Gå til innhold

Hvor mye fortjener en sykepleier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ganske gjennomsnittlig lønn? Men jeg tenker at tilleggene for ubekvem arbeidstid bør opp (for alle i helsevesenet).

Anonymkode: 30e75...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor mye synes du en sykepleier fortjener i lønn? Mer enn gjennomsnittet, mindre enn gjenomsnittet? Akkurat gjennomsnittlig? 
Og hvor mye synes du de fortjener i tillegg for å jobbe på kvelden? Og i helgen? Bør en sykepleier som er alene på avdelingen tjene mer enn når det er flere sykepleiere på samme vakt? 
Hvordan tenker dere at man skal få rekruttert sykepleiere og helsefagarbeidere som er de yrkesgruppene som er vanskeligst å få tak i? 
 

Leser nesten bare kritikk om yrkesgruppen, så det hadde vært interessant å høre hva folk mener er rett, og ikke kun hva som er feil.

Anonymkode: 33447...c8d

Sykepleiere får disse % med økning som alle andre. Er jo snakk om hva minstelønna skal ligge på liksom.

Også får den enkelte kommune se selv hva de tenker rekrutterer best i sin kommune ved å prøve å lønne 50 000 og 150 000 kr over dette igjen + tilby hver 4 eller 6 hver helg med vanlige vakter(ikke langvakter, turnusen skal ikke være skadelig for helsa til de ansatte. Fokuset til fagforeninger skal ligge på helsefremmende turnuser for de ansatte. Her må flere fagforeninger bli knallharde og gjøre jobben sin!). 

KS må få inn i hovedavtalen et krav om tilrettelegging av turnus for aleneforeldre som har barn under en viss alder og behov for tilrettelegging av turnus og arbeidsoppgaver for seniorer. Skal man bli i pleieyrket til man er 72 år så krever det at KS ordner en plan for hva man skal gjøre med de eldre som ikke kan stå i pleien til de er såpass gamle. Mange orker rett og slett ikke dette men fordi ikke arbeidsgiver tilbyr andre oppgaver så blir det vanskelig å gjøre annet enn å bli sykmeldt og deretter ufør. 

I KS så burde det være flere ansiennitetsnivåer etter 16 år... dvs  20-25-30-35-40-45-50 år. De kan jo legge inn alderskrav for de ulike nivåene så dette ikke blir misbrukt i situasjoner det er lønnsforhandlinger. 

Kveld/lør/søn tillegget bør være 40 % av timelønna. 

Ved alle avdelinger bør det avtales hvem som har ansvarsvakt som sykepleier uansett om det er flere eller ei på vakt. Ansvarstillegg på minimum 50 % av timelønna og det skal være avtalt i turnus ved planlegging av turnus hvem som har disse vaktene. 

50 % overtid burde bare fjernes også kan man heller gi 100% overtid på alt som er utover avtalt turnus/ annen avtalt arbeidstid. 

Det burde være et krav om at KS tilbyr og tilrettelegger for at den ansatte videreutdannes med lønn når denne har jobbet på samme sted i 10 år eller mer. Om det er mot bindingstid er jo opp til den enkelte kommune tenker jeg. 

Det burde opprettes minimum 1 utdanningsstilling pr faggruppe pr avdeling for å få videreutdannet folk innen sår, ledelse, demens, ernæring osv. Dvs pleieassistent, helsefagarbeider, fysio, ergo, sykepleier, merkantil, renholder, lederstøtte, leder osv. Gi folk muligheten til å bli løftet oppover i systemet ved å heie på dem. 

Endret av Fighter83
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, de som mener de skal ha mindre, er dere ikke opptatt av kvaliteten på det som tilbys innen helse? De gode vil bli borte, og vi sitter igjen med de som ikke bryr seg om mennesker. For å beholde de gode må man gi litt. Jeg synes det er skummelt at mange er ute etter å sverte yrket, vi mister mange gode sykepleiere årlig.

Anonymkode: 0e542...519

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

5 år.

Anonymkode: 3408e...880

Men da vil du etterhvert gå opp i lønn. 

Jeg har full ansiennitet så stiger kun ved forhandlinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål - dette er vel en av de aller største mytene om lønn som har fått sette seg de siste 20-30 årene - at sykepleiere tjener dårlig. En slags vedtatt sannnhet - de tjener 650.000 i snitt, som er en bra lønn for folk med relativt kort og ikke altfor krevende utdannelse.

Samtidig får de masse sympati hver gang de klager på lønna. De tjener jo forsyne meg 200.000 mer enn veldig  mange andre som har viktige jobber også....

... samtidig, som allerede nevnt, har de veldig gode muligheter til å tjene mer om de tar på seg f.eks. ekstravakter, nattevakter etc. Det er også en mulighet veldig mange andre yrkesgrupper ikke har. Dette er jo en utmerket løsning for f.eks. unge single som vil spare seg opp penger, eller f.eks. også eldre sykepleiere som vil jobbe litt helg/natt og bruke fritiden på å f.eks. reise på utenlandstur (kjenner et par).

Har en sykepleier i familien som har jobbet mye og også natt - jeg har sett ligningstallene hennes - tjener mer enn mange med mastergrad i privat sektor, likevel - en dag det skulle gjøres opp en regning rundt restaurantbordet var det "ja, det er ikke så ofte vi pleiere i offentlig sektor spiser på restaurant " bla bla.

En annen fortelling - for noen år siden snakket Frp-leder Siv Jensen om at det "var på tide at sykepleiere og andre lavtlønna kvinner i offentlig sektor" fikk lønnsløft?

Lavtlønna?! Det er helt utrolig hvilke myter som kan skapes.

For ordens skyld - jeg unner sykepleiere og alle andre god lønn, men det er virkelig en myte at det tjener dårlig - sånn generelt. Dog finnes det selvsagt unntak.

Anonymkode: bac8e...cd0

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Godt spørsmål - dette er vel en av de aller største mytene om lønn som har fått sette seg de siste 20-30 årene - at sykepleiere tjener dårlig. En slags vedtatt sannnhet - de tjener 650.000 i snitt, som er en bra lønn for folk med relativt kort og ikke altfor krevende utdannelse.

Samtidig får de masse sympati hver gang de klager på lønna. De tjener jo forsyne meg 200.000 mer enn veldig  mange andre som har viktige jobber også....

... samtidig, som allerede nevnt, har de veldig gode muligheter til å tjene mer om de tar på seg f.eks. ekstravakter, nattevakter etc. Det er også en mulighet veldig mange andre yrkesgrupper ikke har. Dette er jo en utmerket løsning for f.eks. unge single som vil spare seg opp penger, eller f.eks. også eldre sykepleiere som vil jobbe litt helg/natt og bruke fritiden på å f.eks. reise på utenlandstur (kjenner et par).

Har en sykepleier i familien som har jobbet mye og også natt - jeg har sett ligningstallene hennes - tjener mer enn mange med mastergrad i privat sektor, likevel - en dag det skulle gjøres opp en regning rundt restaurantbordet var det "ja, det er ikke så ofte vi pleiere i offentlig sektor spiser på restaurant " bla bla.

En annen fortelling - for noen år siden snakket Frp-leder Siv Jensen om at det "var på tide at sykepleiere og andre lavtlønna kvinner i offentlig sektor" fikk lønnsløft?

Lavtlønna?! Det er helt utrolig hvilke myter som kan skapes.

For ordens skyld - jeg unner sykepleiere og alle andre god lønn, men det er virkelig en myte at det tjener dårlig - sånn generelt. Dog finnes det selvsagt unntak.

Anonymkode: bac8e...cd0

Dette!!!!

Anonymkode: a1a7b...862

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Godt spørsmål - dette er vel en av de aller største mytene om lønn som har fått sette seg de siste 20-30 årene - at sykepleiere tjener dårlig. En slags vedtatt sannnhet - de tjener 650.000 i snitt, som er en bra lønn for folk med relativt kort og ikke altfor krevende utdannelse.

Samtidig får de masse sympati hver gang de klager på lønna. De tjener jo forsyne meg 200.000 mer enn veldig  mange andre som har viktige jobber også....

... samtidig, som allerede nevnt, har de veldig gode muligheter til å tjene mer om de tar på seg f.eks. ekstravakter, nattevakter etc. Det er også en mulighet veldig mange andre yrkesgrupper ikke har. Dette er jo en utmerket løsning for f.eks. unge single som vil spare seg opp penger, eller f.eks. også eldre sykepleiere som vil jobbe litt helg/natt og bruke fritiden på å f.eks. reise på utenlandstur (kjenner et par).

Har en sykepleier i familien som har jobbet mye og også natt - jeg har sett ligningstallene hennes - tjener mer enn mange med mastergrad i privat sektor, likevel - en dag det skulle gjøres opp en regning rundt restaurantbordet var det "ja, det er ikke så ofte vi pleiere i offentlig sektor spiser på restaurant " bla bla.

En annen fortelling - for noen år siden snakket Frp-leder Siv Jensen om at det "var på tide at sykepleiere og andre lavtlønna kvinner i offentlig sektor" fikk lønnsløft?

Lavtlønna?! Det er helt utrolig hvilke myter som kan skapes.

For ordens skyld - jeg unner sykepleiere og alle andre god lønn, men det er virkelig en myte at det tjener dårlig - sånn generelt. Dog finnes det selvsagt unntak.

Anonymkode: bac8e...cd0

Ja sykepleiere har heldigvis hatt et betydelig lønnsløft de siste årene. Det er ikke så mange år siden en sykepleier med 10 år ansiennitet  bikket 500 000. 

Anonymkode: 33447...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lest alle sidene her, i god KG tradisjon er det nok mye hat og myter på de foregående sidene. Jeg er spesialsykepleier med master, og jeg vil ikke ha høyere lønn. Det jeg heller vil ha er;

- nok folk på jobb med rett kompetanse

- nok hjelpemidler til å gjøre jobben

- faglig utvikling og kursing, fokus på å implementere nye metoder og ny forskning til beste både for pasienter, pårørende og ansatte

- en levelig turnus

- en arbeidsgiver som betaler jobbsko og sikrer oss garderobeskap der det faktisk er plass til klær/sko/veske så det ikke blir stjålet, 

- tilgang til fysio i tilknytning til arbeidsplassen for å forebygge belastningslidelser

- mulighet for noen å snakke med når vi opplever ting langt over det ett menneske skal takle på egen hånd, eller en kollegastøttegruppe, i arbeidstiden

- ledere som faktisk kan ledelse, ikke folk som blir ansatt fordi de ikke virker "på gulvet", er venninne med sjefen som jobber der fra før eller får jobben fordi de har vært der lengst

- en arbeidsgiver som lytter til innspill fra de ansatte

Anonymkode: 22792...363

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Blir litt som at søppelmannen skal ha høyere lønn fordi det var søppel i tunkene i dag 😝

Anonymkode: a1a7b...862

Jeg antar at søppeltømmere får noen tillegg for smuss og seg å stå ute i all slags vær.

Man bør uansett sjekke vilkårene i en bransje før man tar en lang utdanning som spesialiserer deg inn mot den.

Hvis man er sykepleier og ikke er fornøyd med vilkårene så er rådet mitt å forlate bransjen, evt søke seg inn til et privat vikarbyrå med høyere lønn. Den mest effektive måten å overbevise oss skattebetalere om å gi mer lønn til sykepleiere er at det blir for få av dere og tjenestene blir for dårlige. Da vil betalingsviljen komme.

Anonymkode: aaf17...151

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den jobben de gjør, burde de hatt millionlønn.

Legen ser deg i 2 minutter, mens det er sykepleieren som faktisk tar vare på deg. De er der gjennom det hele, de gjør en helt absolutt fantastisk jobb, og de tjener ikke hva de og jobben de gjør er verd.

Anonymkode: 21212...d8d

  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg antar at søppeltømmere får noen tillegg for smuss og seg å stå ute i all slags vær.

 

Anonymkode: aaf17...151

Nei, du får selvsagt ikke tillegg for å gjøre jobben din. Foruten de som må håndtere spesialavfall. 

https://frifagbevegelse.no/arbeidsmanden/slik-blir-den-nye-lonna-til-renovasjonsarbeiderne-6.158.873935.de080bc881 ( fra 2022, men viser greit hvordan det er lagt opp)

Anonymkode: a1a7b...862

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde være spesifisert hva arbeidsoppgavene til ansvarsvakt innebærer i en del kommuner. Pr nå så har f.eks sykepleier med ansvarsvakt i hjemmesykepleien både en egen kjøreliste med pasienter på ofte 3-4 timer + vakttelefon som ringer ganske mye + behandle/sjekke PLO meldinger fra fastleger, sykehus og interne meldinger fra tildelingskontoret mm x 2 pr vakt + måtte ta ekstrabesøk hos pasienter som har blitt akutt dårlig/dårligere når annet kompetent fagpersonell ikke er tilgjengelig + doseringer + hjelpe kollegaer da de kommer over pasienter som blir funnet døde/akutt syke o.l som trenger hjelp da de ikke kan prosedyrer ang dette o.l.

Jeg synes det er en uting å ha ansvarsvakt og en egen arbeidsliste! I mitt hode så skal man da kun gå på topp.  Ha muligheten til å ta oppgaver som absolutt ikke kan tas av de andre eller at sykepleier kan plukke litt pasientoppdrag ut fra hvem man er primærkontakt for og hvem kollegaer trenger avlastning med osv. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme-meg skrev (32 minutter siden):

Men da vil du etterhvert gå opp i lønn. 

Jeg har full ansiennitet så stiger kun ved forhandlinger. 

Selvfølgelig vil jeg gå opp i lønn etterhvert, men pr i dag er dette min lønn, og at flere personer i dette innlegget mener vi bør gå ned i lønn, mener jeg er idiotisk.

Anonymkode: 3408e...880

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Tror du skjønte hva jeg mente.

Selvfølgelig ble jet ikke sykepleier med forventing om hjemmekontor, men dette er goder mange andre yrker har som det overhodet ikke er mulighet for som sykepleier. I min omgangskrets er jeg den som jobber mest og allikevel tjener dårligst. Jeg er fullstendig klar over hva turnus innebærer, men det virker ikke som andre gjør det, som mener vi tjener altfor bra og kun fortjener 25kr i tillegg for å jobbe natt. Disse utsagnene kommer gjerne fra folk som tjener 200.000 mer i året og sitter med mye hjemmekontor, derfor skrev jeg det jeg skrev. 

Anonymkode: 3408e...880

Hjemmekontor er nok et langt mindre «gode» enn hva du skal ha det til… Med hjemmekontor kommer forventningen om at man skal kunne logge seg på 24/7 dersom noe oppstår, jobbe ved egen eller barns sykdom samt jobbe ubetalt overtid på kveldstid. 

Spør du meg er det et gode å kunne legge fra seg jobben på arbeidsstedet. Å få skillet mellom jobb og fritid visket ut er ikke det. 

Fighter83 skrev (28 minutter siden):

Sykepleiere får disse % med økning som alle andre. Er jo snakk om hva minstelønna skal ligge på liksom.

Også får den enkelte kommune se selv hva de tenker rekrutterer best i sin kommune ved å prøve å lønne 50 000 og 150 000 kr over dette igjen + tilby hver 4 eller 6 hver helg med vanlige vakter(ikke langvakter). 

KS må få inn i hovedavtalen et krav om tilrettelegging av turnus for aleneforeldre som har barn under en viss alder og behov for tilrettelegging av turnus og arbeidsoppgaver for seniorer. Skal man bli i pleieyrket til man er 72 år så krever det at KS ordner en plan for hva man skal gjøre med de eldre som ikke kan stå i pleien til de er såpass gamle. Mange orker rett og slett ikke dette men fordi ikke arbeidsgiver tilbyr andre oppgaver så blir det vanskelig å gjøre annet enn å bli sykmeldt og deretter ufør. 

I KS så burde det være flere ansiennitetsnivåer etter 16 år... dvs  20-25-30-35-40-45-50 år. De kan jo legge inn alderskrav for de ulike nivåene så dette ikke blir misbrukt i situasjoner det er lønnsforhandlinger. 

Kveld/lør/søn tillegget bør være 40 % av timelønna. 

Ved alle avdelinger bør det avtales hvem som har ansvarsrett som sykepleier uansett om det er flere eller ei på vakt. Man få et ansvarstillegg på minimum 50 % av timelønna og det skal være avtalt i turnus ved planlegging av turnus hvem som har disse vaktene. 

50 % overtid burde bare fjernes også kan man heller gi 100% overtid på alt som er utover avtalt turnus/ annen avtalt arbeidstid. 

Det burde være et krav om at KS tilbyr og tilrettelegger for at den ansatte videreutdannes med lønn når denne har jobbet på samme sted i 10 år eller mer. Om det er mot bindingstid er jo opp til den enkelte kommune tenker jeg. 

Det burde opprettes minimum 1 utdanningsstilling pr faggruppe pr avdeling for å få videreutdannet folk innen sår, ledelse, demens, ernæring osv. Dvs pleieassistent, helsefagarbeider, fysio, ergo, sykepleier, merkantil, renholder, lederstøtte, leder osv. Gi folk muligheten til å bli løftet oppover i systemet ved å heie på dem. 

Her var det mye vissvass helt uten samfunnsøkonomisk forståelse.

Anonymkode: 6c720...1e4

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg antar at søppeltømmere får noen tillegg for smuss og seg å stå ute i all slags vær.

Man bør uansett sjekke vilkårene i en bransje før man tar en lang utdanning som spesialiserer deg inn mot den.

Hvis man er sykepleier og ikke er fornøyd med vilkårene så er rådet mitt å forlate bransjen, evt søke seg inn til et privat vikarbyrå med høyere lønn. Den mest effektive måten å overbevise oss skattebetalere om å gi mer lønn til sykepleiere er at det blir for få av dere og tjenestene blir for dårlige. Da vil betalingsviljen komme.

Anonymkode: aaf17...151

Men du forstår vel at det statlige og kommunale etterhvert må legge ned. De som kun har mulighet for tilbud velferdsstaten har, og ikke kan betale seg ut, vil få et mye dårligere tilbud. 

Skattebetalerne bør få øynene opp og slutte å tenke at sykepleiere bare maser og krever mer. Det et jo en grunn. Jeg mener alke yrker som sliter med rekruttering bør få et høyere lønnshopp. Det er de vi trenger. Og spesielt i helse og omsorgsyrker må vi beholde de som virkelig ønsker å gjøre en god jobb for mennesker. Det gjøres med bedre lønn og vilkår. 

Anonymkode: a8f78...446

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hjemmekontor er nok et langt mindre «gode» enn hva du skal ha det til… Med hjemmekontor kommer forventningen om at man skal kunne logge seg på 24/7 dersom noe oppstår, jobbe ved egen eller barns sykdom samt jobbe ubetalt overtid på kveldstid. 

Spør du meg er det et gode å kunne legge fra seg jobben på arbeidsstedet. Å få skillet mellom jobb og fritid visket ut er ikke det. 

Her var det mye vissvass helt uten samfunnsøkonomisk forståelse.

Anonymkode: 6c720...1e4

Vet du hva. Kjenner flere som i blant tar seg hjemmekontor 1-2 dager i uken og de nyter de dagene! Kan levere ungene litt senere i bhg,  sitte og jobbe i ro og fred resten av dagen. Så logger man av når arbeidsdagen er over. NAV ansatte.

Anonymkode: 29f3a...91c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hjemmekontor er nok et langt mindre «gode» enn hva du skal ha det til… Med hjemmekontor kommer forventningen om at man skal kunne logge seg på 24/7 dersom noe oppstår, jobbe ved egen eller barns sykdom samt jobbe ubetalt overtid på kveldstid. 

Spør du meg er det et gode å kunne legge fra seg jobben på arbeidsstedet. Å få skillet mellom jobb og fritid visket ut er ikke det. 

Her var det mye vissvass helt uten samfunnsøkonomisk forståelse.

Anonymkode: 6c720...1e4

Dette "vissvass" er for å rekruttere og beholde, mange vil si det er veldig bra hold i dette. Men du mener altså ikke det forstår jeg. Har du noen konkrete tiltak å komme med som er helsefremmende, rekrutterende og for å beholde folk med kompetanse? 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/eJljdQ/sykepleiere-tjener-godt

Kronikk i VG som synliggjør dette med at sykepleiere faktisk har god inntekt. Skjønner virkelig ikke at sykepleiere argumenterer så hardt på lønn, når de begrunner behovet for høyere lønn med ugunstige arbeidsforhold. Så argumenter for arbeidsforhold i stedet da, så kanskje dere faktisk får det bedre! 

Anonymkode: 0b9d7...6e2

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/eJljdQ/sykepleiere-tjener-godt

Kronikk i VG som synliggjør dette med at sykepleiere faktisk har god inntekt. Skjønner virkelig ikke at sykepleiere argumenterer så hardt på lønn, når de begrunner behovet for høyere lønn med ugunstige arbeidsforhold. Så argumenter for arbeidsforhold i stedet da, så kanskje dere faktisk får det bedre! 

Anonymkode: 0b9d7...6e2

At de har god lønn er skribenten sin mening. Det kommer vel frem at sykepleiere har lønn som er midt på treet.  Er midt på treet nok for å få flere til å ønske å bli sykepleiere? 

Anonymkode: 33447...c8d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så en bioingeniør har litt bedre timeslønn enn en sykepleier har. Snittlønna til en sykepleier som jobber lik arbeidstid som en bioingeniør er vel på ca 570 000kr.  Bioingeniører jobber ikke ubekvem arbeidstid, så lønn kan ikke sammenlignes på den måten. Eiendom Norge er ikke den beste kilden å bruke uansett. Se på nsf som har fasiten. Til og med den nedlatende artikkelen på vg i dag opererte med en lavere lønn enn eiendom Norge når de skulle argumentere for hvor utrolig bra sykepleierne tjener. 

Anonymkode: 33447...c8d

Jo, mange bioingeniører går vakter. 

Anonymkode: 30e75...e68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...