Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Natron skrev (1 time siden):

Feil. Han blir behandlet på lik linje som alle andre i fengsel, og får verken bedre eller dårligere behandling enn de andre innsatte.

Feil. Han kommer til å bli smisket med av både innsatte og ansatte

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
pop up bruker skrev (12 minutter siden):

Ja, hadde det ikke vært for dem ville mye her ikke kommet ut. Man kan mene hva man vil om se og hør, men de har virkelig sørget for at mye blir avdekkeket i denne saken. 

Har sagt det før og sier det igjen: uten Se og Hør hadde MBH fortsatt flydd rundt og banket/voldtatt kvinner i fred og ro. 

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
Voice skrev (1 time siden):

Jeg har full tillit til at Se og Hør har foretatt en slik vurdering før publisering av denne videoen. Man kan ikke forutse og ta hensyn til alle mulige reaksjoner på et gitt materiale, da blir fint lite publisert. Så det er en avveiing av kost/nytte.

Ofrene er nok allerede traumatisert. Men noe som man vet i alle fall helt sikkert kan gjøre vondt værre, er å eventuelt ikke bli trodd på alvorlighetsgraden i det de har opplevd, noe som dessverre så alt for ofte er tilfellet, både i rettssystemet og blant folk flest.

For Ikke alle har opplevd å være offer for mishandling, eller å bli truet, heldigvis, og det kan være vanskelig å virkelig ta inn over seg effekten av slike opplevelser. Denne videoen “levendegjør” det, slik de som vil kan forstå litt mer. 

Nemlig!

Traumatiseringen er det ikke se og hør som er ansvarlig for, det er det ene og alene aktøren i videoen som er!

Jeg har lest så mye dritt om ofrene både her og i diverse kommentarfelt. De navngitte, altså to tøffe og sterke kvinner har fått så mye dritt at det er til å bli forbannet av!

Jeg driter i virket til mennesker som blir utsatt for denne type faenskap! Ingen fortjener det! Så skal man også ha i bakhodet at de holdt kjeft (sånn i forhold til ønsket publisitet) og at de er mennesker som oss andre som har blitt holdt fast i og blitt utsatt for et maktmisbruk gjennom psykisk og fysisk mishandling. Det samme skjedde med den ikke-offentlige eksen. Hun har også blitt utsatt victimblaming hvorpå folk f... ikke kan forstå hvordan denne type dysfunksjonelle og voldelige forhold fungerer. Et av ofrene ante ikke engang hva som foregikk fordi hun var bevisstløs mens hun ble tuklet med og filmet! Så har vi offeret som nærmest pålagt skyld for å bli voldtatt på selveste Skaugum! Det har jeg lest her og andre steder. Sex uten samtykke med bevisstløse eller bevisste som sier nei er voldtekt okke som! Man kan synes det er dumt å bli med Marius hjem når man vet hva han har gjort, men samtidig vet man ikke omstendighetene rundt og hvor mange andre som ble med osv...voldtekt er aldri greit uansett, og det er ALDRI offeret sin feil!!!

Dette er et farlig menneske uten skrupler, og at noen i det hele tatt gidder å reagere på at en video som viser hans sanne jeg skal være en motbør mot ofrene....spar meg!

Endret av K_mb
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
Purple Basil skrev (2 timer siden):

Har sagt det før og sier det igjen: uten Se og Hør hadde MBH fortsatt flydd rundt og banket/voldtatt kvinner i fred og ro. 

Og ellers er Se og hør et godt blad??? 

Det er ganske rart, dette er et blad folk tidligere leste hos tannlegen og de fleste synes det er flaut å ha hjemme.

Først nå skal det bli stuerent. Blir artig å følge bladet videre 

• Liker 2
Skrevet

Tenker det er viktig å la politiet gjøre jobben sin, så er det opp til retten å dømme/ frikjenne. Det har kommet flere siktelser og beskyldninger rettet mot Marius som han benekter, da er det viktig at dette blir grundig undersøkt, og at ikke folket dømmer en mann som ikke er dømt. 

Skrevet
siesta skrev (13 minutter siden):

Det er ganske rart, dette er et blad folk tidligere leste hos tannlegen og de fleste synes det er flaut å ha hjemme.

https://news.gallup.com/poll/651977/americans-trust-media-remains-trend-low.aspx

I forbildelandet vårt er tilliten til media på et bunnivå (30% sier de har ingen tillit til media, 40% sier de har noe tillit til media og 30% sier de har full tillit til media).

Jeg tør rimelig skråsikkert påstå at ingen her inne tror at Se og Hør er deres eneste kilde og like tillitsfult som bibelen. Du må gjerne kritisere Se og Hør. Majoriteten (70%) kritiserer deler eller alt av media i USA. Du er på bakbena. Norske mediehus er også på bakbena, og VGs mediebobler-episode fra i dag er et godt eksempel på det.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Teddymin skrev (8 minutter siden):

Tenker det er viktig å la politiet gjøre jobben sin, så er det opp til retten å dømme/ frikjenne. Det har kommet flere siktelser og beskyldninger rettet mot Marius som han benekter, da er det viktig at dette blir grundig undersøkt, og at ikke folket dømmer en mann som ikke er dømt. 

Ja, endelig får politiet lov til å gjøre jobben sin. Bare synd at Lille Marius fikk lov til å knuse et par mobiler og #SavnerDegMette kunne rydde opp reiret et par ganger før politiet fikk tilgang. Grundig ettersøkning er ganske passé på dette stadiet, men det gjør det jo heldigvis mulig å stå godt i kritikken for noen av oss da.

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Klarer han bare å være snill med vennene sine? Hva med alle andre man møter på sin vei???? 

• Liker 2
Skrevet
iliah skrev (3 timer siden):

Tviler på at Kongehuset, hvor alle utenom MM har vokst opp i rikdom, evner å sette seg inn i hvordan dette oppleves for befolkningen som betaler for denne galskapen.

Hvem betaler advokaten hans tror dere? Jo, det er også våre skattepenger. Marius har hatt en ekstremt lav inntekt. 

Ja til avstemning om vi skal beholde Monarkiet. Ser ikke grunn til at vi trenger mennesker som lever et liv i luksus, drar rundt på dyre middager for å "vise ansiktet sitt" iført designerklær. Hvilken nytte har Monarkiet egentlig lenger?

Forsvars advokat er noe alle har rett på å få i norge så hva er poenget med det?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

To av bistandsadvokatene har nå uttalt seg om "Høiby-videon".

"Frogner-kvinnens" bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen:

Sitat

Den taler for seg

Hauklands bistandsadvokat, John Christian Elden:

Sitat

Vi noterer at han har valgt en offensiv linje uten erkjennelser, samt at tingretten fant Hauklands forklaring mer sannsynlig enn siktedes da de fengslet han. Nå må etterforskningen avdekke hva som er sannheten

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Frisk Frosk skrev (10 timer siden):

Men akkurat når det kommer til denne videoen, så kan den like gjerne virke som en alvorlig trigger av tidligere traumer for kvinnene, som noe de føler er godt. Og det er også Se og Hør pliktig til å ta med i beregningen før de publiserer slikt.

Hvorfor? Media publiserer ting som kan potensielt kan virke traumatiserende eller triggende absolutt hele tiden. Man må selv regulere hva man følger med på i media.

• Liker 13
  • Nyttig 10
Skrevet
BørIkkeSkriveForMy skrev (17 timer siden):

Poenget med innlegget mitt (jeg la det til på slutten, for å forhindre kverulanter som deg å "ta" innlegget mitt på feil grunnlag), er at medias vinkling av et tema har mer å si for hvordan folk reagerer på et tema, enn antall saker som lages om temaet. Heller enn å late som om du ikke forstår, kan du jo komme med god argumentasjon for at antall saker er mer betydningsfult enn vinklingen på de sakene som publiseres?

Medias vinkling er for å tiltrekke seg lesere så de kan selge annonser.

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes at kronprinsessen får ufortjent  mye dritt mot seg pga at den voksne sønnen har blitt kriminell.  Enig med det som står her Et lite forsvar for kronprinsesse Mette-Marit | ABC Nyheter

• Siktelsene mot Marius Borg Høiby er alvorlige. Men de er ikke noen forlengelse av kronprinsessens utagerende ungdomstid.Det fortjener hun ikke å ha på seg.

Man kan oppdra barn etter alle kunstens regler, men har aldri noen garanti for hvordan de utvikler og oppfører seg når de blir myndige. Mange mødre går rundt med skyldfølelse når deres voksne barn roter det til. Samfunnet legger skylden på mødrene,  uansett om avkommet har diagnoser eller ei.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet (endret)
Perine skrev (10 minutter siden):

Jeg synes at kronprinsessen får ufortjent  mye dritt mot seg pga at den voksne sønnen har blitt kriminell.  Enig med det som står her Et lite forsvar for kronprinsesse Mette-Marit | ABC Nyheter

• Siktelsene mot Marius Borg Høiby er alvorlige. Men de er ikke noen forlengelse av kronprinsessens utagerende ungdomstid.Det fortjener hun ikke å ha på seg.

Man kan oppdra barn etter alle kunstens regler, men har aldri noen garanti for hvordan de utvikler og oppfører seg når de blir myndige. Mange mødre går rundt med skyldfølelse når deres voksne barn roter det til. Samfunnet legger skylden på mødrene,  uansett om avkommet har diagnoser eller ei.

Jeg er enig i at mødre generelt er mer utsatt for kritikk enn fedre, verden er urettferdig.

Men i tilfellet Marius så kommer det jo ofte frem at biologisk far også er voldelig rusmisbruker med en svært tvilsom omgangskrets. Så har du resten av hans biologiske familie, ord blir fattige om man prøver seg på en beskrivelse her.

Jeg mener også det blir feil å automatisk koble MM opp mot mødre som oppdrar barn etter alle kunstens regler. Det fremkommer informasjon om at sønnen har hatt en ugrei oppførsel fra tidlig barneskolealder, det kan virke som at mor har reagert med å refse omgivelsene heller enn å sette grenser for sønnen.

At personligheten hans i dag er preget av en lang og hard ruskarriere kommer jo på toppen av en grenseløs oppvekst.

Han ser ut til å være, og oppfører seg som prototypen på en farlig og empatiløs mann.

Endret av keops
  • Liker 29
  • Nyttig 10
Skrevet
siesta skrev (7 timer siden):

Ja, tenk det, at Se og Hør har stått i spissen for å avsløre hvordan det egentlig står til på Skaugum. Det er veldig godt gjort av dem. "Alle" andre holdt jo kjeft før Se og Hør kom på banen. MBH har banket kvinne etter kvinne uten at noen brydde seg med det. Jeg lever greit med Jan Thomas og hans terninger (for å ta et kjapt eksempel) så lenge Se og Hør fortsetter å rette søkelys mot galskapen på Skaugum. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Skrevet
keops skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i at mødre generelt er mer utsatt for kritikk enn fedre, verden er urettferdig.

Men i tilfellet Marius så kommer det jo ofte frem at biologisk far også er voldelig rusmisbruker med en svært tvilsom omgangskrets. Så har du resten av hans biologiske familie, ord blir fattige om man prøver seg på en beskrivelse her.

Jeg mener også det blir feil å automatisk koble MM opp mot mødre som oppdrar barn etter alle kunstens regler. Det fremkommer informasjon om at sønnen har hatt en ugrei oppførsel fra tidlig barneskolealder, det kan virke som at mor har reagert med å redde omgivelsene heller enn å sette grenser for sønnen.

At personligheten hans i dag er preget av en lang og hard ruskarriere kommer jo på toppen av en grenseløs oppvekst.

Han ser ut til å være, og oppfører seg som prototypen på en farlig og empatiløs mann.

Jeg tror at det er vanskelig for utenforstående å sette seg inn i andres situasjon. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Purple Basil skrev (14 minutter siden):

Ja, tenk det, at Se og Hør har stått i spissen for å avsløre hvordan det egentlig står til på Skaugum. Det er veldig godt gjort av dem. "Alle" andre holdt jo kjeft før Se og Hør kom på banen. MBH har banket kvinne etter kvinne uten at noen brydde seg med det. Jeg lever greit med Jan Thomas og hans terninger (for å ta et kjapt eksempel) så lenge Se og Hør fortsetter å rette søkelys mot galskapen på Skaugum. 

Det foregår mye i de tusen hjem også som blir totalt overskygget av dette. (Og jeg sier ikke at det er greit det han gjør!)  Hva med å helle passe på de rundt oss , se til at de har det greit ? 

Istede for å mene i over 20.000 inlegg u en sak som omhandler personer en har lest om,  men ikke kjenner ?

Det er litt rart. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Klappe skrev (10 timer siden):

Feil. Han kommer til å bli smisket med av både innsatte og ansatte

Nei. Du har åpenbart ingen kjennskap til fengselslivet og godt er egentlig det, selv om du driver med ubegrunnede påstander og feilinformasjon. 

Endret av Natron
Skrevet
Purple Basil skrev (39 minutter siden):

Se & Hør har turt der resten av pressen har tiet. Det skal de faktisk ha for. Jeg lever også greit med "Hjemme hos"-reportasjer og JT sine terninger så lenge de fortsetter å tørre. 

Flere her avskriver Se & Hør og deres kilder som slarv og løgn. Det syns jeg ikke holder vann!  De har vært ute etter å avsløre sannhetene i avsløringene de har kommet med i MBH-saken. 

Bladet kan fortsatt være litt ivrige på avtrekkeren ser jeg, og legge ut artikler som viser seg å være gjetning, også feil gjetning. Men mest av alt føler jeg at nettopp Se & Hør tør å "grave" der det antageligvis er litt `stilltiende avtaler` om at det IKKE skal graves - f.eks bak portene på Skaugum. 

Kudos til Se & Hør fra meg ! !

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Isild skrev (1 minutt siden):

Se & Hør har turt der resten av pressen har tiet. Det skal de faktisk ha for. Jeg lever også greit med "Hjemme hos"-reportasjer og JT sine terninger så lenge de fortsetter å tørre. 

Flere her avskriver Se & Hør og deres kilder som slarv og løgn. Det syns jeg ikke holder vann!  De har vært ute etter å avsløre sannhetene i avsløringene de har kommet med i MBH-saken. 

Bladet kan fortsatt være litt ivrige på avtrekkeren ser jeg, og legge ut artikler som viser seg å være gjetning, også feil gjetning. Men mest av alt føler jeg at nettopp Se & Hør tør å "grave" der det antageligvis er litt `stilltiende avtaler` om at det IKKE skal graves - f.eks bak portene på Skaugum. 

Kudos til Se & Hør fra meg ! !

Pressens dekning av Marius-saken var tema på slutten av Helgemorgen i NRK i dag. Marie Simonsen sa at det alltid kommer klager om at pressen “grafser” for mye i slike saker, men slik jeg forsto henne så mener hun at nå som man kjenner omfanget og alvorlighetsgraden av det som er kommet frem av siktelser mot Marius, heller kan hevde at det har vært for liten dekning av denne saken enn for mye. Den berører så mange viktige samfunnsspørsmål.

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...