Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
DittHåp skrev (1 time siden):

Jeg er så enig med deg :), jeg vil faktisk kalle vedkommende en ekte hverdagshelt!

Men bibelbeltet er ikke i nærheten av den forslitte "lilla skjerf" - fordommen mot venstresida. Hilsen hverdagshelt 2.

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Advokat Bratlien har kalt pressen "en sulten, siklende hund med ørepropper og skylapper" , og Hegnar kommenterer i Finansavisen,  "Advokaten og den siklende hund".:

"Ofte går kritikken av pressen på at en sak dras ut og føres videre over lang tid uten saklig grunn, bare fordi et kjent navn er med. Det er irrelevant i Marius Borg Høiby-saken. Det blir mer og mer fordi det kommer nye, sjokkerende forhold."

"Stadig noe nytt. Som det må skrives om. Marius Borg Høiby fengsles for en uke. Kan det bli verre i kongefamilien? Nyhetsterskelen må legges høyere, sier noen. Nei, sier vi. Går det helt galt, kan straffen bli 5–10 år i fengsel. Det hjelper ikke med en skrikende Øyvind Bratlien og den vanlige kritikken av pressen."

https://www.finansavisen.no/medier/2024/11/29/8213072/advokaten-og-den-siklende-hund

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
mamm skrev (2 timer siden):

Herregud.

At MBH har et omfattende kriminelt nettverk skjedde ikke over dagen og de ble nok heller ikke tungt kriminelle for noen få år siden.

Uansett er det utrolig hvor mye du forsvarer ham. Jeg blir helt matt.

Neida, han forsvarers ikke, det prøves bare å finne et hundretusener unnskyldninger og stråmenn for MBH sine handlinger og valg av venner. At vennekretsen ble skapt og akseptert  av kronprinsfamilien som hans vennekrets før han ble myndig skal vi heller ikke kritisere, for det kan visst skje alle, selv den mest prominente familien med all verdens av ressurser og økonomi til å støtte opp og å bistå sine barn gjennom alle utfordringer kan falle for det..

De er ikke hjelpeløse, de hadde myndighet over han og som sagt med alt av ressurser for å holde han på den gode sti.   Det er noe mange andre foreldre som har kriminelle tenåringer som ender opp som kriminelle  i voksen alder mangler: RESSURSER!. Det kan skje alle, jeg vet det, men alarmen ringer sterkest og høyest hos de ressurssvake. Her burde alarmen ringt før Marius ble myndig og det også av sikkerhetsmessige årsaker. 

Sånn for ordens skyld så er det noe ironi i innlegget mitt helt i starten, er helt enig med deg!

Endret av K_mb
  • Liker 8
  • Nyttig 9
Skrevet
mamm skrev (3 timer siden):

Herregud.

At MBH har et omfattende kriminelt nettverk skjedde ikke over dagen og de ble nok heller ikke tungt kriminelle for noen få år siden.

Uansett er det utrolig hvor mye du forsvarer ham. Jeg blir helt matt.

Istedenfor å svare sånn,  så får du fortelle når de ble kriminelle da, om du vet det. 

Forsvar faktisk.... nå er det vel akkurat det jeg også poengterer med det jeg skriver. Han sier de har vært vennene i 10 år. Han sier ikke at de har vært kriminelle venner i 10 år. Akkurat når de ble kriminelle eller en del av et kriminelt nettverk, er da ikke oppgitt noe sted

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporinger.

Forumansvarlig

Skrevet (endret)

Ser det er mye kritikk her inne for at Kongefamilien ikke uttaler seg så mye i Marius - saken... Men, kan dere tenke dere en grunn til det?

Ringer det noen bjelle om man minner om statsmaktene? Maktfordelingen statsmaktene i mellom og hierarkiet?

Endret av Spørsmålstegnene
  • Liker 1
Skrevet

Det er klart at ingen foreldre har noen garanti for hvordan barna utvikler seg, unsett hvor bra utgangspunktet har vært.

Imidlertid var utgangspunktet alt annet en bra fra starten av når det gjelder MBH.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Bare et lite apropos til hvor lett påvirkelig man kan være i overgangen fra ungdom til ung voksen og hvor fatalt det kan være å bli " plantet " i feil miljø, selv om intensjonene sikkert var gode.

Å være ung mann i et miljø der langt eldre menn åpner dører inn til et jet-set liv som også inkluderer rus og kriminelle " venner" med stort nettverk ... det er kanskje ikke rart det endte som det gjorde. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/pappas-gamle-kompis-hyller-marius/81868946

Det er mange eksempler på norske ungdommer som drar, eller blir sendt utenlands for å ta utdanning, få arbeidserfaring eller videreutvikle et talent, men som kommer inn i et miljø med rus som ødelegger alt du var i ferd med å bygge opp, og som setter varige spor.( noen husker sikkert Tennistalentet og norgesmester Morten Rønneberg ).

Og ny aktualitet i dag med fersk artikkel om MBH-vennenes liv og hva de bedriver tiden med mens han er på rehab, bl annet det lovende fotballtalentet fra Buskerud som havnet i feil miljø ung alder 

https://www.dagbladet.no/nyheter/hoiby-vennenes-narko-nettverk/82032010

Endret av DittHåp
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest NordreSving
Skrevet

Det er jo slik at oppvekstvilkår har påvirkning på utviklingen til et menneske. Det inkluderer selvfølgelig også foreldre. Både arv og miljø er faktorer. 

Det er like lite bevist at MM ikke har hatt påvirkning, som at hun ikke har hatt påvirkning. 

Det vi vet er at det finnes faktorer som kan ha hatt påvirkning. 

Brevet på 20-års dagen er i så måte en god kilde til hva som har vært MM sine tanker rundt MBH. Det fremstår der som at MM ikke har tatt på alvor de bekymringer som andre voksne har hatt omkring oppførsel. Lik det eller ei, men dette er lett gjenkjennelig for de av oss som jobber med ungdommer. En ungdom der foresatte ikke anerkjenner at barnet har problematisk oppførsel vil få en skjevutvikling som man får gjort lite med, så lenge foresatte ikke spiller på lag. Jeg sier ikke at det er dette som er fasit, men brevet peker voldsomt i den retningen. Og hvis det er slik, da bærer foresatte ansvar for at det bærer galt avgårde. 

Skrevet

Bare apropos det å få hjelp. Jeg ble helt satt ut da jeg leste prins Harrys selvbiografi og han skrev at verken han eller William fikk noe oppfølgling etter Dianas død. De ble bare sendt tilbake på skolen rett etter.
Jeg hadde virkelig trodd at de hadde fått masse oppfølging etter en så traumatisk opplevelse, men nope!
Kanskje det sitter ekstra langt inne hos kongelige?

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Tråden er ryddet for grove personangrep, store mengder brukerdebatt og spekulasjoner som er så alvorlige brudd at tråden nå blir stengt for en periode.

Forumansvarlig

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Nymerïa skrev (4 minutter siden):

Og dette er den absolutte dealbreakeren for meg. Kronprinsparet kan bare dømmes ut fra det som er innenfor deres kontroll. MBHs oppførsel og omgangskrets er utenfor deres kontroll, samarbeide med Politiet og rettsvesen er innenfor deres kontroll.

Jeg vil ikke ha en konge som ikke mener det er en selvfølge å hjelpe Politiet. Dette har gått for langt, jeg har ingen tillit eller respekt for kronprinsparet lenger. Og hvis kongen er klar i hodet så synes jeg ikke han er unnskyldt heller. Han burde si klart og tydelig at han forventer at alle i familien bistår Politiet med å løse en alvorlig kriminalsak.

Det er akkurat dette. Man mister fullstendig tillit til dem.

• Liker 20
  • Nyttig 13
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Og dette er den absolutte dealbreakeren for meg. Kronprinsparet kan bare dømmes ut fra det som er innenfor deres kontroll. MBHs oppførsel og omgangskrets er utenfor deres kontroll, samarbeide med Politiet og rettsvesen er innenfor deres kontroll.

Jeg vil ikke ha en konge som ikke mener det er en selvfølge å hjelpe Politiet. Dette har gått for langt, jeg har ingen tillit eller respekt for kronprinsparet lenger. Og hvis kongen er klar i hodet så synes jeg ikke han er unnskyldt heller. Han burde si klart og tydelig at han forventer at alle i familien bistår Politiet med å løse en alvorlig kriminalsak.

Jeg bare skjønner ikke hvorfor de eventuelt ikke vil stille til avhør. Hvilken god grunn finnes det for ikke å bistå etterforskingen når det er kommet opp SÅ mye? Hvis noe for eksempel er feilaktig presentert og feilaktig sannsynliggjort av politiet, ville det jo hvert fall være viktig at de stiller til avhør. Og er alt sant, burde de hjelpe politiet slik at saken for det første kan gå igjennom rettsapparatet fortere og med sikrere bevis, og også fordi det er viktig for de utsattes del at dette blir gjort ryddigst mulig. 

• Liker 16
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
hvalstad45 skrev (På 30.11.2024 den 14.04):

Bare apropos det å få hjelp. Jeg ble helt satt ut da jeg leste prins Harrys selvbiografi og han skrev at verken han eller William fikk noe oppfølgling etter Dianas død. De ble bare sendt tilbake på skolen rett etter.
Jeg hadde virkelig trodd at de hadde fått masse oppfølging etter en så traumatisk opplevelse, men nope!
Kanskje det sitter ekstra langt inne hos kongelige?

Nå er det jo veldig stor forskjell på å miste moren sin brått som William og Harry gjorde, sammenlignet med hva Marius har opplevd.

Diana og Charles skilte seg også i årene før Diana omkom, så for guttene var det store forandringer og de gikk på streng Kostskole borte fra hjemmet sitt.

Kan ikke sammenlignes!

Det kan være helt tilfeldig at Marius har havnet på skråplanet, og det trenger ikke å ha noe med hans oppvekst som et medlem av kongefamilien å gjøre.

Ikke alle rusmisbrukere har hatt en vond og utrygg oppvekst heller.

Endret av Tough cookie
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Gjest Kattedama
Skrevet
trønder skrev (38 minutter siden):

Og enda finere er denne gangsteradvokaten, som NRK villig vekk er et talerør for. Denne advokaten har altså selveste statskanalen han kan ringe, når det skal bedrives slutshaming av offer eller hinte om «justismord».https://www.nrk.no/norge/oyvind-bratlien-forsvarar-hoiby_-_-eg-var-ikkje-i-tvil-da-han-ringde-1.17146493

Gjest Freydis
Skrevet
Kattedama skrev (2 minutter siden):

Og enda finere er denne gangsteradvokaten, som NRK villig vekk er et talerør for. Denne advokaten har altså selveste statskanalen han kan ringe, når det skal bedrives slutshaming av offer eller hinte om «justismord».https://www.nrk.no/norge/oyvind-bratlien-forsvarar-hoiby_-_-eg-var-ikkje-i-tvil-da-han-ringde-1.17146493

Ikke rart han smilte så mye - første gang jeg har sett ham trekke på smilebåndet. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...