Gå til innhold

Weaponized incompetence...blir gal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det å kalle ts og andre i denne tråden sine forsøk på si i fra som kontrollerende, er jo bare enda et forsøk på å skyve mer av ansvaret over på kvinnen. Det er jo dette som er formålet med weaponized incompetance/strategisk inkompetanse. Altså, det straffer seg i flere ledd med mindre hun gjør alt selv og holder munn om det. 

Anonymkode: 47f0c...5d2

Det er jo detaljstyring å henge seg opp i hvordan han gjør det og hvilken boks han bruker, når problemet åpenbart er noe helt annet, nemlig at han er passiv.

Ts skulle overlatt problemet til ham alene og heller gått ut av kjøkkenet selv.

Anonymkode: 9289b...d45

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Du tror at mannen til TS er DUM: han skjønner ikke at boksen er for liten.

Temaet handler om påtatt inkompetanse.

Dvs at mannen til TS er LAT og SLU: han later som om han ikke skjønner at boksen er for liten, for at TS skal gi opp og gjøre jobben dor ham.

Anonymkode: 46aea...6a9

Og hvor har han eventuelt lært det? Jo, av ts som sikkert har tatt over tidligere når det «skjærer seg». Hadde hun overlatt ham til seg selv, ville det vært hans problem å løse alene.
 

Anonymkode: 9289b...d45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Selvsagt klarer alle de enkleste huslige sysler. Er det virkelig krise, mener du, å feilberegne størrelsen på en boks? Tror du ikke at han kanskje ville oppdaget det selv hvis ikke TS hadde glefset til ham? Igjen: hva er det verste som kunne ha skjedd her?
Og: Hvorfor er alle så opptatt av å stemple menn som håpløse? Hva godt kommer det ut av det? Er det et slags kjerring-fellesskap? Jeg begynner å mistenke at noen får et kick av å «ta» mannen sin på alt mulig.
Skal det bli noen endring så må man jo se på sin egen rolle i dette samspillet.

Anonymkode: 75857...7d0

Selvsagt er det ikke noen krise, men du må se helheten. Hvis vi forholder oss til HI, så er dette bare ett av flere eksempler, og jeg tror faktisk det er større sjanse for at mannen til TS tok en for liten boks med vilje, fordi han da kunne bruke dette for å slippe unna. Det handler heller ikke om hva som er det verste som kunne skjedd, hele diskusjonen handler jo nettopp om strategisk inkompetanse som noen menn benytter seg av for å slippe unna kjedelig husarbeid. 

Jeg oppfatter ikke at "alle" er så opptatt av å stemple menn som håpløse, jeg tolker det som blir skrevet i tråden som at mange har liknende erfaringer som TS, ikke at det gjelder menn generelt. 

Helt ærlig så forventer jeg at en voksen mann skal kunne ivareta hus og hjem (og eventuelle barn) i like stor grad som jeg selv kan, jeg ser ikke en eneste god grunn til at jeg ikke skal forvente det.

Anonymkode: 646c9...868

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt er det ikke noen krise, men du må se helheten. Hvis vi forholder oss til HI, så er dette bare ett av flere eksempler, og jeg tror faktisk det er større sjanse for at mannen til TS tok en for liten boks med vilje, fordi han da kunne bruke dette for å slippe unna. Det handler heller ikke om hva som er det verste som kunne skjedd, hele diskusjonen handler jo nettopp om strategisk inkompetanse som noen menn benytter seg av for å slippe unna kjedelig husarbeid. 

Jeg oppfatter ikke at "alle" er så opptatt av å stemple menn som håpløse, jeg tolker det som blir skrevet i tråden som at mange har liknende erfaringer som TS, ikke at det gjelder menn generelt. 

Helt ærlig så forventer jeg at en voksen mann skal kunne ivareta hus og hjem (og eventuelle barn) i like stor grad som jeg selv kan, jeg ser ikke en eneste god grunn til at jeg ikke skal forvente det.

Anonymkode: 646c9...868

Hvis en oppriktig forventet det ville en ikke stått med øyne på stilk når mannen tar oppgaver i hjemmet for så å overta med en gang han gjør noe sub-optimalt. 

Om det er som du sier at menn benytter seg av dette så er det jo enda enklere, la være å bite på agnet. Hvis en som kvinne oppriktig tror at "nå gjør mannen min x for at jeg skal overta" for deretter å overta (!) så er jo det det som er idiotien? 

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kanskje du skal prøve å se det fra hams side?

Jeg var sånn som din mann lenge ovenfor min kone, men det var fordi absolutt ingenting jeg gjorde var korrekt i følge henne, selv om resultatet ble det samme, i følge meg. Hvordan jeg gjør oppvasken har vell ikke noe å si, så lenge alt blir rent til slutt? Nei, mente hun. Prosessen var like viktig som resultatet.

Anonymkode: 7dc52...bfc

Men dette blir jo en annen problemstilling. 

Her er problemet at dere gjør ting på ulik måte, men likevel kommer fram til mål.

TS sin problemstilling er at ting gjøres feil med vilje, slik at man ikke kommer i mål, og kanskje slipper å bli bedt neste gang. Weaponized incompetence handler ikke om å gjøre ting ulikt, det handler om å sno seg unna og spille hjelpeløs for å slippe oppgaver. 

Anonymkode: e6be5...cf2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt er det ikke noen krise, men du må se helheten. Hvis vi forholder oss til HI, så er dette bare ett av flere eksempler, og jeg tror faktisk det er større sjanse for at mannen til TS tok en for liten boks med vilje, fordi han da kunne bruke dette for å slippe unna. Det handler heller ikke om hva som er det verste som kunne skjedd, hele diskusjonen handler jo nettopp om strategisk inkompetanse som noen menn benytter seg av for å slippe unna kjedelig husarbeid. 

Jeg oppfatter ikke at "alle" er så opptatt av å stemple menn som håpløse, jeg tolker det som blir skrevet i tråden som at mange har liknende erfaringer som TS, ikke at det gjelder menn generelt. 

Helt ærlig så forventer jeg at en voksen mann skal kunne ivareta hus og hjem (og eventuelle barn) i like stor grad som jeg selv kan, jeg ser ikke en eneste god grunn til at jeg ikke skal forvente det.

Anonymkode: 646c9...868

Men jeg (og mange andre her) skjønner ikke sammenhengen mellom å ta en for liten boks og å slippe unna. Hvorfor henger det sammen? Hvorfor ikke bare la ham ta en for liten boks i stedet for å ta over?

Hvis man i fullt alvor mener at ens egen man er slu, lat og ondskapsfull og later som om han ikke klarer de enkleste ting, så må det være lov å spørre hvorfor man velger å leve sammen med dette vesenet. Hvis han ikke er alle disse tingene, så kanskje man bare har havnet i et uheldig samspill der begge må se på sin rolle (ja, også TS). 

Anonymkode: 75857...7d0

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulf-Bjarne skrev (19 timer siden):

Jeg tror ikke dette er så uvanlig blant menn siden det fungerer så bra. Samboeren min er gravid og moren hennes mener jeg ikke hjelper til nok. Hun er ofte på besøk for å lage middag siden samboer er gravid og sliten etter jobb. Ved å spille velvillig, men gjøre alt feil slipper man unna. Vi menn blir sett på som litt små håpløse unger og slipper unna husarbeid. 

Det stemmer. Til slutt ser hun på deg som en guttunge og vil aldri ligge med deg igjen. Gratulerer!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Men dette blir jo en annen problemstilling. 

Her er problemet at dere gjør ting på ulik måte, men likevel kommer fram til mål.

TS sin problemstilling er at ting gjøres feil med vilje, slik at man ikke kommer i mål, og kanskje slipper å bli bedt neste gang. Weaponized incompetence handler ikke om å gjøre ting ulikt, det handler om å sno seg unna og spille hjelpeløs for å slippe oppgaver. 

Anonymkode: e6be5...cf2

Poenget mitt var at det ikke sikkert at det er med vilje, at TS har pirket så mye fra før at den minste kritikk får han til å bli sur og gi opp. For det var det jeg gjorde.

Vi har tross alt ikke hørt dette fra mannen sin side.

Anonymkode: 7dc52...bfc

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker eksen min, som ellers var fullt i stand til å vaske huset, handle mat og lage middag - for ikke å snakke om jobbet fullt og hadde høyskoleutdanning, utviklet merkelige hang ups som er vanskelig å forstå som annet enn at han spilte hjelpeløs, kanskje ubevisst. Han påsto at det var umulig for ham å ha oversikt og sørge for innkjøp av småting til boligen, som lyspærer, batterier, dopapir, servietter, avløpsåpner og slikt. Om han gikk ut døra med vår felles handleliste, kjøpte han maten, men ikke det andre, selv om det meste av dette selges på Kiwi og REMA 1000. På den måten håpte han at jeg skulle ta det (vi handlet 1 gang i uka hver). 

Da forholdt ble dårlig, gikk han enda lenger; da het det plutselig at å handle disse tingene faktisk var min hobby, som jeg som kvinne eeeelsket å handle inn fordi shopping er min hobby. Jeg spurte hva i all verden han pratet om, sa at jeg i så fall sluttet med dette som hobby og at det nå kunne være hans ansvar. Han kunne tom la være å bytte lyspærer, og heller sitte i mørket i ukevis enn å bytte ei jævla pære (det var standard pærer, og vi hadde stoler og stige). Og stakkarslig familiene fikk ikke lenger gaver, siden jeg ikke kjøpte inn. 

Som singel var leiligheten hans selvfølgelig utstyrt med alt nødvendig utstyr, inkludert det folk ifølge ham handler som damehobby. 

Anonymkode: 49a7a...de2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bare en latterlig påstand. Det ville virkelig aldri falt meg inn å ta over jobben av en sånn grunn. Hvis TS kaster seg over alle anledninger til å hakke og «måtte» ta over, så kan hun faktisk takke seg selv hvis mannen hennes utnytter det.

Anonymkode: 75857...7d0

Latterlig påstand? Det er det weaponized incompetence eller påtatt inkompetanse BETYR.
Forstår du ordene «påtatt» og «inkompetanse»? 

Dette er noe veldig mange tenåringer driver med….

Anonymkode: 46aea...6a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Og hvor har han eventuelt lært det? Jo, av ts som sikkert har tatt over tidligere når det «skjærer seg». Hadde hun overlatt ham til seg selv, ville det vært hans problem å løse alene.
 

Anonymkode: 9289b...d45

Ja, det var det jeg skyldte på når jeg var tenåring også. 

Du dikter veldig her. 

Han er en voksen mann. Han må bare ta sin del av ansvaret og utføre oppgavene, det burde være en selvfølge.  

Anonymkode: 46aea...6a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hvor har han eventuelt lært det? Jo, av ts som sikkert har tatt over tidligere når det «skjærer seg». Hadde hun overlatt ham til seg selv, ville det vært hans problem å løse alene.
 

Anonymkode: 9289b...d45

Lært? Han er en voksen mann. Ansvarsfraskrivelse, tenker jeg vi sier.

Anonymkode: 646c9...868

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi for livets harde skole folka føler seg litt mer utdannet når de bruker kompliserte fremmedspråk. Og føler de får den valideringen de trenger når de spør om idiotiske ting her på kg.

 

Anonymkode: 01026...132

Din lettvekterske kritikk av livets harde skole-folka ville hatt langt større slagkraft om du hadde:

  • skrevet bindestreken
  • fjernet siste e i kompliserte
  • ikke startet setninger med "Og"
  • skrevet "kg" med store bokstaver eller fullt ut

Anonymkode: 962e5...cc0

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan tenkes at han allerede har mange nok sjefer og sjefinner på jobben som detaljstyrer ham. Da trenger han ikke enda en hjemme.

Anonymkode: 962e5...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje du skal prøve å se det fra hams side?

Jeg var sånn som din mann lenge ovenfor min kone, men det var fordi absolutt ingenting jeg gjorde var korrekt i følge henne, selv om resultatet ble det samme, i følge meg. Hvordan jeg gjør oppvasken har vell ikke noe å si, så lenge alt blir rent til slutt? Nei, mente hun. Prosessen var like viktig som resultatet.

Endte opp med at jeg bare ga opp fordi enten fikk jeg kjeft for å gjøre det feil, eller så fikk jeg kjeft for å ikke gjøre det. Så hva er poenget med å gjøre noe som helst?

Nå har forholdet blitt mer modent og vi har begynt å forstå hverandre. Jeg gjør gjerne husarbeid, men ikke under oppsyn. Jeg jobber fra hjemmekontor og gjør det meste mens hun er på jobb. Dersom vi begge er hjemme må hun gå i et annet rom når jeg skal rydde eller vaske noe, ellers nekter jeg. Jeg vet med 100% sikkerhet at hun kommer til å stå bak meg, se over skuldrene mine, og detaljstyre alt med en sur stemme.

Anonymkode: 7dc52...bfc

Wow, hva kan man kalle slike kvinner og denne oppførselen? Jeg er kvinne selv. Jeg får helt frysninger av denne oppførsel. Har opplevd det fra menn og. Jeg driver ikke på sånn med andre. Det handler om tillit for min del. 

Anonymkode: a35f9...f99

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, det var det jeg skyldte på når jeg var tenåring også. 

Du dikter veldig her. 

Han er en voksen mann. Han må bare ta sin del av ansvaret og utføre oppgavene, det burde være en selvfølge.  

Anonymkode: 46aea...6a9

Hvorfor skal ts legge seg opp i hvilken boks en voksen mann velger å bruke til matrester? La ham finne ut av det selv. Hvis hun ikke biter på «hjelpeløsheten», så funker det jo ikke.

Anonymkode: 9289b...d45

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja, det var det jeg skyldte på når jeg var tenåring også. 

Du dikter veldig her. 

Han er en voksen mann. Han må bare ta sin del av ansvaret og utføre oppgavene, det burde være en selvfølge.  

Anonymkode: 46aea...6a9

Han prøvde jo utføre oppgaven, men ts måtte gripe inn og kommentere det siden han gjorde det «feil». En feil han sannsynligvis raskt ville oppdaget selv.

Du dikter dessuten i like stor grad når du påstår han er «slu». Det vet du strengt tatt ikke. Han kan ha elendig øyemål og romforståelse.

Anonymkode: 9289b...d45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Lært? Han er en voksen mann. Ansvarsfraskrivelse, tenker jeg vi sier.

Anonymkode: 646c9...868

Hva skal vi kalle hakkingen til ts, da? Det var totalt unødvendig å kommentere den boksen.

Anonymkode: 9289b...d45

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS legger fullstendig opp til denne situasjonen selv når hun står og overvåker og kommenterer hvordan arbeidet blir gjort. Hun skulle gått ut av kjøkkenet og latt mannen få være i fred, så ville aldri dette skjedd.

Anonymkode: 7374b...811

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan alle bli for pirkete og overstyrende overfor andre. Og vi kan alle bli for uglad i kritikk selv når den andre er hakket bedre enn oss i noe. 

Den triste sannheten er at litt for mange menn ikke ser det å bli god på husholdsoppgaver som viktig nok til å gjøre eller øve tilstrekkelig på. Og disse er ofte gift med damer som enten er, eller med tida blir, hakkete på en uhelbredelig fake kløne eventuelt bare lat kar. 

Anonymkode: 49a7a...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...