Montezuma Skrevet 18. desember 2007 #1981 Skrevet 18. desember 2007 Hei Damer. Så flinke dere er å få gjort masse. Er det mulig for meg også å bli med på denne tråden eller er det for sent? Ønsker så innderlig å få dreis på husarbeidet. Få det til å bli en rutine slik at vi jevnt over kan ha et rent og ryddig hjem... Blir sikkert ikke lett i begynnelsen, men håper å få skikkelig dreisen på det etterhvert. Noen som har gode råd for å få rutiner på husholdet? Hvordan bruker dere egentlig denne tråden? Takknemlig for svar. Hilsen husmorspiren Du er selvsagt veldig velkommen! Da vi startet med tråden var hensikten å lære oss noen få enkle rutiner, men som hadde allverdens betydning for hverdagsirritasjonen! Videre var hensikten å oppmuntre hvarendre (tenk på hva du faktisk HAR fått gjort, ikke det du syns du burde gjøre). Også er det mye morsommere å gjøre husarbeid sammen, istedenfor helt alene :-) Etterhvert har dette sklidd heeelt ut; vi har slumpet litt med rutinene, og det har blitt litt mer "se så mye jeg har gjort idag!". Det må dere slutte med, jenter! Målet vårt er IKKE å jobbe mest mulig, men å jobbe enklest mulig! men husmorspire; her er våre daglige rutiner: - 15 minutter med klesvask (eller brette en maskin, henge opp en maskin el). - Shine sinken, bad og kjøkken , en gang om dagen- - Legge frem klær til neste dag - Rydde en hotspot (der du legger osten, avisen el en annen slags rothaug). - 15 minutter rydding på et valgfritt rom. (når du skal storrydde, tar du 15 minutter på hvert rom). Ellers har vi noen tips vi har samlet etterhvert: - ha en sprayflaske med klorin/vann-blanding. Genialt til en kjapp shining av sinken! - Ha våtservietter for bad liggende i skapet på badet. da er det fort gjort å dra over nåe du alikevel er der og ser litt skitt. - Ha en nal liggende i badeskapet og dra over speilen etter hver dusj. Alltid rent speil :-) Dere andre ringrevene får komplettere listen min her! Og husmorspire; begynn med daglige rutiner, så skal du se at bare det hjelper deg til daglig! Velkommen og god klem fra Monte!
Montezuma Skrevet 18. desember 2007 #1982 Skrevet 18. desember 2007 - Rydde en hotspot (der du legger osten, avisen el en annen slags rothaug). åååå neeeeei! du legger vel ikke osten sammen med avisen! "skal vi se; strømregning, en Brie, reklame fra elkjøp, en camembert, brev fra en venninne, et julekort, en brunost.........!" :ler::ler: jeg mente selvsagt POSTEN!!!!!
Annie Skrevet 18. desember 2007 #1983 Skrevet 18. desember 2007 åååå neeeeei! du legger vel ikke osten sammen med avisen! "skal vi se; strømregning, en Brie, reklame fra elkjøp, en camembert, brev fra en venninne, et julekort, en brunost.........!" :ler::ler: jeg mente selvsagt POSTEN!!!!! Dagens utfordring til de som enda ikke har gjort det er å PUSSE SØLV!
Montezuma Skrevet 18. desember 2007 #1984 Skrevet 18. desember 2007 Takk skal du ha, Annie! jeg pusset sølv for et par uker siden, og trenger ikke gjøre det igjen! har ikke no sølvtøy, bare slike smykkeskrin og noe pyntegreier. Det holder en stund. Nå har jeg luftet hunden, laget to delfiakaker, pakket siste gavene, sendt et julekort til noen jeg hadde glemt (julekortene var oxo i boks i november!), tatt meg et bad, tørket mer klær og lest i boken! sus, åssen går det hos deg?
Sus Skrevet 18. desember 2007 #1985 Skrevet 18. desember 2007 sus, åssen går det hos deg? Vel, for å være helt ærlig så får jeg rett og slett ikke unna husarbeidet mitt i dag Dagene blir veldig oppstykka av kjøring hit og dit på fritidsaktiviteter osv. og jeg er ikke effektiv nok når jeg er hjemom. Hadde syke unger en hel uke i strekk her tidligere og da var jeg virkelig ajoùr, men nå surrer jeg bare umotivert omkring - huffameg! Julekortene er nesten ferdige, og jeg har da vasket litt klær i dag. Ellers....hm...tja.....la meg tenke......uffameg, skal skjerpe meg i morgen!! Tror faktisk det er litt sjokoladen sin feil, har vært veldig flink i det siste og da går husarbeidet lettere. Men akkurat nå har jeg nesten nådd bunnen i en pose med julefavoritter og de ga absolutt ikke arbeidslyst!! Forresten, flott du repeterer rutinene våre monte! Skal ta over de mest nødvendige nå før jeg legger meg, så satser vi på at det hele går lettere i morra!
Annie Skrevet 18. desember 2007 #1986 Skrevet 18. desember 2007 (endret) Vi er på side 100 her damer! Det må vi feire! Endret 18. desember 2007 av Annie
Gjest husmorspiren Skrevet 19. desember 2007 #1987 Skrevet 19. desember 2007 Takk for svar og varm velkomst Monte. Skal prøve å tilegne meg deres rutiner, høres faktisk ganske så lurt ut. Huset er heldigvis ganske ryddig og rent nå, så da har jeg et godt utgangspunkt. Det vanskeligste høres ut til å legge fram klær for neste dag... Hm... er jo så fantastisk deilig når det er gjort. Men med min beslutningsvegring er det ikke et enkelt valg... Skal virkelig øve. Er jo en frys å stå opp når klærne ligger klar. Kanskje jeg skal begynne å gjøre det til datteren min også. SÅ spennende med dagens utfordringer. Slikt motiverer meg. Har ikke noe sølvtøy som skal pusses, men kan stryke litt tøy i stedet. Ha en god dag:-)
Annie Skrevet 19. desember 2007 #1988 Skrevet 19. desember 2007 I dag baker jeg og vasker tøy. Utfordingen er å rense kaffetrakteren og evt TV-kanner.
Gjest Elize Skrevet 19. desember 2007 #1989 Skrevet 19. desember 2007 Nå har jeg gjort alle de daglige rutinene våre, har støvsuget alle rom og begynt å pakke til juleferien Har ikke vært med så veldig lenge her, men er jo flott at vi er på side 100
Montezuma Skrevet 21. desember 2007 #1990 Skrevet 21. desember 2007 (endret) HURRA FOR HUNDRE!!!!!!!!!!!! Endret 22. desember 2007 av Montezuma
kamela Skrevet 22. desember 2007 #1991 Skrevet 22. desember 2007 Kan da være med på en fest her, jeg også! Fikk vasket og flyttet databordet i går, nå gjenstår kun å legge vekk et stativ tøy når det er klart og dra over gulvene.
Annie Skrevet 22. desember 2007 #1992 Skrevet 22. desember 2007 Har ei diger balje med tøy som skal legges bort. Hvor er arbeidslysten min?
kamela Skrevet 26. desember 2007 #1993 Skrevet 26. desember 2007 Er litt tilbake i hverdagen i dag, og skal vaske litt klær og duker!
Gjest Tigerjente Skrevet 26. desember 2007 #1994 Skrevet 26. desember 2007 Kom hjem i sta etter å ha sovet over hos svigermor i natt, og syns det lukta så rart på kjøkkenet. Egentlig lukta det ikke noe spesielt, men når man er gravid, så er det plutselig rare ting over alt. så jeg rydda hele kjøkkenet. Satt på to oppvaskemaskiner, rensa den nye kaffetrakteren, vasket opp ting som ikke gikk i oppvakemaskinen og skurte gulvet for hånd. Phuuu.. Bra prinsen fikk leker til jul, slik at han kunne holde på med det, og ikke henge på meg.
kamela Skrevet 27. desember 2007 #1995 Skrevet 27. desember 2007 Skittentøyskurven er tom - det er deilig
Annie Skrevet 28. desember 2007 #1996 Skrevet 28. desember 2007 I morra MÅ jeg: Vaske klær støvsuge vaske gulv sjekke om det må handles noe på Polet bytte julegaver rydde skifte på senga vår Gi meg kraft og styrke :dåne:
Gjest husmorspiren Skrevet 30. desember 2007 #1997 Skrevet 30. desember 2007 Håper dere alle har en fin juletid. jeg har vært bortreist, og nesten ikke løftet en finger på mange dager. Utrolig deilig. I morgen er det uansett nyttårsaften, og jeg er klar for nye nyttårsforsetter. Tror nok et av de må være om husarbeid... Har noen av dere klar nyttårsforsetter som dere virkelig skal prøve å gjennomføre?
Gjest Elize Skrevet 30. desember 2007 #1998 Skrevet 30. desember 2007 Nå trenger jeg litt hjelp og oppmuntring. Huset er bombet og vi skal ha nyttårsfest i morgen. Håper det er noen her inne som kan hjelpe meg og holde koken oppe. Skal legge med en liste som må gjøres: Vaske klær Tørke klær Brette klær Tømme oppvaskmaskinen Stable i oppvaskmaskinen Rydde soverommet Rydde i stua og på kjøkkenet Vaske badet Rydde i gangen Gå med søpla Støvsuge soverommet, stua og kjøkkenet Vaske over alle gulv Tørke støv der det trengs Vaske kjøkkenet
Gjest Elize Skrevet 30. desember 2007 #1999 Skrevet 30. desember 2007 KAN NOEN GI MEG KRAFT OG STYRKE NÅ?!
Gjest Elize Skrevet 30. desember 2007 #2000 Skrevet 30. desember 2007 Nå trenger jeg litt hjelp og oppmuntring. Huset er bombet og vi skal ha nyttårsfest i morgen. Håper det er noen her inne som kan hjelpe meg og holde koken oppe. Skal legge med en liste som må gjøres: Vaske klær Tørke klær Brette klær Tømme oppvaskmaskinen Stable i oppvaskmaskinen Rydde soverommet Rydde i stua og på kjøkkenet Vaske badet Rydde i gangen Gå med søpla Støvsuge soverommet, stua og kjøkkenet Vaske over alle gulv Tørke støv der det trengs Vaske kjøkkenet Har fått gjort litt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå