Gå til innhold

Svigerfar til 15åringen: «Hjemme hos oss bestemmer jeg og bestemor»!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du var frekk og nebbete, og sønnen din har ikke lært normal folkeskikk. Bestefar sa nok bare ja til at 15-åringen kunne gå for å være litt ekstra snill. Du sier selv at det tik flere timer å lage maten. Da sitter man lenger enn 5 min til bords, prater og koser seg. Det burde både du og 15-åringen ha lært.

Anonymkode: 3916a...82b

  • Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg takket for maten, og vi ryddet av etter oss og ryddet litt på kjøkkenet. Så kjenner meg ikke igjen i din forestilling om at jeg «trasset»
 

Fordi jeg opprettet tema akkurat nå da jeg valgte å ta til motmæle og er selvkritisk, i går tidde jeg for husfreden sin del, det skjedde så fort og jeg har vel ikke prosesserer det før han gjentok setningen i dag under middagen og jeg fikk nok.. 

Anonymkode: 72286...70d

Men du oppgir videre kontekst og informasjon som ingen av oss kan ha forutsetning for å vite på forhånd. I originalinnlegget ditt fremstår du frekk og trassig, som om du bare skal motsi svigerfaren din på trass. Og først når folk poengterer det og forteller deg et svar du kanskje ikke liker så kommer du med tilleggsinformasjon om at svigerfaren din overkjører deg hele tiden, opptrer uansvarlig, og at du hjelper til meg ryddig og vasking på besøk. Det er INGEN av oss her inne som kan vite dette ved det første innlegget ditt. Hvorfor gir du ikke hele konteksten før du spør om noe? Isolert sett er handlingen din i ditt første innlegg frekt, men med tilleggsinformasjonen du har oppgitt så forstår jeg at du har hatt behov for å si ifra tilbake. Men dette må du legge frem fra start, vi kan ikke gjette oss til dette selv. 

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at du bestemmer i deres hus? Bestemmer de i ditt hus? 

Anonymkode: 90038...b2b

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ok.. i går kjørte vi bil, da hadde ikke ungene sikkerhetssele på. Barn i barnehage og barneskolealder. Svigerfar sa da det samme, var ikke så farlig med sikkerhetssele, han bestemte. 

Anonymkode: 72286...70d

Her tar svigerfar feil. Lovverket "bestemmer" i denne sammenheng. Men i svigerfars (og svigermors) hus og rundt deres matbord tenker jeg det er mer rimelig at de kan bestemme.. Men hvis du har fått svigerfar opp i halsen og synes han er en dust, så kan jeg jo skjønne du selv blir litt tenåring og rebelsk i oppførselen. Det kunne nok jeg også ha blitt 😅 

Sure og rigide menn som tror de eier verden er noe av det verste jeg vet.. 

Anonymkode: fde89...fe7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg takket for maten, og vi ryddet av etter oss og ryddet litt på kjøkkenet. Så kjenner meg ikke igjen i din forestilling om at jeg «trasset». 
 

Fordi jeg opprettet tema akkurat nå da jeg valgte å ta til motmæle og er selvkritisk, i går tidde jeg for husfreden sin del, det skjedde så fort og jeg har vel ikke prosesserer det før han gjentok setningen i dag under middagen og jeg fikk nok.. 

Anonymkode: 72286...70d

Hvis du selv gikk fra bordet etter 4-5 minutter så trasset du bort jo. 

Anonymkode: 198a4...1d0

  • Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg. Send inn neste troll. 

Anonymkode: b7888...cde

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og at en 15 åring ikke på eget initiativ tar på seg bilbelte er bare merkelig. Det lærer barna fra de er bittesmå at skal på i bilen.

Anonymkode: 198a4...1d0

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mm..

- så det er ikke frekt av svigerfar å avbryte samtalen mellom meg og tenåringsdatter og si at her er det HAN som bestemmer, for å markere at meg som hennes mor, skal hun ikke høre på ? 

Anonymkode: 72286...70d

Jeg ville ha latt det gå og tatt en prat med svigerfar på tomannshånd om at du synes det er viktig at du står for oppdragelsen. Synes ikke det var riktig det han gjorde, men det var enda dummere å reagere sånn som du gjorde.

Anonymkode: 9fc7d...c5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mm..

- så det er ikke frekt av svigerfar å avbryte samtalen mellom meg og tenåringsdatter og si at her er det HAN som bestemmer, for å markere at meg som hennes mor, skal hun ikke høre på ? 

Anonymkode: 72286...70d

Synes du virker selvhøytidelig og overreagerte.

Anonymkode: 05f0f...8ac

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor mener du at du bestemmer i deres hus? Bestemmer de i ditt hus? 

Anonymkode: 90038...b2b

Hvis jeg har andre barn i mitt hus er det ikke jeg som plutselig har foreldrerett over dem. Jeg kan sette grenser for akseptabel adferd, i svigerfar sitt tilfelle er det som regel motsatt; han er grenseløs og jeg er den «strenge». Barnas far sliter med å sette grenser mot sin egen far men må han så gjør han det.

Sursøtsaus skrev (7 minutter siden):

Men du oppgir videre kontekst og informasjon som ingen av oss kan ha forutsetning for å vite på forhånd. I originalinnlegget ditt fremstår du frekk og trassig, som om du bare skal motsi svigerfaren din på trass. Og først når folk poengterer det og forteller deg et svar du kanskje ikke liker så kommer du med tilleggsinformasjon om at svigerfaren din overkjører deg hele tiden, opptrer uansvarlig, og at du hjelper til meg ryddig og vasking på besøk. Det er INGEN av oss her inne som kan vite dette ved det første innlegget ditt. Hvorfor gir du ikke hele konteksten før du spør om noe? Isolert sett er handlingen din i ditt første innlegg frekt, men med tilleggsinformasjonen du har oppgitt så forstår jeg at du har hatt behov for å si ifra tilbake. Men dette må du legge frem fra start, vi kan ikke gjette oss til dette selv. 

Jeg skjønner det. Svigerfar har sagt denne setningen mange ganger, også når de har bodd hjemme hos oss og svigerfar bestemmer seg for at han er «sjefen», så er det «bestefar og bestemor bestemmer». Jeg synes det er en uting av besteforeldre å overhodet overprøve en grense satt av barnas foreldre, noe mine egne foreldre aldri har gjort. De støtter oss som foreldre, de går ikke i konkurranse med oss. 
 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og at en 15 åring ikke på eget initiativ tar på seg bilbelte er bare merkelig. Det lærer barna fra de er bittesmå at skal på i bilen.

Anonymkode: 198a4...1d0

Det var to andre barn i bilen ikke 15 åringen, jeg skrev det i innlegget; det var barn i barnehage og barneskole alder. En 15 åring er åpenlyst ikke det. Svigerfar har også kjørt med barnehagebarn foran i bilen med sete forovervendt (ikke mitt barn) - til det barnets foreldre sin store fortvilelse. Svigerfar liker å gjøre ting «på sin måte».

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville ha latt det gå og tatt en prat med svigerfar på tomannshånd om at du synes det er viktig at du står for oppdragelsen. Synes ikke det var riktig det han gjorde, men det var enda dummere å reagere sånn som du gjorde.

Anonymkode: 9fc7d...c5a

konfrontasjon er 100 % uaktuelt. Jeg og mannen har vært sammen i snart 20 år, hans foreldre er konfliktsky, men tidvis er svigerfar passiv aggressiv. Hvis jeg konfronterer direkte er det «helvete løs».. jeg kommer bare til å late som luft.. så får heller ektefelle ta det hvis det blir mye mer rariteter som svigerfar mener han «bestemmer» den tiden vi er her.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis du selv gikk fra bordet etter 4-5 minutter så trasset du bort jo. 

Anonymkode: 198a4...1d0

Nei, jeg gjorde ikke det, flere gikk fra bordet like etter. For meg er det ikke greit å gå fra bordet etter 4-5 minutt (spesielt når maten har tatt lang tid å tilberede og vi er flere familiemedlemmer som samles) - men det er vanskelig å si nei hjemme hos svigers da det generelt er mye «fri flyt».. vi har en veloppdragen 15 åring, og dialogen mellom meg og henne synes jeg svigerfar skulle holdt seg utenfor, problemet hans var tydeligvis at hun spurte meg, ikke han, og han skal vise at det er han som er «sjefen» i huset via å overkjøre meg når jeg svarer henne. 
Jeg ser flere mener jeg var den frekke fordi jeg ga tilsvar. Jeg tar til meg den tilbakemeldingen. 

Anonymkode: 72286...70d

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er galt med deg, TS? Du hevder å ha et femten år gammelt barn, ergo må du være voksen pr definisjon. Hvorfor oppfører du deg da som en trassig tenåring?

Anonymkode: 6b339...47b

  • Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vi tilbringer påska hos svigers.
 

15 åringen spør om å få gå fra middags bordet og ser på meg (mor) jeg sier ja men synes 15 åringen kunne ha sittet litt lenger (satt sikkert 4-5 minutter ved bordet når måltidet tok flere timer å tilberede) det var nok synlig for alle at jeg sa ja «litt under tvil», og 15 åringen skjønner egentlig dette selv, men svigerfar bryter ut at «det er bare å gå fra bordet fordi her i huset bestemmer han og bestemor»! Jeg svarte bare : «Nei, det gjør dere ikke» smilende. Jeg gikk også fra bordet sammen med 15 åringen etter dette.

Var jeg frekk? 

Anonymkode: 72286...70d

Men hjemme hos andre bestemmer jo de som bor der? 

Anonymkode: 35b45...942

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vi tilbringer påska hos svigers.
 

15 åringen spør om å få gå fra middags bordet og ser på meg (mor) jeg sier ja men synes 15 åringen kunne ha sittet litt lenger (satt sikkert 4-5 minutter ved bordet når måltidet tok flere timer å tilberede) det var nok synlig for alle at jeg sa ja «litt under tvil», og 15 åringen skjønner egentlig dette selv, men svigerfar bryter ut at «det er bare å gå fra bordet fordi her i huset bestemmer han og bestemor»! Jeg svarte bare : «Nei, det gjør dere ikke» smilende. Jeg gikk også fra bordet sammen med 15 åringen etter dette.

Var jeg frekk? 

Anonymkode: 72286...70d

Ja, du var veldig frekk. Og det er vertskapet som bestemmer om folk kan gå fra bordet, med mindre vi snakker om de minste småbarna.

Anonymkode: f8f6d...01c

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis jeg har andre barn i mitt hus er det ikke jeg som plutselig har foreldrerett over dem. Jeg kan sette grenser for akseptabel adferd, i svigerfar sitt tilfelle er det som regel motsatt; han er grenseløs og jeg er den «strenge». Barnas far sliter med å sette grenser mot sin egen far men må han så gjør han det.

Jeg skjønner det. Svigerfar har sagt denne setningen mange ganger, også når de har bodd hjemme hos oss og svigerfar bestemmer seg for at han er «sjefen», så er det «bestefar og bestemor bestemmer». Jeg synes det er en uting av besteforeldre å overhodet overprøve en grense satt av barnas foreldre, noe mine egne foreldre aldri har gjort. De støtter oss som foreldre, de går ikke i konkurranse med oss. 
 

Det var to andre barn i bilen ikke 15 åringen, jeg skrev det i innlegget; det var barn i barnehage og barneskole alder. En 15 åring er åpenlyst ikke det. Svigerfar har også kjørt med barnehagebarn foran i bilen med sete forovervendt (ikke mitt barn) - til det barnets foreldre sin store fortvilelse. Svigerfar liker å gjøre ting «på sin måte».

konfrontasjon er 100 % uaktuelt. Jeg og mannen har vært sammen i snart 20 år, hans foreldre er konfliktsky, men tidvis er svigerfar passiv aggressiv. Hvis jeg konfronterer direkte er det «helvete løs».. jeg kommer bare til å late som luft.. så får heller ektefelle ta det hvis det blir mye mer rariteter som svigerfar mener han «bestemmer» den tiden vi er her.

Nei, jeg gjorde ikke det, flere gikk fra bordet like etter. For meg er det ikke greit å gå fra bordet etter 4-5 minutt (spesielt når maten har tatt lang tid å tilberede og vi er flere familiemedlemmer som samles) - men det er vanskelig å si nei hjemme hos svigers da det generelt er mye «fri flyt».. vi har en veloppdragen 15 åring, og dialogen mellom meg og henne synes jeg svigerfar skulle holdt seg utenfor, problemet hans var tydeligvis at hun spurte meg, ikke han, og han skal vise at det er han som er «sjefen» i huset via å overkjøre meg når jeg svarer henne. 
Jeg ser flere mener jeg var den frekke fordi jeg ga tilsvar. Jeg tar til meg den tilbakemeldingen. 

Anonymkode: 72286...70d

Når andre barn er på besøk hos deg, har du selvfølgelig ikke foreldrerett, jeg forstår ikke hva som får deg til å trekke frem det - men det er du som bestemmer når de er hos deg. Eller mener du de kan ture frem som de vil? 

Anonymkode: 90038...b2b

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Vi tilbringer påska hos svigers.
 

15 åringen spør om å få gå fra middags bordet og ser på meg (mor) jeg sier ja men synes 15 åringen kunne ha sittet litt lenger (satt sikkert 4-5 minutter ved bordet når måltidet tok flere timer å tilberede) det var nok synlig for alle at jeg sa ja «litt under tvil», og 15 åringen skjønner egentlig dette selv, men svigerfar bryter ut at «det er bare å gå fra bordet fordi her i huset bestemmer han og bestemor»! Jeg svarte bare : «Nei, det gjør dere ikke» smilende. Jeg gikk også fra bordet sammen med 15 åringen etter dette.

Var jeg frekk? 

Anonymkode: 72286...70d

Hm, vent litt - forsto jeg dette rett? Din sønn spurte om å gå fra bordet og du sa ja, og så sa svigerfar at han kunne gå fra bordet og da ble du sur? 

Du er rar. 

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok.. i går kjørte vi bil, da hadde ikke ungene sikkerhetssele på. Barn i barnehage og barneskolealder. Svigerfar sa da det samme, var ikke så farlig med sikkerhetssele, han bestemte. 

Anonymkode: 72286...70d

Det er jo noe helt annet. For det første er det farlig, for det andre ulovlig.

Anonymkode: 72d05...935

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis jeg har andre barn i mitt hus er det ikke jeg som plutselig har foreldrerett over dem. Jeg kan sette grenser for akseptabel adferd, i svigerfar sitt tilfelle er det som regel motsatt; han er grenseløs og jeg er den «strenge». Barnas far sliter med å sette grenser mot sin egen far men må han så gjør han det.

Jeg skjønner det. Svigerfar har sagt denne setningen mange ganger, også når de har bodd hjemme hos oss og svigerfar bestemmer seg for at han er «sjefen», så er det «bestefar og bestemor bestemmer». Jeg synes det er en uting av besteforeldre å overhodet overprøve en grense satt av barnas foreldre, noe mine egne foreldre aldri har gjort. De støtter oss som foreldre, de går ikke i konkurranse med oss. 
 

Det var to andre barn i bilen ikke 15 åringen, jeg skrev det i innlegget; det var barn i barnehage og barneskole alder. En 15 åring er åpenlyst ikke det. Svigerfar har også kjørt med barnehagebarn foran i bilen med sete forovervendt (ikke mitt barn) - til det barnets foreldre sin store fortvilelse. Svigerfar liker å gjøre ting «på sin måte».

konfrontasjon er 100 % uaktuelt. Jeg og mannen har vært sammen i snart 20 år, hans foreldre er konfliktsky, men tidvis er svigerfar passiv aggressiv. Hvis jeg konfronterer direkte er det «helvete løs».. jeg kommer bare til å late som luft.. så får heller ektefelle ta det hvis det blir mye mer rariteter som svigerfar mener han «bestemmer» den tiden vi er her.

Nei, jeg gjorde ikke det, flere gikk fra bordet like etter. For meg er det ikke greit å gå fra bordet etter 4-5 minutt (spesielt når maten har tatt lang tid å tilberede og vi er flere familiemedlemmer som samles) - men det er vanskelig å si nei hjemme hos svigers da det generelt er mye «fri flyt».. vi har en veloppdragen 15 åring, og dialogen mellom meg og henne synes jeg svigerfar skulle holdt seg utenfor, problemet hans var tydeligvis at hun spurte meg, ikke han, og han skal vise at det er han som er «sjefen» i huset via å overkjøre meg når jeg svarer henne. 
Jeg ser flere mener jeg var den frekke fordi jeg ga tilsvar. Jeg tar til meg den tilbakemeldingen. 

Anonymkode: 72286...70d

Når vi er på besøk, og barna ber meg om å gå fra bordet, sier jeg at det må de spørre verten om ( som regel farmor eller mormor), fordi jeg ikke bestemmer i deres hus. Problem solved.

Anonymkode: f8f6d...01c

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overreagerer. 
 

når vi har andre barn på besøk hjemme hos oss, så følger de «reglene» vi har rundt bordet hos oss. Samme når vi er hos andre. Det respekteres av familie og vennene mine, og barna deres. 
 

hos oss må barna sitte til alle barna er ferdige så kan de gå, de trenger ikke vente til alle de voksne er ferdige. Går ett barn fra bordet, har ikke de andre barna tid til å spise seg mette😅

 

når vi er hos foreldrene mine bestemmer dem når barna kan gå fra bordet. Da er vi hjemme hos dem. Men barna mine spør ikke før de ser de fleste er ferdige å spise. 

Anonymkode: fdd18...fa3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så har mine ungdommer lært at de følger reglene som er der de er på besøk. Samtidig har vi og lært ungdommen at er vi borte sitter vi ved bordet til alle er ferdig. Det er etter min mening normal oppførsel. 

For meg virker det nesten som du ikke er voksen

Så hvis jeg leser mellom linjene mener du at selv om du er andre steder ska en ku  følge dine regler.

Anonymkode: 3c21a...17f

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om du er frekk når du ikke respekterer folk i deres eget hjem? Haha Ja! Du er frekk!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...