Gå til innhold

Weaponized incompetence...blir gal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis mannen til TS følte på tvang da hun spurte om han kunne hjelpe henne å rydde vekk middagsrettene så synes jeg nesten det bør gjøres en revurdering på den mentale alderen til denne mannen. Å bli spurt om man kan ta i et tak med helt ordinære huslige oppgaver er på ingen måte tvang. Å forsøke å lure seg unna med sukk og «liksom-hjelpeløshet» tyder på at man bor med et mannebarn, noe som forøvrig også virker å være en utbredt utfordring i mange hjem

Anonymkode: 617ae...5fd

Problemet oppstår jo når man delegerer på det mikro-nivået som TS holder på med. Det er sånn man snakker til barn. Kan du «hjelpe med med å rydde bort matrestene» liksom.

Hun kan vel heller si til ham at nå blir det ny ordning, når jeg har handlet og laget mat så tar du opprydning og oppvask - og omvendt.

Men da må hun tåle at han kanskje ikke velger «riktig» boks til restene, og det er visst det største problemet….

Anonymkode: 75857...7d0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis mannen til TS følte på tvang da hun spurte om han kunne hjelpe henne å rydde vekk middagsrettene så synes jeg nesten det bør gjøres en revurdering på den mentale alderen til denne mannen. Å bli spurt om man kan ta i et tak med helt ordinære huslige oppgaver er på ingen måte tvang. Å forsøke å lure seg unna med sukk og «liksom-hjelpeløshet» tyder på at man bor med et mannebarn, noe som forøvrig også virker å være en utbredt utfordring i mange hjem

Anonymkode: 617ae...5fd

Ja, men hva om det er dette som er sannheten? Har sett nok av ungkarer opp igjennom som ikke har giddet å rydde vekk mat som er til overs, men bare lar det stå ute til det blir fordervet og etter hvert kastet. Man kan jo også lure på hvorfor ts har valgt en mann som tydeligvis er så forskjellig fra henne. Og dersom man skal være like nedlatende som deg kan man jo da mene at kanskje det burde gjøre en revurdering på den mentale alderen til ts som ikke klarer gjøre en ordentlig vurdering av den man velger å skape et liv med.. Helt riktig at det finnes flust av mannebarn og at disse er irriterende uten like, men hvorfor velge å pare seg med dem dersom man ser sånn ned på de?

Anonymkode: 23eb4...276

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Okei så kvinnene er ikke selektive nok, men likevel har det nylig vært store diskusjoner i norsk media som går på at menn ikke får pult, er barnløse som aldri før og sliter med ensomhet. Hvordan tror du den utviklingen ville sett ut om kvinnene skulle blitt enda mer selektive? Må jo være mye bedre for alle parter om menn bare kan ta seg i nakken, stramme seg opp litt og legge middagsrettene i en passende matboks. Det er søren ikke mye man ber om, men jaggu ser det ut til å være for mye for enkelte likevel

Anonymkode: 617ae...5fd

Jeg ser absolutt den logikken, men det virker ikke som mange menn ikke er satt sammen sånn. Jeg tror ikke de er villige til å la seg styre av en dame dersom de ikke er absolutt på knea etter henne og ser henne som sin engel. Så de vil ikke. De elsker ikke nok. Har ikke dyp nok connection. For mye irritasjon til stede i forholdet. Tror jeg da.

Anonymkode: 23eb4...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men hva om det er dette som er sannheten? Har sett nok av ungkarer opp igjennom som ikke har giddet å rydde vekk mat som er til overs, men bare lar det stå ute til det blir fordervet og etter hvert kastet. Man kan jo også lure på hvorfor ts har valgt en mann som tydeligvis er så forskjellig fra henne. Og dersom man skal være like nedlatende som deg kan man jo da mene at kanskje det burde gjøre en revurdering på den mentale alderen til ts som ikke klarer gjøre en ordentlig vurdering av den man velger å skape et liv med.. Helt riktig at det finnes flust av mannebarn og at disse er irriterende uten like, men hvorfor velge å pare seg med dem dersom man ser sånn ned på de?

Anonymkode: 23eb4...276

Da tenker jeg at tiltaksløse menn uten boevne kanskje bør forbli barnløse. Naturlig seleksjon og sånt

Anonymkode: 617ae...5fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tviler på at Ts evnet til å finne ut av det selv. Uttrykk på engelsk høres så tilbakestående ut. 

Anonymkode: 2372f...849

Ikke når det ikke er ordentlig enighet om det norske. Da ville svarene heller vært "hæ, hva er strategisk inkompetanse?" "Tilgjort inkompetanse, så tåpelig ord, det er jo bare fordi blablabla". Man må nødvendigvis bruke det som er etablert hvis man har et ønske om at folk raskt skal forstå. At du kanskje aldri har vært borti begrepet og ikke ser det som godt etablert er ikke ts sin skyld. 

Anonymkode: e4ecf...06e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Okei, har du et godt norsk ord på dette fenomenet da?

Anonymkode: 7475e...6a6

Strategisk inkompetanse. 

Anonymkode: 64e80...90b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser absolutt den logikken, men det virker ikke som mange menn ikke er satt sammen sånn. Jeg tror ikke de er villige til å la seg styre av en dame dersom de ikke er absolutt på knea etter henne og ser henne som sin engel. Så de vil ikke. De elsker ikke nok. Har ikke dyp nok connection. For mye irritasjon til stede i forholdet. Tror jeg da.

Anonymkode: 23eb4...276

Eller manglende evne til dyp connection? Jeg tror de som ikke klarer eller ønsker å bidra til fellesskapet er de samme som ikke forstår hvordan man har dypere samtaler, hvordan man kommer nærmere hverandre. 

Anonymkode: e4ecf...06e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Problemet oppstår jo når man delegerer på det mikro-nivået som TS holder på med. Det er sånn man snakker til barn. Kan du «hjelpe med med å rydde bort matrestene» liksom.

Hun kan vel heller si til ham at nå blir det ny ordning, når jeg har handlet og laget mat så tar du opprydning og oppvask - og omvendt.

Men da må hun tåle at han kanskje ikke velger «riktig» boks til restene, og det er visst det største problemet….

Anonymkode: 75857...7d0

Jeg kan ta feil, men jeg fikk inntrykk av at mannen valgte en for liten boks med vilje. Det blir litt som samboeren min, tidligere støvsuget han konsekvent ikke i hjørnene eller under sofaen og vitrineskapet. For meg er det selvsagt å ta disse områdene også, og jeg skjønner ærlig talt ikke poenget med å støvsuge i det hele tatt dersom man bare skal kjøre munnstykket litt fram og tilbake midt på gulvet. Men i følge mange i tråden her, så kan jeg altså ikke si fra om dette, fordi jeg da "microstyrer" på detaljnivå. Jeg sa nå uansett i fra, og det bedret seg, selv om han ikke helt kunne forklare hvorfor han ikke hadde gjort det før jeg gjorde ham oppmerksom på det. 

Anonymkode: 646c9...868

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da tenker jeg at tiltaksløse menn uten boevne kanskje bør forbli barnløse. Naturlig seleksjon og sånt

Anonymkode: 617ae...5fd

Naturen vet nok best.

Anonymkode: 23eb4...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Problemet oppstår jo når man delegerer på det mikro-nivået som TS holder på med. Det er sånn man snakker til barn. Kan du «hjelpe med med å rydde bort matrestene» liksom.

Hun kan vel heller si til ham at nå blir det ny ordning, når jeg har handlet og laget mat så tar du opprydning og oppvask - og omvendt.

Men da må hun tåle at han kanskje ikke velger «riktig» boks til restene, og det er visst det største problemet….

Anonymkode: 75857...7d0

Det er vel ikke noe bedre å bli bestemt over på den måten? Det er jo fortsatt tvang. Jeg tviler sterkt på at det er problemet. 

Anonymkode: e4ecf...06e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ta feil, men jeg fikk inntrykk av at mannen valgte en for liten boks med vilje. Det blir litt som samboeren min, tidligere støvsuget han konsekvent ikke i hjørnene eller under sofaen og vitrineskapet. For meg er det selvsagt å ta disse områdene også, og jeg skjønner ærlig talt ikke poenget med å støvsuge i det hele tatt dersom man bare skal kjøre munnstykket litt fram og tilbake midt på gulvet. Men i følge mange i tråden her, så kan jeg altså ikke si fra om dette, fordi jeg da "microstyrer" på detaljnivå. Jeg sa nå uansett i fra, og det bedret seg, selv om han ikke helt kunne forklare hvorfor han ikke hadde gjort det før jeg gjorde ham oppmerksom på det. 

Anonymkode: 646c9...868

Det vet vi jo ikke, om det var med vilje eller ikke. Som sagt så gjør jeg det rett som det er selv. Uansett - hvilke dramatiske konsekvenser ville det fått om TS ikke hadde blandet seg inn egentlig?

Som regel støvsuger ikke jeg heller under vitrineskapet i det daglige forresten…. Det holder med en sjelden gang i mellom.

Anonymkode: 75857...7d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan ta feil, men jeg fikk inntrykk av at mannen valgte en for liten boks med vilje. Det blir litt som samboeren min, tidligere støvsuget han konsekvent ikke i hjørnene eller under sofaen og vitrineskapet. For meg er det selvsagt å ta disse områdene også, og jeg skjønner ærlig talt ikke poenget med å støvsuge i det hele tatt dersom man bare skal kjøre munnstykket litt fram og tilbake midt på gulvet. Men i følge mange i tråden her, så kan jeg altså ikke si fra om dette, fordi jeg da "microstyrer" på detaljnivå. Jeg sa nå uansett i fra, og det bedret seg, selv om han ikke helt kunne forklare hvorfor han ikke hadde gjort det før jeg gjorde ham oppmerksom på det. 

Anonymkode: 646c9...868

Det er ikke det at du ikke kan si i fra, det er vel heller det at man bare kan si i fra et visst antall ganger før den andre parten begynner å føle irritasjon og at du pirker. Jeg personlig mistenker at man også lettere blir irritert på denne type "irettesettelse" når man i utgangspunktet gjør noe bare fordi man føler at man "må" eller skal please noen andre. 

Jeg tenker ikke at det er snakk om rett eller feil oppførsel, mer at det er lettere å finne løsninger som fungerer for begge dersom man forstår hverandres indre verden og reaksjoner i istedenfor å bare latterliggjøre den andre i et forsøk på å få mer makt og kontroll over den andres adferd (ikke at du gjør det altså). 

Anonymkode: 23eb4...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Eller manglende evne til dyp connection? Jeg tror de som ikke klarer eller ønsker å bidra til fellesskapet er de samme som ikke forstår hvordan man har dypere samtaler, hvordan man kommer nærmere hverandre. 

Anonymkode: e4ecf...06e

Sikkert. Men jeg tror de som stadig vil endre på andre og ikke evner se seg selv og sin egen oppførsel fra den andres perspektiv, også sliter med å skape nære og tette bånd. Det er jo en dynamikk, det er aldri bare en person som har skyld i alt.

Anonymkode: 23eb4...276

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel ikke noe bedre å bli bestemt over på den måten? Det er jo fortsatt tvang. Jeg tviler sterkt på at det er problemet. 

Anonymkode: e4ecf...06e

Det er ikke «tvang» å forvente at man deler på oppgavene hjemme. Det er helt vanlig og naturlig. (Med mindre det er godt etablert fra begges side at kun den ene gjør alt husarbeid - men da kan man takke seg selv). 

Anonymkode: 75857...7d0

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har faktisk lyst til å prøve og feile. Jeg synes det blir helt uutholdelig hvis det er slik at det skal være verdens undergang hvis noe er feil. At toleransen for å gjøre feil er såpass lav. Da sier jo den andre personen: jeg er perfekt, jeg har aldri feilet, jeg har aldri sett ut som en idiot når jeg prøver å beherske noe. 
 

Vær så god, vær perfekt du. Skal ikke blande meg. 🙈

Anonymkode: a35f9...f99

Ja, kommer jo an på hva man legger i det. Hvis du ser på svarene til damene her så er dette det menn i så fall skal få lov til å feile på (igjen og igjen eller?):

* Ikke støvsuge under sofa og møbler (når lærer han på egenhånd?) 

* Ikke vaske ting ordentlig rent (er det en fem-års læreprosess?) 

* Ikke sette på vaskemaskin 

* Ikke ha bursdagsgave når barnet skal i bursdag 

* Ikke vaske bad 

* Ikke handle 

Osv. 

Jeg forstår ikke helt når de forsøker å få det til jeg... Prøver virkelig en voksen person på ekte, når det å legge mat i en passe stor boks blir litt vanskelig..? 

Anonymkode: e4ecf...06e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke «tvang» å forvente at man deler på oppgavene hjemme. Det er helt vanlig og naturlig.

Anonymkode: 75857...7d0

 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg personlig mistenker at man også lettere blir irritert på denne type "irettesettelse" når man i utgangspunktet gjør noe bare fordi man føler at man "må" eller skal please noen andre. 

Anonymkode: 23eb4...276

I rest my case

Anonymkode: e4ecf...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, kommer jo an på hva man legger i det. Hvis du ser på svarene til damene her så er dette det menn i så fall skal få lov til å feile på (igjen og igjen eller?):

* Ikke støvsuge under sofa og møbler (når lærer han på egenhånd?) 

* Ikke vaske ting ordentlig rent (er det en fem-års læreprosess?) 

* Ikke sette på vaskemaskin 

* Ikke ha bursdagsgave når barnet skal i bursdag 

* Ikke vaske bad 

* Ikke handle 

Osv. 

Jeg forstår ikke helt når de forsøker å få det til jeg... Prøver virkelig en voksen person på ekte, når det å legge mat i en passe stor boks blir litt vanskelig..? 

Anonymkode: e4ecf...06e

Men herregud. Han feilberegnet størrelsen på boksen. Er det virkelig så j.. krise? Jeg spør igjen: hva er det aller verste som kunne ha skjedd?

Hvis dere faktisk har menn som overhodet ikke bidrar hjemme, så må dere jo spørre dere selv om hvorfor det har blitt sånn - og hva som kan gjøres med det. Jeg kan love deg en ting: Å kontinuerlig hakke på småting på en hånlig måte ; «DET forstår du vel»??? , vel det er den absolutt verste måten å få til endring på.

Anonymkode: 75857...7d0

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overhørte en samtale mellom to bygningsarbeidere som jobbet på huset mitt en gang, en eldre mann sammen med en ung mann. Den eldtste ville visst lære opp den yngre i hvordan man effektivt kan lure seg unna husarbeid, og fortalte om hvordan han i starten av ektekapet sitt hadde passet på å utføre alt husarbeid ekstremt dårlig slik at kona til slutt ga opp å forvente at han bidro og i stedet begynte å fikse alt selv.

Om dette bare var skryting eller tulling uten rot i virkeligheten fra mannen eller om han fortalte sannheten, vet jeg ikke. Jeg håper det bare var et forsøk på skryting og at mannen egentlig er en real kar som gjør sin del av arbeidet. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men herregud. Han feilberegnet størrelsen på boksen. Er det virkelig så j.. krise? Jeg spør igjen: hva er det aller verste som kunne ha skjedd?

Hvis dere faktisk har menn som overhodet ikke bidrar hjemme, så må dere jo spørre dere selv om hvorfor det har blitt sånn - og hva som kan gjøres med det. Jeg kan love deg en ting: Å kontinuerlig hakke på småting på en hånlig måte ; «DET forstår du vel»??? , vel det er den absolutt verste måten å få til endring på.

Anonymkode: 75857...7d0

Du forstår vel at denne boksen er en minimalt ørliten ting av hele det store bildet? Selvsagt hadde ikke ts klikket på den boksen om mannen bidro med handling, matlaging, vasking, rydding, huske hva alt og alle skal. Da hadde jo ts gitt beng i den jævla voksen. Men den ble utslagsgivende, den ble eksempelet på inkompetansen over hele fjøla. 

Og ja, man må spørre seg selv hvordan og hvorfor man gidder å leve med en slik mann. 

Anonymkode: e4ecf...06e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...