Gå til innhold

Hvor mye fortjener en sykepleier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis forskjellen mellom 38 og 35,5 timer i uka utgjør et kvarter mer hver arbeidsdag så har din uke flere dager enn min. :klo: Du bør kanskje forsøke det regnestykket igjen? 

Anonymkode: 6c720...1e4

Dessuten er vel er normal arbeidsuke 37,5 timer ikke 38. Og de 20 minuttene vi har kortere hver dag merker vi ingenting til. Vi blir trukket 30 min lunsj som vi aldri har, bruker ca 15 min pr vakt på skifting og må gjerne gå 15-30 min overtid hver dag som vi skal skrive som avspasering, men når man ber om avspasering er det aldri mulig å ta det. 

Anonymkode: 3408e...880

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker som om de fleste tror at det kun er en yrkesgruppe som skal opp i lønn og at vi sykepleiere mener det kun skal være oss. Da synes jeg dere skal sette dere inn i hvordan lønnsforhandlinger fungerer, for det gjelder alle yrkesgrupper. Det er ingen sykepleiere som sier at vi skal få og ikke andre, men en gjenganger i tråden her er jo at sykepleiere ikke fortjener lønnsøkning slik som alle andre yrkesgrupper. Veldig spesielt at man skal ønske en annen yrkesgruppe «så vondt». Det argumenteres med at «hvorfor sykepleiere og ikke vernepleiere, barnehageansatte etc?», men det er jo ikke bare EN yrkesgruppe som får lønnsøkning, og dere kan vel ikke mene at sykepleiere skal stå i bresjen for at andre yrkesgrupper skal få bedre lønn? Det må de faktisk gjøre selv. Jeg som sykepleier unner alle yrkesgrupper å gå opp i lønn, og særlig de som er lavtlønnet bør få et reelt lønnshopp. 

Synes egentlig det er dårlige argumenter i denne tråden for hvorfor folk faktisk mener vi bør ha mindre betalt, argumentet virker til å være at andre også bør få mer lønn, og det er jo uvesentlig egentlig i denne diskusjonen. Og som nevnt flere ganger tidligere: smålig å mene at noen bør gå ned i lønn, uavhengig av yrke.

Anonymkode: 3408e...880

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Virker som om de fleste tror at det kun er en yrkesgruppe som skal opp i lønn og at vi sykepleiere mener det kun skal være oss. Da synes jeg dere skal sette dere inn i hvordan lønnsforhandlinger fungerer, for det gjelder alle yrkesgrupper. Det er ingen sykepleiere som sier at vi skal få og ikke andre, men en gjenganger i tråden her er jo at sykepleiere ikke fortjener lønnsøkning slik som alle andre yrkesgrupper. Veldig spesielt at man skal ønske en annen yrkesgruppe «så vondt». Det argumenteres med at «hvorfor sykepleiere og ikke vernepleiere, barnehageansatte etc?», men det er jo ikke bare EN yrkesgruppe som får lønnsøkning, og dere kan vel ikke mene at sykepleiere skal stå i bresjen for at andre yrkesgrupper skal få bedre lønn? Det må de faktisk gjøre selv. Jeg som sykepleier unner alle yrkesgrupper å gå opp i lønn, og særlig de som er lavtlønnet bør få et reelt lønnshopp. 

Synes egentlig det er dårlige argumenter i denne tråden for hvorfor folk faktisk mener vi bør ha mindre betalt, argumentet virker til å være at andre også bør få mer lønn, og det er jo uvesentlig egentlig i denne diskusjonen. Og som nevnt flere ganger tidligere: smålig å mene at noen bør gå ned i lønn, uavhengig av yrke.

Anonymkode: 3408e...880

Utfordringen er totaliteten i offentlig sektor. Går sykepleiere opp mer enn andre, feks om NSF forhandler frem en spesialavtale for kun spl (som de ønsker år etter år), så går det ut over andre yrkesgrupper. Går alle opp, så går det ut over bemanningssituasjonen i mange tjenester. Kommune og stat har ikke råd. Sykepleiere skal ikke ha mindre betalt, men heller ikke veldig mye mer enn andre. Hele laget er viktig. Har dog inntrykk av at det i hovedsak er NSF, og ikke den enkelte spl som har dette som årlig (usolidarisk) kampsak. 

Anonymkode: 02836...b04

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Utfordringen er totaliteten i offentlig sektor. Går sykepleiere opp mer enn andre, feks om NSF forhandler frem en spesialavtale for kun spl (som de ønsker år etter år), så går det ut over andre yrkesgrupper. Går alle opp, så går det ut over bemanningssituasjonen i mange tjenester. Kommune og stat har ikke råd. Sykepleiere skal ikke ha mindre betalt, men heller ikke veldig mye mer enn andre. Hele laget er viktig. Har dog inntrykk av at det i hovedsak er NSF, og ikke den enkelte spl som har dette som årlig (usolidarisk) kampsak. 

Anonymkode: 02836...b04

Er jo også viktig å huske på at det alltid vil være forskjeller på det. Nå er det jo slik at feks lærere fikk en avtale på delvis slettet studielån feks. Så det kan ikke alltid være rettferdig, og i blant må man prioritere der det «brenner» mest. Og da må jo vi sykepleiere få lov til å begrunne hvorfor vi ønsker høyere lønn, og ikke bruke vår tid på å begrunne hvorfor feks barnehagelærere skal få bedre lønn, selvom jeg absolutt også unner de mer lønn. Det sier jo seg selv at hver enkelt yrkesgruppe må fremme seg selv. Vi har et sterkt forbund, både på godt og vondt, og jeg kan si såpass at i blant blir jeg «flau» over enkelte krav forbundet stiller og mye av det er jeg uenig i, men jeg mener fortsatt at vi fortjener mer lønn enn det vi har, men ikke nødvendigvis mer enn andre med tilsvarende utdanning og ansvar.

Anonymkode: 3408e...880

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 15.34):

Media lønn i Norge 2023 var rett i overkant av 600 000. 

Det betyr at halvparten tjener mindre og halvparten tjener mer.

Anonymkode: 17e98...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorotta skrev (På 15.4.2024 den 14.35):

En del sykepleiere jeg har snakket med, er fornøyd med lønna de har i utgangspunktet, men arbeidsforholdene er det så som så med. Med stadig mer innskrenkinger i økonomien, følger stadig flere oppgaver og mer ansvar på sykepleieren.

For eksempel: Der det tidligere kunne være en sykepleier pr avdeling/etasje, kan nå være det er snakk om en sykepleier på jobb på hele sykehjemmet. 

Enda bedre. Vi er gjerne stasjonert på en avdeling og får pasientansvar for like mange pasienter som de andre ansatte på avdelingen. Samtidig som vi er alene om det sykepleier faglige ansvaret /bakvakt for flere andre avdelinger. Vi jobber for to.

Anonymkode: d35e3...79c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Om du leser hva jeg gjentagende skriver så klager jeg egentlig ikke på lønna, jeg mener det er smålig at det diskuteres at vi bør tjene mindre og ikke fortjener lønnsøkning på nivå med alle andre her i landet.

Om du tenker at løsningen på at alle sykepleiere som ikke er fornøyd med lønna skal slutte, så har vi ikke igjen sykepleiere. Hvis alle sykepleiere slutter må lønna økes, men hvorfor slutter sykepleiere om lønna er så god? Da er jo lønn et virkemiddel? Det er allerede kritisk mangel på sykepleiere.

Om du jobber utenfor ordinær arbeidstid og «til og med langfredag» uten å få ekstra betalt, er jo det egen dumhet og brudd på lovverk. Enten skal du ha betalt for jobben du gjør ellers må du få mer tid på å gjøre den. Å jobbe gratis slik er jo dumsnillhet og lønner seg jo ikke for deg i det hele tatt.  
Så du tenker at siden du ikke tar betalt for å jobbe langfredag så skal ikke andre heller få det da, eller hva mener du?

Anonymkode: 3408e...880

Jeg svarte på innlegget jeg quotet, ikke alle andre innlegg du har svart i tråden. Jeg har aldri sagt noe av dette. Selvsagt skal sykepleiere ha lønnstillegg på lik linje med alle andre! Dere bør også få bedre godtgjørelse for turnusarbeid, og få på plass bedre ordninger for arbeidstøy. Typisk kommuner å sluntre unna det. 
Lønn er ikke et særlig godt virkemiddel når folk slutter pga arbeidspress og dårlig ledelse, nei. Da er det arbeidsforholdene man bør fokusere på å ordne, ikke brannslukking gjennom å øke lønna. 
Det jeg reagerer på, er måten sykepleieryrket fremstilles på: Ingen andre har det like travelt, og kontoransatte sitter og drikker kaffe hele dagen. 

Anonymkode: 30e75...e68

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/15/2024 at 3:20 PM, AnonymBruker said:

En sykepleier har mer samfunnsnytte enn hva en bankdirektør har, så samme lønn. Om direktøren bør går ned i lønn eller sykepleier opp kan diskuteres, så sånn midt på med 700.000?

Anonymkode: c72bf...f40

For en utrolig uintelligent uttalelse… 

1: Hva skulle du gjort uten banker? Da måtte du bygd hus og startet bedrifter selv, uten lån, og forskjellen på fattig og rik hadde vært enorm. Det finnes faktisk flere en ett viktig yrke her i verden, tro det eller ei.

2: Sykepleiere skaper ingen verdier. Ingen. De er avhengige at andre betaler skatt for å få lønn i det hele tatt. Vi som samfunn kan ikke leve av å pleie hverandre, det sier seg jo selv.

3: Det er kun sykepleiere som tror og mener at man skal lønnes etter hvor «viktig» man er. Alle andre skjønner at det er mer som ligger bak lønnsutregning enn hvem som «fortjener» pengene mest.  

Hele diskusjonen er tullete og vitner om svært liten sosial- og økonomisk forståelse.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Om du leser hva jeg gjentagende skriver så klager jeg egentlig ikke på lønna, jeg mener det er smålig at det diskuteres at vi bør tjene mindre og ikke fortjener lønnsøkning på nivå med alle andre her i landet.

Om du tenker at løsningen på at alle sykepleiere som ikke er fornøyd med lønna skal slutte, så har vi ikke igjen sykepleiere. Hvis alle sykepleiere slutter må lønna økes, men hvorfor slutter sykepleiere om lønna er så god? Da er jo lønn et virkemiddel? Det er allerede kritisk mangel på sykepleiere.

Om du jobber utenfor ordinær arbeidstid og «til og med langfredag» uten å få ekstra betalt, er jo det egen dumhet og brudd på lovverk. Enten skal du ha betalt for jobben du gjør ellers må du få mer tid på å gjøre den. Å jobbe gratis slik er jo dumsnillhet og lønner seg jo ikke for deg i det hele tatt.  
Så du tenker at siden du ikke tar betalt for å jobbe langfredag så skal ikke andre heller få det da, eller hva mener du?

Anonymkode: 3408e...880

Og i rekken av meninger du tillegger meg som jeg ikke har: Nei, selvsagt mener jeg ikke at alle andre skal jobbe gratis på langfredag bare fordi jeg måtte det! Jeg påpeker en av ulempene med kontorarbeid, som du mener er så enkelt og fleksibelt og fullt av kaffedrikking. Vel, ulempen med fleksibilitet er at det ofte forventes at du stiller opp selv om du egentlig har fri. Det er ikke noe vaktskifte, og når du har fri har du ikke nødvendigvis fri likevel. 
Og bare sånn at det er sagt: Samboeren min jobber turnus, så jeg vet meget godt hvordan det er. Det er jeg som må deale med barn og hus når han jobber julaften kveld og 17. mai og skjærtorsdag. Men han får i alle fall ekstra betalt, og han visste om det da han valgte yrke. Men bedre kompensert burde han selvsagt vært, og det er vel en del av lønnsoppgjøret i år?

Anonymkode: 30e75...e68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 14.23):

Hvor mye synes du en sykepleier fortjener i lønn? Mer enn gjennomsnittet, mindre enn gjenomsnittet? Akkurat gjennomsnittlig? 
Og hvor mye synes du de fortjener i tillegg for å jobbe på kvelden? Og i helgen? Bør en sykepleier som er alene på avdelingen tjene mer enn når det er flere sykepleiere på samme vakt? 
Hvordan tenker dere at man skal få rekruttert sykepleiere og helsefagarbeidere som er de yrkesgruppene som er vanskeligst å få tak i? 
 

Leser nesten bare kritikk om yrkesgruppen, så det hadde vært interessant å høre hva folk mener er rett, og ikke kun hva som er feil.

Anonymkode: 33447...c8d

Jeg synes de fortjener litt mindre grunnlønn enn de har nå, men mye mer tillegg for kveld, natt og helg, bedre turnuser og bedre grunnbemanning. 

 

Anonymkode: c8cd6...e0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg synes de fortjener litt mindre grunnlønn enn de har nå, men mye mer tillegg for kveld, natt og helg, bedre turnuser og bedre grunnbemanning. 

 

Anonymkode: c8cd6...e0c

Hvor mye mener du at sykepleiere skal ha i grunnlønn?

Anonymkode: 3408e...880

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det betyr at halvparten tjener mindre og halvparten tjener mer.

Anonymkode: 17e98...3aa

Nei, det er et gjennomsnitt 

Anonymkode: 3408e...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og i rekken av meninger du tillegger meg som jeg ikke har: Nei, selvsagt mener jeg ikke at alle andre skal jobbe gratis på langfredag bare fordi jeg måtte det! Jeg påpeker en av ulempene med kontorarbeid, som du mener er så enkelt og fleksibelt og fullt av kaffedrikking. Vel, ulempen med fleksibilitet er at det ofte forventes at du stiller opp selv om du egentlig har fri. Det er ikke noe vaktskifte, og når du har fri har du ikke nødvendigvis fri likevel. 
Og bare sånn at det er sagt: Samboeren min jobber turnus, så jeg vet meget godt hvordan det er. Det er jeg som må deale med barn og hus når han jobber julaften kveld og 17. mai og skjærtorsdag. Men han får i alle fall ekstra betalt, og han visste om det da han valgte yrke. Men bedre kompensert burde han selvsagt vært, og det er vel en del av lønnsoppgjøret i år?

Anonymkode: 30e75...e68

‘Mener ikke å tillegge deg meninger, men jeg tolket det slik, og det beklager jeg. Det blir fort slik i en diskusjon, flere har også tillagt meg meninger jeg ikke har.

Men om du har det fleksibelt har du jo gjerne fri når du skulle jobbet også, så det blir jo ikke et valid argument. Ellers jobber du jo overtid. 
At du må deale med barn fordi samboeren din er på jobb er jo et valg du selv tar med å få barn. Regner med at han heller kunne tenkt seg å være med dere på julaften enn på jobb?

Anonymkode: 3408e...880

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sykepleier og verken jeg eller kolleger klager på lønnen. Det har kun blitt tatt opp lønn at vi skulle ønske vi tjente mer så vi kunne gått litt ned i stilling og fremdeles betalt regningene våre. For å jobbe 100% som sykepleier er heftig, man jobber julaften og 17 mai og bor faktisk på jobb og det skal stadig spares. Hadde mange arbeidsplasser hatt èn ekstra helsefag for eksempel kunne sykepleier blitt frigjort stell og brukt tiden på det vi egentlig skal gjøre. Og gjennomsnittslønn er ikke verdt å gi avkall på både mye stress og all tiden man mister med familien.
Får snaps av venner og familie i arbeidstiden som sitter i pysj på hjemmekontor og tjener mer enn meg. Snakk om ganske mange. 

Så igjen, lønnen er ok, men etter forholdene hadde det vært en løsning at 80% stilling tilsvarte 100% for å beholde sykepleierne. 

Anonymkode: 33806...c6d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man fortjener vel det arbeidsgiver er villig til å betale for arbeidskraften. 

Hos oss er det lett å oppnå millionlønn, mange får mer også på grunn av gode bonuser.

Men vi sliter enormt med rekruttering. Og mange slutter, og går ned i lønn og press/stress. Så derfor presses lønnsnivået stadig oppover, for å kunne få kvalifisert arbeidskraft. 

Anonymkode: 0ee99...f29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvor mye mener du at sykepleiere skal ha i grunnlønn?

Anonymkode: 3408e...880

Hva enn som er gjennomsnittet for en relativ enkel treårig utdannelse. Så mindre enn lærere, som har fire års utdannelse, og sannsynligvis mindre enn ingeniører, som har en faglig tyngre utdannelse.

Men nå leste jeg akkurat at snittet for sykepleiere i Spekter er bare 498 000 i året. Hvis det er reelle tall fortjener de mer, det er lavt. Og hvis det er snittet må jo enkelte tjene enda mindre, det er uakseotabelt lavt. 500 000 burde være minstelønn før tillegg for helg og kveld/natt. Men ingen sykepleiere jeg kjenner tjener så lite.

 

Anonymkode: c8cd6...e0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva enn som er gjennomsnittet for en relativ enkel treårig utdannelse. Så mindre enn lærere, som har fire års utdannelse, og sannsynligvis mindre enn ingeniører, som har en faglig tyngre utdannelse.

Men nå leste jeg akkurat at snittet for sykepleiere i Spekter er bare 498 000 i året. Hvis det er reelle tall fortjener de mer, det er lavt. Og hvis det er snittet må jo enkelte tjene enda mindre, det er uakseotabelt lavt. 500 000 burde være minstelønn før tillegg for helg og kveld/natt. Men ingen sykepleiere jeg kjenner tjener så lite.

 

Anonymkode: c8cd6...e0c

Om du mener 500.000 bør være minstelønn så mener du isåfall at vi skal opp i lønn 👍🏼

Anonymkode: 3408e...880

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du mener 500.000 bør være minstelønn så mener du isåfall at vi skal opp i lønn 👍🏼

Anonymkode: 3408e...880

ja var det jeg innså ved å google.

Men jeg synes altså at kun de av dere som tjener under det bør opp. Som grunnlønn for nyutdannede. Jeg synes dere bør få mer i tillegg for ubekvem arbeidstid, og at ansiennitet ikke burde stoppe på 10 år. Vi trenger flere erfarne sykepleiere, da må dere gis insentiv til å bli i jobben mer enn 5-10 år. Bedre lønn med mer erfaring gir mening.

Anonymkode: c8cd6...e0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ja var det jeg innså ved å google.

Men jeg synes altså at kun de av dere som tjener under det bør opp. Som grunnlønn for nyutdannede. Jeg synes dere bør få mer i tillegg for ubekvem arbeidstid, og at ansiennitet ikke burde stoppe på 10 år. Vi trenger flere erfarne sykepleiere, da må dere gis insentiv til å bli i jobben mer enn 5-10 år. Bedre lønn med mer erfaring gir mening.

Anonymkode: c8cd6...e0c

Takk, den meningen støtter jeg. 

Anonymkode: 3408e...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnlønna er ok synes jeg, det man bør øke er tilleggene for å jobbe natt og helg. Selv jobber jeg i jernbanen, og her har vi 45% tillegg for å jobbe natt (20-06) samt 45% for å jobbe helg (fredag kl. 17 til mandag kl. 06). De som jobber annenhver helg (de aller, aller fleste) får også en ekstra fridag per turnusperiode (6 uker). Dette fører til at de aller fleste er godt fornøyd med å jobbe annenhver helg samt en del netter.

Turnusene er også fornuftig lagt opp, de rotererer med klokka og har minimum 11 timers opphold mellom vaktene. Maks 2 netter på rad. Typisk jobber man dagtid noen dager, så noen kvelder og til slutt en natt eller to før en lengre friperiode.

Pga. at nesten alle jobber annenhver helg har også alle fulltidsstillinger, deltid får man kun jobbe om man har særskilte grunner for det. 

Anonymkode: c39ce...0b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...