Gå til innhold

Hvor mye fortjener en sykepleier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

.

du glemmer at sykepleieren får dobbel lønn for alle timene over 35,5, og i tillegg får tillegg for kveld/natt/helg/helligdag.

Anonymkode: c8cd6...e0c

 Nå svarte jeg som hvis sykepleiere hadde hatt 43-timers uker. Ikke hvis de jobber ekstra.

Anonymkode: 33447...c8d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 19.16):

Men da må det gjelde alle yrker og ikke bare sykepleiere. Så om du hadde tjent 500.000 i grunnlønn, men jobbet mye ekstra slik at du hadde fått 700.000, så er det 700.000 du ville svart at du har i lønn? At du ikke trenger lønnsøkning for du kan bare jobbe mer for å øke lønnen?

Anonymkode: 3408e...880

Tja, i hverfall generelle tillegg (kveld, helg,helligdag). Legelønn som oppgis rundt omkring er alltid medregnet både tillegg og overtid. Blir litt galt å si at en sykehuslege (med noen års ansiennitet) tjener 700.000 når lønna som regel da overstiger 900.000. Og tilsvarende at overleger på sykehus kun tjener 940.000 når tillegg fører til at lønna i hverfall ofte blir rundt 1.200.000. (De har naturligvis lang ansiennitet med fullført spesialisering og fått overlegestilling.) 

Anonymkode: 62dce...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 Nå svarte jeg som hvis sykepleiere hadde hatt 43-timers uker. Ikke hvis de jobber ekstra.

Anonymkode: 33447...c8d

Timerantall over ordinær avtalt arbeidstid vil jo utløse tillegg. Det er såklart en hypotetisk situasjon, men den blir helt urealistisk om de ikke skulle hatt tillegg, kall det ekstra eller whatever.

Anonymkode: 62dce...f5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble dette en diskusjon om legelønn?? 

Anonymkode: 33447...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 Nå svarte jeg som hvis sykepleiere hadde hatt 43-timers uker. Ikke hvis de jobber ekstra.

Anonymkode: 33447...c8d

Om en sykepleier hadde jobbet 43 timers uke hadde den jo jobbet ekstra, da vanlig arbeidsuke for spl i turnus er 35,5 timer. 

Anonymkode: ca7a9...163

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når ble dette en diskusjon om legelønn?? 

Anonymkode: 33447...c8d

Beklager avsporingen, men det er litt provoserende når sykepleiere uttrykker seg som om de er urettferdig behandlet og har dårlige lønnsvilkår, når sannheten er at de har noen av de beste vilkårene (ikke oversett vilkår med direkte lønn) i helsevesenet.

Anonymkode: 62dce...f5f

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Timerantall over ordinær avtalt arbeidstid vil jo utløse tillegg. Det er såklart en hypotetisk situasjon, men den blir helt urealistisk om de ikke skulle hatt tillegg, kall det ekstra eller whatever.

Anonymkode: 62dce...f5f

Hvis sykepleiere hadde hatt i avtalen sin at de skal jobbe 43 timers uker slik som legene så hadde de ikke fått betalt overtid ned. Skal du sammenligne en situasjon så må jo utgangspunktet være det samme.  Min samboer som er sykepleier har også 56-timers uker i turnusen sin. Det er ikke unormalt. Nå får de gjerne en ekstra fridag uken etter, men det er ikke rent sjeldent at h*n har blitt beordret på jobb eller jobber pga latterlig lavt antall sykepleiere på i institusjonen. 

Anonymkode: 33447...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

 Nå svarte jeg som hvis sykepleiere hadde hatt 43-timers uker. Ikke hvis de jobber ekstra.

Anonymkode: 33447...c8d

Men det gir jo NULL mening å diskutere på den måten 😵‍💫

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis sykepleiere hadde hatt i avtalen sin at de skal jobbe 43 timers uker slik som legene så hadde de ikke fått betalt overtid ned. Skal du sammenligne en situasjon så må jo utgangspunktet være det samme.  Min samboer som er sykepleier har også 56-timers uker i turnusen sin. Det er ikke unormalt. Nå får de gjerne en ekstra fridag uken etter, men det er ikke rent sjeldent at h*n har blitt beordret på jobb eller jobber pga latterlig lavt antall sykepleiere på i institusjonen. 

Anonymkode: 33447...c8d

og hvis han stadig jobber 56 timers arbeidsuke vedder jeg på at han tjener ganske greit også.

Hele grunnen til at leger har bedre lønn er jo nettopp at de pålegges å jobbe mer, hvordan er det mulig å ikke skjønne dette?

 

Anonymkode: c8cd6...e0c

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Beklager avsporingen, men det er litt provoserende når sykepleiere uttrykker seg som om de er urettferdig behandlet og har dårlige lønnsvilkår, når sannheten er at de har noen av de beste vilkårene (ikke oversett vilkår med direkte lønn) i helsevesenet.

Anonymkode: 62dce...f5f

Det er jeg ikke enig i. Jeg kjenner godt hvor mye min sykepleier går glipp av, ferier som må avblåses, vakter som flyttes på kort varsel, manglende mulighet til å planlegge frem i tid osv. Hvis legene mener de har så dårlige vilkår så får forbundet deres jobbe for å bedre det. En lege har mer å slå i bordet med.  Jeg jobber selv på legekontor og ingen leger der jobber slike arbeidsuker. Det er dager de må på kurs og lignende, men generelle har de det ikke slik som du beskriver. Ser for med at dette gjelder LiS-leger på sykehus som kun har det slik en begrenset periode. Har aldri vært borti en overlege som har slike arbeidsuker. 

Anonymkode: 33447...c8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når ble dette en diskusjon om legelønn?? 

Anonymkode: 33447...c8d

Det kom vel opp som et argument/noen kom med en påstand som måtte korrigeres?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jeg ikke enig i. Jeg kjenner godt hvor mye min sykepleier går glipp av, ferier som må avblåses, vakter som flyttes på kort varsel, manglende mulighet til å planlegge frem i tid osv. Hvis legene mener de har så dårlige vilkår så får forbundet deres jobbe for å bedre det. En lege har mer å slå i bordet med.  Jeg jobber selv på legekontor og ingen leger der jobber slike arbeidsuker. Det er dager de må på kurs og lignende, men generelle har de det ikke slik som du beskriver. Ser for med at dette gjelder LiS-leger på sykehus som kun har det slik en begrenset periode. Har aldri vært borti en overlege som har slike arbeidsuker. 

Anonymkode: 33447...c8d

Legene jobber mot det de og, men det er litt vanskelig når de får "arrogante overbetalte leger" mot seg når de prøver å ta opp utfordringer. Høres ut som et bra legekontor. De fastlegene jeg kjenner har en del fleksibilitet i hverdagen, men de kan også pålegges ubegrenset med legevakt og kommunal bistilling, og arbeidet tar aldri slutt.

Overlegene sine arbeidsuker kan være verre. Det er ikke bare snakk om en begrenset periode, det kan være hele yrkeslivet, og desto mer spesialisert og dyktig man er desto verre blir det. Er det 5 overleger som har den aktuelle kompetansen på et sykehus og den kompetansen må være tilgjengelig 24/7/365, så da blir det 5 stk som deler på alt av vakt da. (Og jeg kjenner mange som jobber slik).

Anonymkode: 63d68...c9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det gir jo NULL mening å diskutere på den måten 😵‍💫

og hvis han stadig jobber 56 timers arbeidsuke vedder jeg på at han tjener ganske greit også.

Hele grunnen til at leger har bedre lønn er jo nettopp at de pålegges å jobbe mer, hvordan er det mulig å ikke skjønne dette?

 

Anonymkode: c8cd6...e0c

Selvfølgelig gir det mening å diskutere timeslønn. 
Hva er grunnlønnen til en lege? Det er det som i såfall må sammenlignes. 
 

 

Tjener ikke noe mer på 56 timers uke nei, det er slik turnusen er lagt opp. Som jeg skrev får han kun kompensasjon om han jobber på fridagen uken etter. 

Anonymkode: 33447...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jeg ikke enig i. Jeg kjenner godt hvor mye min sykepleier går glipp av, ferier som må avblåses, vakter som flyttes på kort varsel, manglende mulighet til å planlegge frem i tid osv. Hvis legene mener de har så dårlige vilkår så får forbundet deres jobbe for å bedre det. En lege har mer å slå i bordet med.  Jeg jobber selv på legekontor og ingen leger der jobber slike arbeidsuker. Det er dager de må på kurs og lignende, men generelle har de det ikke slik som du beskriver. Ser for med at dette gjelder LiS-leger på sykehus som kun har det slik en begrenset periode. Har aldri vært borti en overlege som har slike arbeidsuker. 

Anonymkode: 33447...c8d

Sykehusleger (også overleger)  har jo akkurat de samme utfordringene med ferier, helligdager, vakter på upassende dager (ofte med færre kvalifisert personell man kan forsøke å bytte med), ingen ting å slå i bordet med der bare fordi man er lege. «Sykehusfabrikken» har drift 24/7, og legen står ved samlebåndet som de andre. Legeforeningen er dessverre ikke så sterke som sykepleieforeningen, og leger får generelt mindre støtte fra befolkningen fordi det er en oppfattelse om at de allerede tjener så godt. Men leger også  primært opptatt bedre arbeidsforhold (bemanning, støttepersonell ol.) veldig spent på årets forhandlinger 🤞

Anonymkode: 62dce...f5f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig gir det mening å diskutere timeslønn. 
Hva er grunnlønnen til en lege? Det er det som i såfall må sammenlignes. 
 

 

Tjener ikke noe mer på 56 timers uke nei, det er slik turnusen er lagt opp. Som jeg skrev får han kun kompensasjon om han jobber på fridagen uken etter. 

Anonymkode: 33447...c8d

Grunnlønn sykehusleger:

https://www.legeforeningen.no/jus-og-arbeidsliv/avtaler-for/leger-ansatt-pa-sykehus/offentlige-sykehus/minimumslonn-sykehus/

Anonymkode: 62dce...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kom vel opp som et argument/noen kom med en påstand som måtte korrigeres?

Legene jobber mot det de og, men det er litt vanskelig når de får "arrogante overbetalte leger" mot seg når de prøver å ta opp utfordringer. Høres ut som et bra legekontor. De fastlegene jeg kjenner har en del fleksibilitet i hverdagen, men de kan også pålegges ubegrenset med legevakt og kommunal bistilling, og arbeidet tar aldri slutt.

Overlegene sine arbeidsuker kan være verre. Det er ikke bare snakk om en begrenset periode, det kan være hele yrkeslivet, og desto mer spesialisert og dyktig man er desto verre blir det. Er det 5 overleger som har den aktuelle kompetansen på et sykehus og den kompetansen må være tilgjengelig 24/7/365, så da blir det 5 stk som deler på alt av vakt da. (Og jeg kjenner mange som jobber slik).

Anonymkode: 63d68...c9a

Slike overleger har gjerne bakvakt hjemmefra. Det er selvfølgelig en påkjenning, men samtidig så får de veldig godt betalt for å  være hjemme. De fleste situasjoner de kontaktes for lar seg løse uten fysisk oppmøte på arbeidsplassen etter å ha bistått vakthavende over telefon. 

Lis-legene kan som regel legge seg til å sove på langvaktene sine, og vekkes av sykepleier når det er behov for dem. Har selv vært borti gråtende sykepleiere som har blitt skjelt ut av lis-legen som mener å ha blitt unødvendig vekket på vakten sin. 
Det sagt, så er det en selvfølge at leger skal ha god lønn med det enorme ansvaret de har, men å bruke det MOT sykepleiere som også har et veldig stort ansvar (og spesielt i kommunene der de er dem med høyest kompetanse og ofte ikke lege tilgjengelig annet enn ved konferering med legevakt) synes jeg er trist. 

At fastleger pålegges «gratis» legevaktsarbeid er en veldig uting, bør absolutt gjøres noe med. Men ikke rakk ned på sykepleiernes opplevelse av å ikke strekke til pga vanskelig turnus og arbeidsvilkår for det. Man bør da kunne stå sammen i det samme dårlige fungerende helsevesenet og løfte alle sammen. 
Jeg er forresten ganske sikker på at legenes arbeidsvilkår ikke blir bedre når sykepleiermangelen blir større og større. En sykehuslege uten flinke sykepleiere i teamet kommer til å få det vanskelig.

Anonymkode: 33447...c8d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Sykehusleger (også overleger)  har jo akkurat de samme utfordringene med ferier, helligdager, vakter på upassende dager (ofte med færre kvalifisert personell man kan forsøke å bytte med), ingen ting å slå i bordet med der bare fordi man er lege. «Sykehusfabrikken» har drift 24/7, og legen står ved samlebåndet som de andre. Legeforeningen er dessverre ikke så sterke som sykepleieforeningen, og leger får generelt mindre støtte fra befolkningen fordi det er en oppfattelse om at de allerede tjener så godt. Men leger også  primært opptatt bedre arbeidsforhold (bemanning, støttepersonell ol.) veldig spent på årets forhandlinger 🤞

Anonymkode: 62dce...f5f

Legene er mange færre, så da merkes det bedre om de for eksempel sier opp i protest. Kommune og stat er pålagt forsvarlig drift så da er de nødt til å lytte til legene. Mener å huske det var en slik sak for ikke så lenge siden..

Anonymkode: 33447...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig gir det mening å diskutere timeslønn. 
Hva er grunnlønnen til en lege? Det er det som i såfall må sammenlignes. 
 

 

Tjener ikke noe mer på 56 timers uke nei, det er slik turnusen er lagt opp. Som jeg skrev får han kun kompensasjon om han jobber på fridagen uken etter. 

Anonymkode: 33447...c8d

Hvis du kjenner en sykepleier som har GJENNOMSNITTLIG arbeidstid på 56 timer i uka uten å kompenseres for det må du nesten be ham å ta en prat med tillitsvalgt, for noe er feil. En sykepleier i turnus skal jobbe gjennomsnittlig 35,5 timer i uka, alt annet er overtid. Det kan selvfølgelig være uker som har flere arbeidstimer og uker som har færre, men man skal ende opp på et gjennomsnitt på 35,5. 

Leger i sykehus jobber gjerne et sted rundt 43-45 timer i uka, i gjennomsnitt. Noen uker er opp mot 70 timer, andre uker 30 timer (noen steder har friuker istedet for kortere uker). Gjennomsnittet på ca 45 inkluderer både pliktig utvidet arbeidstid PUA og UTA. UTA kan man i teorien si nei til, men mange steder får man ikke lov til det og man må uansett jobbe 38 eller 40 timer (avhengig av vaktordning) for grunnlønn. 

Anonymkode: ca7a9...163

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som alle andre fortjener de den lønna de er villige til å jobbe for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slike overleger har gjerne bakvakt hjemmefra. Det er selvfølgelig en påkjenning, men samtidig så får de veldig godt betalt for å  være hjemme. De fleste situasjoner de kontaktes for lar seg løse uten fysisk oppmøte på arbeidsplassen etter å ha bistått vakthavende over telefon.

Lis-legene kan som regel legge seg til å sove på langvaktene sine, og vekkes av sykepleier når det er behov for dem. Har selv vært borti gråtende sykepleiere som har blitt skjelt ut av lis-legen som mener å ha blitt unødvendig vekket på vakten sin. 
Det sagt, så er det en selvfølge at leger skal ha god lønn med det enorme ansvaret de har, men å bruke det MOT sykepleiere som også har et veldig stort ansvar (og spesielt i kommunene der de er dem med høyest kompetanse og ofte ikke lege tilgjengelig annet enn ved konferering med legevakt) synes jeg er trist. 

At fastleger pålegges «gratis» legevaktsarbeid er en veldig uting, bør absolutt gjøres noe med. Men ikke rakk ned på sykepleiernes opplevelse av å ikke strekke til pga vanskelig turnus og arbeidsvilkår for det. Man bør da kunne stå sammen i det samme dårlige fungerende helsevesenet og løfte alle sammen. 
Jeg er forresten ganske sikker på at legenes arbeidsvilkår ikke blir bedre når sykepleiermangelen blir større og større. En sykehuslege uten flinke sykepleiere i teamet kommer til å få det vanskelig.

Anonymkode: 33447...c8d

Igjen, ikke nødvendigvis. Og de har gjerne da 20 minutters utrykningstid. Kan ikke være alene med barn da. Får betalt for 1 av 4 timer for å være kontinuerlig tilgjengelig, og mange har funksjoner hvor de må rykke ut på minuttet.

Det er krav om 3 timer hvile på vakter på 19 timer, men det overholdes ikke. Det kan være rolig, og det kan være travelt. At noen er idioter, eller klikker for å bli ringt, er en personalsak. Jeg opplever ikke at noen bruker det mot sykepleiere her, men at feil oppfatninger korrigeres.

Det siste er jeg helhjertet enig i. Det er også rekrutteringskrise på legesiden, så det er i alles beste at vi sammen står på for å bedre våre felles arbeidsforhold! Når krybben er tom bites hestene...

Anonymkode: 63d68...c9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Selvfølgelig gir det mening å diskutere timeslønn. 
Hva er grunnlønnen til en lege? Det er det som i såfall må sammenlignes. 
 

 

Tjener ikke noe mer på 56 timers uke nei, det er slik turnusen er lagt opp. Som jeg skrev får han kun kompensasjon om han jobber på fridagen uken etter. 

Anonymkode: 33447...c8d

Grunnlønnen til leger i sykehus har du fått lenke til over, men altså ganske nøyaktig 600.000 for fersk LIS og ca 930.000 for overlege. Og igjen er dette for 38 eller 40 timer i uka (avhengig av type vaktordning) - altså 2,5 timer mer i uka enn sykepleiere jobber for sin grunnlønn. 

Anonymkode: ca7a9...163

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

At grunnlønnen til en ferdig utdannet lege er på 850 000-900 000 er jeg enig i at er noe lavt i forhold til utdanningslengde og personlig ansvar på jobb. Men om en lis-lege med lavere grunnlønn kommer opp i 1,2-1,3 mill inkludert tillegg så er da tilleggene i det minste veldig gode. Min samboer i turnus har 60-70 000 i tillegg i året. 
 

Men ikke klag over sykepleiernes lønn fordi legene også har lavere grunnlønn enn de fortjener.

Anonymkode: 33447...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...