Gå til innhold

Weaponized incompetence...blir gal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke heller de gjør det med mening i så måte. Faktisk ikke. Jeg tror det er noe med stoltheten som blir såret, triggere fra barndom som ikke er bearbeidet og derfor klarer dem ikke å få hjelp eller støtte i å klare oppgaver, vokst opp med at dama/mamma i huset gjør alt husarbeid ++, og igjen stoltheten som blir såret fordi de er lært opp til at menn kan og vet alt. Det som gjør det ille er faktisk ikke alt dette, men det er den enorme motviljen mot å utvikle seg i en positiv retning. 

Anonymkode: e4ecf...06e

Hva får deg til å si at de har en enorm motvilje mot å utvikle seg i positiv retning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm2.0 skrev (Akkurat nå):

Hva får deg til å si at de har en enorm motvilje mot å utvikle seg i positiv retning? 

Har du lest hi? Hvis mannen/ disse mennene ville ha en positiv utvikling, både for seg selv og forholdet, så ville de ha jobbet med det de synes er vanskelig. Følelsesmessig vanskelig eller om det faktisk på ekte er vanskelig å putte mat i en boks. Følelsesmessig vanskelig inkluderer å "å bli fortalt hva man skal gjøre". Hadde de ønsket en utvikling, positiv sådan, så hadde de lurt på hvorfor det føltes så fælt å bidra, hvorfor de anser det som masing fra den kjæreste de har, hvorfor de ikke ønsker å gjøre livet til partneren lettere (heller tvert imot). Altså, for å få denne utviklingen så må det legges ned en innsats, det kommer ikke av seg selv. De må grave litt og det vil gjøre emosjonelt vondt. Der må det nødvendigvis være en motvilje, ellers hadde ikke partnerskapet vært som det er. Da hadde mannen klart å ha empati og sett at det var viktig og riktig at han bidro, og han ville vært åpen for å lære ting som han ikke lærte i oppveksten (hvordan putte mat i boks). 

Anonymkode: e4ecf...06e

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du lest hi? Hvis mannen/ disse mennene ville ha en positiv utvikling, både for seg selv og forholdet, så ville de ha jobbet med det de synes er vanskelig. Følelsesmessig vanskelig eller om det faktisk på ekte er vanskelig å putte mat i en boks. Følelsesmessig vanskelig inkluderer å "å bli fortalt hva man skal gjøre". Hadde de ønsket en utvikling, positiv sådan, så hadde de lurt på hvorfor det føltes så fælt å bidra, hvorfor de anser det som masing fra den kjæreste de har, hvorfor de ikke ønsker å gjøre livet til partneren lettere (heller tvert imot). Altså, for å få denne utviklingen så må det legges ned en innsats, det kommer ikke av seg selv. De må grave litt og det vil gjøre emosjonelt vondt. Der må det nødvendigvis være en motvilje, ellers hadde ikke partnerskapet vært som det er. Da hadde mannen klart å ha empati og sett at det var viktig og riktig at han bidro, og han ville vært åpen for å lære ting som han ikke lærte i oppveksten (hvordan putte mat i boks). 

Anonymkode: e4ecf...06e

Da kan en si akkurat det samme om kvinner.

Kvinner har en enorm motvilje mot å utvikle seg. Hvis de ville ha en positiv utvikling, både for seg selv og forholdet, så ville de jobbet med det de synes er vanskelig. Følelsesmessig vanskelig inkluderer "å fortelle andre voksne mennesker hvordan de skal putte mat i bokser, og kritisere ting, for deretter å overta små oppgaver". Hadde de ønsket en utvikling, positiv sådan, så hadde de lurt på hvorfor de har et behov for å micromanage og kritisere partner fordi de gjør ting på sin måte, hvorfor de føles så vanskelig at mannen finner ut av ting på egen hånd, hvorfor de er så vanskelig å gi slipp på kontrollen, hvorfor de ikke ønsker å gjøre eget liv lettere med å ta en skikkelig prat, og deretter velge tillit. Altså, for å få denne utviklingen så må det legges ned en innsats, det kommer ikke av seg selv ... 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Weaponized incompetence.... Wtf? 

Hva er galt med å bruke norsk? 

Anonymkode: 6c642...b5d

Det er et godt begrep på engelsk på en veldig spesifikk type oppførsel, uavhengig av kjønn, vel å merke, som skjer både i privatliv, i voksen barn-forelder relasjon, blant søsken, men også i jobb og andre sammenhenger.

Det er lettere å nøste og håndtere noe som har blitt analysert og systematisert.

Har du et forslag til et godt norsk begrep?

Denne artikkelen er ganske grei og generell: https://www.psychologytoday.com/us/basics/weaponized-incompetence?amp

Og denne: https://www.choosingtherapy.com/weaponized-incompetence/

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er ikke det litt flaut om det stemmer? Det er jo da dere som har valgt denne partneren. Og i de forholdene jeg har hatt, så har jeg hjulpet, snakket med og stilt opp for partneren min. Ikke hengt hen ut på et forum. 

Anonymkode: 01026...132

Enda en som skylder på damene 

Anonymkode: 68bc0...165

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rainstorm2.0 skrev (8 minutter siden):

Da kan en si akkurat det samme om kvinner.

Kvinner har en enorm motvilje mot å utvikle seg. Hvis de ville ha en positiv utvikling, både for seg selv og forholdet, så ville de jobbet med det de synes er vanskelig. Følelsesmessig vanskelig inkluderer "å fortelle andre voksne mennesker hvordan de skal putte mat i bokser, og kritisere ting, for deretter å overta små oppgaver". Hadde de ønsket en utvikling, positiv sådan, så hadde de lurt på hvorfor de har et behov for å micromanage og kritisere partner fordi de gjør ting på sin måte, hvorfor de føles så vanskelig at mannen finner ut av ting på egen hånd, hvorfor de er så vanskelig å gi slipp på kontrollen, hvorfor de ikke ønsker å gjøre eget liv lettere med å ta en skikkelig prat, og deretter velge tillit. Altså, for å få denne utviklingen så må det legges ned en innsats, det kommer ikke av seg selv ... 

Det er igjen ikke dette det er snakk om? Kan ikke dette bli en egen tråd? 

Anonymkode: 2c02d...23a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Så tøffe burde vi kanskje ha vært. 

Anonymkode: e4ecf...06e

Høres ikke akkurat ut som et kjærlig forhold, når man skal bli hevngjerrig og ta i bruk sin egen variant av gapestokken. 🤷‍♂️

Anonymkode: 30890...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener han tok en for liten boks med vilje, hvorfor kommenterte du det? Du skulle latt ham løse det selv. Nå ga du ham jo en unnskyldning for å overlate det til deg å løse/utføre.

Som kvinne hadde jeg også blitt sur om partner pirket og kommenterte det jeg gjorde. Jeg er et voksent menneske og i stand til å løse eventuelle trivielle problemer selv, jeg trenger ikke en «forelder» til å overvåke og veilede meg.

Anonymkode: 9289b...d45

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm2.0 skrev (10 minutter siden):

Da kan en si akkurat det samme om kvinner.

Kvinner har en enorm motvilje mot å utvikle seg. Hvis de ville ha en positiv utvikling, både for seg selv og forholdet, så ville de jobbet med det de synes er vanskelig. Følelsesmessig vanskelig inkluderer "å fortelle andre voksne mennesker hvordan de skal putte mat i bokser, og kritisere ting, for deretter å overta små oppgaver". Hadde de ønsket en utvikling, positiv sådan, så hadde de lurt på hvorfor de har et behov for å micromanage og kritisere partner fordi de gjør ting på sin måte, hvorfor de føles så vanskelig at mannen finner ut av ting på egen hånd, hvorfor de er så vanskelig å gi slipp på kontrollen, hvorfor de ikke ønsker å gjøre eget liv lettere med å ta en skikkelig prat, og deretter velge tillit. Altså, for å få denne utviklingen så må det legges ned en innsats, det kommer ikke av seg selv ... 

Nå tuller du jo bare. Det finnes ikke noe "å finne ut av på egen hånd" for slike menn. Det eneste alternativet er å ikke gjøre. Hadde de tatt initiativ og prøvd, på ekte, så er saken en annen. Og da er "prøvd på ekte" ikke det samme som å vaske opp en kjele inni, men ikke utenpå og ikke på hanken. Da har man ikke gjort en ordentlig innsats. Mannen må klare å bidra på en slik måte at hvis begge hadde fulgt hans standard så hadde huset likevel vært rent, så hadde ting likevel blitt gjort etc. 

Anonymkode: e4ecf...06e

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rainstorm2.0 said:

Da kan en si akkurat det samme om kvinner.

Kvinner har en enorm motvilje mot å utvikle seg. Hvis de ville ha en positiv utvikling, både for seg selv og forholdet, så ville de jobbet med det de synes er vanskelig. Følelsesmessig vanskelig inkluderer "å fortelle andre voksne mennesker hvordan de skal putte mat i bokser, og kritisere ting, for deretter å overta små oppgaver". Hadde de ønsket en utvikling, positiv sådan, så hadde de lurt på hvorfor de har et behov for å micromanage og kritisere partner fordi de gjør ting på sin måte, hvorfor de føles så vanskelig at mannen finner ut av ting på egen hånd, hvorfor de er så vanskelig å gi slipp på kontrollen, hvorfor de ikke ønsker å gjøre eget liv lettere med å ta en skikkelig prat, og deretter velge tillit. Altså, for å få denne utviklingen så må det legges ned en innsats, det kommer ikke av seg selv ... 

Lol. Hvem tror du bestiller timer hos terapeut,  kjøper selv-hjelps bøker,etc.

Det du skriver er fullt av fordommer mot kvinner. 

Poenget er vel at mannen skulle funnet ut av disse tingene for mange år siden,  og at det er hans jobb å legge ned en innsats for å være en funksjonell voksen. 

Anonymkode: 68bc0...165

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå tuller du jo bare. Det finnes ikke noe "å finne ut av på egen hånd" for slike menn. Det eneste alternativet er å ikke gjøre. Hadde de tatt initiativ og prøvd, på ekte, så er saken en annen. Og da er "prøvd på ekte" ikke det samme som å vaske opp en kjele inni, men ikke utenpå og ikke på hanken. Da har man ikke gjort en ordentlig innsats. Mannen må klare å bidra på en slik måte at hvis begge hadde fulgt hans standard så hadde huset likevel vært rent, så hadde ting likevel blitt gjort etc. 

Anonymkode: e4ecf...06e

Men i tilfellet i HI, hva kunne ha skjedd dersom TS ikke hadde kommentert den for lille boksen? Han ville jo ha oppdaget selv at alt ikke fikk plass i den. Kanskje ha ville tatt en boks til og puttet resten i den, eller puttet alt i den «korrekte» boksen. Hvorfor kommentere og ikke heller la den andre finne ut av det selv?

Jeg kjenner til kvinner som ville hatt store motforestillinger mot at noen tok en ekstra boks til maten, uten noen annen grunn til det enn at «sånn skal det være fordi sånn gjør jeg det». Det er å drive med unødvendig detaljstyring, samme hvem det er man pirker på.

Anonymkode: 9289b...d45

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men i tilfellet i HI, hva kunne ha skjedd dersom TS ikke hadde kommentert den for lille boksen? Han ville jo ha oppdaget selv at alt ikke fikk plass i den. Kanskje ha ville tatt en boks til og puttet resten i den, eller puttet alt i den «korrekte» boksen. Hvorfor kommentere og ikke heller la den andre finne ut av det selv?

Anonymkode: 9289b...d45

Vi kan jo starte hakket tidligere. Hvis hi ikke spesifikt hadde bedt mannen om å gjøre det, så hadde han ikke gjort det i det hele tatt. Deretter sukket han. Det er ikke det beste utgangspunktet for å stå stille å se på at han kløner det til. 

Anonymkode: e4ecf...06e

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg lurer på hvor mange skilsmisser verden over som kan skyldes på weaponized incompetence og lignende tull.

Anonymkode: 7b031...b4a

Mange, mange, mange. Og det er også grunnen til at stadig flere kvinner vil være alene, både unge og eldre. Over hele verden, hvor kvinner har friheten til det. 

Anonymkode: e4ecf...06e

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi kan jo starte hakket tidligere. Hvis hi ikke spesifikt hadde bedt mannen om å gjøre det, så hadde han ikke gjort det i det hele tatt. Deretter sukket han. Det er ikke det beste utgangspunktet for å stå stille å se på at han kløner det til. 

Anonymkode: e4ecf...06e

Jeg er enig i at han burde ha tatt initiativ til å gjøre noe selv, men når han da gjør det så får han jo heller finne ut av hvordan han vil løse oppgaven.

Jeg har da måttet be andre hjelpe til jeg også, både barn og partner, men da har jeg ikke blitt stående og observere hvordan de løser det, da kunne jeg faktisk like gjerne ha gjort det selv.

Anonymkode: 9289b...d45

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i at han burde ha tatt initiativ til å gjøre noe selv, men når han da gjør det så får han jo heller finne ut av hvordan han vil løse oppgaven.

Jeg har da måttet be andre hjelpe til jeg også, både barn og partner, men da har jeg ikke blitt stående og observere hvordan de løser det, da kunne jeg faktisk like gjerne ha gjort det selv.

Anonymkode: 9289b...d45

Men du tror vel ikke at dette er første gangen? Jeg syntes for øvrig at jeg måtte stå og se på både min eks og hans ungdomsbarn når de skulle gjøre noe, for det var altså et utenkelig nivå av slurv. På slutten måtte jeg sjekke doen hver gang noen av dem hadde vært der. Jeg antar at du ikke har slike relasjoner i livet ditt og da høres det merkelig ut at voksne folk kan opptre så inkompetent. Men det kan de og det gjør de. Og man mister virkelig tålmodigheten etterhvert. 

Anonymkode: e4ecf...06e

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nå tuller du jo bare. Det finnes ikke noe "å finne ut av på egen hånd" for slike menn. Det eneste alternativet er å ikke gjøre. Hadde de tatt initiativ og prøvd, på ekte, så er saken en annen. Og da er "prøvd på ekte" ikke det samme som å vaske opp en kjele inni, men ikke utenpå og ikke på hanken. Da har man ikke gjort en ordentlig innsats. Mannen må klare å bidra på en slik måte at hvis begge hadde fulgt hans standard så hadde huset likevel vært rent, så hadde ting likevel blitt gjort etc. 

Anonymkode: e4ecf...06e

Ja, jeg tuller. Jeg mener ikke at kvinner har en stor motvilje mot å utvikle seg, på samme måte som jeg heller ikke mener det om menn. På samme måte som det er utrolig nedlatende det jeg skrev om kvinner, oppfatter jeg også det du skriver om menn (som nedlatende). Jeg tror begge kjønn gjør så godt de kan, og har et ønske om å utvikle seg, selv om det for folk fleste kommer med en del motstand. 

En kan snakke om hva "mannen må" eller en kan se realiteten i øynene og ta det derfra som to voksne. På samme måte kunne jeg sagt at "kvinnen må klare" å sette grenser for seg selv. Det er dog en realitet at mange kvinner sliter med det. Da er det bedre å se at begge to har ting en må jobbe med, og prøve å møtes på midten, med å se hverandre som to kompetente, kapable voksne som er på lag. 

Slik jeg ser det sliter både menn og kvinner med det samme, å sette grenser. Kvinner tar for mye ansvar og lar seg utnytte, og menn lar seg tråkke på og kritisere over en lav sko i stedet for å si fra at "jeg fikser dette på min måte". 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Lol. Hvem tror du bestiller timer hos terapeut,  kjøper selv-hjelps bøker,etc.

Det du skriver er fullt av fordommer mot kvinner. 

Poenget er vel at mannen skulle funnet ut av disse tingene for mange år siden,  og at det er hans jobb å legge ned en innsats for å være en funksjonell voksen. 

Anonymkode: 68bc0...165

Det jeg skriver er en parallell til det som skrives om kvinner. For å tydeliggjøre at det er tullete å anta at menn har en stor motvilje mot å utvikle seg.

Ja, det er kvinner som går til terapeut og leser selvhjelpsbøker, det betyr ikke at de ikke har mer ting å utvikle seg på. Jeg kan til dels mene at behovet for å lese selvhjelpsbok på selvhjelpsbok er et behov om å beholde kontrollen. 

Folk skulle gjort så mye rart, jeg er helt enig i at det er å foretrekke at menn også oppdras til å holde hus og hjem vedlike. Samtidig er dette noe kvinner vet når de blir sammen med dem. Mange menn holder orden i hjemmet sitt før de flytter sammen med en kvinne, det er dynamikken som dermed ikke fungerer. Og dersom det er slik at en voksen mann ikke greier å holde hjemmet ryddig så er det partneren deres jobb å si "jeg er ikke villig til å bo med noen som ikke kan holde hus og hjem ryddig", den grensesettingen skulle kvinnen funnet ut for mange år siden. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at detaljstyring ikke er heldig. Men skal man alltid stå ved siden av og se på når ting blir gjort helt feil? Og det er ikke snakk om MIN standard, det er snakk om å faktisk ødelegge ting fordi man gjør det helt feil. Vaske gulv med alt for mye vann, skjære på benken uten fjøl, bruke samme kniv på rå kylling som på isbergsalaten etterpå, legge treredskaper i vann over natta slik at det sveller opp… Eksemplene er uendelige.
 

Jeg har en mann som ikke kan lage mat. Han kan det bare ikke. Oversteker alt han lager, krydrer alt for mye med kun pepper og litt salt, det blir rett og slett ødelagt. I tillegg kutter han alt svært grovt, slik at halvparten av friske grønnsaker kastes i bosset. Skal jeg stå og se på? Det er mat JEG må spise, og det er mat JEG må kjøpe. Selvsagt gir jeg beskjed, eller jeg gjør det feil. At han i tillegg ikke evner å vaske opp underveis, rydde eller kaste i riktig avfallssortering er ekstremt irriterende, men slike ting lar jeg stort sett være å kommentere. Det går vel i litt større grad under kategorien detaljstyring. 

Anonymkode: d3474...5ce

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

eller jeg gjør det feil. At

*selv - ikke feil

Anonymkode: d3474...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, jeg vil si det er mye flauere å late som om man er dum for å slippe enkelt husarbeid. 

Anonymkode: 2c02d...23a

Så det er ikke flaut og velge å ha en partner som gjør dette og så klage på det? 

Men men. Går sikker an å basere forholdet kun på s*x også :) personlig foretrekker jeg litt intelektuell stimulans men folk er jo forskjellige. 

Anonymkode: 01026...132

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...