Gå til innhold

Hvor mye fortjener en sykepleier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 16.32):

Og det er nettopp slike innlegg som gjør at sykepleiere får begrenset med sympati.

Tror du virkelig at det kun er sykepleiere som opplever press på jobb? At dere, alle sykepleiere, har den mest belastende jobben i Norge?

Og tror du at alle på kontor tjener mer enn deg? Tror du at DU ville gått opp i lønn hvis du tok en kontorjobb? Og at alt du gjør i en kontorjobb er å drikke kaffe? 

Anonymkode: 30e75...e68

Stakkars, var vanskelig for deg å ta poenget. Unner deg av hele mitt hjerte en byråsykepleier når du blir syk. 

Anonymkode: bae26...5e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 4/15/2024 at 3:18 PM, AnonymBruker said:

Sykepleier selv så skulle gjerne  hatt mer lønn. Men helt ærlig om man tar utgangspunkt i mulighetende som sykepleir kan man tjene enorme mengder. Har en kompis som er utdannet anestesisykepleier, jobber mye natt. Har rundt 900k i året utbetalt i lønn. Mtp at sykepleie utanningen kun er en bachelor og man kan sammenlgne lønnen derfra med mange masterlønninger er ikke lønna hovedproblemet. 

Anonymkode: 23c39...a8a

En anestesisykepleier har vel iallfall ett års etterutdanning 

Anonymkode: 8899d...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er 650 for spesialsykepleiere. Og om man først skal sammenlikne lønn bør man vel sammenlikne spesialist med spesialist, eller?

Anonymkode: ca7a9...163

Da bør du presisere at det gjelder spesialsykepleiere og ikke vanlige sykepleiere. 

Anonymkode: 3408e...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt det verste en hjelpepleier / sykepleier går gjennom. Alt fra brutal vold til daglig seksual trakassering (fysisk) og noen ganger er det legitim frykt for livet. 

Når man jobber på steder der det er pleietrengende som er klassifisert som voldelige psykopater og demente med hjerneskade så burde man få et vesentlig risikotillegg. 

Samtidig burde kommuner investere i mer vakthold og helt ærlig noen tvangstrøyer og polstrede rom. 

Men slik er det desverre ikke, og det går ut over sikkerheten. 

Jeg ville ikke si at sykepleiere generelt sett burde få mer, men avhengig av hva man må gjennom en arbeidsdag så er det absolutt gode og dårlige steder å jobbe. Og de som jobber der det er verst burde selvfølgelig kompenseres deretter. 

Idealisten i meg tenker de burde hatt 1,2 mill i årslønn for å jobbe et slikt sted, men jeg har ingen tro på at det vil skje.

Da hadde man hatt mulighet til å kutte i stillingsprosent uten å være lutfattige, eller å jobbe fulltid og tjene godt. 

De som velger å bli i yrket fortjener ihvertfall respekt for det. Vi trenger helsepersonell. 

Min anbefaling er å styre unna dette yrket om du kan. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er 650 for spesialsykepleiere. Og om man først skal sammenlikne lønn bør man vel sammenlikne spesialist med spesialist, eller?

Anonymkode: ca7a9...163

I spesialisthelsetjenesten ja. Jeg har videreutdanning og full ansinitet, tjener 609 000 i kommunen, da har jeg også lokalt tillegg. Har ingen tillegg eller mulighet for overtid. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar; sykepleiere gjør naturligvis arbeid av verdi. Men - dere gir ikke penger i statskassen. Helsevesenet vil alltid være en utgiftspost. Det er her forskjellen ligger.

Anonymkode: 02836...b04

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

En anestesisykepleier har vel iallfall ett års etterutdanning 

Anonymkode: 8899d...3e8

Minst et og et halvt år. Nå har utdanningen blitt master, så to år (halvannet år fulltid og så et år med masteroppgave ved siden av jobb). 

Anonymkode: 309dd...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Her misforstår du. En lege som tjener 1.2 mill er en erfaren lege som jobber mye. Det ligger lange dager (tipper gjennomsnittlig ca 45 timer i uka) og mange timer på kveld og natt bak en lønn på 1.2 millioner.

Det er ingen leger som tjener 1.2 millioner i året i grunnlønn. Begynnerlønna for leger i sykehus er rett under 600.000, overleger tjener ca 900. Så om du mener sykepleiere fortjener ca halvparten av leger må sykepleierne gå betraktelig NED i lønn, all den tid nyutdannet sykepleier i dag starter på rundt 460.000 og de med maks ansiennitet tjener 650.000. For å opp å grunnlønn jobber leger 2,5 timer mer i uka enn sykepleiere.

Anonymkode: ca7a9...163

Jepp. Mannen min er erfaren overlege i 100% jobb. Han jobber rundt 43 timer i uka på en vanlig uke (dvs uker uten vakt), i uker hvor han har helgevakt jobber han ca 70 timer i uka (ikke inkludert timene han har hvilende vakt om natta). Han tjener rundt 1,3 mill i året, etter alle tillegg. Sykepleiere som hadde jobbet like mye hadde også tjent godt over millionen, så ikke så langt unna legelønn faktisk, og det med mye kortere utdanning (enten de er vanlige sykepleiere eller spesialsykepleiere). Han ser også et mye høyere antall pasienter, vurderer henvisninger, og er den første som «blir hengt» hvis noe går galt.  

Anonymkode: 30e75...e68

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jepp. Mannen min er erfaren overlege i 100% jobb. Han jobber rundt 43 timer i uka på en vanlig uke (dvs uker uten vakt), i uker hvor han har helgevakt jobber han ca 70 timer i uka (ikke inkludert timene han har hvilende vakt om natta). Han tjener rundt 1,3 mill i året, etter alle tillegg. Sykepleiere som hadde jobbet like mye hadde også tjent godt over millionen, så ikke så langt unna legelønn faktisk, og det med mye kortere utdanning (enten de er vanlige sykepleiere eller spesialsykepleiere). Han ser også et mye høyere antall pasienter, vurderer henvisninger, og er den første som «blir hengt» hvis noe går galt.  

Anonymkode: 30e75...e68

Hadde en sykepleier med 300kr/timen jobbet 43 timer i uka hadde det utgjort ca 115 000kr mer. Det er langt opp til 1,3 mill, så det der er jo bare tull. 
(og jeg mener på ingen måte at legene ikke skal få godt betalt med det ansvaret de har, men at de har lik lønn som sykepleiere er piss og løgn).

Anonymkode: 33447...c8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg vet alt om hva de gjør fordi det er familie og venner jeg kjenner godt. Han ene som er min bror har gått seg lange turer i arbeidstiden, han sier han gjør jobben ferdig på 2 timer så han har 6 timer som han kan dasse rundt. Min bestevenninne leverer sent i barnehage og henter tidlig i arbeidstiden, og ser Netflix. Tjener 900 K i året. En annen kompis drar hyppig hjem til foreldrene og har «hjemmekontor» der, får snaps av maten han får servert i sofaen. Alle sier at det er fantastisk hvor fleksibelt det er, og INGEN har noensinne jobbet en søndag kveld.

Har også en annen bror med hjemmekontor og millionlønn som sier det er så deilig å sove til 11 hver dag. 

Anonymkode: 33806...c6d

Oi, ante ikke at sykepleiere var så enkle! Dette minner om min tre år gamle datter som trodde jobben min var å spise boller (fordi jeg tok henne med i kantina da hun ble med meg på jobb).

Ingen får millionlønn for å sove, spise og gå tur i skogen. Forstår du virkelig ikke det? I det private næringsliv må man produsere verdier, ellers står man plutselig uten jobb. 

Men hvis du tror det er så enkelt som dette i andre jobber, så forstår Jwg ikke hvorfor du bytter jobb selv.

Anonymkode: dadb9...4d2

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde en sykepleier med 300kr/timen jobbet 43 timer i uka hadde det utgjort ca 115 000kr mer. Det er langt opp til 1,3 mill, så det der er jo bare tull. 
(og jeg mener på ingen måte at legene ikke skal få godt betalt med det ansvaret de har, men at de har lik lønn som sykepleiere er piss og løgn).

Anonymkode: 33447...c8d

Jeg har heller ikke sagt at lønna er helt den samme, men en sykepleier som jobber like mye som det sykehusleger gjør ville tjent MYE mer. Skal man sammenligne, så må man sammenligne med reelle tall. Det blir jo en hel del 70-timersuker også, og overtidstillegg, du kan ikke regne kun på 43 timer per uke. Man må også sammenligne med en spesialsykepleier med maks ansiennitet. Minstelønn for en spesialsykepleier med 10 års ansiennitet er 650 000, noe som er over 350kr i timen. Innlegget jeg svarte på, handlet om at hvis en sykepleier skulle tjene det halve av en lege, må faktisk sykepleierlønna ned, og det stemmer. Tredelt vakt som sykepleier er 35,5 timer per uke. Forskjellen opp til 43 timer per uke er en hel arbeidsdag hver uke, og det er i uker UTEN vakt. MED vakt er det dobbelt så mange arbeidstimer som sykepleieren har.

Anonymkode: 30e75...e68

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 19.40):

For noen år siden så jeg tilfeldig hvor mye årsinntekt fastlegen min hadde den gangen. Det var ca 1,2 millioner.

En sykepleier fortjener vel halvparten av det en lege har i lønn, kanskje? Det vil si rundt 600.000, kanskje?

Anonymkode: 68df6...62e

Nå skal jeg prøve å forklare (sukk). En fastlege er selvstendig næringsdrivende. Du kan ikke sammenlikne det med å være ansatt. 
Jeg driver også  eget firma, har hjemmekontor og tjener mer enn en sykepleier. Men det er risikabelt! Hvis kundene blir borte tjener jeg plutselig kr. 0. Samme med folk som jobber i det private. Hvis firmaet de jobber i går dårlig eller går konkurs, så har de ingen jobb lenger.

Anonymkode: dadb9...4d2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hadde en sykepleier med 300kr/timen jobbet 43 timer i uka hadde det utgjort ca 115 000kr mer. Det er langt opp til 1,3 mill, så det der er jo bare tull. 
(og jeg mener på ingen måte at legene ikke skal få godt betalt med det ansvaret de har, men at de har lik lønn som sykepleiere er piss og løgn).

Anonymkode: 33447...c8d

Dette er feil. Hadde en sykepleier med 300 kr/t jobbet 43 timer i uka ville det utløst overtid for de 7,5 timene utover ordinær arbeidstid på 35,5 time. Dersom vi regner 2,5 time med 50% og 5 timer med 100 % overtid vil dette tilsammen utgjøre 215.000 i året, ikke 115.000. 
Og dette er kun sammenliknbart om både legen og sykepleieren jobber kun dagtid. Legelønnen på 1.3 innebærer også mye kveld, natt, helger og røde dager. Dersom sykepleieren jobbet akkurat de samme timene som legen ville naturligvis sykepleieren fått tillegg for dette også. 

Anonymkode: ca7a9...163

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jobbet 20 år i helsevesenet, og ligger på samme lønnstrinn som sykepleiere. Vi fortjener mer enn det vi får i dag. Bedre kompensasjon for ubekvem arbeidstid, og risikotillegg i de jobbene der man utsettes for utagering eller andre skadelige situasjoner. Mange av de som kritiserer lønnen til sykepleiere aner ikke hvilke belastninger turnusarbeid, få pauser og tunge løft gir over tid. Det et veldig annerledes enn å ha en kontorjobb. Dessuten er sykepleiere er gruppe samfunnet er helt avhengig av, i motsetning til veldig mange andre bedre betalte jobber. 

Anonymkode: c225a...05b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Minst et og et halvt år. Nå har utdanningen blitt master, så to år (halvannet år fulltid og så et år med masteroppgave ved siden av jobb). 

Anonymkode: 309dd...36b

Var det jeg trodde, men ikke følte meg trygg nok til å påstå 

Anonymkode: 8899d...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå skal jeg prøve å forklare (sukk). En fastlege er selvstendig næringsdrivende. Du kan ikke sammenlikne det med å være ansatt. 
Jeg driver også  eget firma, har hjemmekontor og tjener mer enn en sykepleier. Men det er risikabelt! Hvis kundene blir borte tjener jeg plutselig kr. 0. Samme med folk som jobber i det private. Hvis firmaet de jobber i går dårlig eller går konkurs, så har de ingen jobb lenger.

Anonymkode: dadb9...4d2

En fastlege kan også være ansatt av kommunen 

Anonymkode: 8899d...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En fastlege kan også være ansatt av kommunen 

Anonymkode: 8899d...3e8

Det har du rett i. Men vis meg gjerne den kommunalt ansatte fastlegen som har 1.2 mill i lønn for ordinær arbeidsuke 🫠

Anonymkode: ca7a9...163

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok til at man har råd til å bo til fornuftig pris. 

❤️

Endret av Tradegy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sykepleier burde ha grunnlønn sammenlignbart med ingeniører som jobber i offentlig sektor (lik lengde på utdanning). De burde i tillegg bli rimelig kompensert for helg og kveldsjobbing.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jepp. Mannen min er erfaren overlege i 100% jobb. Han jobber rundt 43 timer i uka på en vanlig uke (dvs uker uten vakt), i uker hvor han har helgevakt jobber han ca 70 timer i uka (ikke inkludert timene han har hvilende vakt om natta). Han tjener rundt 1,3 mill i året, etter alle tillegg. Sykepleiere som hadde jobbet like mye hadde også tjent godt over millionen, så ikke så langt unna legelønn faktisk, og det med mye kortere utdanning (enten de er vanlige sykepleiere eller spesialsykepleiere). Han ser også et mye høyere antall pasienter, vurderer henvisninger, og er den første som «blir hengt» hvis noe går galt.  

Anonymkode: 30e75...e68

Dette.

En sykepleier jeg kjenner er stadig misunnelig på lønnen til folk hun kjenner. Hun har rundt 620 i året, og flere bekjente ligger rundt 800. De med 800 har overtid innbakt i lønnen, så når de i perioder jobber 80 timers arbeidsuker eller må sitte oppe på netter, i helger eller ferier, får de ikke en krone ekstra for det. 

Leger har ikke så veldig mye bedre lønn enn sykepleiere om man teller alle timene de jobber. En sykepleier som jobber mer enn 100 % stilling får dobbel lønn for alle ekstra timer. En lege får ikke det.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde en sykepleier med 300kr/timen jobbet 43 timer i uka hadde det utgjort ca 115 000kr mer. Det er langt opp til 1,3 mill, så det der er jo bare tull. 
(og jeg mener på ingen måte at legene ikke skal få godt betalt med det ansvaret de har, men at de har lik lønn som sykepleiere er piss og løgn).

Anonymkode: 33447...c8d

du glemmer at sykepleieren får dobbel lønn for alle timene over 35,5, og i tillegg får tillegg for kveld/natt/helg/helligdag.

Anonymkode: c8cd6...e0c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...