Gå til innhold

Hvor mye fortjener en sykepleier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner heller ikke dere som skriver at vi fortjener mindre lønn fordi vi ikke fortjener mer enn andre. Hvorfor skal vi tjene mindre enn andre? Vi ligger jo ikke høyere enn andre med tilsvarende utdannelse. Vi tjener jo feks dårligere enn folk med enkelte fagbrev, som er lavere utdannelse enn oss igjen. 

Anonymkode: 3408e...880

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knirke skrev (7 timer siden):

For en utrolig uintelligent uttalelse… 

2: Sykepleiere skaper ingen verdier. Ingen. De er avhengige at andre betaler skatt for å få lønn i det hele tatt. Vi som samfunn kan ikke leve av å pleie hverandre, det sier seg jo selv.

Misforstår jeg noe sarkasme nå? Ingen verdier! For en syk påstand.

Der samme gjelder jo da leger, som også lønnes av andres "nåde". Hva slags samfunn tror dere egentlig vi ville hatt uten helsevesenet?? Steng ned sykehusene og se hvor mange som dør hver dag da. Hvor mange som blir uføre på sikt på grunn av beinbrudd som gror skjevt, hvor mange som dør av kreft som ellers hadde blitt kurert, hvor mange som dør i barsel og hvor mange nye samfunnsborgere vi går glipp av. Hadde folk i det hele tatt turt å kjøre bil hvis de visste av ingen stod klare for å redde dem etter en eventuell ulykke? 

Det ligger hundrevis av mennesker på operasjonsbordene hver dag, mange nettopp med den intensjon at de skal ut og leve videre og generere mer penger. Og det er jo åpenbart alt som betyr noe 🙄

Har ingen i din familie mottatt helsehjelp som har vært avgjørende for liv eller varig funksjon? Ingen verdier... med tjukke bokstaver og greier! Jeg skulle gjerne likt å sett statsbudsjettet i et parallelt univers der folk humper rundt med poliokrykker eller trebein og gjennomsnittsalderen er 52 år.

Anonymkode: 646b6...7af

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

‘Mener ikke å tillegge deg meninger, men jeg tolket det slik, og det beklager jeg. Det blir fort slik i en diskusjon, flere har også tillagt meg meninger jeg ikke har.

Men om du har det fleksibelt har du jo gjerne fri når du skulle jobbet også, så det blir jo ikke et valid argument. Ellers jobber du jo overtid. 
At du må deale med barn fordi samboeren din er på jobb er jo et valg du selv tar med å få barn. Regner med at han heller kunne tenkt seg å være med dere på julaften enn på jobb?

Anonymkode: 3408e...880

Jeg jobber rutinemessig gratis overtid, som de fleste andre i min bransje. Eller jeg tar igjen tid som går med på legetimer og ting som jeg egentlig ville fått fri med lønn  for (staten), men siden arbeidsoppgavene er de de er, og ingen andre tar dem, så må jeg ta det igjen utenom vanlig arbeidstid. 
Dette sier jeg ikke for å «klage», jeg påpeker at denne forenklingen jeg ser fra folk som jobber tunge når det gjelder andres kontorjobber, den er ganske virkelighetsfjern. Fleksibilitet er et gode, men det følger også med noen negative sider, og det er at det man er mye mer utsatt for for eksempel gratis overtid, ingen tillegg, og forventninger om å være tilgjengelig hele tiden (ubetalt). 
Klart han heller ville vært hjemme enn på jobb på julaften, men det går på omgang. Ingen ting å klage over. Noen må på jobb. I fjor var det hans tur. 

Anonymkode: 30e75...e68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber rutinemessig gratis overtid, som de fleste andre i min bransje. Eller jeg tar igjen tid som går med på legetimer og ting som jeg egentlig ville fått fri med lønn  for (staten), men siden arbeidsoppgavene er de de er, og ingen andre tar dem, så må jeg ta det igjen utenom vanlig arbeidstid. 
Dette sier jeg ikke for å «klage», jeg påpeker at denne forenklingen jeg ser fra folk som jobber tunge når det gjelder andres kontorjobber, den er ganske virkelighetsfjern. Fleksibilitet er et gode, men det følger også med noen negative sider, og det er at det man er mye mer utsatt for for eksempel gratis overtid, ingen tillegg, og forventninger om å være tilgjengelig hele tiden (ubetalt). 
Klart han heller ville vært hjemme enn på jobb på julaften, men det går på omgang. Ingen ting å klage over. Noen må på jobb. I fjor var det hans tur. 

Anonymkode: 30e75...e68

Fra folk som jobber TURNUS haha, ikke folk som jobber tunge!

Anonymkode: 30e75...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Misforstår jeg noe sarkasme nå? Ingen verdier! For en syk påstand.

Der samme gjelder jo da leger, som også lønnes av andres "nåde". Hva slags samfunn tror dere egentlig vi ville hatt uten helsevesenet?? Steng ned sykehusene og se hvor mange som dør hver dag da. Hvor mange som blir uføre på sikt på grunn av beinbrudd som gror skjevt, hvor mange som dør av kreft som ellers hadde blitt kurert, hvor mange som dør i barsel og hvor mange nye samfunnsborgere vi går glipp av. Hadde folk i det hele tatt turt å kjøre bil hvis de visste av ingen stod klare for å redde dem etter en eventuell ulykke? 

Det ligger hundrevis av mennesker på operasjonsbordene hver dag, mange nettopp med den intensjon at de skal ut og leve videre og generere mer penger. Og det er jo åpenbart alt som betyr noe 🙄

Har ingen i din familie mottatt helsehjelp som har vært avgjørende for liv eller varig funksjon? Ingen verdier... med tjukke bokstaver og greier! Jeg skulle gjerne likt å sett statsbudsjettet i et parallelt univers der folk humper rundt med poliokrykker eller trebein og gjennomsnittsalderen er 52 år.

Anonymkode: 646b6...7af

Men det er jo sant, ingen grunn til å bli sur pga det. Helsevesenet er, og vil alltid være, en utgift. De skaper ingen verdier i kroner og øre. 
Hvis du skal begynne å regne slik du gjør, ville du nok fort funnet ut at de virkelig store summene blir brukt på pasienter som aldri igjen vil jobbe (pga høy alder eller meget alvorlig sykdom), eller som aldri vil jobbe (barn og unge med meget alvorlig sykdom).

Det betyr ikke at helsevesenet er unødvendig. Din tankegang går også rett inn i New Public Management og det uføret som helsevesenet er i: Det blir sett på som en bedrift som skal produsere noe. Gå med «overskudd». Stykkprisfinansiering. Lånefinansiere nye bygg, hvor egenandeler må  gå fra drift. Helseforetak med styrer, som liksom skal være som bedrifter. Men de er ikke det! Helsevesenet  produserer hverken varer eller overskudd. Helsevesenet vil alltid være en utgiftspost - og det er ikke noe galt med det. 

Anonymkode: 30e75...e68

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er sykepleier og verken jeg eller kolleger klager på lønnen. Det har kun blitt tatt opp lønn at vi skulle ønske vi tjente mer så vi kunne gått litt ned i stilling og fremdeles betalt regningene våre. For å jobbe 100% som sykepleier er heftig, man jobber julaften og 17 mai og bor faktisk på jobb og det skal stadig spares. Hadde mange arbeidsplasser hatt èn ekstra helsefag for eksempel kunne sykepleier blitt frigjort stell og brukt tiden på det vi egentlig skal gjøre. Og gjennomsnittslønn er ikke verdt å gi avkall på både mye stress og all tiden man mister med familien.
Får snaps av venner og familie i arbeidstiden som sitter i pysj på hjemmekontor og tjener mer enn meg. Snakk om ganske mange. 

Så igjen, lønnen er ok, men etter forholdene hadde det vært en løsning at 80% stilling tilsvarte 100% for å beholde sykepleierne. 

Anonymkode: 33806...c6d

Men hva vet du om jobben de gjør mens de «sitter i pysjen»? Om den gratis overtiden? Om at de forventes å jobbe på søndag kveld for å bli ferdig med den rapporten, uten betaling? Om risikoen for å bli oppsagt hvis økonomien i firmaet går dårlig? 

Anonymkode: 30e75...e68

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Misforstår jeg noe sarkasme nå? Ingen verdier! For en syk påstand.

Der samme gjelder jo da leger, som også lønnes av andres "nåde". Hva slags samfunn tror dere egentlig vi ville hatt uten helsevesenet?? Steng ned sykehusene og se hvor mange som dør hver dag da. Hvor mange som blir uføre på sikt på grunn av beinbrudd som gror skjevt, hvor mange som dør av kreft som ellers hadde blitt kurert, hvor mange som dør i barsel og hvor mange nye samfunnsborgere vi går glipp av. Hadde folk i det hele tatt turt å kjøre bil hvis de visste av ingen stod klare for å redde dem etter en eventuell ulykke? 

Det ligger hundrevis av mennesker på operasjonsbordene hver dag, mange nettopp med den intensjon at de skal ut og leve videre og generere mer penger. Og det er jo åpenbart alt som betyr noe 🙄

Har ingen i din familie mottatt helsehjelp som har vært avgjørende for liv eller varig funksjon? Ingen verdier... med tjukke bokstaver og greier! Jeg skulle gjerne likt å sett statsbudsjettet i et parallelt univers der folk humper rundt med poliokrykker eller trebein og gjennomsnittsalderen er 52 år.

Anonymkode: 646b6...7af

Du vet hva ordet «verdier» betyr? eller skulket du samfunnsfagtimene på skolen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hva vet du om jobben de gjør mens de «sitter i pysjen»? Om den gratis overtiden? Om at de forventes å jobbe på søndag kveld for å bli ferdig med den rapporten, uten betaling? Om risikoen for å bli oppsagt hvis økonomien i firmaet går dårlig? 

Anonymkode: 30e75...e68

Jeg vet alt om hva de gjør fordi det er familie og venner jeg kjenner godt. Han ene som er min bror har gått seg lange turer i arbeidstiden, han sier han gjør jobben ferdig på 2 timer så han har 6 timer som han kan dasse rundt. Min bestevenninne leverer sent i barnehage og henter tidlig i arbeidstiden, og ser Netflix. Tjener 900 K i året. En annen kompis drar hyppig hjem til foreldrene og har «hjemmekontor» der, får snaps av maten han får servert i sofaen. Alle sier at det er fantastisk hvor fleksibelt det er, og INGEN har noensinne jobbet en søndag kveld.

Har også en annen bror med hjemmekontor og millionlønn som sier det er så deilig å sove til 11 hver dag. 

Anonymkode: 33806...c6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en vesentlig bedre hverdag når jeg jobbet turnus i helsevesenet, kontra nå, med min «kontorjobb». Du tror det er kaffedrikking og pysjamas ts, men det er ingen som tar over mine oppgaver, og oppgavene kan være uendelig. Det er rapporter som skal ferdigstilles, budsjetter som skal lages, presentasjoner som skal lages og utføres, seminarer og møter som skal planlegges, utføres og rapporteres på.. Du er heldig som kan klokke inn, klokke ut, og få et par skjellsord fra en psykisk syk pasient eller pårørende. I min bransje er det spisse albuer, konkurranse og krav om nettverking. Jeg har vært der du er, og det var veldig mye mer behagelig enn det jeg jobber med nå.  Til info er jobben min også viktig.

Anonymkode: 02836...b04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at en sykepleier med bachelor (og barnehagelærere m/bachelor osv) burde tjene median-lønn. Har de master burde de tjene mer. Tilleggene burde ikke være prosentvis økende etter grunnlønn, men faste kronetillegg. 

Anonymkode: 54325...31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg vet alt om hva de gjør fordi det er familie og venner jeg kjenner godt. Han ene som er min bror har gått seg lange turer i arbeidstiden, han sier han gjør jobben ferdig på 2 timer så han har 6 timer som han kan dasse rundt. Min bestevenninne leverer sent i barnehage og henter tidlig i arbeidstiden, og ser Netflix. Tjener 900 K i året. En annen kompis drar hyppig hjem til foreldrene og har «hjemmekontor» der, får snaps av maten han får servert i sofaen. Alle sier at det er fantastisk hvor fleksibelt det er, og INGEN har noensinne jobbet en søndag kveld.

Har også en annen bror med hjemmekontor og millionlønn som sier det er så deilig å sove til 11 hver dag. 

Anonymkode: 33806...c6d

Dette er ikke i det hele tatt representativt for det å ha en kontorjobb med hjemmekontor. Ditt nettverk består åpenbart av slasker og unnasluntrere, med dårlige sjefer (siden det ikke gjennomskues). Ingen jeg kjenner har det sånn her, alle har lange og hektiske dager på hjemmekontor, med en arbeidsmengde som er uendelig og hvor det kommer mer inn enn man har kapasitet til å få ut. Det er mange dager på hjemmekontor hvor jeg ikke har tid til lunch, og hvor jeg ikke får gått på do. Og jeg får i alle fall ikke logga av innen de 8 timene jeg egentlig skal jobbe. Dette er helt vanlig for veldig mange. 

Anonymkode: 0b9d7...6e2

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er ikke i det hele tatt representativt for det å ha en kontorjobb med hjemmekontor. Ditt nettverk består åpenbart av slasker og unnasluntrere, med dårlige sjefer (siden det ikke gjennomskues). Ingen jeg kjenner har det sånn her, alle har lange og hektiske dager på hjemmekontor, med en arbeidsmengde som er uendelig og hvor det kommer mer inn enn man har kapasitet til å få ut. Det er mange dager på hjemmekontor hvor jeg ikke har tid til lunch, og hvor jeg ikke får gått på do. Og jeg får i alle fall ikke logga av innen de 8 timene jeg egentlig skal jobbe. Dette er helt vanlig for veldig mange. 

Anonymkode: 0b9d7...6e2

Eller så har du det strengere enn normalen? Har også vært på div dates der det har blitt sent og de har sagt de bare kan ta hjemmekontor så trenger de ikke stå opp tidlig, eller at de kan drikke alkohol på daten fordi de kan være fyllesyke hvis de har hjemmekontor. Det er oppegående folk jeg omgir meg med, antar de fleste ville blitt mer slabbedasker hvis de hadde denne friheten. Den største fordelen av dem alle er at man slipper å jobbe røde dager og helg, jeg føler ikke jeg har noe liv pga dette og har angret på utdanningen pga det. Mister mye verdifull tid med venner og familie. 

Anonymkode: 33806...c6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som har kontorjobb og tener godt over snittet...hvor MYE MER lønn skulle du hatt før å jobbet 3.hver helg , samt 3delt turnus?

Anonymkode: 35ef9...fff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hæ? Bestemme hva som er relevant for andre? Hva mener du med det?

Anonymkode: 3408e...880

Du kan ikke bestemme at jeg skal snakke om grunnlønn. Du kan presentere argumenter og jeg kan gjøre det samme

Anonymkode: aaf17...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du kan ikke bestemme at jeg skal snakke om grunnlønn. Du kan presentere argumenter og jeg kan gjøre det samme

Anonymkode: aaf17...151

Ja, men da snakker man jo om forskjellige ting, og når det diskuteres lønn så er det selvsagt grunnlønn.

Anonymkode: 3408e...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du som har kontorjobb og tener godt over snittet...hvor MYE MER lønn skulle du hatt før å jobbet 3.hver helg , samt 3delt turnus?

Anonymkode: 35ef9...fff

Regner med de hadde godtatt å gå ned i lønn siden de ønsker at sykepleiere skal det 😄

Anonymkode: 3408e...880

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg vet alt om hva de gjør fordi det er familie og venner jeg kjenner godt. Han ene som er min bror har gått seg lange turer i arbeidstiden, han sier han gjør jobben ferdig på 2 timer så han har 6 timer som han kan dasse rundt. Min bestevenninne leverer sent i barnehage og henter tidlig i arbeidstiden, og ser Netflix. Tjener 900 K i året. En annen kompis drar hyppig hjem til foreldrene og har «hjemmekontor» der, får snaps av maten han får servert i sofaen. Alle sier at det er fantastisk hvor fleksibelt det er, og INGEN har noensinne jobbet en søndag kveld.

Har også en annen bror med hjemmekontor og millionlønn som sier det er så deilig å sove til 11 hver dag. 

Anonymkode: 33806...c6d

Tror ikke de er representative for alle med hjemmekontor. Hverken når det gjelder lønn eller mangel på arbeidsoppgaver. Men du kan jo bytte jobb, og se om dette blir din virkelighet også? 

Anonymkode: 30e75...e68

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 14.30):

Noe mer enn det de har nå. Sykepleiere bør tjene godt, over gjennomsnittet - de har høyere utdanning og gjør en svært viktig og krevende jobb. Når det er sagt, er mitt inntrykk at de kan tjene nokså greit i dag med tillegg osv, så så veldig mye mer lønn tror jeg ikke er realistisk.

Anonymkode: 01171...d40

Helsefagarbeidere og andre assistenter som jobber på sykehjem har det like krevende. Om ikke mer, de er mer i stell. Sykepleiere slipper ofte unna stell og tar seg av papirarbeidet. Hilsen Helsefagarbeider 

Anonymkode: 1851d...808

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor vennene dine jobber, ts. Det kan umulig være offentlig sektor. Til info så har mange med både bachelor og master med «kontorjobb» lavere lønn enn sykepleiere, og flere tar ekstravakter i helse for å få hjulene til å gå rundt (ja, kveld, helg og røde dager). Jeg anbefaler deg å bytte sektor, så kan du se selv hvor «luksuriøst» det er. 

Anonymkode: 02836...b04

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helsefagarbeidere og andre assistenter som jobber på sykehjem har det like krevende. Om ikke mer, de er mer i stell. Sykepleiere slipper ofte unna stell og tar seg av papirarbeidet. Hilsen Helsefagarbeider 

Anonymkode: 1851d...808

Nå kommer det garantert en skyllebøtte fra sykepleierne 🌝 Men jeg er helt enig med deg, den mest krevende jobben er det faktisk Helsefagarbeiderne som har. Kudos til dere!

Anonymkode: 02836...b04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...