Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
siesta skrev (31 minutter siden):

Det foregår mye i de tusen hjem også som blir totalt overskygget av dette. (Og jeg sier ikke at det er greit det han gjør!)  Hva med å helle passe på de rundt oss , se til at de har det greit ? 

Istede for å mene i over 20.000 inlegg u en sak som omhandler personer en har lest om,  men ikke kjenner ?

Det er litt rart. 

Hørt på for mye FRP-argumentasjon du, de setter ofte grupper/mennesker opp mot hverandre på mest fordummende og manipulerende vis, og slik spiller de på mennesker sine følelser.

Altså, det fordummende du kommer med her. At fordi noen slås hardere så er det helt greit at andre klapper til noen.

Kanskje du skal lytte mindre til FRP'ere og deres argumentasjoner, typisk er det de eldre de setter opp mot andre grupper, på samme måte som at du setter MBH sin vold opp mot dem som er verre her.

Men altså, det bagatelliserer IKKE hans oppførsel at noen er verre. På samme måte som at det ikke blir feil å ha fokus på andre grupper enn eldre, økonomisk er de eldre (som gruppe) de som sitter best i det her i landet, enkeltpersoners skjebne endrer ikke det faktum. Det blir like maniplulativt både når FRP bruker slik teknikk, som når du forsøker deg på det samme her...

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Kattedama
Skrevet
Voice skrev (3 minutter siden):

Pressens dekning av Marius-saken var tema på slutten av Helgemorgen i NRK i dag. Marie Simonsen sa at det alltid kommer klager om at pressen “grafser” for mye i slike saker, men slik jeg forsto henne så mener hun at nå som man kjenner omfanget og alvorlighetsgraden av det som er kommet frem av siktelser mot Marius, heller kan hevde at det har vært for liten dekning av denne saken enn for mye. Den berører så mange viktige samfunnsspørsmål.

Enig med Marie Simonsen. Noen glemmer samfunnsspørsmålet i sin iver etter å bedrive mediekritikk. 

Skrevet

Når det gjelder denne nyeste videoen, syns jeg det er viktig at den publiseres fordi han har penger og en høy posisjon i samfunnet. Mange ser opp til slike, og vil gjerne tro godt om dem og har vanskelig for å tro at de faktisk kan være både voldelige og direkte farlige. 

Og det flere ting jeg reagerer på den videoen. For det første, han ser ut som han er stolt av dette, at det er kult for han å slå jenter. Det ser ut som dette er noe han liker å gjøre.

Og det andre er at han må jo snakke til et publikum som også syns dette er kult? Jeg skjønner ikke det? Jeg har vokst opp i en bygd der gutter som skilte seg ut eller som kom fra andre steder for å feste der, kunne lett risikere å bli banket opp, og vi jenter kunne gå mellom uten risiko for å bli slått selv, fordi det å slå en jente var sett på som feigt og skamfullt. Men...her har det blitt kult, hva har skjedd? :klo:

Og en ting til, bruker han ikke to hender? Å slå noen med flat hånd høres ut som at man slår en gang, som en ørefik, men det er da ikke det han gjør her, det ser nesten ut som han prøver å få til kampsport-bevegelser men med flat hånd?

Det ser bare så innøvd og greit ut at det blir ekstra foruroligende.

https://www.seher.no/kongelig/viser-ingen-anger-i-ny-sjokkvideo/82275099

Skrevet
Isild skrev (19 minutter siden):

Se & Hør har turt der resten av pressen har tiet. Det skal de faktisk ha for. Jeg lever også greit med "Hjemme hos"-reportasjer og JT sine terninger så lenge de fortsetter å tørre. 

Flere her avskriver Se & Hør og deres kilder som slarv og løgn. Det syns jeg ikke holder vann!  De har vært ute etter å avsløre sannhetene i avsløringene de har kommet med i MBH-saken. 

Bladet kan fortsatt være litt ivrige på avtrekkeren ser jeg, og legge ut artikler som viser seg å være gjetning, også feil gjetning. Men mest av alt føler jeg at nettopp Se & Hør tør å "grave" der det antageligvis er litt `stilltiende avtaler` om at det IKKE skal graves - f.eks bak portene på Skaugum. 

Kudos til Se & Hør fra meg ! !

Nei, de er først og fremst ute etter å tjene penger på klikk, nysgjerrighet og uthenging - ikke å avsløre samfunnsviktige fenomener. En metode de bruker er å betale MBHs dårlige venner for å videresende Snapchatter fra interne grupper.

De har innrømmet feil. Redaktørens "åpne brev" til Marius fremstår som direkte sjofelt og mangler en hver anstendighetet, som alle burde vite er noe Se og Hør alltid har manglet. Det er søppel. Det er samfunnsnedbrytende.

Og medietrykket er helt hinsides i denne saken - det er totalt unødvendig når man vet at en rettsak i kjømda.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/en-unodvendig-eskalering-av-marius-saken/o/5-95-2145738

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Voice skrev (15 minutter siden):

Pressens dekning av Marius-saken var tema på slutten av Helgemorgen i NRK i dag. Marie Simonsen sa at det alltid kommer klager om at pressen “grafser” for mye i slike saker, men slik jeg forsto henne så mener hun at nå som man kjenner omfanget og alvorlighetsgraden av det som er kommet frem av siktelser mot Marius, heller kan hevde at det har vært for liten dekning av denne saken enn for mye. Den berører så mange viktige samfunnsspørsmål.

Er så enig i dette. Hvorfor har mediene bidratt til å holde dette skjult? MBH sa det jo så fint selv: de har ikke lov til å skrive om meg. Reagerte derfor sterkt på NRKs såkalte "debatt".

Familie- og partnervold er et stort samfunnsproblem. Bare tenk på alle drapene som er skjedd i år 😖 MBH liker blant annet å kvele kjærestene sine. Det er veldig alvorlig at han har fått lov til å holde på så lenge.

Endret av Purple Basil
  • Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Voice skrev (11 minutter siden):

Enig med Marie Simonsen. Det har vært for lite dekning av hva som egentlig har foregått de seneste årene. Tyveri, kriminelle og festing inne i kronprinsparets private residens er helt uakseptabelt. Da har vi et stort sikkerhetsproblem rundt våre kongelige. 

Hele denne skandalen gjør også at mange stiller spørsmål ved om MBH har fått særbehandling av politiet, og om MM har fjernet bevis. 

Det er helt riktig at dette nå kommer frem. 

• Liker 36
  • Nyttig 9
Skrevet
Natron skrev (12 timer siden):

Feil. Han blir behandlet på lik linje som alle andre i fengsel, og får verken bedre eller dårligere behandling enn de andre innsatte.

. Andre innsatte og også noen ansatte vil absolutt smiske med han. Kan være nyttig bekjentskap nåe man kommer ut. Han er nok også er typisk « dra til tryne» for noen andre innsatte, spesielt om han blir dømt for voldtekt. Alle vet hvem han er, klin umulig og behandle han « likt» ene eller andre veien. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Johan uten land skrev (3 minutter siden):

Nei, de er først og fremst ute etter å tjene penger på klikk, nysgjerrighet og uthenging - ikke å avsløre samfunnsviktige fenomener. En metode de bruker er å betale MBHs dårlige venner for å videresende Snapchatter fra interne grupper.

De har innrømmet feil. Redaktørens "åpne brev" til Marius fremstår som direkte sjofelt og mangler en hver anstendighetet, som alle burde vite er noe Se og Hør alltid har manglet. Det er søppel. Det er samfunnsnedbrytende.

Og medietrykket er helt hinsides i denne saken - det er totalt unødvendig når man vet at en rettsak i kjømda.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/en-unodvendig-eskalering-av-marius-saken/o/5-95-2145738

Se & Hør også selvsagt er ute etter å tjene penger, og de er kjent for å betale kilder. Jeg syns derimot ikke de er spesiellt mer søppel enn de andre avisene våre lenger, det er influencernytt og dynelølft det går i - men de fleste andre lar kongehuset være i fred. Det syns jeg er feigt. 

Jeg er enig i at brevet fra redaktøren var unødvendig, og for å "holde saken varm" da den kjølnet litt der en stund. Men at Se & Hør nå er kun søppel er jeg ikke enig i. Jeg syns fortsatt de tør der andre har tiet. Det har vært tiet ihjel altfor lenge. 

• Liker 14
  • Nyttig 10
Skrevet
Teddymin skrev (8 timer siden):

Tenker det er viktig å la politiet gjøre jobben sin, så er det opp til retten å dømme/ frikjenne. Det har kommet flere siktelser og beskyldninger rettet mot Marius som han benekter, da er det viktig at dette blir grundig undersøkt, og at ikke folket dømmer en mann som ikke er dømt. 

Tenker det er viktig å holde tett fokus på politiets arbeid i denne saken, da historien nå viser at politiets arbeid i forbindelse med denne mannen har vært særdeles slett de siste ti årene. 

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet
Kvittre skrev (3 minutter siden):

. Andre innsatte og også noen ansatte vil absolutt smiske med han. Kan være nyttig bekjentskap nåe man kommer ut. Han er nok også er typisk « dra til tryne» for noen andre innsatte, spesielt om han blir dømt for voldtekt. Alle vet hvem han er, klin umulig og behandle han « likt» ene eller andre veien. 

Dette er tydeligvis vanskelig/umulig å forstå for enkelte her inne som lever i en fantasiverden der «alle blir behandlet likt i fengsel». For de fleste av oss her inne sier det seg selv at han garantert blir smisket med i fengsel. 

• Liker 7
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt og avsporinger.

Forumansvarlig

Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

Tenker det er viktig å holde tett fokus på politiets arbeid i denne saken, da historien nå viser at politiets arbeid i forbindelse med denne mannen har vært særdeles slett de siste ti årene. 

👏

Jeg har ikke like mye tillit til at politi og rettsvesen gjør en så 100% riktig jobb som andre i tråden. Så jeg tenker det er superviktig med fokus på nettopp hvordan denne saken håndteres i rettsapparatet videre - og på politiets arbeid frem til nå. 

Jeg vil ha eventuell særbehandling FREM. 

• Liker 21
  • Nyttig 4
Skrevet
Maia70 skrev (2 minutter siden):

Når det gjelder denne nyeste videoen, syns jeg det er viktig at den publiseres fordi han har penger og en høy posisjon i samfunnet. Mange ser opp til slike, og vil gjerne tro godt om dem og har vanskelig for å tro at de faktisk kan være både voldelige og direkte farlige. 

Og det flere ting jeg reagerer på den videoen. For det første, han ser ut som han er stolt av dette, at det er kult for han å slå jenter. Det ser ut som dette er noe han liker å gjøre.

Og det andre er at han må jo snakke til et publikum som også syns dette er kult? Jeg skjønner ikke det? Jeg har vokst opp i en bygd der gutter som skilte seg ut eller som kom fra andre steder for å feste der, kunne lett risikere å bli banket opp, og vi jenter kunne gå mellom uten risiko for å bli slått selv, fordi det å slå en jente var sett på som feigt og skamfullt. Men...her har det blitt kult, hva har skjedd? :klo:

Og en ting til, bruker han ikke to hender? Å slå noen med flat hånd høres ut som at man slår en gang, som en ørefik, men det er da ikke det han gjør her, det ser nesten ut som han prøver å få til kampsport-bevegelser men med flat hånd?

Det er helt klart nederst på rangstigen-atferd å slå kjærester, også i kriminelle miljøer. Vold mot kvinner og barn, rett og slett å være en konemishandler, er ikke status i noe som helst miljø i den vestlige sivilisasjonen. Da er man en taper, samme hva slags sosial status man har forøvrig. Det vitner om alvorlig tap av kontroll, og det er lavstatus.

Jeg må virkelig si at denne saken har vært en sterk og merkelig bombe i norsk offentlighet, og jeg er redd mer kommer. Jeg er ikke monarkist på noen som helst måte, jeg personlig ønsker republikk. For Mette antar jeg at offentligheten hun selv valgte for lengst har hatt en for (?) høy pris, og det har jeg sympati med henne for. Skam over egen fortid som måtte frem, skam over sin far og nå, det verste av alt, at ens eget barn er totalt ute av kontroll.

En vanlig jente fra en nokså vanlig familie som får det verste man kan forestille seg brettet ut i all offentlighet. Jeg tror heller ikke det er så veldig moro å bo på eiendommer, med arvede smykker og møbler, som egentlig ikke er i eget eie, men som folket føler de er berettiget å menge mangt om «fordi vi betaler» for dem. Skal vi ha mennesker som bare skal være til pynt og som også må være i en evig takknemlighetsgjeld og på nåde fra oss i folket? Nei, sett de «kongelige» fri, som noen skrev i en annen tråd her inne. De har utspilt sin rolle.

Hoffet har jo ingen måte å forholde seg til dette på, det har aldri vært en slik situasjon før, så alle er stille. To verdener kolliderer på en grusom og pinlig måte. Hele institusjonen er latterlig og passer ikke i vår tid. Ingen kjøper lenger at de skal være opphøyd eller ha spesielle privilegier.

• Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet
Isild skrev (4 minutter siden):

Se & Hør også selvsagt er ute etter å tjene penger, og de er kjent for å betale kilder. Jeg syns derimot ikke de er spesiellt mer søppel enn de andre avisene våre lenger, det er influencernytt og dynelølft det går i - men de fleste andre lar kongehuset være i fred. Det syns jeg er feigt. 

Jeg er enig i at brevet fra redaktøren var unødvendig, og for å "holde saken varm" da den kjølnet litt der en stund. Men at Se & Hør nå er kun søppel er jeg ikke enig i. Jeg syns fortsatt de tør der andre har tiet. Det har vært tiet ihjel altfor lenge. 

Javel - men Se og Hør har jo også "tiet" om Marius sine rusproblemer. De av først ute med å fortelle at han var fengslet, men dette hadde jo kommet frem i andre medier etter hvert - ingen hadde tiet om dette når det ble allmennt kjent.

Det er mye dårlig i andre medier også, men det er så vidt jeg vet ingen andre som betaler mer eller mindre kriminelle nettverk for å få tak i sjokkerende Marius-videoer - noe som egentlig ikke burde være så veldig overraskende finnes, ettersom han har innrømmet å a store problemer.

Et er snakk om en etisk grense - og den har Se og Hør overskredet i mange, mange år. Det er sågar skrevet en hel bok om det.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Klappe skrev (4 minutter siden):

Dette er tydeligvis vanskelig/umulig å forstå for enkelte her inne som lever i en fantasiverden der «alle blir behandlet likt i fengsel». For de fleste av oss her inne sier det seg selv at han garantert blir smisket med i fengsel. 

Ser virkelig ikke for meg at han kommer til å bli behandlet som en hvem-som-helst i fengsel. Hvert fall ikke av de andre innsatte. De ansatte kan sikkert gjøre sitt beste for å opptre profesjonelle, men selv det kan jo fort vise seg å ikke bli tilfelle. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Johan uten land skrev (2 minutter siden):

Javel - men Se og Hør har jo også "tiet" om Marius sine rusproblemer. De av først ute med å fortelle at han var fengslet, men dette hadde jo kommet frem i andre medier etter hvert - ingen hadde tiet om dette når det ble allmennt kjent.

Det er mye dårlig i andre medier også, men det er så vidt jeg vet ingen andre som betaler mer eller mindre kriminelle nettverk for å få tak i sjokkerende Marius-videoer - noe som egentlig ikke burde være så veldig overraskende finnes, ettersom han har innrømmet å a store problemer.

Et er snakk om en etisk grense - og den har Se og Hør overskredet i mange, mange år. Det er sågar skrevet en hel bok om det.

Javel - men…

Vi bor i et kapitalistisk land. Veldig få (om noen) som jobber gratis av altruistiske grunner. Media inkludert. At media har vært med på å skjule, angivelig, alvorlig kriminalitet i et tiår, fordi gjerningsmannen tilhører makteliten, er langt forbi sjokkerende! DET er det som er mest etisk forkastelig her. Så applauderer jeg personlig Se&Hør for å endelig kalle en spade en spade. Det tar stort mot å være den som våger å sette lys på betente temaer, spesielt der mennesker med mye makt er involvert. Fallhøyden er veldig stor. Heia Se&Hør i denne saken. Håper de vinner alt som er av priser for åpenhet og presseetikk de nærmeste årene. 

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Isild skrev (15 minutter siden):

Når det gjelder Reaksjoner på pressedekningen av denne saken, og motstanden mot videoer som Se og Hør har publisert spesielt, er det også et lite element av dette som gjør seg gjeldende? : https://en.wikipedia.org/wiki/Shooting_the_messenger

• Liker 12
Skrevet

... og så tenker jeg at mediene ikke har tiet om at MBH er kriminell - de har ikke visst det før nå. At han har hatt rusproblemer, har vært kjent av mange, men en samlet presse, inklusive Se & Hør, har latt være å skrive om det, fordi det alltid har vært sett på som en privatsak av norske medier. Når det viste seg at han også brøt loven, har jo pressen skrevet om det.

Jeg syne at det (heldigvis) har vært veldig lite victim-blaming i denne tråden, med unntak av ekstremt mye peking på mor. 

jeg TROR (basert på min kunnskap om denne tematikken) at familien ikke har vært medsammensvorne, men at også de har stått hjelpeløse og rådløse på sidelinjen mens dette har utviklet seg. 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Gjest pop up bruker
Skrevet
Maia70 skrev (34 minutter siden):

Enig at det er viktig at den publiseres, syns dette sier mye om han som person. Han syns åpenbart det er helt ok å slå andre, og han fremstår som stolt av det. Han syns også det er helt ok at han blir tatt opp på film mens han liksom gjør narr av det. Vell vitende om at det så klart kan spres videre.

Tenker det vil kunne kaste lys over siktelsen mot han, og det er sikkert flere slike. Hvis det er postet i en gruppechat kan det jo tenkes at noen nå og syns det har gått for langt, det er greit det kommer frem. 

Skrevet
pop up bruker skrev (1 minutt siden):

Enig at det er viktig at den publiseres, syns dette sier mye om han som person. Han syns åpenbart det er helt ok å slå andre, og han fremstår som stolt av det. Han syns også det er helt ok at han blir tatt opp på film mens han liksom gjør narr av det. Vell vitende om at det så klart kan spres videre.

Tenker det vil kunne kaste lys over siktelsen mot han, og det er sikkert flere slike. Hvis det er postet i en gruppechat kan det jo tenkes at noen nå og syns det har gått for langt, det er greit det kommer frem. 

Det var jo en del som kritiserte publiseringen i går. Med argumentet at det kunne være retraumatiserende for ofrene. Vel, i dag fikk vi svaret fra bistandsadvokatene om det, oppfattet det slik at publiseringen var ok for de fornærmede.

• Liker 16
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...