Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

TigerK skrev (3 timer siden):

Tenker det er viktig å holde tett fokus på politiets arbeid i denne saken, da historien nå viser at politiets arbeid i forbindelse med denne mannen har vært særdeles slett de siste ti årene. 

Alle siktende har rett på en grundig etterforskning der det skal være sterke bevis for å dømme noen, på lik linje med alle andre i samfunnet. Det florerer med rykter og spekulasjoner, noe som er svært belastende for de involverte. Andre som er siktet for lignende saker blir anonymisert og skjermet offentligheten, der det er strengt forbudt å dele bilder av en siktet i sosiale medier. Men i denne saken er det lov å publisere både navn, bilder, der alle detaljer skal ut i media. Dette kan jeg tenke meg er ekstremt belastende for den det gjelder, og de pårørende. Offentlig person eller ei bør det være likt for alle. Er ikke fan av gapestokk uavhengig hvem det gjelder 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maia70 skrev (11 minutter siden):

Når du summerer det opp sånn så kan jeg forstå hvorfor Marius har fått lov til å holde på som han gjør. MM må jo ha blitt habituert til lignende oppførsel over lang tid i det miljøet hun har vært i, så hun vil ha problemer med å vite hva hun skal gjøre med det, for for henne har det vært normalen.
(Og jeg sier ikke lik oppførsel, men lignende.)

En annen grunn er at dette er ofte svært manipulerende personer, psykopater, sosiopater, som er ekspert på å få den andre til å virke gal for politi og rettsvesen, og på å knuse selvbildet og få den andre til å tro det er en selv som er problemet.

Mulig vi må begynne i andre enden, da? Vi som er foreldre til barn som etterhvert skal bli menn, må vi kanskje ha disse tingene i bakhodet? Fokusere på utvikling av respekt og empati, samt ansvarliggjøre uten å unnskylde eller bortforklare?

• Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalevala skrev (17 minutter siden):

Jeg tror dette er beyond at han kan klare å forstå, og å bry seg om konsekvenser. 
Han har åpenbart en hjerne som ikke fungerer normalt. 

Det er derfor jeg er usikker på at han er tilregnelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (3 minutter siden):

Det skal  mye til å bli erklært utilregnelig. 

• Liker 18
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (1 time siden):

Tenker vi at en av grunnene til at vi kvinner ikke melder om vold og overgrep er at vi er så fokusert på å diskutere oss i mellom, at vi ikke klarer å sende ut et samlet opprop om at slik atferd er uakseptabel? At vi blir litt offer for «splitt og hersk»?

Her tar vel nora litt opp hva konsekvenser  kan være av å si fra

Sitat: Jeg sliter med å være hjemme, jeg har fått drapstrusler, og oppmerksomheten jeg får er ikke gunstig eller gøy i det hele tatt. Jeg får helt sinnssykt mye pes og mye dritt, og nå sitter jeg her og er engstelig for å prate om dette, selv om det er jeg som har gått gjennom noe.

sitatet var lit langt så klippet vekk noe,  så  oppfordrer til å lese hele

https://www.dagbladet.no/kjendis/trodde-at-jeg-var-problemet/82271656

det ligger ligger  mye bra budskap i nora sine delinger om dagen og refleksjoner.  Har fått en ny respekt  for henne. Er bare usikker om de fleste forstår  egentlig  innholdet. For lurer litt på om det  blir et skille mellom, de som vet de vet. Og de  som ikke vet, de skjønner  det ikke helt. 

og det er jo litt dumt. Fordi hvis du har hatt  en fin oppvekst og ikke kjenner til  hvordan  folk med dårlig  oppførsel  fungerer, vil de ikke forstå helt hva de selv egentlig utsettes for, når det starter.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (1 minutt siden):

Det er vel bare psykotiske tilstander som fritar for straffeansvar.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sefanja skrev (4 minutter siden):

Hvis Fjotolf (tidligere ABB) ble dømt tilregnelig, så kan jeg ikke se for meg at dette blir noe tema

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalevala skrev (23 minutter siden):

Jeg tror dette er beyond at han kan klare å forstå, og å bry seg om konsekvenser. 
Han har åpenbart en hjerne som ikke fungerer normalt. 

Hans hjerne fungerer helt utmerket. For han skjønner  at det han har gjort og gjør er galt og skader de rundt seg. Men han bare bryr seg ikke

Dette utrykkes i hans eget brev, og i samtalen i ene lydopptaket  at kronprinsparet ikke kan gjøre noe med hvem han har kontakt med. Dvs han vet da godt at denne kontakten også skader dem, men velger å fortsette med det 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at det også vil gås nøye i sømmene i rettsaken som vil komme.

Det er grusomt å voldta bevisstløse kvinner, at han er istand til noe sånt, og filmer det - vitner om at han ikke er som oss andre. Videre viser han fingeren til at han er tiltalt for vold poserende med en 12 pk med øl, og filmer "kline til"-video og sender sine kriminelle venner da de spør hvordan det ble slutt med det siste offeret. Summen av dette viser at han har forakt for kvinner, ingen anger, og til og med syns han er "tøff".

Dette kan nok ikke skyldes på hverken rus eller "psykdommer". Dette er prototypen på kvinnehater og priviligert drittsekk som tror han kommer unna med allt. Helt Exit-stil over dette.  

• Liker 17
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Hans hjerne fungerer helt utmerket. For han skjønner  at det han har gjort og gjør er galt og skader de rundt seg. Men han bare bryr seg ikke

Dette utrykkes i hans eget brev, og i samtalen i ene lydopptaket  at kronprinsparet ikke kan gjøre noe med hvem han har kontakt med. Dvs han vet da godt at denne kontakten også skader dem, men velger å fortsette med det 

Nå har han ikke noen bekreftet diagnose som vi kjenner, men det er jo vist abnormal funksjon i hjernen til psykopater. Det er ingen hjerneaktivitet å spore i de delene som vanligvis genererer empatiske følelser.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at det også vil gås nøye i sømmene i rettsaken som vil komme.

Det er grusomt å voldta bevisstløse kvinner, at han er istand til noe sånt, og filmer det - vitner om at han ikke er som oss andre. Videre viser han fingeren til at han er tiltalt for vold poserende med en 12 pk med øl, og filmer "kline til"-video og sender sine kriminelle venner da de spør hvordan det ble slutt med det siste offeret. Summen av dette viser at han har forakt for kvinner, ingen anger, og til og med syns han er "tøff".

Dette kan nok ikke skyldes på hverken rus eller "psykdommer". Dette er prototypen på kvinnehater og priviligert drittsekk som tror han kommer unna med allt. Helt Exit-stil over dette.  

Julio Kopseng ble vel dømt til forvaring på ubestemt tid, for lignende atferd, så her er det bare å følge med. 

• Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (56 minutter siden):

Det handler mye om makt og relasjoner. I et skakkkjørr forhold til en annen. 

Mange sliter  med å sette grenser. I sterke relasjoner  kan ma nok sammenligne det litt  med lojalitet barn har for foreldre som ikke er snille.  Selv om den relasjonen er mye sterkere. 

I tillegg  ligger det mye manipulasjon der fra den som er voldsutøver. 

Et eksempel som er vanlig samtale med en sånn.  Og som min erfaring  som pårørende  kan være. (En helt vanlig setting)

Er å gi deg  først og fremst  skylden for de de gjør, og kjøree deg på samvittighet  for å sladre om det. 

Feks  knuse en talerken, se hva du fikk meg til å gjøre, fordi vedkommende ble sinna for et eller annet iht hva du gjorde eller sa. Som kan være alt fra å lage feil middag,  snakke med noen de ikke liker etc 

I tillegg lager de et narrativ  på at hvis du sier noe, så ødelegger du dem, og eller at de skal dra deg med ned. 

Og det er da du må være sterk å si, at det er ikke min feil at du knuste den talerkenen, det valgte du selv, fordi du ikke tåler. Dog skal du være forsiktig med slik konfirmasjon,  fordi det kan eskalere en situasjon.  Så det er best å holde munn. Og heller ta det opp med andre og kon deg ut, er mitt råd.  

Jeg kunne si sånt, fordi jeg visste hvor grensene til den det gjalt gikk. Men har jo aldri  noen garanti  for at det en dag ikke går. Og kan gå særdeles galt. 

Så du må være veldig forsiktig med hva du sier og gjør  iht slike personer. Og heller være bevisst  på at dette er feil, selv om du jatter med. Jatte med er ofte det beste i situasjonen,  så du ikke utsettes for unødvendig fare. Men det er et big red flag, nok til å skjønne at dette må du ut av. Uansett  hvor skjønt  en unskyldning er. 

En normal person trenger ikke å komme dit å måtte unnskylde seg slik for en knust talerken i villsinne for filleting. Ikke iht utrykk for sjalusi heller. Blir noen slik sinna for sjalusi,  er det iallefall best å forte seg ut. For det er svært farlig.  Og faktisk beste hjelpen du gir.

Et viktig poeng til. Er at smiskingen etterpå handler ikke om unnskyld til deg, men å smøre deg nok til å ikke avsløre hvordan de egentlig er

Du skriver som lm du var i rommet da MM slo sine kjærester? Dette blir bare for dumt. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siljes_tanker skrev (12 minutter siden):

Du skriver som lm du var i rommet da MM slo sine kjærester? Dette blir bare for dumt. 

Hun beskriver et forhold med en psykopat/narissist, og det er faktisk slik det er. Hun snakker ikke om Marius.

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (18 minutter siden):

Hva i all verden er det som gjør at en voksen mann oppfører seg slik? Ingen sperrer, liksom. Tilsynelatende uten anger. Født sånn, eller blitt sånn? Merkelig.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VXL100 skrev (3 minutter siden):

Det verste er at det alltid vil komme et nytt nek av en dame som vil være sammen med han. Hvorfor er så mange kvinner så dumme?

Det er ikke kvinnen som er dum hvis hun blir utsatt for vold eller overgrep!

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TigerK skrev (21 minutter siden):

Mulig vi må begynne i andre enden, da? Vi som er foreldre til barn som etterhvert skal bli menn, må vi kanskje ha disse tingene i bakhodet? Fokusere på utvikling av respekt og empati, samt ansvarliggjøre uten å unnskylde eller bortforklare?

Nå tenker jeg at det ikke er rent tilfeldig hvem som skal komme til å utøve vold og hvem som ikke gjør det, tenker at de som er i stand til å gjøre andre vondt, de mangler de sperrene som stopper andre fra å gjøre det samme. Evnen til empati og å forstå andre er der rett og slett ikke i den grad det burde. Selv har jeg alltid sett det som en medfødt hjerneskade, altså ikke noe som kan påvirkes terapautisk eller som er et resultat av miljøet vedkommende har vokst opp i.

Nå kan personer som mangler empati derimot lære seg mestringsstrategier, altså lære seg hva som er riktig og galt (selv om de ikke føler det på samme måte som andre), de kan lære seg hvordan å forholde seg i situasjoner, sinnemestring, lære å holde seg unna triggere som rus m.m. Altså tyr de ikke nødvendigvis til vold selv om de mangler empatien som lettere kan få dem til å ty til det.

MBH ser jeg for meg at mangler mye på empati, kombinert med at han ruser seg og har meddelt at han har diagnose(r) så tenker jeg at det forklarer mye. Hva han må lære seg mer enn noe er mestringsstrategier, for større empati er ikke mulig å gi han.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VXL100 skrev (5 minutter siden):

Det verste er at det alltid vil komme et nytt nek av en dame som vil være sammen med han. Hvorfor er så mange kvinner så dumme?

Nå er det at han er kjent som en magnet på mange damer, damer har alltid søkt mot status.

Så han har ingen problemer med å finne seg ei ny, de vil sågar oppsøke han.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (6 minutter siden):

Hva i all verden er det som gjør at en voksen mann oppfører seg slik? Ingen sperrer, liksom. Tilsynelatende uten anger. Født sånn, eller blitt sånn? Merkelig.

Begge deler  egentlig,  også høstes det mye fordeler for seg selv iht å få viljen sin ved å oppføre seg dårlig  mot andre. Bare se på reality det. 

Frykt  er noe  du kan bruke for å kontrollere andre med. Frykt ligger ikke bare i trusler om vold. Men i svært mye annet også. Feks å bli ekskuldert. 

Ikke uvanlig  at  en i en venneflokk, er den som styrer hvem som er inne og ute i gjengen. Selv om vedkommende  ikke er voldelig. Men en slik person  har makt ihtcå være den som peker på hvem som får være med eller ikke. 

Er du ikke dus med denne, og enig i alt det denne personen sier,  føres fu ut i kulden.  Denne makten gis, fordi majoriteten i grupoen godtar at det er sånn 

Endret av Krokenguri
Manglet tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...