Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Hvilke bekymringer har du vedrørende at massene skal bli hisset opp. Det at folk skjønner hvordan menn som er rovdyr mot kvinner faktisk er? 

Syns det er flott hvis Se og Hør bidrar til at flere skjønner hvordan skyggesidene av vårt samfunn fungerer. Er alt for mange naive folk. Merker det tydelig i denne tråden. 

Fordi vi lever i en rettsstat.

Vi må være født under en stein om vi ikke kjenner til at "drittsekker" finnes. Som Brynjar Melum har påpekt, så går voldssaker for retten hver eneste uke. I tillegg er det selvsagt et stort antall voldsskjebner som aldri havner der. Det er ikke folkeopplysning å se "en drittsekk vise fingeren" - det er da intet nytt under solen, og er heller ikke slik oppførsel som lokker deg inn i slike forhold. Så det er totalt uinteressant som "opplysning". 

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DaisyD skrev (8 timer siden):

Han var ikke myndig da han startet sin ruskarriere - og jeg er ganske sikker på at foreldre som selv har holdt på med rus vet hva de skal se etter. 

Vi vet ikke eksakt når han begynte med rus, men det første tilfellet media vet om var sommeren 2017, da han var 20,5 år. Ifølge Marius har han vært i behandling for rusavhengighet tidligere (men enten ikke tatt den behandlingen seriøst, hoppet av eller så har han fått tilbakefall) og Kronprinsen sa også at de i lang tid har prøvd å få han i behandling. Så det er jo ikke sant at de bare har latt ting skure og gå mens sønnen ruser seg ihjel og banker damer.

Endret av Grüner
  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (Akkurat nå):

Jeg har tilgode å lese eller høre noen være i tvil om at det som er kommet frem av MBHs holdninger stemmer, selv om folk flest også er veldig opptatt av å minne hverandre på at først skal det en rettssak til før det ev. blir en domfellelse, og mest trolig uansett en ankerunde i tillegg før ev. endelig dom er rettskraftig.

Ditt, og flere andres utgangspunkt, er at alle de voldsutsatte kvinnene vil reagere på samme måte når de ser denne videoen. Som tidligere skrevet så kan jeg godt tro at en eller flere av dem kan føle det er bra at videoen er blitt kjent. Men det er like stor sjanse for at en eller flere av dem kan føle videoen som retraumatiserende, all den tid MBH på videoen demonstrerer hvordan han tilsynelatende slo opp med en av dem med vold og hvordan han utførte volden. Det at han går så tett opp mot kamera i videoen forsterker inntrykket av at han kommer mot den som ser den, som igjen kan være en langt sterkere trigger på den den og kanskje flere av kvinnene har opplevd en eller flere ganger.

Ingen av oss sitter på fasiten for hvordan noen av disse fem kvinnene som vi nå vet om reagerer på videoen. Det antar jeg at heller ikke Se og Hør vet, og da har Se og Hør også et ansvar for å ta hensyn til hvordan den kan oppfattes av ofrene i denne saken. Noe det virker som om Se og Hør ikke gjør nå. Jeg har tidlig i saken skrytt av Se og Hør for en del av artiklene de har hatt om saken, fordi jeg mener at det har vært en viktig pådriver for å få "ballen til å rulle" i saken og også avdekke sider som virket som om de fikk politiet til å bli langt mer bevisst hvordan de har håndtert dette før og etter - og vi ser jo nå at politiet har endret taktikk på en del områder, og synes å gå dypere i saken enn før, men også mer forsiktig på andre områder, der det er riktig.

Men akkurat når det kommer til denne videoen, så kan den like gjerne virke som en alvorlig trigger av tidligere traumer for kvinnene, som noe de føler er godt. Og det er også Se og Hør pliktig til å ta med i beregningen før de publiserer slikt.

En ting er i hvert fall sikkert, ingen av oss har rett til å påstå at vi vet hva som er riktig for alle de fem kvinnene i saken.

Her er vi uenige!

Jeg mener publisitet av videoen er riktig og også av hensyn til ofrene, du mener det motsatte.  Taushet er ikke nødvendigvis riktig for ofrene, noen ganger er det tvertimot, og publisitet og åpenhet kan gangne ofrene og deres troverdighet. Denne saken er i offentlighetens søkelys hvor alle har sine meninger og teorier som ikke alltid går i ofrenes favør. Denne videoen går i ofrenes favør! Ofrene har fått vel så mye tyn kun i grad av å være kvinner og/eller pga kjendisstatus. Videoen viser hva denne "mannen" er i stand til og hvor lite respekt han har for kvinner og de alvorlige siktelsene han skal stå til rette for. 

• Liker 34
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 minutt siden):

Vi vet ikke eksakt når han begynte med rus, men det første tilfellet media vet om var sommeren 2017, da han var 20,5 år.

Har oppfattet det slik at media visste noe før dette, også. Palmesus-boten var første tilfellet de kunne skrive om nå, fordi der begikk MBH en straffbar handling.

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne907 skrev (På 21.11.2024 den 13.09):

Ja, tenker også at én ting er å hjelpe han med rusavhengighet... hvordan hjelper man noen med å utvikle empati, respekt og hensyn til andre mennesker? Respekt for kvinner og andres eiendom? Synes det så langt virker som de har "hjulpet" han med å tro at han er hevet over loven.

Rus og mangel på empati, respekt og hensyn henger liksom sammen. Dog tror jeg Marius kan ha flere diagnoser som gjør at han nødvendigvis ikke blir en flott fyr som rusfri. Det vet man så klart ikke før han har kommet seg ut av rusen. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (6 minutter siden):

Jeg har tilgode å lese eller høre noen være i tvil om at det som er kommet frem av MBHs holdninger stemmer, selv om folk flest også er veldig opptatt av å minne hverandre på at først skal det en rettssak til før det ev. blir en domfellelse, og mest trolig uansett en ankerunde i tillegg før ev. endelig dom er rettskraftig.

Ditt, og flere andres utgangspunkt, er at alle de voldsutsatte kvinnene vil reagere på samme måte når de ser denne videoen. Som tidligere skrevet så kan jeg godt tro at en eller flere av dem kan føle det er bra at videoen er blitt kjent. Men det er like stor sjanse for at en eller flere av dem kan føle videoen som retraumatiserende, all den tid MBH på videoen demonstrerer hvordan han tilsynelatende slo opp med en av dem med vold og hvordan han utførte volden. Det at han går så tett opp mot kamera i videoen forsterker inntrykket av at han kommer mot den som ser den, som igjen kan være en langt sterkere trigger på den den og kanskje flere av kvinnene har opplevd en eller flere ganger.

Ingen av oss sitter på fasiten for hvordan noen av disse fem kvinnene som vi nå vet om reagerer på videoen. Det antar jeg at heller ikke Se og Hør vet, og da har Se og Hør også et ansvar for å ta hensyn til hvordan den kan oppfattes av ofrene i denne saken. Noe det virker som om Se og Hør ikke gjør nå. Jeg har tidlig i saken skrytt av Se og Hør for en del av artiklene de har hatt om saken, fordi jeg mener at det har vært en viktig pådriver for å få "ballen til å rulle" i saken og også avdekke sider som virket som om de fikk politiet til å bli langt mer bevisst hvordan de har håndtert dette før og etter - og vi ser jo nå at politiet har endret taktikk på en del områder, og synes å gå dypere i saken enn før, men også mer forsiktig på andre områder, der det er riktig.

Men akkurat når det kommer til denne videoen, så kan den like gjerne virke som en alvorlig trigger av tidligere traumer for kvinnene, som noe de føler er godt. Og det er også Se og Hør pliktig til å ta med i beregningen før de publiserer slikt.

En ting er i hvert fall sikkert, ingen av oss har rett til å påstå at vi vet hva som er riktig for alle de fem kvinnene i saken.

Jeg har full tillit til at Se og Hør har foretatt en slik vurdering før publisering av denne videoen. Man kan ikke forutse og ta hensyn til alle mulige reaksjoner på et gitt materiale, da blir fint lite publisert. Så det er en avveiing av kost/nytte.

Ofrene er nok allerede traumatisert. Men noe som man vet i alle fall helt sikkert kan gjøre vondt værre, er å eventuelt ikke bli trodd på alvorlighetsgraden i det de har opplevd, noe som dessverre så alt for ofte er tilfellet, både i rettssystemet og blant folk flest.

For Ikke alle har opplevd å være offer for mishandling, eller å bli truet, heldigvis, og det kan være vanskelig å virkelig ta inn over seg effekten av slike opplevelser. Denne videoen “levendegjør” det, slik de som vil kan forstå litt mer. 

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babos skrev (1 minutt siden):

Rus og mangel på empati, respekt og hensyn henger liksom sammen. Dog tror jeg Marius kan ha flere diagnoser som gjør at han nødvendigvis ikke blir en flott fyr som rusfri. Det vet man så klart ikke før han har kommet seg ut av rusen. 

Virker som han har vært ganske tung rusbruker siden sene tenår minst. Det er vel neppe noen ekte person bak rusen når det er slik.

Han har ingen å bli til uten rusen, fordi den personligheten han skulle utviklet både biologisk i hjernesynapsene og sosialt er kvalt av all rusen.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hintoghist skrev (6 minutter siden):

Virker som han har vært ganske tung rusbruker siden sene tenår minst. Det er vel neppe noen ekte person bak rusen når det er slik.

Han har ingen å bli til uten rusen, fordi den personligheten han skulle utviklet både biologisk i hjernesynapsene og sosialt er kvalt av all rusen.

Nå er det mange som har vært rusmisbruker nesten hele livet og oppført seg deretter- som har kommet ut av et liv med rus og blitt normale folk. Så jeg synes det er å dra alle over en kam. Jeg forsvarer ikke Marius, men han blir i hvertfall ingen god person om han ikke slutter å ruse seg. Som du ser, så skriver jeg at jeg mistenker diagnoser, ikke «bare» rusmisbruker. Men det blir ren synsing, og ingen kan vite før han eventuelt kommer ut på andre siden. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klappe skrev (3 timer siden):

De verste snitcherne er jo kriminelle, og spesielt kriminelle med rusproblem. De «vennene» hans har vel skjønt hvor mye penger som ligger i å tipse feks se og hør, så blir nok nye knask fremover.

Han kommer dessverre til å bli behandlet bra i fengsel siden han er fra kongefamilien/kjendis. Mange i fengsel (både innsatte og ansatte) smisker veldig med denne typen innsatte, så lenge det ikke er overgrep mot barn. Det er veldig mange «kule» gutter («menn») som sitter inne for drap på kvinner, vold mot kvinner og voldtekt, det er dessverre ikke sånn at de blir behandlet dårligere. Mange innsatte (spesielt i Oslo fengsel der man sitter i varetekt/før rettssak) er fra kulturer der det å slå kvinner er ganske vanlig (blant kriminelle).

Feil. Han blir behandlet på lik linje som alle andre i fengsel, og får verken bedre eller dårligere behandling enn de andre innsatte.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at Kongehuset, hvor alle utenom MM har vokst opp i rikdom, evner å sette seg inn i hvordan dette oppleves for befolkningen som betaler for denne galskapen.

Hvem betaler advokaten hans tror dere? Jo, det er også våre skattepenger. Marius har hatt en ekstremt lav inntekt. 

Ja til avstemning om vi skal beholde Monarkiet. Ser ikke grunn til at vi trenger mennesker som lever et liv i luksus, drar rundt på dyre middager for å "vise ansiktet sitt" iført designerklær. Hvilken nytte har Monarkiet egentlig lenger?

• Liker 37
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iliah skrev (Akkurat nå):

Tviler på at Kongehuset, hvor alle utenom MM har vokst opp i rikdom, evner å sette seg inn i hvordan dette oppleves for befolkningen som betaler for denne galskapen.

Et annet godt spørsmål er også; tror noen her i det hele tatt at Marius Høiby kan på noen måte bo på skaugum, ha med kongefamilien å gjøre når han en dag slipper ut av fengsel?

Og så videre; om straffesaken viser bevisforspillelse eller vitnepåvirkning fra Mette Marits side... enten denne etterforskes eller ikke. Kan hun være dronning for Norge?

• Liker 25
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auroraborealiset skrev (8 timer siden):

Her er link: https://www.seher.no/kongelig/viser-ingen-anger-i-ny-sjokkvideo/82275099

Dette er så sykt at jeg mister ord. Har selv vært utsatt for vold i nære relasjoner, og jeg får oppriktig angst av følge saken. Fyren er jo klin hakke gal. 

Fy faen. Stakkars jente 😔 

Får håpe alle slike videoer blir med i rettsaken, da det kaster lys over intensjonen

• Liker 25
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Purple Basil skrev (7 timer siden):

Takk til Se og Hør som fortsetter å vise oss denne mannens sanne side.

Ja, hadde det ikke vært for dem ville mye her ikke kommet ut. Man kan mene hva man vil om se og hør, men de har virkelig sørget for at mye blir avdekkeket i denne saken. 

• Liker 19
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron skrev (1 time siden):

Feil. Han blir behandlet på lik linje som alle andre i fengsel, og får verken bedre eller dårligere behandling enn de andre innsatte.

Feil. Han kommer til å bli smisket med av både innsatte og ansatte

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (12 minutter siden):

Ja, hadde det ikke vært for dem ville mye her ikke kommet ut. Man kan mene hva man vil om se og hør, men de har virkelig sørget for at mye blir avdekkeket i denne saken. 

Har sagt det før og sier det igjen: uten Se og Hør hadde MBH fortsatt flydd rundt og banket/voldtatt kvinner i fred og ro. 

• Liker 31
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Voice skrev (1 time siden):

Jeg har full tillit til at Se og Hør har foretatt en slik vurdering før publisering av denne videoen. Man kan ikke forutse og ta hensyn til alle mulige reaksjoner på et gitt materiale, da blir fint lite publisert. Så det er en avveiing av kost/nytte.

Ofrene er nok allerede traumatisert. Men noe som man vet i alle fall helt sikkert kan gjøre vondt værre, er å eventuelt ikke bli trodd på alvorlighetsgraden i det de har opplevd, noe som dessverre så alt for ofte er tilfellet, både i rettssystemet og blant folk flest.

For Ikke alle har opplevd å være offer for mishandling, eller å bli truet, heldigvis, og det kan være vanskelig å virkelig ta inn over seg effekten av slike opplevelser. Denne videoen “levendegjør” det, slik de som vil kan forstå litt mer. 

Nemlig!

Traumatiseringen er det ikke se og hør som er ansvarlig for, det er det ene og alene aktøren i videoen som er!

Jeg har lest så mye dritt om ofrene både her og i diverse kommentarfelt. De navngitte, altså to tøffe og sterke kvinner har fått så mye dritt at det er til å bli forbannet av!

Jeg driter i virket til mennesker som blir utsatt for denne type faenskap! Ingen fortjener det! Så skal man også ha i bakhodet at de holdt kjeft (sånn i forhold til ønsket publisitet) og at de er mennesker som oss andre som har blitt holdt fast i og blitt utsatt for et maktmisbruk gjennom psykisk og fysisk mishandling. Det samme skjedde med den ikke-offentlige eksen. Hun har også blitt utsatt victimblaming hvorpå folk f... ikke kan forstå hvordan denne type dysfunksjonelle og voldelige forhold fungerer. Et av ofrene ante ikke engang hva som foregikk fordi hun var bevisstløs mens hun ble tuklet med og filmet! Så har vi offeret som nærmest pålagt skyld for å bli voldtatt på selveste Skaugum! Det har jeg lest her og andre steder. Sex uten samtykke med bevisstløse eller bevisste som sier nei er voldtekt okke som! Man kan synes det er dumt å bli med Marius hjem når man vet hva han har gjort, men samtidig vet man ikke omstendighetene rundt og hvor mange andre som ble med osv...voldtekt er aldri greit uansett, og det er ALDRI offeret sin feil!!!

Dette er et farlig menneske uten skrupler, og at noen i det hele tatt gidder å reagere på at en video som viser hans sanne jeg skal være en motbør mot ofrene....spar meg!

Endret av K_mb
  • Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (2 timer siden):

Har sagt det før og sier det igjen: uten Se og Hør hadde MBH fortsatt flydd rundt og banket/voldtatt kvinner i fred og ro. 

Og ellers er Se og hør et godt blad??? 

Det er ganske rart, dette er et blad folk tidligere leste hos tannlegen og de fleste synes det er flaut å ha hjemme.

Først nå skal det bli stuerent. Blir artig å følge bladet videre 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er viktig å la politiet gjøre jobben sin, så er det opp til retten å dømme/ frikjenne. Det har kommet flere siktelser og beskyldninger rettet mot Marius som han benekter, da er det viktig at dette blir grundig undersøkt, og at ikke folket dømmer en mann som ikke er dømt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siesta skrev (13 minutter siden):

Og ellers er Se og hør et godt blad??? 

Det er ganske rart, dette er et blad folk tidligere leste hos tannlegen og de fleste synes det er flaut å ha hjemme.

Først nå skal det bli stuerent. Blir artig å følge bladet videre 

https://news.gallup.com/poll/651977/americans-trust-media-remains-trend-low.aspx

I forbildelandet vårt er tilliten til media på et bunnivå (30% sier de har ingen tillit til media, 40% sier de har noe tillit til media og 30% sier de har full tillit til media).

Jeg tør rimelig skråsikkert påstå at ingen her inne tror at Se og Hør er deres eneste kilde og like tillitsfult som bibelen. Du må gjerne kritisere Se og Hør. Majoriteten (70%) kritiserer deler eller alt av media i USA. Du er på bakbena. Norske mediehus er også på bakbena, og VGs mediebobler-episode fra i dag er et godt eksempel på det.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...