Gå til innhold

Weaponized incompetence...blir gal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS Her står det litt mer om demand-avoidance i par-relasjoner, og effekten det har på partneren.  Uansett hva oppførselen skyldes er det til å bli gal av, akkurat som du sier TS https://asdmarriage.com/

 

Anonymkode: 68bc0...165

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du forstår vel at denne boksen er en minimalt ørliten ting av hele det store bildet? Selvsagt hadde ikke ts klikket på den boksen om mannen bidro med handling, matlaging, vasking, rydding, huske hva alt og alle skal. Da hadde jo ts gitt beng i den jævla voksen. Men den ble utslagsgivende, den ble eksempelet på inkompetansen over hele fjøla. 

Og ja, man må spørre seg selv hvordan og hvorfor man gidder å leve med en slik mann. 

Anonymkode: e4ecf...06e

Man er passe korka hvis man klikker over en helt uvesentlig ting,  hvis det er det store bildet som er problemet. Det virker nesten som om TS ikke vil at han skal bidra hvis hun begynner å hakke med en gang han gjør noe.

Anonymkode: 75857...7d0

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg litt igjen i mannen din. Og jeg er dame. Jeg har en mann som kommenterer alt jeg gjør, og jeg får høre at alt jeg gjør er gjort på feil måte. Rører jeg i en gryte, så får jeg høre at jeg ikke rører på den mest effektive måten. Måten jeg løser det på er noen ganger å la være å gjøre ting, fordi det er bedre at han gjør ting på "riktig" måte med en gang enn at jeg gjør ting på "feil" måte, og han må gjøre ting om igjen på "riktig" måte etterpå. Det betyr ikke at jeg er idiot eller lat eller at jeg later som, jeg gjør gjerne ting når han ikke er tilstede. En gang sa han "Nå skal jeg ta ut teposen av koppen din". Jeg svarte at jeg klarer å ta ut teposen selv. Da begynte han å belære meg om hvordan det skulle gjøres, om at det overskytende vannet måtte klemmes ut av posen før den kunne kastes osv.

 

Nå tror jeg det er flere kvinner enn menn som holder på sånn, selv om sånne menn også finnes. Du er sikker på at du ikke er sånn, ts?

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Helt utrolig hvor mange, særlig menn, som ikke ser viktigheten av å bidra i hjemmet da. 

Anonymkode: 617ae...5fd

Nei, det er ikke utrolig. Det er faktisk mye mer utrolig hvor fort ideen om likestilling har satt seg. Mine foreldre er første generasjon som tok til seg likestilling. I den generasjonen vil jeg hevde at minst 50% ikke ville ha positiv reaksjon på den utviklingen. I min generasjon er nok likestilling såpass godt forstått, så her ligger det nok på 75%. Det betyr at 25% av populasjonen ikke har noen erfaringsbakgrunn for likestilling, og  motbølger har gjort at utviklingen nok går seinere.  Jeg vil tro at minst 10-15% av populasjonen ikke har noe som helst forhold til å akseptere likestilling.

Og det er relativt mange mennesker.  

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

"Weaponized" er ikke et bra uttrykk engang, det er jo ingen som angriper noen.

Anonymkode: 439fd...d3b

Tyder på at det kommer fra en moderne ekstremfeministisk gruppe, så har det "slått an" og spredt seg.

Anonymkode: 30890...64b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Man er passe korka hvis man klikker over en helt uvesentlig ting,  hvis det er det store bildet som er problemet. Det virker nesten som om TS ikke vil at han skal bidra hvis hun begynner å hakke med en gang han gjør noe.

Anonymkode: 75857...7d0

Nei, man er menneskelig. 

Anonymkode: e4ecf...06e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det å kalle ts og andre i denne tråden sine forsøk på si i fra som kontrollerende, er jo bare enda et forsøk på å skyve mer av ansvaret over på kvinnen. Det er jo dette som er formålet med weaponized incompetance/strategisk inkompetanse. Altså, det straffer seg i flere ledd med mindre hun gjør alt selv og holder munn om det. 

Anonymkode: 47f0c...5d2

Ja, det er å skyve ansvaret for det hun HAR ansvar for over på kvinnen. Alle er selv ansvarlig for hvordan de snakker til folk, å kritisere, kjefte og kontrollere er ikke greit, og blir det for mye bikker det over i psykisk vold. 

Målet er ikke at hun skal gjøre alt, tvert i mot. Spydig kritikk er ikke måten å få det en ønsker. Ordentlige samtaler der en ber den passive finne en løsning er bedre for å oppnå det. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vet vi jo ikke, om det var med vilje eller ikke. Som sagt så gjør jeg det rett som det er selv. Uansett - hvilke dramatiske konsekvenser ville det fått om TS ikke hadde blandet seg inn egentlig?

Som regel støvsuger ikke jeg heller under vitrineskapet i det daglige forresten…. Det holder med en sjelden gang i mellom.

Anonymkode: 75857...7d0

Hva er det med dette behovet for å unnskylde menn som ikke klarer selv de enkleste huslige syslene? Jeg har virkelig vanskelig for å tro at voksne mennesker kan være så innmari hjelpeløse, så det er mer sannsynlig at det handler om manglende vilje eller rett og slett latskap. 

Vi støvsuger ikke så ofte hos oss heller, kanskje hver 14 dag eller så, og da er det behov for å ta det litt mer grundig. Til daglig bruker jeg bare kost og feiebrett for å ta det grøvste. 

Anonymkode: 646c9...868

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men i tilfellet i HI, hva kunne ha skjedd dersom TS ikke hadde kommentert den for lille boksen? Han ville jo ha oppdaget selv at alt ikke fikk plass i den. Kanskje ha ville tatt en boks til og puttet resten i den, eller puttet alt i den «korrekte» boksen. Hvorfor kommentere og ikke heller la den andre finne ut av det selv?

Jeg kjenner til kvinner som ville hatt store motforestillinger mot at noen tok en ekstra boks til maten, uten noen annen grunn til det enn at «sånn skal det være fordi sånn gjør jeg det». Det er å drive med unødvendig detaljstyring, samme hvem det er man pirker på.

Anonymkode: 9289b...d45

Du tror at mannen til TS er DUM: han skjønner ikke at boksen er for liten.

Temaet handler om påtatt inkompetanse.

Dvs at mannen til TS er LAT og SLU: han later som om han ikke skjønner at boksen er for liten, for at TS skal gi opp og gjøre jobben dor ham.

Anonymkode: 46aea...6a9

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er det med dette behovet for å unnskylde menn som ikke klarer selv de enkleste huslige syslene? Jeg har virkelig vanskelig for å tro at voksne mennesker kan være så innmari hjelpeløse, så det er mer sannsynlig at det handler om manglende vilje eller rett og slett latskap. 

Vi støvsuger ikke så ofte hos oss heller, kanskje hver 14 dag eller så, og da er det behov for å ta det litt mer grundig. Til daglig bruker jeg bare kost og feiebrett for å ta det grøvste. 

Anonymkode: 646c9...868

Selvsagt klarer alle de enkleste huslige sysler. Er det virkelig krise, mener du, å feilberegne størrelsen på en boks? Tror du ikke at han kanskje ville oppdaget det selv hvis ikke TS hadde glefset til ham? Igjen: hva er det verste som kunne ha skjedd her?
Og: Hvorfor er alle så opptatt av å stemple menn som håpløse? Hva godt kommer det ut av det? Er det et slags kjerring-fellesskap? Jeg begynner å mistenke at noen får et kick av å «ta» mannen sin på alt mulig.
Skal det bli noen endring så må man jo se på sin egen rolle i dette samspillet.

Anonymkode: 75857...7d0

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tror at mannen til TS er DUM: han skjønner ikke at boksen er for liten.

Temaet handler om påtatt inkompetanse.

Dvs at mannen til TS er LAT og SLU: han later som om han ikke skjønner at boksen er for liten, for at TS skal gi opp og gjøre jobben dor ham.

Anonymkode: 46aea...6a9

Det er bare en latterlig påstand. Det ville virkelig aldri falt meg inn å ta over jobben av en sånn grunn. Hvis TS kaster seg over alle anledninger til å hakke og «måtte» ta over, så kan hun faktisk takke seg selv hvis mannen hennes utnytter det.

Anonymkode: 75857...7d0

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tror at mannen til TS er DUM: han skjønner ikke at boksen er for liten.

Temaet handler om påtatt inkompetanse.

Dvs at mannen til TS er LAT og SLU: han later som om han ikke skjønner at boksen er for liten, for at TS skal gi opp og gjøre jobben dor ham.

Anonymkode: 46aea...6a9

Hvis det er strategisk inkompetanse så er det i alle fall lite strategisk fra TS å begynne å kontrollere som reaksjon. 

La oss si hun, og du, har rett, noe jeg nekter å tro i dette tilfellet (jeg vet godt at det brukes aktivt og manipulativt i noen tilfeller) så får jo da mannen det akkurat som han ønsker når TS tar over. 

Løsningen er ikke å bite på det agnet gang på gang. Løsningen er å ta ansvar for det en er ansvarlig for, hvordan en selv handler og kommuniserer. Si at en må ta en seriøs samtale, fortelle at en er ulykkelig med hvordan ting er, spør den andre hvordan han har tenkt å komme på banen. 

Og siden kvinner ikke gjør det kan en likeså godt snakke om strategisk inkompetanse motsatt vei. En kan si at kvinner har enorme maktbehov, og behov for å kjefte og regjere og derfor later som hun ikke kan ta en voksen samtale for å få lov å trykke ned en annen voksen og føle seg mer kompetent og voksen. 

Hva er det som gjør at så mange tenker om menn, og om partneren sin at de er "lat og slu"? 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men herregud. Han feilberegnet størrelsen på boksen. Er det virkelig så j.. krise? Jeg spør igjen: hva er det aller verste som kunne ha skjedd?

Anonymkode: 75857...7d0

Problemet er jo at det gjøres med vilje.

Jeg har vært borti en slik mann selv. Jeg forsøkte å ikke detaljstyre, men gud, han  gjorde det vanskelig!

Et typisk eksempel kan være å rydde etter middag. Jeg handlet og laget mat, så ba jeg ham rydde etterpå. Og prøvde så godt jeg kunne å ikke blande meg... Det kunne lett ende med at han sa "ok", og så bare ikke gjorde det. Maten ble stående på bordet. Der ville den blitt stående til neste dag om jeg ikke ordnet det selv, eller minte ham på det (som tydeligvis blir kontrollerende i følge enkelte her). Jeg kunne kanskje bare latt det stå til å la ham lære av sine feil, men det ville jo endt med masse matsvinn og mer jobb dagen etter. Og han ville nok ikke lært noe videre av det. 

Ellers så ryddet han faktisk av bordet, og satte bort maten. Tømte rester rett i vasken så den ble tett. Satte mat inn i kjøleskapet uten å dekke den til. Lot være å tørke av benken. Påpekte jeg dette var jeg masete og kontrollerende. Han gjorde visst aldri noe bra nok, bedre at jeg gjorde det selv. Hvem endte det opp å bli et problem for? Meg. Han brydde seg ikke nevneverdig om matsvinn og rester i vasken. 

Jeg kan jo bare håpe han innså at det var et problem da han ble alene, men jeg er jaggu ikke sikker. 

Anonymkode: e6be5...cf2

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har lenge mistenkt at mannen min gjør ting feil/ikke godt nok med vilje slik at jeg skal gjøre det, men i dag har jeg fått det bekreftet. Etter middag ba jeg ham om å ta restene i en tupperware mens jeg vasket kjelen. Han sukket da jeg sa det, for øvrig på tross av at jeg hadde planlagt maten, handlet inn, laget maten og satt i oppvaskmaskinen, dekket bordet og ryddet på kjøkkenet før maten ble ferdig mens han satt på mobilen. 

Mens jeg står ved vasken ser jeg så at han, en voksen mann med jobb og utdanning, begynner å ta maten i en altfor liten boks. Altså, et lite barn ville sett at maten absolutt ikke fikk plass i den. Jeg: "den boksen er for liten, det ser du vel?" Han: "jeg er jo ikke noe god til sånn her vet du, det er nok bedre at du gjør det". Så gikk han, så jeg måtte fikse restene og sette boksen som nå må vaskes helt uten grunn i maskinen. Jeg blir så frustrert! HVORFOR tenker han at dette er greit? Jeg lurer på hvor mange skilsmisser verden over som kan skyldes på weaponized incompetence og lignende tull.

Anonymkode: 7b031...b4a

Hvorfor tenker du at å hakke på en voksen mann som gjør en feilberegning er greit?

Han hadde jo oppdaget at boksen var for liten. Hvis han ikke hadde ryddet opp den møkkete boksen kunne du nevnt det, men å kritisere mens han holder på må du faltisk bare slutte med. Det er ikke kult å bidra noe som helst hvis man får beskjed om at alt man gjør er feil.

Anonymkode: 9ba0b...9aa

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Problemet er jo at det gjøres med vilje.

Jeg har vært borti en slik mann selv. Jeg forsøkte å ikke detaljstyre, men gud, han  gjorde det vanskelig!

Et typisk eksempel kan være å rydde etter middag. Jeg handlet og laget mat, så ba jeg ham rydde etterpå. Og prøvde så godt jeg kunne å ikke blande meg... Det kunne lett ende med at han sa "ok", og så bare ikke gjorde det. Maten ble stående på bordet. Der ville den blitt stående til neste dag om jeg ikke ordnet det selv, eller minte ham på det (som tydeligvis blir kontrollerende i følge enkelte her). Jeg kunne kanskje bare latt det stå til å la ham lære av sine feil, men det ville jo endt med masse matsvinn og mer jobb dagen etter. Og han ville nok ikke lært noe videre av det. 

Ellers så ryddet han faktisk av bordet, og satte bort maten. Tømte rester rett i vasken så den ble tett. Satte mat inn i kjøleskapet uten å dekke den til. Lot være å tørke av benken. Påpekte jeg dette var jeg masete og kontrollerende. Han gjorde visst aldri noe bra nok, bedre at jeg gjorde det selv. Hvem endte det opp å bli et problem for? Meg. Han brydde seg ikke nevneverdig om matsvinn og rester i vasken. 

Jeg kan jo bare håpe han innså at det var et problem da han ble alene, men jeg er jaggu ikke sikker. 

Anonymkode: e6be5...cf2

Hvordan reagerte han da dere satt dere ned og du sa at du ikke trivdes med fordelingen av oppgaver i hjemmet, at du ikke hadde råd til hans matsvinn, og at du tidvis syntes det var ekkelt å bo med hans hygiene-standard? Når du spurte ham hvilke løsninger han hadde for dette, hva sa han? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Problemet er jo at det gjøres med vilje.

Jeg har vært borti en slik mann selv. Jeg forsøkte å ikke detaljstyre, men gud, han  gjorde det vanskelig!

Et typisk eksempel kan være å rydde etter middag. Jeg handlet og laget mat, så ba jeg ham rydde etterpå. Og prøvde så godt jeg kunne å ikke blande meg... Det kunne lett ende med at han sa "ok", og så bare ikke gjorde det. Maten ble stående på bordet. Der ville den blitt stående til neste dag om jeg ikke ordnet det selv, eller minte ham på det (som tydeligvis blir kontrollerende i følge enkelte her). Jeg kunne kanskje bare latt det stå til å la ham lære av sine feil, men det ville jo endt med masse matsvinn og mer jobb dagen etter. Og han ville nok ikke lært noe videre av det. 

Ellers så ryddet han faktisk av bordet, og satte bort maten. Tømte rester rett i vasken så den ble tett. Satte mat inn i kjøleskapet uten å dekke den til. Lot være å tørke av benken. Påpekte jeg dette var jeg masete og kontrollerende. Han gjorde visst aldri noe bra nok, bedre at jeg gjorde det selv. Hvem endte det opp å bli et problem for? Meg. Han brydde seg ikke nevneverdig om matsvinn og rester i vasken. 

Jeg kan jo bare håpe han innså at det var et problem da han ble alene, men jeg er jaggu ikke sikker. 

Anonymkode: e6be5...cf2

Hvorfor valgte du å flytte sammen med ham?

Anonymkode: 75857...7d0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rainstorm2.0 skrev (10 minutter siden):

Hvordan reagerte han da dere satt dere ned og du sa at du ikke trivdes med fordelingen av oppgaver i hjemmet, at du ikke hadde råd til hans matsvinn, og at du tidvis syntes det var ekkelt å bo med hans hygiene-standard? Når du spurte ham hvilke løsninger han hadde for dette, hva sa han? 

Han så ikke problemet. "Det er da ikke så farlig", "jeg bare glemte meg bort". "Jeg har aldri vært noe flink med sånne huslige greier". Han gav inntrykk av at det ikke var så nøye, og at jeg tok på vei for småting. 

Anonymkode: e6be5...cf2

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor valgte du å flytte sammen med ham?

Anonymkode: 75857...7d0

Fordi det var praktisk 😅

Jeg var nettopp ferdig å studere, han leide en leilighet med nok plass. Det var både mer praktisk og økonomisk å flytte inn hos han, enn å leie et sted for meg selv. Og vi hadde allerede vært sammen noen år, men bodd på hvert vårt sted grunnet mine studier.

Etter 6 måneder hadde jeg fått nok, så det ble ikke et langvarig samboerskap. 

Anonymkode: e6be5...cf2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han så ikke problemet. "Det er da ikke så farlig", "jeg bare glemte meg bort". "Jeg har aldri vært noe flink med sånne huslige greier". Han gav inntrykk av at det ikke var så nøye, og at jeg tok på vei for småting. 

Anonymkode: e6be5...cf2

Jeg vet ikke om dette svarer på spørsmålet mitt. Han sa at det at du mistrivdes, syntes det var ekkelt og ikke hadde råd at det ikke var så farlig eller nøye? 

Eller tok du bare opp småtingene i stedet for å si hva det gjorde med deg, og ettersøke en løsning? 

Mitt inntrykk er at mange ikke tar den ordentlige samtalen. Og hvis du gjorde det, eller andre gjør det, og svaret er "du og dine behov er ikke viktig for meg", så tenker jeg at en har fått det i klartekst at det forholdet ikke er noe å samle på. Og det er vel bedre å forholde seg til enn å gå i årevis desperat etter å bli respektert. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal prøve å se det fra hams side?

Jeg var sånn som din mann lenge ovenfor min kone, men det var fordi absolutt ingenting jeg gjorde var korrekt i følge henne, selv om resultatet ble det samme, i følge meg. Hvordan jeg gjør oppvasken har vell ikke noe å si, så lenge alt blir rent til slutt? Nei, mente hun. Prosessen var like viktig som resultatet.

Endte opp med at jeg bare ga opp fordi enten fikk jeg kjeft for å gjøre det feil, eller så fikk jeg kjeft for å ikke gjøre det. Så hva er poenget med å gjøre noe som helst?

Nå har forholdet blitt mer modent og vi har begynt å forstå hverandre. Jeg gjør gjerne husarbeid, men ikke under oppsyn. Jeg jobber fra hjemmekontor og gjør det meste mens hun er på jobb. Dersom vi begge er hjemme må hun gå i et annet rom når jeg skal rydde eller vaske noe, ellers nekter jeg. Jeg vet med 100% sikkerhet at hun kommer til å stå bak meg, se over skuldrene mine, og detaljstyre alt med en sur stemme.

Anonymkode: 7dc52...bfc

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...