Gå til innhold

Svigerfar til 15åringen: «Hjemme hos oss bestemmer jeg og bestemor»!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes forøvrig det er veldig rart at du valgte å gå fra bordet etter 4-5 minutter. Du skrev at det tok lang tid å lage maten, men du sitter i 5 minutter? 

Anonymkode: 9fcd1...3c9

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ok.. i går kjørte vi bil, da hadde ikke ungene sikkerhetssele på. Barn i barnehage og barneskolealder. Svigerfar sa da det samme, var ikke så farlig med sikkerhetssele, han bestemte. 

Anonymkode: 72286...70d

Ble du født under en stein? Det ene er en husregel i eiers hus (og svigerfar hadde rett i akkurat dette tilfellet), det andre er direkte lovbrudd. 

Jeg skjønner ikke hvorfor du reagerte såpass på dette med middagsbordet og valgte å skrive et innlegg på KG om det, og så kommer du med noe som er laaaaangt mer alvorlig? 

Når Trollmor har lagt sine elleve små troll... Så er det hennes tur til å legge seg. Natta.

Anonymkode: ee8a5...002

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vertskapet som bestemmer om man får gå fra bordet eller ikke, det tenker jeg ikke handler om helt vanlig høflighet og respekt - både voksne og barn (over en viss alder selvfølgelig). 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor DU gikk fra bordet? 

Anonymkode: 26873...eef

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var ingen «dårlig stemning» da det hele skjedde så fort i løpet av sekunder uten at det ble noe diskusjon. Svigerfar kom med kommentaren om at han bestemte, jeg svarte leende: «nei det gjør du ikke» svigerfar humret faktisk, og tenåringen gikk fornøyd fra bordet og følte hun hadde «vunnet».. - men jeg angret meg litt etterpå. Tenåringen og jeg satte inn i vaskemaskina og gikk og koset oss med film. 
Men takk for at fantasien din la på litt ekstra drama til historien min. 

Anonymkode: 72286...70d

Selvfølgelig er det dårlig stemning. Spesielt etter sikring i bil episoden i går. De voksne oppfører seg som bavianer

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så datteren din spør om å gå fra bordet fordi hun ville rydde inn i oppvaskmaskinen?

Alltid gøy når ts kommer med så mye tilleggsinfo som nok bare er løgn

 

Uansett, skjønner ikke hva du reagerer på? Hadde du sagt ja til at datter kunne gå fra bordet, men bestefar sier nei, da er bestefar en dust. Men, bestefar er grei og sier ja, akkurat det samme som du sa!?

 

Du er frekk og skapte utrolig dårlig stemning. Høres ut som tidenes påske detta

 

Anonymkode: 630d7...cfa

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Du er ikke sjefen i andres hus.

2. Ungen din tar ikke skade av å lære at forskjellige hus har forskjellige regler, ei tar de skade av litt endring i regler i noen dager.

3. Faktumet at ungen din ikke forstår elementær respekt forteller at du ikke er så flink å oppdra barn som du selv tror.

4. Lær deg å lyge bedre.

Anonymkode: 688ea...2c7

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde egentlig som mor sett for meg at flere kvinner støttet meg; det krever faktisk litt å si imot svigerfar som hvisker ut grenser i relasjonen mellom meg og mine barn.

Altså... hæ?

Anonymkode: 05f0f...8ac

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deres hus, deres regler. Har av og til besøk av en nesevis unge, når han er hos oss blir det fortalt at når han er i mitt hus, så bestemmer jeg. 
Orker ikke tull og tøys og sutring fordi foreldrene er ettergivende. Har foreldrene et problem med det, må de la være å komme. I mitt hus hopper man ikke i sofa,selv om han får lov hjemme.

Anonymkode: e3377...1c8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, 

Som foreldre har du og din mann hovedansvar for oppdragelsen av deres barn, dette følger av barneloven. Et vertskap bør innenfor rimelige grenser respektere dette. Det har jeg gjort de ganger vi har hatt gjester og samme type av situasjon har vært tilstede (foreldre som er strengere enn oss på hvor lenge barn skal sitte ved bordet).

Som jeg leser det du skriver syns vel din svigerfar at du er for streng. Det må han gjerne synes, men han bør ha respekt nok for hvem som er foreldre, til å holde barnet utenfor. Den praten får han ta med deg og din mann uten barn tilstede.

Barnet virker å være bevist om forskjellene mellom dere og svigers, og henvende seg til deg og ikke dem med spørsmålet om det var greit å forlate bordet. Hva du skal svare bestemmer selvfølgelig ikke svigerfar, uansett om det er hans hus. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Deres hus, deres regler. Har av og til besøk av en nesevis unge, når han er hos oss blir det fortalt at når han er i mitt hus, så bestemmer jeg. 
Orker ikke tull og tøys og sutring fordi foreldrene er ettergivende. Har foreldrene et problem med det, må de la være å komme. I mitt hus hopper man ikke i sofa,selv om han får lov hjemme.

Anonymkode: e3377...1c8

Så hvis dere besøker enn familie uten grenser for barna, så har deres barn ingen grenser der? 

Tråden handler ikke om en grenseløs mor som ønsker å la sitt barn drive på som hjemme når dem er på besøk, men andre veien rundt. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (18 minutter siden):

Så hvis dere besøker enn familie uten grenser for barna, så har deres barn ingen grenser der? 

Tråden handler ikke om en grenseløs mor som ønsker å la sitt barn drive på som hjemme når dem er på besøk, men andre veien rundt. 

Tråden handler om en mor som ikke vil la besteforeldrene bestemme i sitt hus, da hun bestemmer over sitt barn der også. Er det ikke det jeg leser? Eller har jeg fått dysleksi? 
 

Anonymkode: e3377...1c8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du har fått så mye pes TS, er nok for at du valgte å stå opp i mot svigerfar i en situasjon der det faktisk er litt mer naturlig at han bestemmer.

Jeg tenkte intuitivt at du var frekk. Men etter å ha lest hele tråden skjønner jeg at det er mye som har bygget seg opp opp gjennom årene med svigerfar, og som rett og slett ikke kommer frem i første innlegg. Du er heller ikke så flink til å beskrive stemningen rundt og hvordan ting ble sagt. Og dermed fremstår det jo mer frekt enn det kanskje var.

Kan hende jeg tar feil men jeg kan tenke meg at svigerfar har holdt på slik i 15 år og at du og din mann kanskje var både unge og usikre den gang dere ble foreldre, og så har den usunne dynamikken bare fortsatt og bygd opp mye frustrasjon i deg.

Jeg skjønner at du har et veldig sterkt behov for å stå opp i mot svigerfar. Og dette var nok første steg på veien. Men, jeg ville som enkelte andre her sier, valgt mine kamper. Det blir fryktelig slitsomt hvis du skal begynne å ta alle kampene. Ta det som er viktig. Du valgte i din første konfrontasjon en uviktig sak, og jeg tror det også er derfor du får så mye motstand. 

Anonymkode: e1abc...f4a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi tilbringer påska hos svigers.
 

15 åringen spør om å få gå fra middags bordet og ser på meg (mor) jeg sier ja men synes 15 åringen kunne ha sittet litt lenger (satt sikkert 4-5 minutter ved bordet når måltidet tok flere timer å tilberede) det var nok synlig for alle at jeg sa ja «litt under tvil», og 15 åringen skjønner egentlig dette selv, men svigerfar bryter ut at «det er bare å gå fra bordet fordi her i huset bestemmer han og bestemor»! Jeg svarte bare : «Nei, det gjør dere ikke» smilende. Jeg gikk også fra bordet sammen med 15 åringen etter dette.

Var jeg frekk? 

Anonymkode: 72286...70d

Ja du var veldig frekk. Det er deres hus og deres husregler. Og også de som bestemmer om hvor lenge folk sitter ved bordet.  

Anonymkode: 0ee1b...173

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikket meg inn på tråden da jeg skal passe tre små i dag. 

Mitt hus, mine regler. Ingen mat i sofaen, ingen herjing innendørs, etc. Ville blitt sur om foreldre overstyrte meg på dette. 

Min søsters barn. Så jeg respekterer regler som er satt for sukker, skjermtid, og bruker selvfølgelig barnesetene hun tar med. 

Og så viser vi selvfølgelig raushet begge veier om det er uenigheter eller misforståelser. 

Ser ikke at noe annet enn dette kan være fasiten? 

Anonymkode: 15e11...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tråden handler om en mor som ikke vil la besteforeldrene bestemme i sitt hus, da hun bestemmer over sitt barn der også. Er det ikke det jeg leser? Eller har jeg fått dysleksi? 
 

Anonymkode: e3377...1c8

Jepp tror du har dysleksi, han bestemmer regler i sitt hus, men han bestemmer ikke hvordan hans sønn og svigerdatter skal oppdra sine barn.

Ta ditt eksempel med barn som hopper i sofaer. Du har full rett som mor å nekte ditt barn å hoppe i en sofa når dere er på besøk, uansett hva verten syns om barn som hopper i en sofa. 

Eller ta noe kring barn der folk har ulike regler, alkohol. Svigerfaren i denne tråden kan selvfølgelig ikke bestemme at hans sønn og svigerdatter skal drikke fremfor barna hvis dem har en regel at dem ikke gjør det.

Eller han kan ikke pålegge dem å endre på leggetider for barna og så videre. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fremmed fugl skrev (6 minutter siden):

Jepp tror du har dysleksi, han bestemmer regler i sitt hus, men han bestemmer ikke hvordan hans sønn og svigerdatter skal oppdra sine barn.

Ta ditt eksempel med barn som hopper i sofaer. Du har full rett som mor å nekte ditt barn å hoppe i en sofa når dere er på besøk, uansett hva verten syns om barn som hopper i en sofa. 

Eller ta noe kring barn der folk har ulike regler, alkohol. Svigerfaren i denne tråden kan selvfølgelig ikke bestemme at hans sønn og svigerdatter skal drikke fremfor barna hvis dem har en regel at dem ikke gjør det.

Eller han kan ikke pålegge dem å endre på leggetider for barna og så videre. 

For å bruke ditt eget eksempel, man har som vert full rett til å nekte ungen å hoppe i sofaen selv om foreldrene ikke sier noe

Anonymkode: 6b339...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fremdeles ansvarlig for mine barn, men om vi er hos besteforeldrene, så bestemmer faktisk de! Om ungene spør om de kan bade i badekaret, så sier jeg «da må du spørre morfar, for det er hans hus»

Farmor gir også godis på en onsdag. Helt greit. Hennes regler. Og hun er tross alt bestemor og ikke mamma.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har vi jo heldigvis såpass oppegående foreldre, at om vi sier «fint om de ikke er våkne til midnatt, for det er konkurranse med idretten i morgen», så hører de selvsagt på det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sententia skrev (10 minutter siden):

Jeg er fremdeles ansvarlig for mine barn, men om vi er hos besteforeldrene, så bestemmer faktisk de! Om ungene spør om de kan bade i badekaret, så sier jeg «da må du spørre morfar, for det er hans hus»

Farmor gir også godis på en onsdag. Helt greit. Hennes regler. Og hun er tross alt bestemor og ikke mamma.

Jeg(som barnepasser) synes faktisk det er helt greit at foreldre også bestemmer regler for godteri og mat når de er hos oss. 

Anonymkode: 15e11...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...