Gå til innhold

Hvor mye fortjener en sykepleier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Men du forstår vel at det statlige og kommunale etterhvert må legge ned. De som kun har mulighet for tilbud velferdsstaten har, og ikke kan betale seg ut, vil få et mye dårligere tilbud. 

Anonymkode: a8f78...446

Nei, jeg skjønner ikke det. Jeg tror at man kan ha en balanse mellom privat og offentlig tilbud, og da vil de holde hverandre i ørene. Vi kan forøvrig fint ha en offentlig helsetjeneste, men leverandører som er rent private for-profit organisasjoner. Hvorvidt det vil bli til det bedre eller verre kan man sikkert diskutere, men som borger så er det sentrale at jeg får adekvat helsehjelp uansett om jeg har betalt inn penger til fellesskapet. Om operasjonen faktisk gjøres av en organisasjon eid av fellesskapet eller et multinasjonalt firma er sekundært.

Anonymkode: aaf17...151

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg holdt ut 5,5 år på gulvet som sykepleier/spesialsykepleier i tredelt turnus. Arbeidspresset er helt enormt og som spesialsykepleier er det alt for mye ansvar i forhold til lønna. For at jeg skulle blitt værende i sykehus, hadde lønna måttet gå opp og arbeidspresset/ansvaret litt ned. Arbeidspresset mitt hadde gått ned dersom legene hadde vært mindre presset på tid faktisk, samt hvis man kunne fått inn flere helsefagarbeidere som man kan gå i tospann med. 

Jeg orka ikke mer. Nå har jeg dagjobb og tjener 530 K med mastergad og 6 års ansiennitet. Ikke akkurat noe å bli rik av, men livskvaliteten min er bedre.

Anonymkode: 923ab...c2f

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med den jobben de gjør, burde de hatt millionlønn.

Legen ser deg i 2 minutter, mens det er sykepleieren som faktisk tar vare på deg. De er der gjennom det hele, de gjør en helt absolutt fantastisk jobb, og de tjener ikke hva de og jobben de gjør er verd.

Anonymkode: 21212...d8d

Legen diagnostiserer og iverksetter behandling, samt sitter med ansvaret ved ev feil. Og har ansvaret for mange flere pasienter enn den individuelle sykepleieren. «Å ta vare på» involverer mer en bare stell, obersvasjoner og utdeling av medisiner, legens arbeid er spydspissen i helsevesenet. Skjønner ikke helt hvorfor du drar inn dem i denne diskusjonen da. Så klart skal leger tjene mer enn sykepleiere.

Anonymkode: 62dce...f5f

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden så jeg tilfeldig hvor mye årsinntekt fastlegen min hadde den gangen. Det var ca 1,2 millioner.

En sykepleier fortjener vel halvparten av det en lege har i lønn, kanskje? Det vil si rundt 600.000, kanskje?

Anonymkode: 68df6...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Legen diagnostiserer og iverksetter behandling, samt sitter med ansvaret ved ev feil. Og har ansvaret for mange flere pasienter enn den individuelle sykepleieren. «Å ta vare på» involverer mer en bare stell, obersvasjoner og utdeling av medisiner, legens arbeid er spydspissen i helsevesenet. Skjønner ikke helt hvorfor du drar inn dem i denne diskusjonen da. Så klart skal leger tjene mer enn sykepleiere.

Anonymkode: 62dce...f5f

Dette er jo veldig feil. En sykepleier sitter med like mye ansvar med feil. Dersom Legen har gjort en feil sitter såklart legen med ansvaret men sykepleieren sitter jo åpenbart med ansvaret om hen gjør feil. Sykepleiere har også som oppgave å sjekke at medsiner som legen eks har ordinert ikke er i feil farlige doser så de kan også bli trukket inn om legen gjør feil.

Anonymkode: 23c39...a8a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette er jo veldig feil. En sykepleier sitter med like mye ansvar med feil. Dersom Legen har gjort en feil sitter såklart legen med ansvaret men sykepleieren sitter jo åpenbart med ansvaret om hen gjør feil. Sykepleiere har også som oppgave å sjekke at medsiner som legen eks har ordinert ikke er i feil farlige doser så de kan også bli trukket inn om legen gjør feil.

Anonymkode: 23c39...a8a

Ja, de er ansvarlige om de gir feil medisin, det er sant. Men legene er ansvarlige for hver eneste medisin som står på lista når pasienten er innlagt, uavhengig om de har ordinert den selv eller ikke. Sykepleiere kan ikke gi noen medisiner uten godkjenning (vet det praktiseres en kort liste enkelte arbeidsteder med forhåndsgodkjenning, men slikt er på vei ut.) Ansvaret til legene er altså uhyre mye større enn det å passe på at rett medisin utleveres til rett tid. For ikke å snakke om ansvaret rundt utredning, diagnostisering og ev tilbaketrekking av behandling. Der har sykepleiere null ansvar.

Anonymkode: 62dce...f5f

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg som sykepleier er egentlig ikke så opptatt av lønn. Men jo må jo si at etter jeg ble sammen med en mann med et annet yrke, og så hva han hadde i lønn kontra meg, og hvilke godtgjørelser han fikk som ikke jeg fikk , selv med mye mindre utdannelse enn meg. Og hva han tjente på å gå overtid, og ellers godene han hadde, så fikk jeg litt sjokk. 

Jeg kan gå en hel dag, uten å spise, og knapt ha gått på do. Når jeg kommer hjem er jeg helt utslitt. Mens mannen har sittet på rumpa en hel dag, og har masse energi. Likevel tjener han nesten det dobbelte av meg.

Det er mer frustrerende enn lønn. Jeg hadde gladelig betalt mindre for å slippe den mentale påkjenningen hver dag. 

Akkurat i dag har jeg lyst å si opp, og begynner å jobbe på REMA. 

Anonymkode: 72bac...ccd

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg som sykepleier er egentlig ikke så opptatt av lønn. Men jo må jo si at etter jeg ble sammen med en mann med et annet yrke, og så hva han hadde i lønn kontra meg, og hvilke godtgjørelser han fikk som ikke jeg fikk , selv med mye mindre utdannelse enn meg. Og hva han tjente på å gå overtid, og ellers godene han hadde, så fikk jeg litt sjokk. 

Jeg kan gå en hel dag, uten å spise, og knapt ha gått på do. Når jeg kommer hjem er jeg helt utslitt. Mens mannen har sittet på rumpa en hel dag, og har masse energi. Likevel tjener han nesten det dobbelte av meg.

Det er mer frustrerende enn lønn. Jeg hadde gladelig betalt mindre for å slippe den mentale påkjenningen hver dag. 

Akkurat i dag har jeg lyst å si opp, og begynner å jobbe på REMA. 

Anonymkode: 72bac...ccd

Ikke for å avspore her, men det er på ingen måte vanlig å tjene det dobbelte av hva en sykepleier i 100% stilling gjør. Og de som gjør det sitter absolutt ikke «på rumpa» (selv om kanskje rumpene deres sitter i en stol og hodene deres er i bruk)  

Anonymkode: 6c720...1e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg som sykepleier er egentlig ikke så opptatt av lønn. Men jo må jo si at etter jeg ble sammen med en mann med et annet yrke, og så hva han hadde i lønn kontra meg, og hvilke godtgjørelser han fikk som ikke jeg fikk , selv med mye mindre utdannelse enn meg. Og hva han tjente på å gå overtid, og ellers godene han hadde, så fikk jeg litt sjokk. 

Jeg kan gå en hel dag, uten å spise, og knapt ha gått på do. Når jeg kommer hjem er jeg helt utslitt. Mens mannen har sittet på rumpa en hel dag, og har masse energi. Likevel tjener han nesten det dobbelte av meg.

Det er mer frustrerende enn lønn. Jeg hadde gladelig betalt mindre for å slippe den mentale påkjenningen hver dag. 

Akkurat i dag har jeg lyst å si opp, og begynner å jobbe på REMA. 

Anonymkode: 72bac...ccd

Dette er overhode ikke vanlig; ikke vet jeg hvilken heldig rumpesitter du har funnet deg. Sykepleiere tjener godt for en 3 årig grad (inkl. tillegg). Vitenskapelig ansatte i UH derimot (som ofte har 5+ utd.), der står det ille til. 

Anonymkode: 02836...b04

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg holdt ut 5,5 år på gulvet som sykepleier/spesialsykepleier i tredelt turnus. Arbeidspresset er helt enormt og som spesialsykepleier er det alt for mye ansvar i forhold til lønna. For at jeg skulle blitt værende i sykehus, hadde lønna måttet gå opp og arbeidspresset/ansvaret litt ned. Arbeidspresset mitt hadde gått ned dersom legene hadde vært mindre presset på tid faktisk, samt hvis man kunne fått inn flere helsefagarbeidere som man kan gå i tospann med. 

Jeg orka ikke mer. Nå har jeg dagjobb og tjener 530 K med mastergad og 6 års ansiennitet. Ikke akkurat noe å bli rik av, men livskvaliteten min er bedre.

Anonymkode: 923ab...c2f

Det ligger noe i det du skriver her. Hjelpepleiere bør få komme inn i varmen igjen, som kan avlaste sykepleiere med mye. Og vi som hjelpepleiere er billigere å ha i drift enn sykepleiere. 

Jeg har selv jobbet som hjelpepleier på intensivavdeling på en tøff avdeling på Østlandet. Hjalp Spes.sykepleiere daglig med pasienter, samtidig som jeg hadde mange andre oppgaver. 

Helsevesenet må tørre å tenke nytt og utnytte ressurser for å lette arbeidspresset.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier, men har nettopp forlatt yrket. Jeg var fornøyd med lønnen, men ikke med arbeidsforholdene… Når du må løpe på jobb, ha tusen ting i hodet på en gang, komme for sent til alle pasienter (hjemmetjeneste), se at kvaliteten på pleien blir dårligere og dårligere, aldri rekke over mer enn det absolutte minimum … da er det ikke verdt å ødelegge egen helse.

Enig i at NSF bør fokusere mer på bemanning og arbeidsvilkår enn lønn fremover

Anonymkode: c6e67...201

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg er sykepleier, men har nettopp forlatt yrket. Jeg var fornøyd med lønnen, men ikke med arbeidsforholdene… Når du må løpe på jobb, ha tusen ting i hodet på en gang, komme for sent til alle pasienter (hjemmetjeneste), se at kvaliteten på pleien blir dårligere og dårligere, aldri rekke over mer enn det absolutte minimum … da er det ikke verdt å ødelegge egen helse.

Enig i at NSF bør fokusere mer på bemanning og arbeidsvilkår enn lønn fremover

Anonymkode: c6e67...201

Det tror jeg rett og slett ikke at NSF er i stand til, i alle fall ikke i nær fremtid. Og når de fleste av oss kan være enige om at det ikke er lønna som er problemet så er det vanskelig å ta NSF seriøst når de vinkler alt til å handle om lønn. For nei, man orker ikke å stå i hva som helst dersom lønna er høy og nei, vi kan ikke ha et offentlig helsevesen med urimelig høye utgifter som skal dekkes av fellesskapets midler.

Jeg etterlyser faktisk en motstemme til NSF, altså sykepleiere som danner sin egen fagforening og tar tak i de faktiske utfordringene vi ser i helsevesenet i dag. 

Anonymkode: 6c720...1e4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (15 timer siden):

Dette "vissvass" er for å rekruttere og beholde, mange vil si det er veldig bra hold i dette. Men du mener altså ikke det forstår jeg. Har du noen konkrete tiltak å komme med som er helsefremmende, rekrutterende og for å beholde folk med kompetanse? 

Det offentlige er ikke en uuttømmelig kilde til midler, pengene må tas fra et sted. Det er nok ingen hemmelighet at vi må forvente tøffere tider fremover og at kommende generasjoner ikke kan forvente samme velferd som vi har i dag. 

Løsningen for helsevesenet er multifasettert og ingen har vel noen uttalt «fasit» i dag. Der man må begynne er ved å ha en bedre oppgavefordeling. Rett kompetanse til rett oppgave. Det er ingen grunn til at sykepleiere skal trille senger, dele ut mat, følge pasienter/brukere på toalettet eller noen av de hundrevis av andre oppgavene sykepleiere brukes til i dag, som ikke krever noen formell kompetanse. Andre yrkesgrupper må i langt større grad rekrutteres tilbake til helseforetakene, som hjelpepleiere, portører osv. (at de forsvant til å begynne med kan du takke NSF, og Loenvedtaket, for) 

Innen offentlig sektor må man også slutte å tro at sykepleie er en så «allsidig» utdannelse at man kan bruke sykepleiere til hva som helst. Sykepleiere (uten spesifikk videreutdanning innen dette) har ingen kompetanse innen personalledelse, prosjektledelse, budsjettoppfølging osv. 

Punkt to er økt bruk av digitale hjelpemidler. Vi har allerede digitale medisindispensere, GPS og fallalarmer, personvekter som varsler om vektendring, mulighet for digitale hjemmebesøk osv. Her må man benytte seg av de mulighetene som finnes for effektivisering og følge utviklingen nøye. 

Innen hjemmetjenester kan mye tid spares ved at de brukerne som er i stand til det kommer til hjemmesykepleien, heller enn at hjemmesykepleien skal komme til de. Mange brukere av tjenesten er fullt ut mobile og det er ressurssløseri å sende sykepleiere hjem til noen som er i full stand til å komme seg rundt på egen hånd.

Det er flere andre ting helseforetakene må jobbe med, men jeg gir meg her siden dette blir for langt.

Anonymkode: 6c720...1e4

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne debatten tar aldri slutt, og de som ikke selv er sykepleiere kommer aldri til å forstå belastningen. Når man snakker lønn snakker man grunnlønn, altså som ligger mellom 460-570 (tariff).

Hvem som helst kan tjene godt med penger om man jobber nok, så selvfølgelig skal ikke tillegg regnes inn i grunnlønn, noe veldig mange har svært vanskelig for å forstå. Selvfølgelig skal vi kompenseres for å jobbe når «alle andre» har fri og til alle døgnets tider som faktisk er vist seg å være helseskadelig. 

Selvfølgelig ønsker vi oss bedre arbeidsforhold framfor høyere lønn, men det er det gang på gang vist at vi ikke får. Som dere kanskje har lest i media, dere som har så god kontroll på sykepleiere, så ser dere kanskje at flere tilbud legges ned, det kuttes i ressurser alle steder, sykepleierne skal ta over flere oppgaver for legene etc. Vi blir mer og mer alene og får mer og mer ansvar og ingen bedre lønn. 

Vil også legge til at denne gjennomsnittslønna mange mener sykepleiere har, som er på 675.000, er et gjennomsnitt på alle sykepleiere, inkl spesialsykepleiere (master), ledere, overtid, helligdager etc., og gir et helt feil bilde av hva «sykepleieren i gata» faktisk tjener. 

Skjerp dere, dere er smålige og jeg blir så utrolig skuffa over at folk har den holdningen. Folk er bedrevitere og mener vi lyver når vi sier vi tjener dårligere enn 675.000, men vi hadde da for pokker ikke klagd om vi hadde tjent nesten 700.000kr. 

Vil forresten komme med et eksempel til dere som jeg ofte tenker på. For tre år siden jobbet jeg julekvelden, 15.00-22.00, alene sykepleier med ansvar for 30 pasienter. Min samboer er elektriker og måtte rykke ut på oppdrag kl 12. Oppdraget var å bytte en sikring, noe som tok 2 timer med kjøring og arbeid. Han tjente bedre på de to timene, midt på dagen på julaften, enn jeg gjorde hele julekvelden. 

Kjenner jeg blir så provosert over holdningene rundt omkring at det demotiverer meg enormt og jeg får lyst til å omskolere meg til et yrke der jeg kan sitte inne på et kontor og drikke kaffe hele dagen for 200.000 mer i året. 

Anonymkode: 3408e...880

  • Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg som sykepleier er egentlig ikke så opptatt av lønn. Men jo må jo si at etter jeg ble sammen med en mann med et annet yrke, og så hva han hadde i lønn kontra meg, og hvilke godtgjørelser han fikk som ikke jeg fikk , selv med mye mindre utdannelse enn meg. Og hva han tjente på å gå overtid, og ellers godene han hadde, så fikk jeg litt sjokk. 

Jeg kan gå en hel dag, uten å spise, og knapt ha gått på do. Når jeg kommer hjem er jeg helt utslitt. Mens mannen har sittet på rumpa en hel dag, og har masse energi. Likevel tjener han nesten det dobbelte av meg.

Det er mer frustrerende enn lønn. Jeg hadde gladelig betalt mindre for å slippe den mentale påkjenningen hver dag. 

Akkurat i dag har jeg lyst å si opp, og begynner å jobbe på REMA. 

Anonymkode: 72bac...ccd

Hvis du sammenligner deg med en i privat sektor, så er ikke den sammenligningen særlig reell. Jeg jobber i offentlig sektor, hvor overtid er noe man ikke får (man må bare jobbe gratis), og det er ingen goder.
Forskjellen du beskriver handler ikke om utdanning, eller om sykepleieryrket, men om offentlig sektor. Vi bytter bort noen goder, for å få andre i retur (for eksempel høy jobbsikkerhet og bedre pensjon - før, i alle fall, nå er ikke pensjonen så god lenger).

Anonymkode: 30e75...e68

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne debatten tar aldri slutt, og de som ikke selv er sykepleiere kommer aldri til å forstå belastningen. Når man snakker lønn snakker man grunnlønn, altså som ligger mellom 460-570 (tariff).

r holdningene rundt omkring at det demotiverer meg enormt og jeg får lyst til å omskolere meg til et yrke der jeg kan sitte inne på et kontor og drikke kaffe hele dagen for 200.000 mer i året. 

Anonymkode: 3408e...880

Og det er nettopp slike innlegg som gjør at sykepleiere får begrenset med sympati.

Tror du virkelig at det kun er sykepleiere som opplever press på jobb? At dere, alle sykepleiere, har den mest belastende jobben i Norge?

Og tror du at alle på kontor tjener mer enn deg? Tror du at DU ville gått opp i lønn hvis du tok en kontorjobb? Og at alt du gjør i en kontorjobb er å drikke kaffe? 

Anonymkode: 30e75...e68

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og det er nettopp slike innlegg som gjør at sykepleiere får begrenset med sympati.

Tror du virkelig at det kun er sykepleiere som opplever press på jobb? At dere, alle sykepleiere, har den mest belastende jobben i Norge?

Og tror du at alle på kontor tjener mer enn deg? Tror du at DU ville gått opp i lønn hvis du tok en kontorjobb? Og at alt du gjør i en kontorjobb er å drikke kaffe? 

Anonymkode: 30e75...e68

Og hvorfor får vi begrenset sympati for at vi prøver å fortelle hvordan vi har det på jobb? Sier du det til folk rundt deg også som opplever belastninger? Vi er heller ikke ute etter sympati, men forståelse for jobben vi gjør og hvorfor vi ønsker et lønnsløft.

Jeg har heller aldri sagt at vi har den mest belastende jobben, men vi har en utrolig belastende jobb, og hvorfor skal vi ikke kunne snakke om det? 

Jeg hadde kontorjobb for noen år siden, tjente bedre da, og hadde en helt annen arbeidshverdag enn nå. 

Vi er iallfall ikke så smålige at vi sier at folk i andre yrker fortjener mindre, slik som folk her gjør. 

Anonymkode: 3408e...880

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi er heller ikke ute etter sympati, men forståelse for jobben vi gjør og hvorfor vi ønsker et lønnsløft.

Problemet er at dere vil ha dette lønnsløftet hvert år. Og samme hvor mye dere får så er det aldri nok, for arbeidsforholdene blir jo bare verre og verre. Så hvorfor jobber dere ikke for bedre arbeidsforhold? 

 

Anonymkode: 1366a...5a6

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og hvorfor får vi begrenset sympati for at vi prøver å fortelle hvordan vi har det på jobb? Sier du det til folk rundt deg også som opplever belastninger? Vi er heller ikke ute etter sympati, men forståelse for jobben vi gjør og hvorfor vi ønsker et lønnsløft.

Jeg har heller aldri sagt at vi har den mest belastende jobben, men vi har en utrolig belastende jobb, og hvorfor skal vi ikke kunne snakke om det? 

Jeg hadde kontorjobb for noen år siden, tjente bedre da, og hadde en helt annen arbeidshverdag enn nå. 

Vi er iallfall ikke så smålige at vi sier at folk i andre yrker fortjener mindre, slik som folk her gjør. 

Anonymkode: 3408e...880

Så slutt da, hvis det er så mye bedre å ha kontorjobb? Hva stopper deg? 🤷🏻‍♀️ 

Jeg opplever  innlegg som det jeg quotet som lite reflekterte. Rakker ned på andre yrkesgrupper, kontorjobb er automatisk enkelt, lite slitsomt, godt betalt og innebærer mye kaffedrikking. Hvorfor skal jeg ha respekt for ditt yrke, når du ikke har respekt for mitt?

Anonymkode: 30e75...e68

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Problemet er at dere vil ha dette lønnsløftet hvert år. Og samme hvor mye dere får så er det aldri nok, for arbeidsforholdene blir jo bare verre og verre. Så hvorfor jobber dere ikke for bedre arbeidsforhold? 

 

Anonymkode: 1366a...5a6

Selvfølgelig vil vi på lik linje med absolutt alle andre øke i lønn hvert år? Hvorfor skal ikke vi gjøre det? Du skjønner vel det at prisene i samfunnet øker for oss også?

Nei, vi synes ikke 1400kr i året (2022) var nok. Det tror jeg du også forstår. 
 

Som jeg skrev, det er jo tydelig at arbeidsforholdene ikke blir gjort noe med, det blir jo heller verre, og vi skulle heller hatt bedre arbeidsforhold. Hvordan mener du vi skal gå fram for å få bedre arbeidsforhold da? Dere er jo så lei av at vi sier hvordan ting er på jobb og at vi er ute etter sympati? 

Anonymkode: 3408e...880

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...