslipp kunne de låst han inne i en enkel hytte ute i skogen sammen med en håndfull barmfagre SV-madammer i lilla gevanter som kunne kjørt på med høye doseringer av omfavnelser, kos, mens de spiser grønnkål og drikker chai-te og hjernvasker han med politisk korrekt musikk fra Bjørn Afzeliuz og Hallvdan Sivertsen til han lover å være snill gutt og aldri så mye som å være i samme rom som en sovende kvinne igjen. 

😂

Jeg bare ser for meg Marius på denne hytta i dette scenarioet og måtte le høyt.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
DaisyD skrev (1 time siden):

Jeg synes det er en merkelig avgjørelse å reise til England for å få behandling. 
Kanskje for å komme unna ryktene? Med hans siktelser og beskyldninger over seg så er det langt ifra sikkert at han hadde fått komme inn på et seriøst behandlingssted i Norge. De skal ikke sette andre i fare. 

Seriøst? Du vet at enkelte soner hele eller deler av sin dom på rehab? Eller tror du at alle som er innlagt og mottar behandling har plettfritt rulleblad?

At hans handlinger mot  kvinnene er alvorlige og forkastelig er det ingen tvil om. Men jeg kan ikke si jeg har sett det har vært omtalt i noe medie at mannen er farlig for andre. Men du har kanskje informasjon om dette?

Som jeg har nevnt tidligere, jeg har null problem med å skjønne valget om rehab i London. Han kommer raskt i behandling. Han kommer langt bort fra miljøet han vanker i. Forhåpentligvis står ikke Se&Hør og andre sensasjonssultne journalister og skraper på porten. Litt mindre medietrykk er nok positivt for alle parter i denne saken.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
Miomino skrev (Akkurat nå):

Seriøst? Du vet at enkelte soner hele eller deler av sin dom på rehab? Eller tror du at alle som er innlagt og mottar behandling har plettfritt rulleblad?

At hans handlinger mot  kvinnene er alvorlige og forkastelig er det ingen tvil om. Men jeg kan ikke si jeg har sett det har vært omtalt i noe medie at mannen er farlig for andre. Men du har kanskje informasjon om dette?

Som jeg har nevnt tidligere, jeg har null problem med å skjønne valget om rehab i London. Han kommer raskt i behandling. Han kommer langt bort fra miljøet han vanker i. Forhåpentligvis står ikke Se&Hør og andre sensasjonssultne journalister og skraper på porten. Litt mindre medietrykk er nok positivt for alle parter i denne saken.

Jeg vet veldig godt at mange soner under paragraf 12 (som det het før) - men det hadde man ikke sjanse til med en voldsdom. 
Det har bla. med sikkerhet for de andre beboerne. Deres trygghet kommer først. 

Skrevet
DaisyD skrev (1 minutt siden):

Jeg vet veldig godt at mange soner under paragraf 12 (som det het før) - men det hadde man ikke sjanse til med en voldsdom. 
Det har bla. med sikkerhet for de andre beboerne. Deres trygghet kommer først. 

Jeg skriver "var" fordi det var sånn de årene min sønn var i behandling. Mulig det er endringer nå - men håper sikkerheten kommer først. 

Skrevet
Pås skrev (27 minutter siden):

Det kan du gjerne si, men mine barn er eldre enn MBH og jeg stiller opp for dem hver gang de trenger meg... Hva hun har visst og hva hun eventuelt har gjort vet vi jo ikke? 

Jeg er steik forbanna på MBH som er en voldsmann (det vet vi!) og overgriper (det tror vi), men jeg klarer IKKE å være sint på MM fordi hun ikke har gjort "nok" for å stoppe sin voksne sønn.

For øvrig er jeg glødende republikaner, så dette er ikke noe forsvar av kongehuset som sådan, men forsvar av det som nok er en utrolig fortvilet mor.

Vi snakker om den samme MM som har frontet " Barn og kvinners rett til trygghet og ikke voldelig liv", men som forholder seg taus når det problematikken gjelder sin egen sønn, også når hun ble varslet om dette lenge før saken kom ut i media? 

Hadde hun vært en fortvilet mor hadde hun satt ned foten og det hadde stoppet der, altså lenge før episoden på Frogner.

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Ninaen skrev (43 minutter siden):

Jeg tenker det generelt er synd på foreldre som opplever at barna deres blir «monstre» i voksen alder, med unntak av dem som aktivt har gått inn for å ødelegge ungene sine og er like ille selv (håper dere forstår hva jeg mener). Uansett hvor overbeskyttende hun har vært, uansett hvor mye idiotisk hun har gjort i forløpet, uansett om hun i verste fall har inkriminert seg juridisk nå i høst, så er det en helt ufattelig belastning å stå i, spesielt med hele landets øyne på seg. Det betyr IKKE at det er mer synd på MM enn ofrene, det betyr ikke at jeg støtter MM sin håndtering av sønn og sak (ut ifra det vi vet), eller mener at ingen feil er gjort. Men jeg tenkte i mitt stille sinn da nyheten om pågripelse, seksuelle overgrep og påfølgende varetekstfengsling sprakk at jeg håper noen nå «sitter på» MM, spesielt med HM på oppdrag i utlandet. Fordi uansett hvor mye dumt man selv har gjort gjennom årene fram til det tidspunktet, så er det en livskrise av dimensjoner, som kan knekke selv svært sterke mennesker. Det går an å ansvarliggjøre folk og adreessere feil og kritisere, og samtidig ha øynene åpne for de menneskelige aspektene.

For ofrene må dette være et mareritt. Jeg tror mediedekningen den første tiden har bidratt positivt mtp at flere har turt, og fått troverdighet. Men jeg frykter virkelig at utviklingen den siste drøye uka nå kan få motsatt effekt, spesielt deling av detaljer som andre har påpekt over her. Media må fortsette å være på og må selvsagt dekke denne saken. Men nå må de også ta en fot i bakken og besinne seg litt, og gå noen runder på bakrommet, før det bikker helt over i noe som bare vil gjøre det enda verre for dem det er aller mest synd på her, ofrene.

Veldig godt innlegg av deg👏

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...