Gå til innhold

Hvor mye fortjener en sykepleier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og hvorfor får vi begrenset sympati for at vi prøver å fortelle hvordan vi har det på jobb? Sier du det til folk rundt deg også som opplever belastninger? Vi er heller ikke ute etter sympati, men forståelse for jobben vi gjør og hvorfor vi ønsker et lønnsløft.

Jeg har heller aldri sagt at vi har den mest belastende jobben, men vi har en utrolig belastende jobb, og hvorfor skal vi ikke kunne snakke om det? 

Jeg hadde kontorjobb for noen år siden, tjente bedre da, og hadde en helt annen arbeidshverdag enn nå. 

Vi er iallfall ikke så smålige at vi sier at folk i andre yrker fortjener mindre, slik som folk her gjør. 

Anonymkode: 3408e...880

Tror du barnevernspedagogen, vernepleieren, politibetjenten og barnehagelæreren har det mer behagelig på jobb en sykepleieren? Hva med helsefagarbeideren? Helsefagarbeideren har kortere utdanning ja, men jobber vel så ubekvemt. Alle fortjener et lønnsløft, og en bedre arbeidshverdag, ikke bare sykepleieren. Det er her dere mister sympati. Hvor ofte leser man ikke om utbrente barnevernspedagoger? og barnehagelærere? De er viktig - og rømmer også fra sitt yrke. Det mangler 20 000 vernepleiere, dessverre for PU. Det sier seg selv at sykepleiere ikke bare kan få og få, kreve og kreve. 
 

Jeg jobber forøvrig i staten, «kontorjobb», og vi er «inn i granskauen» underbemannet. Fleksitid og hjemmekontor er ikke et gode (vi jobber døgnet rundt), og lønnen er heller ikke god. Sykepleieren får i det minste jobbet med noe meningsfullt. 

Anonymkode: 02836...b04

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så slutt da, hvis det er så mye bedre å ha kontorjobb? Hva stopper deg? 🤷🏻‍♀️ 

Jeg opplever  innlegg som det jeg quotet som lite reflekterte. Rakker ned på andre yrkesgrupper, kontorjobb er automatisk enkelt, lite slitsomt, godt betalt og innebærer mye kaffedrikking. Hvorfor skal jeg ha respekt for ditt yrke, når du ikke har respekt for mitt?

Anonymkode: 30e75...e68

Så du tenker at løsningen er at alle sykepleiere skal slutte?  Jeg har aldri skrevet at kontorjobb er enkelt og lite slitsomt, og det gjelder ikke alle kontorjobber, men det er jo ingen hemmelighet at arbeidsdagen er helt annerledes. Det er jo en gjenganger i flere innlegg her fra folk med kontorjobb. 

Anonymkode: 3408e...880

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du barnevernspedagogen, vernepleieren, politibetjenten og barnehagelæreren har det mer behagelig på jobb en sykepleieren? Hva med helsefagarbeideren? Helsefagarbeideren har kortere utdanning ja, men jobber vel så ubekvemt. Alle fortjener et lønnsløft, og en bedre arbeidshverdag, ikke bare sykepleieren. Det er her dere mister sympati. Hvor ofte leser man ikke om utbrente barnevernspedagoger? og barnehagelærere? De er viktig - og rømmer også fra sitt yrke. Det mangler 20 000 vernepleiere, dessverre for PU. Det sier seg selv at sykepleiere ikke bare kan få og få, kreve og kreve. 
 

Jeg jobber forøvrig i staten, «kontorjobb», og vi er «inn i granskauen» underbemannet. Fleksitid og hjemmekontor er ikke et gode (vi jobber døgnet rundt), og lønnen er heller ikke god. Sykepleieren får i det minste jobbet med noe meningsfullt. 

Anonymkode: 02836...b04

Men du skjønner vel det at vi sykepleiere ikke kan jobbe for at andre enn vår yrkesgruppe skal få bedre lønn? Vi fremmer selvfølgelig oss selv, vi kan ikke ta ansvar for at andre yrkesgrupper får bedre lønn. Dessuten er de yrkesgruppene du nevner i samme kategori som oss når det gjelder lønn og vi følger ofte samme tariff.

Anonymkode: 3408e...880

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror du barnevernspedagogen, vernepleieren, politibetjenten og barnehagelæreren har det mer behagelig på jobb en sykepleieren? Hva med helsefagarbeideren? Helsefagarbeideren har kortere utdanning ja, men jobber vel så ubekvemt. Alle fortjener et lønnsløft, og en bedre arbeidshverdag, ikke bare sykepleieren. Det er her dere mister sympati

Blir bare så innmari nysgjerrig på hvor folk har det i fra at sykepleiere mener vi er de eneste som fortjener lønnsløft? Har vi NOEN gang gått ut å sagt at andre ikke fortjener? NEI. Går dere ut å sier at vi ikke fortjener? JA. Og allikevel er det vi som ønsker alle godt som får drit.

Anonymkode: 3408e...880

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror du barnevernspedagogen, vernepleieren, politibetjenten og barnehagelæreren har det mer behagelig på jobb en sykepleieren? Hva med helsefagarbeideren? Helsefagarbeideren har kortere utdanning ja, men jobber vel så ubekvemt. Alle fortjener et lønnsløft, og en bedre arbeidshverdag, ikke bare sykepleieren. Det er her dere mister sympati. Hvor ofte leser man ikke om utbrente barnevernspedagoger? og barnehagelærere? De er viktig - og rømmer også fra sitt yrke. Det mangler 20 000 vernepleiere, dessverre for PU. Det sier seg selv at sykepleiere ikke bare kan få og få, kreve og kreve. 
 

 

Anonymkode: 02836...b04

Jeg jobber som vernepleier «i kommunen». Av kollegaer har jeg blant annet en sosionom og en sykepleier.

Jeg har akkurat 650 000.- i garantilønn. Så kommer variabellønn (tilleggene) på toppen av det. Syntes egentlig ikke det er så værst for en jobb hvor det formelle kompetansekravet er bachelor.

Grunnlønna er en ting. Jeg syntes derimot tillegg for ubekvem arbeidstid og belastning med alvorlig vold, trusler, håndtering av biomateriale osv er en skam.

Anonymkode: 8e87b...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fortjener en lønn å leve av, og kunne kjøpe seg en bolig med. Enten må priser på mat, bolig osv gå ned- eller så må lønningene gå opp. Greit at feks en kirurg tjener mye, men en som ikke er kirurg burde ha en lønn å leve av.

Anonymkode: 7575b...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De sykepleierene jeg kjenner tjener godt. De har valgt seg et yrke hvor de kan ta ekstravakter, og tjene enda bedre. 
 

Jeg er så lei av at denne yrkesgruppen skal hylles inn i himmelen, mens andre ikke nevnes. En person med sykepleierutdanning er ikke bedre enn en lastebilsjåfør, renholdsarbeider eller butikkbetjening. 
 

Anonymkode: a52ee...cb3

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De sykepleierene jeg kjenner tjener godt. De har valgt seg et yrke hvor de kan ta ekstravakter, og tjene enda bedre. 
 

Jeg er så lei av at denne yrkesgruppen skal hylles inn i himmelen, mens andre ikke nevnes. En person med sykepleierutdanning er ikke bedre enn en lastebilsjåfør, renholdsarbeider eller butikkbetjening. 
 

Anonymkode: a52ee...cb3

Men hvorfor må de ta ekstravakter om de tjener så godt?

Anonymkode: 3408e...880

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De sykepleierene jeg kjenner tjener godt. De har valgt seg et yrke hvor de kan ta ekstravakter, og tjene enda bedre. 
 

Jeg er så lei av at denne yrkesgruppen skal hylles inn i himmelen, mens andre ikke nevnes. En person med sykepleierutdanning er ikke bedre enn en lastebilsjåfør, renholdsarbeider eller butikkbetjening. 
 

Anonymkode: a52ee...cb3

Ekstravakter? Alle sykepleiere jeg kjenner til har mer enn nok med å jobbe de vaktene de allerede har i en 100% stilling i turnus, og jobber kun ekstra om det beordres.

Anonymkode: 33447...c8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 14.23):

Hvor mye synes du en sykepleier fortjener i lønn? Mer enn gjennomsnittet, mindre enn gjenomsnittet? Akkurat gjennomsnittlig? 
Og hvor mye synes du de fortjener i tillegg for å jobbe på kvelden? Og i helgen? Bør en sykepleier som er alene på avdelingen tjene mer enn når det er flere sykepleiere på samme vakt? 
Hvordan tenker dere at man skal få rekruttert sykepleiere og helsefagarbeidere som er de yrkesgruppene som er vanskeligst å få tak i? 
 

Leser nesten bare kritikk om yrkesgruppen, så det hadde vært interessant å høre hva folk mener er rett, og ikke kun hva som er feil.

Anonymkode: 33447...c8d

Alle i Norge får akkurat det de fortjener,enkelt og greit. De som mener de ikke får som fortjent slutter vel for å begynne et sted de får som fortjente,da.......Dette var et spørsmål med veldig åpenlyst svar.

Anonymkode: c35c8...20c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem som helst kan tjene godt med penger om man jobber nok, så selvfølgelig skal ikke tillegg regnes inn i grunnlønn, noe veldig mange har svært vanskelig for å forstå.

Anonymkode: 3408e...880

Du kan ikke bestemme hva som er relevant for andre. Det er tydeligvis vanskelig for noen å forstå men hvis du jobber litt med deg selv så klarer du det kanskje.

Det som betyr noe for meg er hvilken jobb jeg faktisk skal gjøre, og hvor mye penger som faktisk renner inn i kassen. Om pengene renner inn pga det ene eller det andre betyr ikke noe for meg. Om jeg må jobbe 3 timer gratis en søndag og får 2000 mer i fastlønn eller om jeg må jobbe 3 timer overtid en søndag og får 2000 for det så går det ut på det samme.

Anonymkode: aaf17...151

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne debatten tar aldri slutt, og de som ikke selv er sykepleiere kommer aldri til å forstå belastningen. Når man snakker lønn snakker man grunnlønn, altså som ligger mellom 460-570 (tariff).

Hvem som helst kan tjene godt med penger om man jobber nok, så selvfølgelig skal ikke tillegg regnes inn i grunnlønn, noe veldig mange har svært vanskelig for å forstå. Selvfølgelig skal vi kompenseres for å jobbe når «alle andre» har fri og til alle døgnets tider som faktisk er vist seg å være helseskadelig. 

Selvfølgelig ønsker vi oss bedre arbeidsforhold framfor høyere lønn, men det er det gang på gang vist at vi ikke får. Som dere kanskje har lest i media, dere som har så god kontroll på sykepleiere, så ser dere kanskje at flere tilbud legges ned, det kuttes i ressurser alle steder, sykepleierne skal ta over flere oppgaver for legene etc. Vi blir mer og mer alene og får mer og mer ansvar og ingen bedre lønn. 

Vil også legge til at denne gjennomsnittslønna mange mener sykepleiere har, som er på 675.000, er et gjennomsnitt på alle sykepleiere, inkl spesialsykepleiere (master), ledere, overtid, helligdager etc., og gir et helt feil bilde av hva «sykepleieren i gata» faktisk tjener. 

Skjerp dere, dere er smålige og jeg blir så utrolig skuffa over at folk har den holdningen. Folk er bedrevitere og mener vi lyver når vi sier vi tjener dårligere enn 675.000, men vi hadde da for pokker ikke klagd om vi hadde tjent nesten 700.000kr. 

Vil forresten komme med et eksempel til dere som jeg ofte tenker på. For tre år siden jobbet jeg julekvelden, 15.00-22.00, alene sykepleier med ansvar for 30 pasienter. Min samboer er elektriker og måtte rykke ut på oppdrag kl 12. Oppdraget var å bytte en sikring, noe som tok 2 timer med kjøring og arbeid. Han tjente bedre på de to timene, midt på dagen på julaften, enn jeg gjorde hele julekvelden. 

Kjenner jeg blir så provosert over holdningene rundt omkring at det demotiverer meg enormt og jeg får lyst til å omskolere meg til et yrke der jeg kan sitte inne på et kontor og drikke kaffe hele dagen for 200.000 mer i året. 

Anonymkode: 3408e...880

Ikke glem at sykepleiere i ofte har 35,5 timers arbeidsuker, mot 38 normalt. Da jobber man faktisk ca  3,5 uker mindre i året en andre arbeidstakere. Det er jo egentlig en kjempegode! Og timelønna deres er faktisk ofte bedre enn legene på røddager, du kan ikke se på lønn uten å inkludere tillegg, det er misledende.

Anonymkode: 62dce...f5f

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ikke glem at sykepleiere i ofte har 35,5 timers arbeidsuker, mot 38 normalt. Da jobber man faktisk ca  3,5 uker mindre i året en andre arbeidstakere. Det er jo egentlig en kjempegode! Og timelønna deres er faktisk ofte bedre enn legene på røddager, du kan ikke se på lønn uten å inkludere tillegg, det er misledende.

Anonymkode: 62dce...f5f

Det merker man ikke en dritt til. Det gjelder 15 min hver dag, som man allikevel går overtid gratis.

Anonymkode: 3408e...880

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke bestemme hva som er relevant for andre. Det er tydeligvis vanskelig for noen å forstå men hvis du jobber litt med deg selv så klarer du det kanskje.

Det som betyr noe for meg er hvilken jobb jeg faktisk skal gjøre, og hvor mye penger som faktisk renner inn i kassen. Om pengene renner inn pga det ene eller det andre betyr ikke noe for meg. Om jeg må jobbe 3 timer gratis en søndag og får 2000 mer i fastlønn eller om jeg må jobbe 3 timer overtid en søndag og får 2000 for det så går det ut på det samme.

Anonymkode: aaf17...151

Hæ? Bestemme hva som er relevant for andre? Hva mener du med det?

ikke verst å få 2000kr for å jobbe tre timer heller. Er nå mer enn jeg tjener på en hel arbeidsdag.

Anonymkode: 3408e...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke glem at sykepleiere i ofte har 35,5 timers arbeidsuker, mot 38 normalt. Da jobber man faktisk ca  3,5 uker mindre i året en andre arbeidstakere. Det er jo egentlig en kjempegode! Og timelønna deres er faktisk ofte bedre enn legene på røddager, du kan ikke se på lønn uten å inkludere tillegg, det er misledende.

Anonymkode: 62dce...f5f

Men da må det gjelde alle yrker og ikke bare sykepleiere. Så om du hadde tjent 500.000 i grunnlønn, men jobbet mye ekstra slik at du hadde fått 700.000, så er det 700.000 du ville svart at du har i lønn? At du ikke trenger lønnsøkning for du kan bare jobbe mer for å øke lønnen?

Anonymkode: 3408e...880

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så du tenker at løsningen er at alle sykepleiere skal slutte?  Jeg har aldri skrevet at kontorjobb er enkelt og lite slitsomt, og det gjelder ikke alle kontorjobber, men det er jo ingen hemmelighet at arbeidsdagen er helt annerledes. Det er jo en gjenganger i flere innlegg her fra folk med kontorjobb. 

Anonymkode: 3408e...880

Nei, løsningen for DEG er å slutte hvis du er misfornøyd. Hvis alle sykepleiere slutter, må arbeidsgiverne øke lønna for å tiltrekke seg ansatte, uavhengig av minstelønn. Det er det dere må gjøre, ikke klage på forum. Noen ganger er gresset grønnere på den andre siden, andre ganger er det det ikke.
Kontorjobb har noen fordeler, men også noen ulemper. Balansen mellom dem varierer stort. Ikke alle kontorjobber er rolige, akkurat som ikke alle sykepepleierjobber er überstressende.  Jeg har kontorjobb. Jeg har hele tiden 15 ting som henger over meg og som jeg må prioritere. Det jeg ikke gjør, gjør ingen andre. Det blir bare ikke gjort, og da får noen lide for det. For ja, det får faktisk konsekvenser når jeg ikke gjør jobben min. Økonomiske konsekvenser, og praktiske konsekvenser for faktiske mennesker. Det jeg ikke rekker å gjøre innen vanlig arbeidstid, må jeg ta på kvelden, eller i helga, eller i ferien. Jeg jobbet langfredag, fordi det dukket opp noe som «brant» som måtte håndteres med en gang. Ingen overtid. Ingen fleksitid, for vi fører ikke timer. Jeg må jobbe i kveld, for å rekke å gi tilbakemelding på det jeg må gi tilbakemelding på innen fristen. Lønna? Litt over 800k, for PhD (totalt 10+ år med høyere utdanning) og 20 års ansiennitet og prosjektlederansvar (budsjett på over 10 millioner).

 

Anonymkode: 30e75...e68

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, løsningen for DEG er å slutte hvis du er misfornøyd. Hvis alle sykepleiere slutter, må arbeidsgiverne øke lønna for å tiltrekke seg ansatte, uavhengig av minstelønn. Det er det dere må gjøre, ikke klage på forum. Noen ganger er gresset grønnere på den andre siden, andre ganger er det det ikke.
Kontorjobb har noen fordeler, men også noen ulemper. Balansen mellom dem varierer stort. Ikke alle kontorjobber er rolige, akkurat som ikke alle sykepepleierjobber er überstressende.  Jeg har kontorjobb. Jeg har hele tiden 15 ting som henger over meg og som jeg må prioritere. Det jeg ikke gjør, gjør ingen andre. Det blir bare ikke gjort, og da får noen lide for det. For ja, det får faktisk konsekvenser når jeg ikke gjør jobben min. Økonomiske konsekvenser, og praktiske konsekvenser for faktiske mennesker. Det jeg ikke rekker å gjøre innen vanlig arbeidstid, må jeg ta på kvelden, eller i helga, eller i ferien. Jeg jobbet langfredag, fordi det dukket opp noe som «brant» som måtte håndteres med en gang. Ingen overtid. Ingen fleksitid, for vi fører ikke timer. Jeg må jobbe i kveld, for å rekke å gi tilbakemelding på det jeg må gi tilbakemelding på innen fristen. Lønna? Litt over 800k, for PhD (totalt 10+ år med høyere utdanning) og 20 års ansiennitet og prosjektlederansvar (budsjett på over 10 millioner).

 

Anonymkode: 30e75...e68

Om du leser hva jeg gjentagende skriver så klager jeg egentlig ikke på lønna, jeg mener det er smålig at det diskuteres at vi bør tjene mindre og ikke fortjener lønnsøkning på nivå med alle andre her i landet.

Om du tenker at løsningen på at alle sykepleiere som ikke er fornøyd med lønna skal slutte, så har vi ikke igjen sykepleiere. Hvis alle sykepleiere slutter må lønna økes, men hvorfor slutter sykepleiere om lønna er så god? Da er jo lønn et virkemiddel? Det er allerede kritisk mangel på sykepleiere.

Om du jobber utenfor ordinær arbeidstid og «til og med langfredag» uten å få ekstra betalt, er jo det egen dumhet og brudd på lovverk. Enten skal du ha betalt for jobben du gjør ellers må du få mer tid på å gjøre den. Å jobbe gratis slik er jo dumsnillhet og lønner seg jo ikke for deg i det hele tatt.  
Så du tenker at siden du ikke tar betalt for å jobbe langfredag så skal ikke andre heller få det da, eller hva mener du?

Anonymkode: 3408e...880

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det merker man ikke en dritt til. Det gjelder 15 min hver dag, som man allikevel går overtid gratis.

Anonymkode: 3408e...880

Hvis forskjellen mellom 38 og 35,5 timer i uka utgjør et kvarter mer hver arbeidsdag så har din uke flere dager enn min. :klo: Du bør kanskje forsøke det regnestykket igjen? 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Om du leser hva jeg gjentagende skriver så klager jeg egentlig ikke på lønna, jeg mener det er smålig at det diskuteres at vi bør tjene mindre og ikke fortjener lønnsøkning på nivå med alle andre her i landet.

Om du tenker at løsningen på at alle sykepleiere som ikke er fornøyd med lønna skal slutte, så har vi ikke igjen sykepleiere. Hvis alle sykepleiere slutter må lønna økes, men hvorfor slutter sykepleiere om lønna er så god? Da er jo lønn et virkemiddel? Det er allerede kritisk mangel på sykepleiere.

Om du jobber utenfor ordinær arbeidstid og «til og med langfredag» uten å få ekstra betalt, er jo det egen dumhet og brudd på lovverk. Enten skal du ha betalt for jobben du gjør ellers må du få mer tid på å gjøre den. Å jobbe gratis slik er jo dumsnillhet og lønner seg jo ikke for deg i det hele tatt.  
Så du tenker at siden du ikke tar betalt for å jobbe langfredag så skal ikke andre heller få det da, eller hva mener du?

Anonymkode: 3408e...880

«Dumsnillhet», ja. 🙄 
Innen privat sektor risikerer man lett å miste jobben dersom man ikke leverer som forventet. Man har altså ikke noe annet valg enn å gjøre den jobben som kreves, uansett hvor lang tid det tar. 

Anonymkode: 6c720...1e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis forskjellen mellom 38 og 35,5 timer i uka utgjør et kvarter mer hver arbeidsdag så har din uke flere dager enn min. :klo: Du bør kanskje forsøke det regnestykket igjen? 

«Dumsnillhet», ja. 🙄 
Innen privat sektor risikerer man lett å miste jobben dersom man ikke leverer som forventet. Man har altså ikke noe annet valg enn å gjøre den jobben som kreves, uansett hvor lang tid det tar. 

Anonymkode: 6c720...1e4

Du mener vel 37,5 timer.. hvorfor lyver du på lengre arbeidsuke enn normalen? 
(i helsevesenet så skifter man før og etter jobb, i tillegg til at det veldig veldig ofte er vanlig å bli 10-15 min Iver tiden pga akutte hendelser og rapportering til neste vakt. Tipper at den faktiske tilstedeværelsen er betydelig med enn 35,5 time…. Og det er veldig negativt for helsen å gå kveld-dag-overganger, som er grunnen til at man lå kutte ned på timer. Det er helseskadelig)

Anonymkode: 33447...c8d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis forskjellen mellom 38 og 35,5 timer i uka utgjør et kvarter mer hver arbeidsdag så har din uke flere dager enn min. :klo: Du bør kanskje forsøke det regnestykket igjen? 

Anonymkode: 6c720...1e4

Litt over 20 minutter da, beklager ;)

Anonymkode: 3408e...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...