Gå til innhold

Weaponized incompetence...blir gal

Fremhevede innlegg

Skrevet

Begynn å ta igjen og slutt å ta på deg alt i forholdet. Hadde en eks som endte opp med å stå der spørrende en vakker dag da han ikke hadde rene klær igjen å gå med... Sluttet også å støvsuge å ta etter han når han rotet. Det krever helt enormt med viljestyrke, men kom deg ut på tur og bytt miljø for å leve med det. Hvordan kan han være hjelpeløs hvis han har sett deg gjøre det i evigheter? Kan vaske bilen til den skinner, men å vaske skikkelig? 🫠 Enkelte er ikke dårlige partnere da. De bare innser ikke hva det krever og er stuck i vaner. Kan være en oppvekker når de faktisk SER arbeidet de slipper unna med. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 19.18):

Jeg har lenge mistenkt at mannen min gjør ting feil/ikke godt nok med vilje slik at jeg skal gjøre det, men i dag har jeg fått det bekreftet. Etter middag ba jeg ham om å ta restene i en tupperware mens jeg vasket kjelen. Han sukket da jeg sa det, for øvrig på tross av at jeg hadde planlagt maten, handlet inn, laget maten og satt i oppvaskmaskinen, dekket bordet og ryddet på kjøkkenet før maten ble ferdig mens han satt på mobilen. 

Mens jeg står ved vasken ser jeg så at han, en voksen mann med jobb og utdanning, begynner å ta maten i en altfor liten boks. Altså, et lite barn ville sett at maten absolutt ikke fikk plass i den. Jeg: "den boksen er for liten, det ser du vel?" Han: "jeg er jo ikke noe god til sånn her vet du, det er nok bedre at du gjør det". Så gikk han, så jeg måtte fikse restene og sette boksen som nå må vaskes helt uten grunn i maskinen. Jeg blir så frustrert! HVORFOR tenker han at dette er greit? Jeg lurer på hvor mange skilsmisser verden over som kan skyldes på weaponized incompetence og lignende tull.

Anonymkode: 7b031...b4a

Enten er han totalt feilkoblet eller så er det en grunn til at han gjør dette. Jeg var i et forhold der dette fristet veldig å gjøre.

Av ren nysgjerrighet har jeg en selvransakelses oppgave til deg.

Klager du mye på småting? Med det mener jeg når han faktisk gjør noe, blir du takknemlig for det og fortsetter dagen eller kan du finne på å pirke på ting som ikke er gjort slik du ville gjort det?

Anonymkode: de3b9...2b9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Eventuelt skyldes passiv aggressivitet fra motparten? ;) 

hvorfor tar du det ikke opp med han og setter et ultimatum? Hvorfor fortsetter du å være mora hans? Si det som det er, at du ikke vil være mora hans, du forventer en likeverdig PARTNER. Og det kan være effektivt å dra fram det åpenlyse; Ingen vil ligge med ungene sine. Så den rollefordelingen ender bare et sted ja…

Anonymkode: 1b76d...d5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Enten er han totalt feilkoblet eller så er det en grunn til at han gjør dette. Jeg var i et forhold der dette fristet veldig å gjøre.

Klager du mye på småting? Med det mener jeg når han faktisk gjør noe, blir du takknemlig for det og fortsetter dagen eller kan du finne på å pirke på ting som ikke er gjort slik du ville gjort det?

Anonymkode: de3b9...2b9

Hvorfor i all verden skal hun bli TAKKNEMLIG for at en voksen mann faktisk gjør noe ?? Ærlig talt.

Anonymkode: 68bc0...165

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eventuelt skyldes passiv aggressivitet fra motparten? ;) 

Det er jo slike handlinger som er passiv aggressivitet. Hva det skyldes, er noe annet. 

Anonymkode: 3c5e4...732

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Kullsyrevann said:

Begynn å ta igjen og slutt å ta på deg alt i forholdet. Hadde en eks som endte opp med å stå der spørrende en vakker dag da han ikke hadde rene klær igjen å gå med... Sluttet også å støvsuge å ta etter han når han rotet. Det krever helt enormt med viljestyrke, men kom deg ut på tur og bytt miljø for å leve med det. Hvordan kan han være hjelpeløs hvis han har sett deg gjøre det i evigheter? Kan vaske bilen til den skinner, men å vaske skikkelig? 🫠 Enkelte er ikke dårlige partnere da. De bare innser ikke hva det krever og er stuck i vaner. Kan være en oppvekker når de faktisk SER arbeidet de slipper unna med. 

TS har antagelig prøvd å slutte å ta på seg ting, det betyr ikke at mannen gjør noe.  Hvis det ikke er en normal person er det ikke sikkert man får en normal reaksjon.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 20.18):

Jeg skrev innlegget om livets harde skole. Og fortsatt ingen som tar hintet. Hvorfor kommenterer dere på et innlegg som så åpenbart er trolling? Ingen og jeg mener absolutt ingen oppegående folk hadde skrevet at hen ikke skjønner hvorfor man tar en for liten "tupperware"boks(bare tupperware bør få alarmen til å gå) når mannen både har utdannelse og jobb? Det har jo absolutt ikke noe med saken og gjøre. En toåring klarer pakke ned mat. Og de kan som regel ikke engsng lese.  Det er bare for å gjøre trollingen mer legitim. Og dere her på kg biter på som noen sultne fisker. 

Anonymkode: 01026...132

Dessverre er det ikke trolling. Mange opplever dette som reelt problem i parforhold. Så mye at det har blitt et eget utrykk for det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 19.43):

Er det en gjeng med menn som følte seg truffet av hi eller? 

Anonymkode: e4ecf...06e

Trenger ikke være mann for å ha problemer med øyemål. Er kvinne jeg, og grunnleggende upraktisk. Dvs har måttet øve mye på praktiske ting, som det med øyemål.  Bruker å putte restene i for store bokser jeg da 🤣

Det med weaponized incompetence er sikkert en ting hos noen, men som regel tror jeg det er andre ting i spill hos slike folk og de trenger forståelse og å få prøve ut ting selv, ikke kjeft. 

Jeg og familien trodde lenge at min gamle far brukte weaponized incompetence (vi brukte ikke det ordet da). Nå, flere år etter hans død, har jeg skjønt at det var noe helt annet. Fyren hadde mest sannsynlig autisme i likhet med sitt barnebarn. 
Men mamma var mye frustrert ja. Heldigvis var hun snill med ham, de elsket hverandre. 
💞

Anonymkode: 3dd6c...c48

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 22.00):

Hvis du mener han tok en for liten boks med vilje, hvorfor kommenterte du det? Du skulle latt ham løse det selv. Nå ga du ham jo en unnskyldning for å overlate det til deg å løse/utføre.

Som kvinne hadde jeg også blitt sur om partner pirket og kommenterte det jeg gjorde. Jeg er et voksent menneske og i stand til å løse eventuelle trivielle problemer selv, jeg trenger ikke en «forelder» til å overvåke og veilede meg.

Anonymkode: 9289b...d45

Enig. Det er jo ganske åpenbart at mannen gikk fordi dama blandet seg inn. Hvorfor gjorde hun det?

Dette er ikke en kritisk situasjon det er behov for å blande seg inn i. Dette er en situasjon hvor person A sitter stille i båten og observerer hvordan person B løser dette. 
Hva er det verste som kan skje? 
At mannen putter restene i to bokser?

At maten tyter over, men mannen presser på lokket så maten tyter utover men han gir blaffen og hiver alt i frysa?

At mannen blir lei, sier f… dette, lar maten og boksen stå og forlater kjøkkenet?

Hilsen ei dame med dårlig øyemål. Har vært i situasjonen til mannen til ts. 🙃

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Rainstorm2.0 skrev (På 11.4.2024 den 19.33):

Hvorfor kommenterte du da?

Han ville jo funnet ut at boksen var for liten av seg selv. Hvis jeg hadde fått pirke-kritikk av en voksen, når jeg selv er godt voksen, mens jeg holder på med noe på kjøkkenet, så hadde jeg også forlatt rommet. 

Du kan jo egentlig spørre deg selv hvorfor du synes det er greit å styre familien som om du er overhodet, og å kritisere en voksen mann som om han er et teit lite barn som ikke greier noe som helst. Hvis dette er et problem i det daglige så tar dere en seriøs prat om det, og kanskje før den praten at du kan innse at du også faktisk har en del i det med å være kontrollerende. 

Godt poeng . Det er noe med å la voksne folk få rette opp i egne feil, gjøre ting på sin måte. Det er svært lite interessant / motiverende å hjelpe noen who knows it all ( siden vi først bruker engelsk ) 😂

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du hadde droppet hakkingen, så ville han ha erfart selv at boksen var liten og funnet en plan b. Det er litt farlig det du gjør, mange menn/kvinner som er vant til å bli konstant hakket på på denne måten, får til slutt nok. Det er en forholdsdreper det som du driver med. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Mousj skrev (3 minutter siden):

Hvis du hadde droppet hakkingen, så ville han ha erfart selv at boksen var liten og funnet en plan b. Det er litt farlig det du gjør, mange menn/kvinner som er vant til å bli konstant hakket på på denne måten, får til slutt nok. Det er en forholdsdreper det som du driver med. 

Enig . Det er en forholdsdreper uansett relasjon . Om det er ektefelle / kollega / søster eller mor . Bedrevitere som driver med micromanaging ( engelsk igjen ) , er de kjipeste å henge med .

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Trenger ikke være mann for å ha problemer med øyemål. Er kvinne jeg, og grunnleggende upraktisk. Dvs har måttet øve mye på praktiske ting, som det med øyemål.  Bruker å putte restene i for store bokser jeg da 🤣

Det med weaponized incompetence er sikkert en ting hos noen, men som regel tror jeg det er andre ting i spill hos slike folk og de trenger forståelse og å få prøve ut ting selv, ikke kjeft. 

Jeg og familien trodde lenge at min gamle far brukte weaponized incompetence (vi brukte ikke det ordet da). Nå, flere år etter hans død, har jeg skjønt at det var noe helt annet. Fyren hadde mest sannsynlig autisme i likhet med sitt barnebarn. 
Men mamma var mye frustrert ja. Heldigvis var hun snill med ham, de elsket hverandre. 
💞

Er helt enig med deg at aspergers/autisme kan være en forklaring. Men  hvis oppførselen er uakseptabel og gjør partner gal spiller det liten rolle om oppførselen skyldes autisme,  slemhet, personlighetsforstyrrelse eller dårlig boevne.  Hvis det skyldes autisme kan det være verre for partner, for da er det lite håp om at det blir noe bedre. Allverdens høflige samtaler tar ikke vekk autismen. Å la være å gjøre husarbeid noen måneder i håp om at partner tar ansvar tar heller ikke vekk autismen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Mousj said:

Dette lukter lang vei av kjerring med toxic og passiv aggresjon, og passifisert mann.

Mannen høres jo unektelig litt ubrukelig ut. Men slipper han til uten å få den sarkastiske hakkingen i trynet? Jeg bor for meg selv og klarer meg helt supert, allikevel har jeg gjort den tabben noen ganger at jeg bommer på øyemålet og tar feil boks. So fucking what??  Det betyr verken at jeg er dum eller driver med selvsabotasje. 

Toxic kone og passiv mann. Klassisk. Dette varer garantert ikke livet ut med mindre begge velger å leve resten av livet ulykkelig fordi alternativet var ukomfortabelt. 

Jeg gikk. Orket ikke mer psykisk mishandling. Eksen stod igjen med et stort spørsmålstegn, og det tok lang tid før hun begynte å se inn i seg selv. Jeg har det bedre enn på flere tiår. 👍

Synes jeg kjenner igjen scenariet. 

Anonymkode: 7f3a6...c76

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er helt enig med deg at aspergers/autisme kan være en forklaring. Men  hvis oppførselen er uakseptabel og gjør partner gal spiller det liten rolle om oppførselen skyldes autisme,  slemhet, personlighetsforstyrrelse eller dårlig boevne.  Hvis det skyldes autisme kan det være verre for partner, for da er det lite håp om at det blir noe bedre. Allverdens høflige samtaler tar ikke vekk autismen. Å la være å gjøre husarbeid noen måneder i håp om at partner tar ansvar tar heller ikke vekk autismen.

Tenker litt omvendt angående autisme / Asperger . En nær bekjent har det, å det er lite slingringsmonn for å gjør feil på hennes kjøkken . Pirkete og firkanta de luxe . 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 9.22):

Nettopp. Det gjelder egentlig alt. Også menn som fungerer fint i jobb, husker møter, husker pubrunder med gutta, Fotball-VM, Premier League, inkludert hvem som spiller, når de spiller og hvem som har skåret mål, men å huske foreldremøte eller bryllupsdag? Nope.

Anonymkode: 23610...3f3

Det har med interesse å gjøre. De er ganske enkelt ikke interessert i det, og derfor husker de det ikke. Fotball derimot…
Jeg kan relatere, jeg har en autistisk far, og en autistisk sønn. Er dame, ikke diagnostisert men er nok autist, godt fungerende. Unntatt når jeg skal putte mat i bokser. Har også hatt problemer med å bedømme fart og avstand i trafikken, og andres intensjoner. Har måttet øve masse på begge deler 😉 (Det med mat i for store bokser er et ikke-problem, bilkjøring kan potensielt være en kjemperisiko)

Relevansen her er at det sies at en autistisk jentes hjerne fungerer ganske likt en mannehjerne.

Jeg har særinteresser, som jeg kan alt om. Så er det noen ting jeg ikke er så interessert i, som jeg har måttet lære meg (jobb, matlaging, sosiale ting)

Så er det ting som jeg for the life of me har store problemer med å lære. Fex hva som er under panseret på bilen, hvor man putter på olje og spylevæske. Jeg greier bare ikke å lære meg det. Kjører bil, vet at jeg bør lære meg tekniske ting med bilen, men… Er med mannen ut, vi står og kikker nedi motoren og han forklarer… jeg kommer inn, og alt jeg har lært er som visket bort. Veldig rart, men helt reelt. 
Heldigvis er mannen min den praktiske av oss. Jeg som får kjeft for det med boksene 😝

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er jeg helt enig med deg i. Mamma slet seg helt ut 😔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Anonymkode: de3b9...2b92 

Hvorfor skal TS vise "takknemlighet" for at et voksent menneske klarer å utføre helt selvfølgelige arbeidsoppgaver i huset? Bør ikke mannen til TS i såfall gjengelde takknemligeten?

Anonymkode: 646c9...868

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er jeg helt enig med deg i. Mamma slet seg helt ut 😔

Slet hun seg selv ut pga. sine EGNE krav og eller standard hun sette selv for hvordan ting skulle bli? 🤯

Anonymkode: 42d3b...bfe

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har med interesse å gjøre. De er ganske enkelt ikke interessert i det, og derfor husker de det ikke. Fotball derimot…
Jeg kan relatere, jeg har en autistisk far, og en autistisk sønn. Er dame, ikke diagnostisert men er nok autist, godt fungerende. Unntatt når jeg skal putte mat i bokser. Har også hatt problemer med å bedømme fart og avstand i trafikken, og andres intensjoner. Har måttet øve masse på begge deler 😉 (Det med mat i for store bokser er et ikke-problem, bilkjøring kan potensielt være en kjemperisiko)

Relevansen her er at det sies at en autistisk jentes hjerne fungerer ganske likt en mannehjerne.

Jeg har særinteresser, som jeg kan alt om. Så er det noen ting jeg ikke er så interessert i, som jeg har måttet lære meg (jobb, matlaging, sosiale ting)

Så er det ting som jeg for the life of me har store problemer med å lære. Fex hva som er under panseret på bilen, hvor man putter på olje og spylevæske. Jeg greier bare ikke å lære meg det. Kjører bil, vet at jeg bør lære meg tekniske ting med bilen, men… Er med mannen ut, vi står og kikker nedi motoren og han forklarer… jeg kommer inn, og alt jeg har lært er som visket bort. Veldig rart, men helt reelt. 
Heldigvis er mannen min den praktiske av oss. Jeg som får kjeft for det med boksene 😝

Jeg synes du forklarer det kjempegodt og at du har mye selvinnsikt (mer enn mannlige autister jeg har møtt ). Du kan alltids outsource oljeskift og bilstell, man må ikke kunne alt..  Men det er fryktelig vanskelig for partner hvis  tingene personen ikke klarer å lære er nokså essensielle ting i hverdagen som oppfølging av barn, husarbeid, matlaging, hygiene.  Hvis personen i tillegg ikke har emosjonell modenhet til å se egne vansker og innrømme for seg selv og andre blir det tungt . I tillegg kan man oppleve null støtte fea omgivelsene siden folk ser en kompetent og motivert person på jobb eller hobby/særinteresse og skjønner ikke at personen kan være så dysfunksjonell i en par-relasjon.  Damen har ikke valgt å ha det slik,  fyren klarte kanskje fint å holde leiligheten sin ryddig og lage mat da han bodde alene, men når livet blir mer krevende med enebolig, dame og barn går det skeis.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...