Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Spørsmålstegnene skrev (5 timer siden):

Har påpekt det samme selv:

Har altså påpekt det samme selv, og med spørsmål om hvorfor. Man ser jo et spill her... og det fremkommer jo at de såkalte "vennene" hans opererer på måter som kan minne om maktmarkeringer og indirekte trusler... Er det for å få Marius til å holde kjeft, dekke over, slette spor...? 

Det er synd det kan virke som at Marius er naiv og ikke helt ser dette selv... Synd han fremdeles søker seg til disse "vennene", som han ble anmodet om å holde seg unna. Kanskje det var grunner til at han fikk de anmodningene? Her begynner det jo nå å tegne seg et trusselbilde i mot Marius...

Veldig spesielt mediene ukritisk publiserer, og kjører saken i full offentlighet, noe hans "venner" utnytter. 

Marius må stå til rette for hva han må ha gjort galt, og sak skal håndteres på rettferdig måte.  Samtidig skal man være våken for å se hvordan han blir brukt i dette, og hvordan det plukkes opp og kastes steiner på en som allerede ligger nede. Nå går det sport i dette. Det er viktig man forstår hvilket umenneskelig press og kjør som er rettet i mot Marius i fra alle kanter, i fra "venner", x-er, media, og alle andre som fyrer oppunder i sosiale medier, som her på Kvinneguiden.

Nå er det  viktig å sette seg inn i andre menneskers situasjoner, og ta ansvar for egne handlinger. Vi har alle et ansvar for hverandre, som medmennesker, også når ting har gått galt.

Det Marius står i nå er ikke bra for et menneske, all den tid han står fullstendig uskjermet. Her ser alle inn, og her snakker alle om dette. Enkelte medier er ubetenksomt respektløse, i sine ensidige fremstillinger, for å tjene sine penger. Andre, "vanlige", mennesker, i tilsvarende situasjoner, står langt mer beskyttet.

Igjen ønsker jeg å anmode om at alle tar sitt ansvar. Ta ditt ansvar for hva du selv sier, og for de stenene du selv kaster.  Alle saker har alltid to sider. Vi har ikke fullstendig innsikt. Politi- og rettsvesen håndterer dette, på profesjonelt og rettferdig vis. Ha tillit til det. La ordene og stenene ligge... Det er ikke din oppgave å straffe eller skade et menneske som allerede vil få sin rettferdige straff for sine ugjerninger. 

Marius skal få sin straff, men han, som alle andre, skal ha rett til nye sjanser i livet. Nye sjanser til å finne en god vei. Og slike veier er det vi medmennesker skal hjelpe hverandre med å finne.

Vurder om du bør forlate tråden... med mindre du er sikkert på at du bidrar til at Marius en dag skal kunne stå med hevet hode igjen. Minner igjen om at det norske rettsvesen bygger på et humant prinsipp om at ulovlige handlinger skal fordømmes og straffes, og at mennesker skal gis nye sjanser når de har gjort opp for seg.

Vi lever alle bare ett liv.

Der kom det igjen ja.

Snakk om å spytte i ofrenes ansikt.

Jeg tenker kanskje de som til stadighet ynker frempå med 'dakars Marius, det er rusen og de fæle vennene hans som er problemet' snart bør vurdere sitt kvinnesyn.

Jeg blir matt. Jeg vet ikke om du er seriøs når du sier Marius er uskjermet? Han har jo en hel hær av mildt sagt gale eldre kvinner som mener han ikke gjør noe feil, og alle andre, samt rusen har skylden. Han er skjermet siden dagen MM møtte Håkon. Det er mye av grunnen til at han er som han er.

Kanskje du skal vurdere om du bør forlate tråden, all den tid du fortsetter å være pådriver for å sy puter under armene på en serie vold og voldtektsmann?

'Alle saker har to sider' - det er så drøyt at jeg ikke vet hva jeg skal si. Vil du si det til de han har voldtatt og banket også? Skjerp deg. Dette er hel og skjær victim-blaming, og viser en helt banal forståelse for vold og seksuelle overgrep.

Jeg håper for guds skyld at du aldri opplever at noen du er glad i opplever voldtekt eller vold i nære relasjoner, for at noen så kommer til deg eller offeret og sier 'husk at det alltid er to sider, du kledde deg nok litt vulgært, eller provoserte nok frem volden'.

Jeg vet ikke hva det er med middelaldrende Norske kvinner, men både i denne saken og i saken om Gjert utviser de en nærmest middelaldersk forståelse for ofre for voldtekt, psykisk og fysisk vold og bedriver et konstant hylekor for å snakke opp folk som er siktet for regelrett fæle ting.

Jeg gjentar for hundrede gang - nei det er ikke rusen eller vennene til Marius som gjør at han er serieovergriper - det er hans eget valg, som han gjør helt uavhengig av rus og venner. Mange rusmisbrukere er ikke kriminelle, og langt på nær de fleste av dem voldtar aldri kvinner. Dette er hans kvinnesyn og holdninger. De kureres ikke på rehabilitering. 

Endret av 1600
  • Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får bare håpe at dette vanvittige mediepresset ikke fører til at liv går tapt på den ene eller andre siden av saken. 

Må være uutholdelig å stå i noe sånt for alle parter. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo2 skrev (12 minutter siden):

Får bare håpe at dette vanvittige mediepresset ikke fører til at liv går tapt på den ene eller andre siden av saken. 

Tja, MBH skal vel være glad at ikke liv har gått tapt mens han utførte volden sin. Å kvele noen til de mister pusten er å leke med døden. 

• Liker 20
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo2 skrev (17 minutter siden):

Uten media ville ikke dette kommet for dagen, det ser vi jo både på første pågripelse og advarsler til Marius.

Så langt kommuniserer ihvertfall de kjente ofrene at de mener dette var på sin plass, og at Marius har bidratt til presset ved å hale ut tid og holde på som han gjør.

Personlig håper jeg Marius er ærlig så dette ikke tar så lang tid.

Endret av 1600
  • Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (9 timer siden):

Det er forskjell på need to nice og nice to now aka sladder som Se og hør driver med. Opplysninger om hva han har gjort av kriminelle handlinger er need to know, men å fotfølge han på møbelbutikk, på bar i Italia og reposte private meldinger mellom «venner» som ikke har relevans for saken er brudd på Vær varsom- plakaten som alle journalister inkl Se og hør plikter å følge! Marius bør dømmes og straffes for det han har gjort og samtidig rehabiliteres for rusavhengighet og få psykiatrisk hjelp for det han sliter med. Men her inne råder jo rene heksejaktstemningen og den ene er verre enn den andre. Og det er faktisk også veldig skremmende å se! Han bør få sin straff og ingen «special treatment» fordi han er «Lille Marius», men ingen er tjent med at han drives til selvmord pga heksejakt i massemedia og sosiale medier. 

Der er vi helt uenige, og selvmordskortet funker ikke på meg. 

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo2 skrev (25 minutter siden):

Denne situasjonen er nok først og fremst uutholdelig for ofrene. Det er ofrene det er synd på. 

Kongehuset er vant til medietrykk, og det ville antageligvis vært helt annerledes trykk også, dersom de ikke "ghostet" pressen og folket i måned etter måned. Det ville selvsagt ogsså hjulpet om MM ikke hadde ryddet i huset til den kriminelle, oppsøkt fornærmede og handlet madrass dagen etter voldtekt osv. Kronprinsen på sin side uttaler at han har stor tillit til at politiet gjør en suveren jobb, og kommer sikkert aldri til å kommentere at politiet har advart, gitt "heads up" osv. Han ser ikke at det er DE som nå gjør at kanskje mange har fått et tillitsproblem til nettopp politiet. 

MBH er det tydeligvis IKKE synd på, han tøffer seg på drittsekk-grupper og viser fingeren til det hele. Det værste av alt er at han har krenket og misbrukt nok en person etter den falske unnskyldningen sin. Han har også en høyst vemmelig advokat til å lyve så det renner for seg. Det eneste jeg klarer å syns synd på MBH for er at han tydeligvis må være helt fullstendig blåst. 

Han spilte lei seg da han (og advokaten) la ut den nevnte "unnskyldningen" i August. Jeg lurer på om de lo da de skrev den faktisk. Det blir vanskelig for han å bli tatt alvorlig som angrende synder etter det alt dette. 

Vår tids mest klysete kriminelle. 

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålstegnene skrev (På 24.11.2024 den 22.33):

Hvem er egentlig alle de som deler informasjon til media om Marius hele tiden, og i hvilken hensikt? Hva slags venner er det? Og hvem er disse "vennene" som åpenbart lager "setup" videoer av ham for å dele med media og politi etterpå? Er noen i et visst miljø redde for hva som kan komme opp og frem i dagen, som følge av fokuset rettet i mot Marius, og driver nå en maktkamp i mot ham? For meg ser det slik ut. Jeg er engstelig for at Marius er godtroende i dette, støtter seg til de han tror er venner, og kanskje selv ikke helt forstår hvordan han brukes i fra alle kanter nå.... 

Godtroende?

Han er dum, han håner både ofre og de rundt når han holder på sånn.

Han er en voksen mann og å stille opp på alle disse bildene/videoene etter alt som er skjedd er idioti. Det er lov å tenke selv og ikke legge skylden på alle andre hele tiden.

PS du blir sett uten uthevet skrift også

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo2 skrev (39 minutter siden):

Hva med å håpe at MBH tar seg sammen så han slipper dette medietrykket? Det ville ikke vært noe medietrykk hvis han oppførte seg som folk i utgangspunktet.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (1 time siden):

.

Jeg vet ikke hva det er med middelaldrende Norske kvinner, men både i denne saken og i saken om Gjert utviser de en nærmest middelaldersk forståelse for ofre for voldtekt, psykisk og fysisk vold og bedriver et konstant hylekor for å snakke opp folk som er siktet for regelrett fæle ting.

Har sett det samme i tingretten over mange år som meddommer.

Litt godt voksne norske damer ønsker som regel å frikjenne menn for voldtekt og minimere vold mot kvinner. Det er helt sprøtt. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hintoghist skrev (17 minutter siden):

Har sett det samme i tingretten over mange år som meddommer.

Litt godt voksne norske damer ønsker som regel å frikjenne menn for voldtekt og minimere vold mot kvinner. Det er helt sprøtt. 

Tror det må være en generasjonsskade… (gjelder jo på ingen måte alle i den generasjonen, men likevel). Framstår som en kombo av at de er vokst opp med at vold og bedriten atferd fra far/ektemann/nære menn bare er noe man må finne seg i fordi han jobber og forsørger og blir sliten osv, og at det er sikkert noe du som kone/mor/barn har gjort for å irritere ham osv. I tillegg til den kristne klamme hånden med seksualmoral på «hvis du kler deg og oppfører deg sånn så er du syndig og må ta det du får». Utdanning virker også å påvirke, eller mangel på det kan man si. Det virker nesten som den generasjonen er delt i to på en absurd måte, og disse sakene får det veldig tydelig fram. Skillet går vel på født rundt 1960 og tidligere. Det var helt vilt å se kommentarfeltene i Ingebrigtsen-saken, var så man ikke trodde sine egne øyne. I denne saken har jeg valgt å holde meg unna Facebook og avisenes kommentarfelt, som er den generasjonens hovedsted. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riltg å varetekts fengsle, hvis han kan fjernslette på tlf hans. 

Blir vel ikke  overasket heller om de forlenger iht  gjentakelsesfare. Vi ser vel det ila uken hva som skjer. 

Rehabilitering ser egentlig ikke ut til, er noe han er klar og mottakelig for. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/derfor-var-retten-i-tvil/82275368

I artikkel fra i går, så nevner vennene en tlf nr 2. Spent på om politiet har den også. Og hva de evnt kan finne der. Da jeg antsr dette er litt toppen av isfjellet

Kan raskt dra med seg flere her med den telefonen...

https://www.seher.no/kongelig/spoker-om-overgrep-med-kriminelle-venner/82277613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (9 minutter siden):

Tror det må være en generasjonsskade… (gjelder jo på ingen måte alle i den generasjonen, men likevel). Framstår som en kombo av at de er vokst opp med at vold og bedriten atferd fra far/ektemann/nære menn bare er noe man må finne seg i fordi han jobber og forsørger og blir sliten osv, og at det er sikkert noe du som kone/mor/barn har gjort for å irritere ham osv. I tillegg til den kristne klamme hånden med seksualmoral på «hvis du kler deg og oppfører deg sånn så er du syndig og må ta det du får». Utdanning virker også å påvirke, eller mangel på det kan man si. Det virker nesten som den generasjonen er delt i to på en absurd måte, og disse sakene får det veldig tydelig fram. Skillet går vel på født rundt 1960 og tidligere. Det var helt vilt å se kommentarfeltene i Ingebrigtsen-saken, var så man ikke trodde sine egne øyne. I denne saken har jeg valgt å holde meg unna Facebook og avisenes kommentarfelt, som er den generasjonens hovedsted. 

Nå er jeg født i 1962 så jeg faller kanskje utenfor. Men også jeg er vokst opp med at erting og snøballkasting ble forsvart med «han er nok forelsket i deg», og klåing på tog med «stakkars, han er jo bare full». Som jente og kvinne skulle man bare finne seg i det, og gikk han for langt var beskjeden som regel at man ba om det selv.

En hel oppvekst og et langt liv med dette setter seg i ryggmargen. Legg til litt søppellitteratur av typen Fifty shades (jeg må være snill og gjøre alt han vil så kommer han nok til å forandre seg), så er det kanskje ikke rart at resultatet blir slike holdninger.

Godt at vi tross alt er kommet lengre i dag.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mynlen skrev (2 minutter siden):

Nå er jeg født i 1962 så jeg faller kanskje utenfor. Men også jeg er vokst opp med at erting og snøballkasting ble forsvart med «han er nok forelsket i deg», og klåing på tog med «stakkars, han er jo bare full». Som jente og kvinne skulle man bare finne seg i det, og gikk han for langt var beskjeden som regel at man ba om det selv.

En hel oppvekst og et langt liv med dette setter seg i ryggmargen. Legg til litt søppellitteratur av typen Fifty shades (jeg må være snill og gjøre alt han vil så kommer han nok til å forandre seg), så er det kanskje ikke rart at resultatet blir slike holdninger.

Ja vokst opp på 80 og 90 tallet. Er veldig glad for at verden er blitt endret på mye. Men syørste endringen  kom vel egentlig  kun for få år siden med mee too. Men fortsatt  ikke helt i mål. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ninaen skrev (21 minutter siden):

Nei. Dette er jo 68'ere og yngre.

Tror bare kvinner er mindre opptatt av å straffe vold mot kvinner. Kvinne er kvinne verst. Man ser det jo i hvordan feministgrupper har 0 interesse av å stille islam til veggs f.eks. men jeg får masse kjeft og jeg stikker på strippeklubb og slenger noen kroner til frigjorte sterke kvinner med selvvalgt karriere.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BørIkkeSkriveForMy skrev (10 timer siden):

Var pressen såpass hensynløse at det forsvarer at noen doper ned folk og gjennomfører seksuelt overgrep på Skaugum?

For ordens skyld: Han er ikke siktet for å ha dopet ned noen. Det vet vi på bakgrunn av paragrafene han er siktet etter,

Han er siktet for brudd på straffelovens §291 bokstav b.

Dersom politiet mente han hadde dopet ned, hadde han i tillegg vært siktet for brudd på §292 bokstav d.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mynlen skrev (41 minutter siden):

Tror vi kan strekke den opp mot 1965 +/- ja. Det der med «han slår deg fordi han er forelska» var fortsatt gjeldende da jeg var liten, og jeg er født på 80-tallet….herregud, ja godt vi er kommet oss to hakk videre i alle fall…

P.S. Vil understreke fra forrige kommentaren min at jeg oppfatter dette som todelt som i at enten har damene tatt den retningen vi ser i kommentarfeltene, eller så har de gått i motsatt retning og fordømmer. Altså omtrent enten eller. Blant de eldste (typ født før 1945) er det nok enda flere som bagatelliserer. Det handler nok mye om «vi måtte tåle»

Endret av Ninaen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hintoghist skrev (26 minutter siden):

Nei. Dette er jo 68'ere og yngre.

Tror bare kvinner er mindre opptatt av å straffe vold mot kvinner. Kvinne er kvinne verst. Man ser det jo i hvordan feministgrupper har 0 interesse av å stille islam til veggs f.eks. men jeg får masse kjeft og jeg stikker på strippeklubb og slenger noen kroner til frigjorte sterke kvinner med selvvalgt karriere.

Jeg er født på 80-tallet. Absolutt ingen jeg kjenner på min alder +/- forsvarer dette (bredt spekter av personlighetstyper). Det er i alle fall damer 60+ som går igjen i kommentarfeltene

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (3 minutter siden):

Jeg er født på 80-tallet. Absolutt ingen jeg kjenner på min alder +/- forsvarer dette (bredt spekter av personlighetstyper). Det er i alle fall damer 60+ som går igjen i kommentarfeltene

Jeg er så vidt født på 80-tallet, regnes vel som 90-talls og 00-talls barn- og ungdom. Tror ikke jeg kjenner ett menneske på min alder som ikke er opptatt av å straffe vold mot kvinner, og jeg er av samme oppfatning som deg. Det er 60+ kvinner som synes så synd på lille Marius.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandie skrev (3 timer siden):

Dersom det viser seg at Mette Marit har ødelagt eller fjernet bevis forventer jeg faktisk at Haakon tar ut skillsmisse. Ellers tror jeg det vil bli slutten på monarkiet her i Norge. 

Enig, men problemet er at det får vi aldri vite.

Sånn er det å ha monarki.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også mange kvinner med sønner (evt døtre) som selv har utført vold og/eller har hatt problemer med rus tar dette fryktelig personlig, og derfor forsøker å finne formildende omstendigheter rundt alt MBH (og MM) foretar seg. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...