Gå til innhold

Svigerfar til 15åringen: «Hjemme hos oss bestemmer jeg og bestemor»!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, den syns jeg var ufin. Han prøvde sikkert bare å være vennlig om barnebarnet og tenkte at hen ikke trengte å sitte mer. Og jo de bestemmer faktisk grunnreglene i sitt eget hjem, det er forskjell på det og å bestemme over deg eller andre gjester 

Anonymkode: 813b4...80a

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mm..

- så det er ikke frekt av svigerfar å avbryte samtalen mellom meg og tenåringsdatter og si at her er det HAN som bestemmer, for å markere at meg som hennes mor, skal hun ikke høre på ? 

Anonymkode: 72286...70d

Du er jo uansett inkonsekvent og svarer ikke skikkelig. Da måtte han svare skikkelig

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som ts har oppført seg tåpelig her. Det sagt, er det allmenn oppfatning at verten bestemmer hvor lenge barnet skal sitte rundt bordet når foreldrene er tilstede? Nå har jeg ikke barn, men som en vert tenker jeg det får være helt opp til foreldrene. Ialf småbarnsforeldre må vell få styre det selv? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (8 minutter siden):

Du er jo uansett inkonsekvent og svarer ikke skikkelig. Da måtte han svare skikkelig

Nei det «måtte» han ikke. Tenåringen og jeg hadde en dialog, og tenåringen skjønte akkurat hva som foregikk. Han valgte å overkjøre meg og sende et signal til tenåringen om at det er han som bestemmer her, ikke meg som mor. 

Anonymkode: 72286...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei det «måtte» han ikke. Tenåringen og jeg hadde en dialog, og tenåringen skjønte akkurat hva som foregikk. Han valgte å overkjøre meg og sende et signal til tenåringen om at det er han som bestemmer her, ikke meg som mor. 

Anonymkode: 72286...70d

Kjempefin dialog. Mamma kan jeg gå fra bordet? Du: ehhhh jaaaaa....?. Datter blir kanskje usikker på hva du egentlig mener og vil og da bryter svigerfar inn. Det går fint det. Bare gå fra bordet du. Her i huset er det vi som bestemmer

Endret av Maleficenta
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Kjempefin dialog. Mamma kan jeg gå fra bordet? Du: ehhhh jaaaaa....?. Datter blir kanskje usikker på hva du egentlig mener og vil og da bryter svigerfar inn. Det går fint det. Bare gå fra bordet du. Her i huset er det vi som bestemmer

Åja, jeg sa : «ehhhhh jaaaa….?» det var jeg ikke klar over selv. Så fint at du kan informere meg om hva som faktisk skjedde.

Herregud. 

Anonymkode: 72286...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åja, jeg sa : «ehhhhh jaaaa….?» det var jeg ikke klar over selv. Så fint at du kan informere meg om hva som faktisk skjedde.

Herregud. 

Anonymkode: 72286...70d

Skjønn at det blir satt litt på spissen da, herregud. Du skriver jo selv at du svarte vagt i hi.

Hvorfor vil du ikke ta til deg noen av svarene du får? Hvorfor opprettet du denne tråden?

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bestemmer faktisk over mine egne barn selv om de er i ditt hus. Aksepterer du ikke det har jeg null interesse av å besøke deg. 

Anonymkode: 72286...70d

Det var jo veldig synd.. 

Mitt hus, mine regler.. 

Barn har bare godt av å lære seg at regler varierer fra husholdning til husholdning. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Åja, jeg sa : «ehhhhh jaaaa….?» det var jeg ikke klar over selv. Så fint at du kan informere meg om hva som faktisk skjedde.

Herregud. 

Anonymkode: 72286...70d

Altså, det er jo nærmest slik du har lagt frem dialogen/episoden? 

Du spør også om du er frekk, noe flere syns du er, men du er ikke enig? Selv om du underbygger det inntrykket med svarene dine i tråden. 

Anonymkode: 4cbe8...5b8

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle ha spurt svigerfar om det var greit da, svigerfars hus, svigerfars matbord, da er det hannes regler som gjelder.

Dette er ikke et lite barn, men en 15 år gammel tenåring. Du må spørre verten om å få lov å gå fra bordet, helt vanlig folkeskikk.

 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Åja, jeg sa : «ehhhhh jaaaa….?» det var jeg ikke klar over selv. Så fint at du kan informere meg om hva som faktisk skjedde.

Herregud. 

Anonymkode: 72286...70d

Du sa jo selv at det måtte være åpenbart for de andre at du sa "ja under tvil" - hvorfor skal du gå bort fra det nå?

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (7 minutter siden):

Du sa jo selv at det måtte være åpenbart for de andre at du sa "ja under tvil" - hvorfor skal du gå bort fra det nå?

Jeg sa ikke: «eeehhhh jaaaa..»?
 

Men: «ja det er greit, men jeg synes du kunne sitte litt lenger ved bordet» 

Det er da svigerfar hever stemmen og sier til femtenåringen at han og bestemor bestemmer her, så hun skal bare gå. 
 

Jeg opplever generelt at svigerfar hvisker ut grenser, eksempelvis at bilbelte ikke er viktig, godteri kan man spise døgnet rundt og sengetid er null eksisterende. Dette fra barna var veldig liten. Forskjellen denne gangen var at jeg faktisk sa imot svigerfar, det kom spontant.
 

Jeg følte meg «skyldig» like etterpå og laget denne tråden.. men så begynner jeg å prosessere hvor ofte svigerfar har sagt at «han bestemmer» når jeg har vært i dialog med barna:

»ta på bilbelte»

- «ikke nødvendig, jeg bestemmer»!

Vent med godteri til etter middag

- «ikke nødvendig, jeg bestemmer»!

«sengetid»

- «ikke nødvendig, jeg bestemmer»!

Jeg kunne kanskje formulert meg bedre i H.I, men tankene kom spontant.

Sinsiew skrev (20 minutter siden):

Det var jo veldig synd.. 

Mitt hus, mine regler.. 

Barn har bare godt av å lære seg at regler varierer fra husholdning til husholdning. 

Jeg er enig i at man forholder seg til andre sine regler, det er ungene mine vant med. Men det er ikke sånn at rutiner, regler og folkeskikk kan de kaste over bord fordi de er i andre sitt hjem.

Jeg har fått mye kritikk i tråden, og det ble en typisk «ta TS» tråd, selv om det kommer frem at svigerfar bruker samme retorikk for å fremme rene lovbrudd (drit i bilbelte) eller andre usunne, unødvendige avgjørelser. Jeg angrer ikke på at jeg endelig satte ned foten, og jeg gjorde det på en enkel og grei, ufarlig måte.

 

Anonymkode: 72286...70d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til:

Hvis jeg har middagsgjester spør alltid barna meg om de kan gå fra bordet når de er forsynte. Selv om foreldrene er der. 
 

Hvis mine barn og meg er invitert til middag, ville de spurt de som hadde laget maten og de kunne gå fra bordet. Dersom de hadde spurt meg, ville jeg svart med «det kan du spørre tante om, det er hun som har laget maten»

Når det er sagt, kan jeg ikke huske at tenåringer har forlatt bordet tidligere enn oss voksne. Men barn er ofte litt mer utålmodige.
 

Jeg synes du var frekk og utakknemlig. Spesielt hvis du gikk fra matbordet sammen med datteren din etter 5 minutter!  

Anonymkode: 3e829...c20

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg sa ikke: «eeehhhh jaaaa..»?
 

Men: «ja det er greit, men jeg synes du kunne sitte litt lenger ved bordet» 

Det er da svigerfar hever stemmen og sier til femtenåringen at han og bestemor bestemmer her, så hun skal bare gå. 
 

Jeg opplever generelt at svigerfar hvisker ut grenser, eksempelvis at bilbelte ikke er viktig, godteri kan man spise døgnet rundt og sengetid er null eksisterende. Dette fra barna var veldig liten. Forskjellen denne gangen var at jeg faktisk sa imot svigerfar, det kom spontant.
 

Jeg følte meg «skyldig» like etterpå og laget denne tråden.. men så begynner jeg å prosessere hvor ofte svigerfar har sagt at «han bestemmer» når jeg har vært i dialog med barna:

»ta på bilbelte»

- «ikke nødvendig, jeg bestemmer»!

Vent med godteri til etter middag

- «ikke nødvendig, jeg bestemmer»!

«sengetid»

- «ikke nødvendig, jeg bestemmer»!

Jeg kunne kanskje formulert meg bedre i H.I, men tankene kom spontant.

Jeg er enig i at man forholder seg til andre sine regler, det er ungene mine vant med. Men det er ikke sånn at rutiner, regler og folkeskikk kan de kaste over bord fordi de er i andre sitt hjem.

Jeg har fått mye kritikk i tråden, og det ble en typisk «ta TS» tråd, selv om det kommer frem at svigerfar bruker samme retorikk for å fremme rene lovbrudd (drit i bilbelte) eller andre usunne, unødvendige avgjørelser. Jeg angrer ikke på at jeg endelig satte ned foten, og jeg gjorde det på en enkel og grei, ufarlig måte.

 

Anonymkode: 72286...70d

Det høres vell heller ut som at ungen din ikke har rutiner, regler eller folkeskikk når de går fra bordet etter så kort tid etter middag 🤷‍♀️🤦‍♀️ 

Du satt heller ikke ned foten. Du fremsto bare som vrang. Dere var jo begge enige i at ungen kunne gå fra. 

Nei, folk svarer på hi. Ville du hatt med mer relevant info burde dette ha kommet frem med en gang, og sikke som en reaksjon på at du ikke fikk de svarene du var ute etter. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg konkluderer som en annen skrev tidligere: Velg dine kamper! Jeg hadde ikke gitt meg på tørre møkka angående sikring i bil, men akkurat å gå fra border, det kan bestemor og bestefar bestemme hjemme hos seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (2 minutter siden):

Det høres vell heller ut som at ungen din ikke har rutiner, regler eller folkeskikk når de går fra bordet etter så kort tid etter middag 🤷‍♀️🤦‍♀️ 

Du satt heller ikke ned foten. Du fremsto bare som vrang. Dere var jo begge enige i at ungen kunne gå fra. 

Nei, folk svarer på hi. Ville du hatt med mer relevant info burde dette ha kommet frem med en gang, og sikke som en reaksjon på at du ikke fikk de svarene du var ute etter. 

Glad du fikk belært meg litt ikveld. Håper du føler deg bedre.  

Anonymkode: 72286...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Glad du fikk belært meg litt ikveld. Håper du føler deg bedre.  

Anonymkode: 72286...70d

Bare hyggelig. 

Hvis du ikke vil ha svar på postene dine, er det kanskje best å la være og skrive noe i det hele tatt. 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Åja, jeg sa : «ehhhhh jaaaa….?» det var jeg ikke klar over selv. Så fint at du kan informere meg om hva som faktisk skjedde.

Herregud. 

Anonymkode: 72286...70d

Du skrev ikke at du sa det i hi. Du skrev du sa ja men tenkte at hun burde sittet lengre. Så da kan jo umulig noen vite hva du sa

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (Akkurat nå):

Bare hyggelig. 

Hvis du ikke vil ha svar på postene dine, er det kanskje best å la være og skrive noe i det hele tatt. 

Ja du har så rett så rett, jeg burde skjønt at det tiltrekker seg jo en hel del passiv aggressive beserwissere som trenger noen på nett å tråkke på for å føle seg selv bedre. 

Anonymkode: 72286...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Du skrev ikke at du sa det i hi. Du skrev du sa ja men tenkte at hun burde sittet lengre. Så da kan jo umulig noen vite hva du sa

Du visste jo tydeligvis, via å fortelle meg hva jeg sa..

Anonymkode: 72286...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...