Gå til innhold

Marius Borg Høiby


Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
pøbelsara skrev (7 minutter siden):

Det er jo ikke ti år siden! Kan du ikke bare holde deg til fakta, de burde være ille nok?
Men ingen visste for ti år siden at han kom til å banke kjærestene. 
 

Greit nok. Jeg ser den. Vi vet vel ikke helt når mishandlingen av JS startet, men et sted mellom 2017 og 2022, da. Mellom to og sju år siden, er vel trygt å si?

  • Liker 2
Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

Det har ikke vært tatt ut tiltaler mot ham før nå. Det vet du like godt som alle andre. Når ballongen sprakk,  ar det mange - ikke bare Se og hør, som skrev om det. 

Jeg mener det er riktig at han blir tatt, og riktig at han blir skrevet om, og riktig at vi får vite. 

jeg synes likevel mediepresset har vært helt hinsides, ingen andre konebankere, junkies eller narkodealere blir skrevet om på tilnærmet samme vis. Jeg tenker vi er et godt stykke forbi samfunnsopplysninø, og ganske langt inne i sensasjonslyst. det er bare å følge med i denne tråden og se hva folk får seg til å skrive om alle rundt, for å få det bekreftet.

Det er ikke tatt ut tiltale nå heller. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
TigerK skrev (35 minutter siden):

Det kunne vært veldig interessant å løfte denne debatten opp på et nivå der vi setter fokus på de mekanismene i samfunnet vårt som gjør at kvinner ikke varsler/anmelder vold og overgrep.

Veldig enig, og det var mitt håp da denne saken eksploderte i august. Men mister dessverre håpet når jeg ser hva Hvordan vet du at det ikke er mel i den posen?-folka skriver.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Purple Basil skrev (Akkurat nå):

Veldig enig, og det var mitt håp da denne saken eksploderte i august. Men mister dessverre håpet når jeg ser hva Hvordan vet du at det ikke er mel i den posen?-folka skriver.

Kanskje man kan lage en egen tråd med dette fokuset? 

  • Liker 5
Skrevet
Purple Basil skrev (3 minutter siden):

Veldig enig, og det var mitt håp da denne saken eksploderte i august. Men mister dessverre håpet når jeg ser hva Hvordan vet du at det ikke er mel i den posen?-folka skriver.

Hvilke folk er det? 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
TigerK skrev (26 minutter siden):

Så la oss gjøre nettopp det. Med utgangspunkt i det lille vi vet om MBH-saken, men også saken om Frosta-legen, og Julio Kopseng for eksempel. Hvordan kan dette skje? Hvorfor sier vi kvinner ikke i fra? 
 

Kjør debatt

 

Korpsnerden skrev (På 12.11.2024 den 6.08):

Vil bare skyte inn at de som er offer for vold i nære relasjoner ofte er så skadet etter et slikt forhold at de tror det er deres skyld. Derfor advarer de ikke andre, av flere grunner. 

1. De tenker at de selv er grunnen til at expartneren var voldelig, og at hen dermed ikke vil være voldelig mot andre.

2. De er redde for konsekvensene fra expartner om de blander seg. 

3. De orker rett og slett ikke, fordi de har nok med å bearbeide traumer etter forholdet. 

Å henvende seg til voldsutøvers familie er kanskje det "tryggeste" man kan gjøre ift å varsle, for det er mindre risikabelt enn å snakke med politiet, venner etc, for hvis voldsutøver skulle få vite det så vil han i det minste føle at det ikke er noe han mistet kontroll over, det er jo "bare" familien som han vet er glad i ham. 

Jeg tror J valgte å gå ut med at hun har varslet fordi hun har fått nok av å se hvordan de rundt Marius opprører seg som om de ikke har visst, samtidig som de ikke tar avstand fra voldsbruken hans offentlig. Legg til mulig unndragelse av bevis, løgn om hva de visste osv. 

Du får det til å høres veldig enkelt ut å anmelde. Man blir ekstremt nedkjørt om man lever i eller har kommet ut av et forhold med vold i nære relasjoner. 

Enkelte klandrer seg selv, enkelte orker ikke gjøre noe med det fordi de vet at det vil gjøre voldsmannen ennå farligere, noen orker ikke konsekvensene av å gjøre noe med det (det er jo offerene som flyttes på kode 6/7 feks, og en rettsak er også en grusomt prosess med en advokat på andre siden som gjør det den kan for å finne dritt/finne opp dritt om deg). I tillegg er det innmari vanskelig å bevise om man ikke har vitner eller har tatt bilder av feks blåmerker osv. 

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
Korpsnerden skrev (1 minutt siden):

orker ikke konsekvensene av å gjøre noe med det 

Dette er jo et fryktelig viktig punkt! Hva er det som gjør at konsekvensene av å anmelde nesten overgår konsekvensene av handlingen? Hva er det som skjer?

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
TigerK skrev (Akkurat nå):

Dette er jo et fryktelig viktig punkt! Hva er det som gjør at konsekvensene av å anmelde nesten overgår konsekvensene av handlingen? Hva er det som skjer?

Fordi politiet må være nøytrale, og avhøre deg opp mot påstanden den som er anmeldt kommer med. Da føler du deg hverken trodde eller forstått, ofte kan anmelder til og med føle at man blir mistenkt for falsk anmeldelse. 

Dersom man kommer i retten så vil den anmeldte gjøre alt, via seg og sin advokat, på å fremstille deg på verst mulig måte. Tenk om du har en diagnose som kan brukes for alt det er verdt, eller at du har gjort noe dumt tidligere i livet. Husk at partneren man har delt livet med vet antagelig alt om deg, ting du fortalte da du trodde han var snill og kjærlig. 

Hvis anmeldte blir regnet som farlig nok, så er eneste beskyttelse som finnes (utenom soning, som sjelden varer særlig lenge) å flytte offeret/ofrene på hemmelig adresse på en annen kant av landet. Da må du kutte bånd med nære og familie og bygge deg et helt nytt liv. 

Sikkert mange andre grunner også, men dette er noen..

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Korpsnerden skrev (6 minutter siden):

Dersom man kommer i retten så vil den anmeldte gjøre alt, via seg og sin advokat, på å fremstille deg på verst mulig måte.

Jeg lurer på hvor grensen går for når det er greit å banke eller voldta en kvinne. Hvis hun er utro? Stor i kjeften? Lettkledd? Ruset? Kan man voldta da? Hvis kvinnen har vært fengslet? Har psykisk sykdom? Hvis mannen har det vondt inni seg et sted? Kan man banke jenter da? 
 

Endret av TigerK
  • Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

 

 

TigerK skrev (26 minutter siden):

Tenker vi at en av grunnene til at vi kvinner ikke melder om vold og overgrep er at vi er så fokusert på å diskutere oss i mellom, at vi ikke klarer å sende ut et samlet opprop om at slik atferd er uakseptabel? At vi blir litt offer for «splitt og hersk»?

Det handler mye om makt og relasjoner. I et skakkkjørr forhold til en annen. 

Mange sliter  med å sette grenser. I sterke relasjoner  kan ma nok sammenligne det litt  med lojalitet barn har for foreldre som ikke er snille.  Selv om den relasjonen er mye sterkere. 

I tillegg  ligger det mye manipulasjon der fra den som er voldsutøver. 

Et eksempel som er vanlig samtale med en sånn.  Og som min erfaring  som pårørende  kan være. (En helt vanlig setting)

Er å gi deg  først og fremst  skylden for de de gjør, og kjøree deg på samvittighet  for å sladre om det. 

Feks  knuse en talerken, se hva du fikk meg til å gjøre, fordi vedkommende ble sinna for et eller annet iht hva du gjorde eller sa. Som kan være alt fra å lage feil middag,  snakke med noen de ikke liker etc 

I tillegg lager de et narrativ  på at hvis du sier noe, så ødelegger du dem, og eller at de skal dra deg med ned. 

Og det er da du må være sterk å si, at det er ikke min feil at du knuste den talerkenen, det valgte du selv, fordi du ikke tåler. Dog skal du være forsiktig med slik konfirmasjon,  fordi det kan eskalere en situasjon.  Så det er best å holde munn. Og heller ta det opp med andre og kon deg ut, er mitt råd.  

Jeg kunne si sånt, fordi jeg visste hvor grensene til den det gjalt gikk. Men har jo aldri  noen garanti  for at det en dag ikke går. Og kan gå særdeles galt. 

Så du må være veldig forsiktig med hva du sier og gjør  iht slike personer. Og heller være bevisst  på at dette er feil, selv om du jatter med. Jatte med er ofte det beste i situasjonen,  så du ikke utsettes for unødvendig fare. Men det er et big red flag, nok til å skjønne at dette må du ut av. Uansett  hvor skjønt  en unskyldning er. 

En normal person trenger ikke å komme dit å måtte unnskylde seg slik for en knust talerken i villsinne for filleting. Ikke iht utrykk for sjalusi heller. Blir noen slik sinna for sjalusi,  er det iallefall best å forte seg ut. For det er svært farlig.  Og faktisk beste hjelpen du gir.

Et viktig poeng til. Er at smiskingen etterpå handler ikke om unnskyld til deg, men å smøre deg nok til å ikke avsløre hvordan de egentlig er

Endret av Krokenguri
  • Liker 4
Skrevet
pøbelsara skrev (2 timer siden):

Hadde enda debatten her inne handler om partnervold og hvilket samfunnsproblem det er, hadde denne tråden sett helt annerledes ut. Tråden må gang på gang ryddes for angrep og rykter om andre enn han som er siktet i denne saken.

jeg tenker at det går helt fint å være opptatt av vold som samfunnsproblem, av presseetikk, av normal folkeskikk og redelighet samtidig.

 

 

👏 Heit riktig skrevet.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
TigerK skrev (4 minutter siden):

Jeg lurer på hvor grensen går for når det er greit å banke eller voldta en kvinne. Hvis hun er utro? Stor i kjeften? Lettkledd? Ruset? Kan man voldta da? Hvis kvinnen har vært fengslet? Har psykisk sykdom? Kan man banke henne da? 

Motparten vil hevde at det ikke er sant, at det ikke var så hardt, at hen ble provosert, at du er fullstendig umulig,  og driver vedkommende fra skanse til skanse, at du er like ille, at du begynte, og dessuten så lyver du. Sånn ca. Så ja, det er kjent fra norske rettssaler at det bagatelliseres og nektes og veldig ofte skjer dette uten vitner tilstede. «Det er alltid to sider av en sak» er et vanlig argument som er  godt egnet til å bagatellisere volden ig truslene. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
TigerK skrev (54 minutter siden):

Så la oss gjøre nettopp det. Med utgangspunkt i det lille vi vet om MBH-saken, men også saken om Frosta-legen, og Julio Kopseng for eksempel. Hvordan kan dette skje? Hvorfor sier vi kvinner ikke i fra? 
 

Kjør debatt

Fordi vi er redd for å ikke bli trodd, vi føler på skam og skyldfølelse ,man føler seg alene,  det finnes en god del folk der ute som mener man er svak om man blir i forhold med fysisk og psykisk vold f.eks. , derfor tier mange i tillegg til at man er redd for hva ekspartner da vil gjøre mot deg i ettertid av en anmeldelse

Endret av Orly
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Motparten vil hevde at det ikke er sant, at det ikke var så hardt, at hen ble provosert, at du er fullstendig umulig,  og driver vedkommende fra skanse til skanse, at du er like ille, at du begynte, og dessuten så lyver du. Sånn ca. Så ja, det er kjent fra norske rettssaler at det bagatelliseres og nektes og veldig ofte skjer dette uten vitner tilstede. «Det er alltid to sider av en sak» er et vanlig argument som er  godt egnet til å bagatellisere volden ig truslene. 

Hvordan skal vi få snudd dette da? Det er jo helt vilt! Hva om en bankraner ble behandlet på samme måte. «Banken var jo ikke låst da», «De som jobber der har sikkert også naska i butikken en gang», «Den banken startet, ved at de trakk meg gebyrer. Jeg bare tok igjen det som var mitt». Det høres jo helt sinnsykt ut!

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
TigerK skrev (5 minutter siden):

Hvordan skal vi få snudd dette da? Det er jo helt vilt! Hva om en bankraner ble behandlet på samme måte. «Banken var jo ikke låst da», «De som jobber der har sikkert også naska i butikken en gang», «Den banken startet, ved at de trakk meg gebyrer. Jeg bare tok igjen det som var mitt». Det høres jo helt sinnsykt ut!

Jeg har skrevet tidligere i denne tråden at opptaket av MBH dagen etter voldshendelsen viser graden av trusler, bagatelliseringen  av skyld og generelt måten han snakker på, viser en dynamikk å handlemåte mange ikke kjenner til, men somfaktisk er typisk og som alle bør vite om. 
 

Lagt til: «to sider av en sak»-argumentet er noe mange bruker, men som ikke er gyldig i veldig maktulike forhold hvor det brukes vold. Noen ganger er det en som lyver og en som snakker sant - det er ikke sånn at sannheten alltid ligger et sted imellom hva to parter forteller om. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (11 minutter siden):

Motparten vil hevde at det ikke er sant, at det ikke var så hardt, at hen ble provosert, at du er fullstendig umulig,  og driver vedkommende fra skanse til skanse, at du er like ille, at du begynte, og dessuten så lyver du. Sånn ca. Så ja, det er kjent fra norske rettssaler at det bagatelliseres og nektes og veldig ofte skjer dette uten vitner tilstede. «Det er alltid to sider av en sak» er et vanlig argument som er  godt egnet til å bagatellisere volden ig truslene. 

I tillegg er ikke selvinnsikt en egenskap man finner på topp 10-lista hos voldsutøvere. 

  • Liker 6
Skrevet

Er det noen som har satt en diagnose på Marius? Vet at psykiatere/ psykologer ikke skal diagnostisere mennesker de ikke har møtt, men har det blitt skrevet noe om det? 

Skrevet
JaVel skrev (Akkurat nå):

Er det noen som har satt en diagnose på Marius? Vet at psykiatere/ psykologer ikke skal diagnostisere mennesker de ikke har møtt, men har det blitt skrevet noe om det? 

Tenker det er irrelevant. Man er ansvarlig for sine handlinger uavhengig av diagnoser, så fremt ikke en domstol kommervtil at man utilregnelig.

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Jadaomatte skrev (22 timer siden):

Vant med at dårlig oppførsel ikke får konsekvens, da blir det slik. 
Håper han skjønner at ting ikke går lenger når han sitter i varetekt

Jeg tror dette er beyond at han kan klare å forstå, og å bry seg om konsekvenser. 
Han har åpenbart en hjerne som ikke fungerer normalt. 

  • Liker 7
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...