Gå til innhold

Svigerfar til 15åringen: «Hjemme hos oss bestemmer jeg og bestemor»!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja du har så rett så rett, jeg burde skjønt at det tiltrekker seg jo en hel del passiv aggressive beserwissere som trenger noen på nett å tråkke på for å føle seg selv bedre. 

Anonymkode: 72286...70d

Åja, jeg syns jo egentlig det er du som har fremstått som passiv aggressiv helt siden du innså at du ikke kom til å få de svarene du er ute etter. 

Er ikke så mange beserwussere her heller. 

 

Noen definisjoner du bør lære bedre før du benytter deg av dem? 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi tilbringer påska hos svigers.
 

15 åringen spør om å få gå fra middags bordet og ser på meg (mor) jeg sier ja men synes 15 åringen kunne ha sittet litt lenger (satt sikkert 4-5 minutter ved bordet når måltidet tok flere timer å tilberede) det var nok synlig for alle at jeg sa ja «litt under tvil», og 15 åringen skjønner egentlig dette selv, men svigerfar bryter ut at «det er bare å gå fra bordet fordi her i huset bestemmer han og bestemor»! Jeg svarte bare : «Nei, det gjør dere ikke» smilende. Jeg gikk også fra bordet sammen med 15 åringen etter dette.

Var jeg frekk? 

Anonymkode: 72286...70d

Noen, trolig din svigermor, har altså brukt flere timer på å lage middag til dere, og du  syns det er ok at sønnen  din på 15 år går fra bordet etter 5 minutter, og ikke nok med det svarer du frekt tilbake til svigerfar din og går fra bordet du også. 

Hadde vært jeg som lagde middag til dere, hadde det vært siste gang for å si det sånn. Ekstremt frekt. 

Anonymkode: 89057...ce6

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du visste jo tydeligvis, via å fortelle meg hva jeg sa..

Anonymkode: 72286...70d

Jeg gjetta

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok.. i går kjørte vi bil, da hadde ikke ungene sikkerhetssele på. Barn i barnehage og barneskolealder. Svigerfar sa da det samme, var ikke så farlig med sikkerhetssele, han bestemte. 

Anonymkode: 72286...70d

Det går jo an å være litt overbærende med folk som er født i en annen tid . Hadde bare sagt at det uansett er best  å ha på  sikkerhetsbelte . Han forsøker sikkert bare å være litt «kompis « med barna . Litt sånn malplassert  snillhet . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (1 time siden):

Det høres ut som ts har oppført seg tåpelig her. Det sagt, er det allmenn oppfatning at verten bestemmer hvor lenge barnet skal sitte rundt bordet når foreldrene er tilstede? Nå har jeg ikke barn, men som en vert tenker jeg det får være helt opp til foreldrene. Ialf småbarnsforeldre må vell få styre det selv? 😅

Nei, men hvis det har tatt flere timer å lage maten som TS skriver hadde jeg forventet at en på 15 kunne sittet lenger enn 5 minutter. Når man lager middag til gjester og faktisk legger ned tid på det, gjør du det ikke bare for at de skal få i seg nødvendig næring men for at maten skal nytes i felleskap og at man sammen skal ha en fin stund rundt måltidet. 

Anonymkode: 89057...ce6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi tilbringer påska hos svigers.
 

15 åringen spør om å få gå fra middags bordet og ser på meg (mor) jeg sier ja men synes 15 åringen kunne ha sittet litt lenger (satt sikkert 4-5 minutter ved bordet når måltidet tok flere timer å tilberede) det var nok synlig for alle at jeg sa ja «litt under tvil», og 15 åringen skjønner egentlig dette selv, men svigerfar bryter ut at «det er bare å gå fra bordet fordi her i huset bestemmer han og bestemor»! Jeg svarte bare : «Nei, det gjør dere ikke» smilende. Jeg gikk også fra bordet sammen med 15 åringen etter dette.

Var jeg frekk? 

Anonymkode: 72286...70d

Herregud så barnslig. 
Og det er faktisk svigers som bestemmer i sitt hus. 
Du var frekk og merkelig. Håper du er hyggelig mot svigers ellers. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja du var frekk når du reiste deg og gikk fra bordet. Og hva var problemet? Du sa jo ja, og bestefar i hans hus sa ja.

Og barn og barn. Dette barnet er ungdom. Når man er 15 år så er man i stand til å tenke selv, og trenger ikke mikrostyres.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg sa ikke: «eeehhhh jaaaa..»?
 

Men: «ja det er greit, men jeg synes du kunne sitte litt lenger ved bordet» 

Det er da svigerfar hever stemmen og sier til femtenåringen at han og bestemor bestemmer her, så hun skal bare gå. 
 

Jeg opplever generelt at svigerfar hvisker ut grenser, eksempelvis at bilbelte ikke er viktig, godteri kan man spise døgnet rundt og sengetid er null eksisterende. Dette fra barna var veldig liten. Forskjellen denne gangen var at jeg faktisk sa imot svigerfar, det kom spontant.
 

Jeg følte meg «skyldig» like etterpå og laget denne tråden.. men så begynner jeg å prosessere hvor ofte svigerfar har sagt at «han bestemmer» når jeg har vært i dialog med barna:

»ta på bilbelte»

- «ikke nødvendig, jeg bestemmer»!

Vent med godteri til etter middag

- «ikke nødvendig, jeg bestemmer»!

«sengetid»

- «ikke nødvendig, jeg bestemmer»!

Jeg kunne kanskje formulert meg bedre i H.I, men tankene kom spontant.

Jeg er enig i at man forholder seg til andre sine regler, det er ungene mine vant med. Men det er ikke sånn at rutiner, regler og folkeskikk kan de kaste over bord fordi de er i andre sitt hjem.

Jeg har fått mye kritikk i tråden, og det ble en typisk «ta TS» tråd, selv om det kommer frem at svigerfar bruker samme retorikk for å fremme rene lovbrudd (drit i bilbelte) eller andre usunne, unødvendige avgjørelser. Jeg angrer ikke på at jeg endelig satte ned foten, og jeg gjorde det på en enkel og grei, ufarlig måte.

 

Anonymkode: 72286...70d

Sånn bortsett fra beltebruk, så er jeg enig i at du bør velge kampene dine. Dere er på besøk der, altså dere er ikke nærmeste naboer, så å la bestefar få lov å "bestemme" litt, gjør vel ikke så mye? Hvor mye skade kan det gjøre? Og er det ikke litt besteforeldrenes privilegie å få være "besteforeldre"?

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du visste jo tydeligvis, via å fortelle meg hva jeg sa..

Anonymkode: 72286...70d

Altså, ser du ikke selv at du fremstår ganske så passiv aggressiv selv?

Anonymkode: 4cbe8...5b8

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du var kjempefrekk, men svigerfaren din la jo ikke akkurat opp til godt samarbeid. Stakkars unger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, men hvis det har tatt flere timer å lage maten som TS skriver hadde jeg forventet at en på 15 kunne sittet lenger enn 5 minutter. Når man lager middag til gjester og faktisk legger ned tid på det, gjør du det ikke bare for at de skal få i seg nødvendig næring men for at maten skal nytes i felleskap og at man sammen skal ha en fin stund rundt måltidet. 

Anonymkode: 89057...ce6

Jeg er enig i dette, men jeg vet jo at hvis jeg hadde sagt nei hadde jo svigerfar uansett sagt nøyaktig det samme, og det ville blitt langt mer ubehagelig, for da hadde jo tenåringen erfart at det ble konflikt mellom hva jeg sa og svigerfar. Det har faktisk skjedd for en del år siden, da også gikk de andre (yngre) barna fra bordet, min spurte meg først og jeg sa kan du ikke sitte litt, og svigerfar overkjørte med samme setning (her bestemmer jeg, bare gå) - hun valgte da å bli sittende.
 

Denne gangen var det flere (yngre) barn ved bordet som allerede hadde gått fra bordet, og min 15 åring så vel sitt snitt til å også få lov til å stikke. Hadde vi vært med noen andre ville jeg nok sagt :»kan du ikke sitte litt lengre, det er så koselig når du sitter ved bordet sammen med oss», men med en svigerfar som uansett sier ja til alt jeg grensesetter skjønner jeg jo at det er bare å la tenåringen gå.

Det samme gjelder mobilbruk: jeg kan be tenåringen legge mobilen bort en liten stund når andre i familien er der, men samme regler gjelder ikke for andre barn og svigerfar mener det er bare å dra frem mobilen.

NiceOrNothing skrev (9 minutter siden):

Det går jo an å være litt overbærende med folk som er født i en annen tid . Hadde bare sagt at det uansett er best  å ha på  sikkerhetsbelte . Han forsøker sikkert bare å være litt «kompis « med barna . Litt sånn malplassert  snillhet . 

Joda, jeg skjønner han forsøker å være «kompis»,  samtidig opplever jeg at han har en tanke om at det innebærer fri flyt av godteri, null sengetid. Generelt lite regler. Min tenåring har jo forventing til sine regler uansett om vi er hjemme hos oss eller borte til naboen, hun begynner ikke å hoppe i sofaen med sko på, eller gjøre andre ugreie ting bare fordi de som eier huset synes slike ting er greit. Hun vet nok egentlig at hun skulle ha sittet ved bordet (vanlig folkeskikk/forventing til henne) - men som typisk tenåring strekker hun grensen litt. 
 

Jeg hadde egentlig som mor sett for meg at flere kvinner støttet meg; det krever faktisk litt å si imot svigerfar som hvisker ut grenser i relasjonen mellom meg og mine barn.
 

Spesielt når grensene han hvisker ut ikke er særlig sunne eller helsefremmende. Men; jeg ser flere hae behov for å hevde seg selv, sine perfekte barn/oppdragelse og hvordan de selv ville håndtert situasjonen på perfekt vis. Særlig raus med meg har ingen i denne tråden vært. Jaja, kvinneguiden er seg selv lik. 

Anonymkode: 72286...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (3 minutter siden):

Ja, du var kjempefrekk, men svigerfaren din la jo ikke akkurat opp til godt samarbeid. Stakkars unger.

Ja Guri, det var rene barnemishandlingen. 

Anonymkode: 72286...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja Guri, det var rene barnemishandlingen. 

Anonymkode: 72286...70d

Nei, det var det ikke, men så utrolig kjipt det må være å være 15 år og ha påskeferie i hva som må være tidenes dårligste stemning. Jeg hadde også orket ca fem minutter.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (Akkurat nå):

Nei, det var det ikke, men så utrolig kjipt det må være å være 15 år og ha påskeferie i hva som må være tidenes dårligste stemning. Jeg hadde også orket ca fem minutter.

Det var ingen «dårlig stemning» da det hele skjedde så fort i løpet av sekunder uten at det ble noe diskusjon. Svigerfar kom med kommentaren om at han bestemte, jeg svarte leende: «nei det gjør du ikke» svigerfar humret faktisk, og tenåringen gikk fornøyd fra bordet og følte hun hadde «vunnet».. - men jeg angret meg litt etterpå. Tenåringen og jeg satte inn i vaskemaskina og gikk og koset oss med film. 
Men takk for at fantasien din la på litt ekstra drama til historien min. 

Anonymkode: 72286...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er dårlig oppdratt, og du overfører det samme med din sønn - gratulerer!

Anonymkode: e5dd5...22f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, var ikke klar over at trassalderen varer så lenge. Mon tro om den varer like lenge hos datteren?

Anonymkode: 0f379...4cf

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er enig i dette, men jeg vet jo at hvis jeg hadde sagt nei hadde jo svigerfar uansett sagt nøyaktig det samme, og det ville blitt langt mer ubehagelig, for da hadde jo tenåringen erfart at det ble konflikt mellom hva jeg sa og svigerfar. Det har faktisk skjedd for en del år siden, da også gikk de andre (yngre) barna fra bordet, min spurte meg først og jeg sa kan du ikke sitte litt, og svigerfar overkjørte med samme setning (her bestemmer jeg, bare gå) - hun valgte da å bli sittende.
 

Denne gangen var det flere (yngre) barn ved bordet som allerede hadde gått fra bordet, og min 15 åring så vel sitt snitt til å også få lov til å stikke. Hadde vi vært med noen andre ville jeg nok sagt :»kan du ikke sitte litt lengre, det er så koselig når du sitter ved bordet sammen med oss», men med en svigerfar som uansett sier ja til alt jeg grensesetter skjønner jeg jo at det er bare å la tenåringen gå.

Det samme gjelder mobilbruk: jeg kan be tenåringen legge mobilen bort en liten stund når andre i familien er der, men samme regler gjelder ikke for andre barn og svigerfar mener det er bare å dra frem mobilen.

Joda, jeg skjønner han forsøker å være «kompis»,  samtidig opplever jeg at han har en tanke om at det innebærer fri flyt av godteri, null sengetid. Generelt lite regler. Min tenåring har jo forventing til sine regler uansett om vi er hjemme hos oss eller borte til naboen, hun begynner ikke å hoppe i sofaen med sko på, eller gjøre andre ugreie ting bare fordi de som eier huset synes slike ting er greit. Hun vet nok egentlig at hun skulle ha sittet ved bordet (vanlig folkeskikk/forventing til henne) - men som typisk tenåring strekker hun grensen litt. 
 

Jeg hadde egentlig som mor sett for meg at flere kvinner støttet meg; det krever faktisk litt å si imot svigerfar som hvisker ut grenser i relasjonen mellom meg og mine barn.
 

Spesielt når grensene han hvisker ut ikke er særlig sunne eller helsefremmende. Men; jeg ser flere hae behov for å hevde seg selv, sine perfekte barn/oppdragelse og hvordan de selv ville håndtert situasjonen på perfekt vis. Særlig raus med meg har ingen i denne tråden vært. Jaja, kvinneguiden er seg selv lik. 

Anonymkode: 72286...70d

Har ingen behov for å hevde meg selv eller noe slikt . Men så lenge svigerfar er «snill « så hadde jeg latt han få «bestemme « ( unntak av det med sikkerhetssele da) . Av og til må man velge mellom å ha rett, eller å gjøre rett. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Svigermor er helt lik, men vi bare smiler av det. Hun er så glad i barnebarna sine, og når vi er hos henne, vil hun bestemme litt. Jeg kunne kanskje blitt sur, men barna våre vet forskjell mellom bestemors regler og regler andre steder. I bestemors hus er det rett og slett høy takhøyde for barnebarn, men lav for oss voksne😂 og vet du, jeg synes det er helt herlig. Hun er over 70 år, og hvem vet hvor lenge vi har henne. Hun som elsker barna våre like høyt som oss. 
Dere skulle sett DET drepende blikket hun sender OSS  hvis vi sier at de må roe seg ned hos bestemor. Altså…det er barnebarna foran ALT og ALLE❤️ 

 

Kommer til å savne det enormt en dag, det vet jeg. Ingen føler det samme for ungene våre som henne. Så la nå bare besteforeldre få bestemme litt. De skjønner at besteforeldre har andre regler❤️ 

Anonymkode: c0e37...706

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerforeldrenes mareritt har blitt en virkelighet 🤣

Anonymkode: 95553...793

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ok.. i går kjørte vi bil, da hadde ikke ungene sikkerhetssele på. Barn i barnehage og barneskolealder. Svigerfar sa da det samme, var ikke så farlig med sikkerhetssele, han bestemte. 

Anonymkode: 72286...70d

Dette er noe HELT annet enn hendelsen ved middagsbordet. 

Anonymkode: 9fcd1...3c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det synes ikke jeg. Dine barn bestemmer du over. De kan si de har veldig lyst til alle sitter i sammen men det bestemmer ikke de. Frekk og unødvendig kommentar  fra han som undertrykket både deg og din sønn. 

Anonymkode: 2943f...bad

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...