Gjest Queen19 Skrevet 12. april 2024 #81 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du gir meg litt mammavibber, hadde gått selv. Hva med å snakke til han respektfullt som ett voksen menneske? Her høres ut som du har lagt han for hat før han i det hele tatt starter på oppgaven, selvoppfyllende profeti rett og slett 😂 Skjerp deg. Vi snakker og skriver bokmål i Norge forresten. Anonymkode: bf318...a1f Vi snakker da ikke bokmål i Norge. Bokmål er et skriftspråk.
imagineme Skrevet 12. april 2024 #82 Skrevet 12. april 2024 Det er helt pyton som mann å konstant få beskjed om at du ikke gjør ting godt nok. Det er klart man skal si fra hvis noen ikke bidrar i det hele tatt, men hvis man faktisk bidrar og konstant får beskjed om "du må gjøre sånn istedet" eller "du må brette tøyet annerledes" eller "du må rette opp sånn eller sånn" så blir det bare nok en tilbakemelding om at du "ikke er god nok". Jeg har ingen problemer med å forstå det dersom han setter møkkete tallerkner inn i skapet, eller bare surrer rent tøy sammen i en ball og kaster inn i skapet, men dersom man gjør ting annerledes enn hva dama er vant til og DET ikke er godt nok så kan dama ta seg ei bolle! 2 2
Druid Skrevet 12. april 2024 #83 Skrevet 12. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): Weaponized incompetence.... Wtf? Hva er galt med å bruke norsk? Anonymkode: 6c642...b5d Fordi begrepet dekker noe som ikke har vært et stort problem i tidlig likestillings utvikling i Norge, så det har ikke røtter her. Det er så ubetydelig få i Norge eller Skandinavia som driver med dette, at det aldri har fått et godt norsk navn. I Norsk perspektiv er dette manglende livsmestring ; vi har ikke lenger fundament i kjønnsrollemønstre, som kreves for et slikt begrep. Utfordringen i Norge, er at dette problemet ikke er kjønnsbestemt; generelt har folk dårlig evne til livsmestring fordi man ikke lærer denne typen ting som del av oppdragelsen lenger. Endret 12. april 2024 av Druid 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #84 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det å kalle ts og andre i denne tråden sine forsøk på si i fra som kontrollerende, er jo bare enda et forsøk på å skyve mer av ansvaret over på kvinnen. Det er jo dette som er formålet med weaponized incompetance/strategisk inkompetanse. Altså, det straffer seg i flere ledd med mindre hun gjør alt selv og holder munn om det. Anonymkode: 47f0c...5d2 Dette handler ikke om kvinne vs. menn. Jeg er kvinne og min mor er litt sånn som ts beskriver. Ville ofte ha meg til å gjøre ting jeg personlig aldri hadde valgt å gjøre dersom jeg var alene (typ stryke sengetøy), for liksom å hjelpe og avlaste henne. Men det var ikke bra nok at jeg gjorde det hun ba om - å nei, det skulle bli gjort på hennes måte, må vite. Og da var det pirking, sukking og en ovenfra-og-ned holdning uten like. Så idiotisk av meg å ikke vite akkurat hvordan hun ville jeg skulle stryke det fordømte putevaret 🥴 En orker ikke sånt i lengden, det er slike ting som bare får en til å skru av helt og ikke gidde noe mer. Folk har forskjellig preferanser for hva de mener er viktig å gjøre i en husholdning og ikke. For meg er det ikke verdt å bruke tid på å stryke sengetøy, men for henne er dette et must. Hun mente hun hadde rett og ville presse meg til å gjøre som henne, men det førte bare til at jeg gav mer og mer beng. For det er kontrollerende å henge over skuldra og pirke på det noen gjør. Og det vet jo mange av dere som snakker om weaponized incompetence også. Dere skriver det jo selv, at dere må hele tiden presse og passe på at mannen gjør det dere vil at han skal gjøre, på deres måte så klart - hvis ikke gjør han nada. Dette er text book kontrollerende oppførsel. Kontrollere at mannen gjør det "riktig". Virker som noen av dere ikke ser dere selv? Å ja, jeg har opplevd andre siden også. Jeg kjenner absolutt til menn som er så giddalause og daffe at de ikke bidrar med en dritt. Men å kontrollere dem opp og ned ved og være nedlatende og overbærende hjelper jo ikke. Da begynner de jo bare å legge deg for hat. Det blir jo å stå å stange hodet i veggen. Anonymkode: 23eb4...276 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #85 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvis du mener han tok en for liten boks med vilje, hvorfor kommenterte du det? Du skulle latt ham løse det selv. Nå ga du ham jo en unnskyldning for å overlate det til deg å løse/utføre. Som kvinne hadde jeg også blitt sur om partner pirket og kommenterte det jeg gjorde. Jeg er et voksent menneske og i stand til å løse eventuelle trivielle problemer selv, jeg trenger ikke en «forelder» til å overvåke og veilede meg. Anonymkode: 9289b...d45 Ja, haha. Jeg tenker at når noen er slik, at de er SÅ smarte at de like gjerne kan gjøre det. Jeg har faktisk lyst til å prøve og feile. Jeg synes det blir helt uutholdelig hvis det er slik at det skal være verdens undergang hvis noe er feil. At toleransen for å gjøre feil er såpass lav. Da sier jo den andre personen: jeg er perfekt, jeg har aldri feilet, jeg har aldri sett ut som en idiot når jeg prøver å beherske noe. Vær så god, vær perfekt du. Skal ikke blande meg. 🙈 Anonymkode: a35f9...f99 2 2
Roci Skrevet 12. april 2024 #86 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Utrolig rart at de kan fungere på jobb, men samtidig ikke skjønne knappene på en vaskemaskin og proporsjonene på en tupperware-boks 🙄 Anonymkode: 2c02d...23a Det handler ikke om evne, men om vilje. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #87 Skrevet 12. april 2024 16 hours ago, AnonymBruker said: Weaponized incompetence.... Wtf? Hva er galt med å bruke norsk? Anonymkode: 6c642...b5d Du skriver «wtf» og klager på at TS ikke bruker norsk? Dævver!!🤣🤣🤣 Anonymkode: 1a553...59e 12 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #88 Skrevet 12. april 2024 Stusser på alle i kommentarene her som tilsynelatende mener at weaponized incompence ikke fins og nærmest forsvarer den type oppførsel - altså når folk med viten og vilje går inn for å fremstå hjelpeløse med den hensikt å «få lov» til å slippe billig unna ved at noen andre påtar seg en større andel av arbeidsmengden. Dette er noe jeg har sett både på jobb og i private relasjoner og på tvers av kjønn, men av en eller annen grunn er det en overvekt av menn som holder på sånn på hjemmebane. Forøvrig er det kanskje ikke så overraskende all den tid mange menn virker å være totalt fjern hva gjelder tilbakemeldinger fra partner, derav en større andel menn som blir overrasket når konen til slutt ønsker å skilles Anonymkode: 617ae...5fd 5 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #89 Skrevet 12. april 2024 KariTam skrev (13 timer siden): Det er et godt begrep på engelsk på en veldig spesifikk type oppførsel, uavhengig av kjønn, vel å merke, som skjer både i privatliv, i voksen barn-forelder relasjon, blant søsken, men også i jobb og andre sammenhenger. Det er lettere å nøste og håndtere noe som har blitt analysert og systematisert. Har du et forslag til et godt norsk begrep? Denne artikkelen er ganske grei og generell: https://www.psychologytoday.com/us/basics/weaponized-incompetence?amp Og denne: https://www.choosingtherapy.com/weaponized-incompetence/ Strategisk inkompetanse. Målrettet tafatthet. Å være selektivt tilbakestående. Det er bare fantasien som setter grenser her. "Weaponized" er ikke et bra uttrykk engang, det er jo ingen som angriper noen. Anonymkode: 439fd...d3b 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #90 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Strategisk inkompetanse. Målrettet tafatthet. Å være selektivt tilbakestående. Det er bare fantasien som setter grenser her. "Weaponized" er ikke et bra uttrykk engang, det er jo ingen som angriper noen. Anonymkode: 439fd...d3b Her er jeg uenig, for den innbilte inkompetansen benyttes som et maktmiddel for å få andre til og gjøre ting for seg. Er jo veldig vanskelig å tvinge noen til å gjøre noe de påstår at de ikke kan, de fleste har da såpass med empatiske evner at det oppleves som ondskapsfullt - noe som utnyttes av enkelte Anonymkode: 617ae...5fd 6 6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #91 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her er jeg uenig, for den innbilte inkompetansen benyttes som et maktmiddel for å få andre til og gjøre ting for seg. Er jo veldig vanskelig å tvinge noen til å gjøre noe de påstår at de ikke kan, de fleste har da såpass med empatiske evner at det oppleves som ondskapsfullt - noe som utnyttes av enkelte Anonymkode: 617ae...5fd Her er grunnen til at mange motsetter seg. Tvang. Diktatur. Tyranni. Det er slik det kan oppleves for motparten som ikke ser viktigheten av å måtte gjøre det som de blir forsøkt tvunget til. Anonymkode: 23eb4...276 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #92 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her er grunnen til at mange motsetter seg. Tvang. Diktatur. Tyranni. Det er slik det kan oppleves for motparten som ikke ser viktigheten av å måtte gjøre det som de blir forsøkt tvunget til. Anonymkode: 23eb4...276 Helt utrolig hvor mange, særlig menn, som ikke ser viktigheten av å bidra i hjemmet da. Anonymkode: 617ae...5fd 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #93 Skrevet 12. april 2024 16 hours ago, AnonymBruker said: Tilgjort inkompetanse er kanskje en god oversettelse. Anonymkode: fcfb7...5fa Tviler på at Ts evnet til å finne ut av det selv. Uttrykk på engelsk høres så tilbakestående ut. Anonymkode: 2372f...849
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #94 Skrevet 12. april 2024 Strategisk inkompetanse ifølge Google. Vil jeg ikke noe så vil jeg ikke noe, er min strategi. Anonymkode: 2372f...849 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #95 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her er jeg uenig, for den innbilte inkompetansen benyttes som et maktmiddel for å få andre til og gjøre ting for seg. Er jo veldig vanskelig å tvinge noen til å gjøre noe de påstår at de ikke kan, de fleste har da såpass med empatiske evner at det oppleves som ondskapsfullt - noe som utnyttes av enkelte Anonymkode: 617ae...5fd Ubevisst tilgjort inkompetanse? Ja, det er mye dårlig oppførsel når man begynner å se mellom linjene. Det var den store skuffelsen med voksne. At man ikke legger av seg de barnslige greiene - man bare polerer dem og gjør dem mer subtile. Men de er jo der. 🙈 synes egentlig det er mest kjedelig å måtte deale med voksne barn som ser på seg selv som voksne med en svær tyngde. Eller kompetanse. At de har voksenkompwtanse. 🙈 Anonymkode: a35f9...f99 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #96 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt utrolig hvor mange, særlig menn, som ikke ser viktigheten av å bidra i hjemmet da. Anonymkode: 617ae...5fd Men da har man jo valgt å dra inn et vilt dyr, ikke en stueren mann. Burde ikke denne diskusjonen også fokusere mer på kvinnens evner til å velge mann da? Eller ble kvinnen tvunget inn i parforholdet, så nå er det greit at hun tvinger mannen tilbake? Jeg tror mange av disse problemene oppstår fordi man velger å inngå et samliv med en annen person som ikke deler de samme preferansene til livsstil som en selv. Men da blir det helt feil og si at dette hviler ene og alene på mannfolka. Anonymkode: 23eb4...276 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #97 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her er grunnen til at mange motsetter seg. Tvang. Diktatur. Tyranni. Det er slik det kan oppleves for motparten som ikke ser viktigheten av å måtte gjøre det som de blir forsøkt tvunget til. Anonymkode: 23eb4...276 Hvis mannen til TS følte på tvang da hun spurte om han kunne hjelpe henne å rydde vekk middagsrettene så synes jeg nesten det bør gjøres en revurdering på den mentale alderen til denne mannen. Å bli spurt om man kan ta i et tak med helt ordinære huslige oppgaver er på ingen måte tvang. Å forsøke å lure seg unna med sukk og «liksom-hjelpeløshet» tyder på at man bor med et mannebarn, noe som forøvrig også virker å være en utbredt utfordring i mange hjem Anonymkode: 617ae...5fd 6 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #98 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det å kalle ts og andre i denne tråden sine forsøk på si i fra som kontrollerende, er jo bare enda et forsøk på å skyve mer av ansvaret over på kvinnen. Det er jo dette som er formålet med weaponized incompetance/strategisk inkompetanse. Altså, det straffer seg i flere ledd med mindre hun gjør alt selv og holder munn om det. Anonymkode: 47f0c...5d2 Tvert i mot, vi sier hun burde trekke seg tilbake. IKKE at hun skal gjøre alt selv. Prisen for å slippe til andre er jo at de kanskje ikke gjør det nøyaktig slik du ville gjort det selv, og det er det en del av dere ikke tåler. Det er alltid et samspill ute og går i sånne situasjoner. Kanskje det er den overdrevne kontrollen som gjør dem hjelpeløse. Eller ja, kanskje det er «med vilje» at mennene deres ikke «klarer» å rydde opp, men det er jo i så fall fordi det virker. Når du med en gang begynner å hakke og kritisere i tillegg til å insinuere at han er dum, så har du i alle fall gitt ham en perfekt grunn til å si at du kan gjøre det selv. Personlig (og jeg er kvinne med 30 års erfaring på kjøkkenet) så fatter jeg ikke at noen klarer å hisse seg opp over at andre legger maten i for liten boks. Jeg gjør det selv innimellom, senest i går. Livet gikk videre gitt! Og hadde mannen min hengt over meg og sagt at det boksen er for liten, det FORSTÅR du vel - i fullt alvor- ja, da hadde jeg også levert både boks og mat over til ham. Anonymkode: 75857...7d0 3
Druid Skrevet 12. april 2024 #99 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Målrettet tafatthet Akkurat denne likte jeg. La oss gå for det. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): altså når folk med viten og vilje går inn for å fremstå hjelpeløse med den hensikt å «få lov» til å slippe billig unna ved at noen andre påtar seg en større andel av arbeidsmengden. Dette er noe jeg har sett både på jobb og i private relasjoner og på tvers av kjønn, men av en eller annen grunn er det en overvekt av menn som holder på sånn på hjemmebane. Mitt inntrykk er at folk ER mer hjelpeløse. Jeg ser det til og med på mine egne barn, og det på tross av at vi aktivt har utfordret dem på dette i oppdragelsen: man velger vekk det man ikke gidder, og er mindre lydhør for at andre har andre behov på felles oppgaver. Hvis det ikke er lett , er det ikke viktig. Og den store forskjellen mellom menn og kvinner jeg ser, er at kvinner er mye flinkere enn menn til å rasjonalisere unnskyldningen for egen inkompetanse. Jeg ser kvinner som skryter av hvor mye husarbeid de gjør, som lever i hva jeg ville kalt svinesti.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #100 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men da har man jo valgt å dra inn et vilt dyr, ikke en stueren mann. Burde ikke denne diskusjonen også fokusere mer på kvinnens evner til å velge mann da? Eller ble kvinnen tvunget inn i parforholdet, så nå er det greit at hun tvinger mannen tilbake? Jeg tror mange av disse problemene oppstår fordi man velger å inngå et samliv med en annen person som ikke deler de samme preferansene til livsstil som en selv. Men da blir det helt feil og si at dette hviler ene og alene på mannfolka. Anonymkode: 23eb4...276 Okei så kvinnene er ikke selektive nok, men likevel har det nylig vært store diskusjoner i norsk media som går på at menn ikke får pult, er barnløse som aldri før og sliter med ensomhet. Hvordan tror du den utviklingen ville sett ut om kvinnene skulle blitt enda mer selektive? Må jo være mye bedre for alle parter om menn bare kan ta seg i nakken, stramme seg opp litt og legge middagsrettene i en passende matboks. Det er søren ikke mye man ber om, men jaggu ser det ut til å være for mye for enkelte likevel Anonymkode: 617ae...5fd 3 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå