Gå til innhold

Svigerfar til 15åringen: «Hjemme hos oss bestemmer jeg og bestemor»!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi tilbringer påska hos svigers.
 

15 åringen spør om å få gå fra middags bordet og ser på meg (mor) jeg sier ja men synes 15 åringen kunne ha sittet litt lenger (satt sikkert 4-5 minutter ved bordet når måltidet tok flere timer å tilberede) det var nok synlig for alle at jeg sa ja «litt under tvil», og 15 åringen skjønner egentlig dette selv, men svigerfar bryter ut at «det er bare å gå fra bordet fordi her i huset bestemmer han og bestemor»! Jeg svarte bare : «Nei, det gjør dere ikke» smilende. Jeg gikk også fra bordet sammen med 15 åringen etter dette.

Var jeg frekk? 

Anonymkode: 72286...70d

Eh de bestemmer så klart i deres hus. Men om du ikke ville hun skulle gå fra bordet hvorfor sa du ikke bare nei?

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg bestemmer faktisk over mine egne barn selv om de er i ditt hus. Aksepterer du ikke det har jeg null interesse av å besøke deg. 

Anonymkode: 72286...70d

Wow, du er skikkelig trivelig :)

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi tilbringer påska hos svigers.
 

15 åringen spør om å få gå fra middags bordet og ser på meg (mor) jeg sier ja men synes 15 åringen kunne ha sittet litt lenger (satt sikkert 4-5 minutter ved bordet når måltidet tok flere timer å tilberede) det var nok synlig for alle at jeg sa ja «litt under tvil», og 15 åringen skjønner egentlig dette selv, men svigerfar bryter ut at «det er bare å gå fra bordet fordi her i huset bestemmer han og bestemor»! Jeg svarte bare : «Nei, det gjør dere ikke» smilende. Jeg gikk også fra bordet sammen med 15 åringen etter dette.

Var jeg frekk? 

Anonymkode: 72286...70d

Fy faen ikke rart ungen mangler oppdragelse for det gjør faen meg du å!! Du er ikke bare frekk du er skamløs og barnslig! Antar mannen er en dott eller snart skiller seg fra deg! Er garantert en grunn til svigerfar tok den tonen! Du er fader meg ikke sann!!

Anonymkode: 89f13...7ef

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok.. i går kjørte vi bil, da hadde ikke ungene sikkerhetssele på. Barn i barnehage og barneskolealder. Svigerfar sa da det samme, var ikke så farlig med sikkerhetssele, han bestemte. 

Anonymkode: 72286...70d

Ikke helt samme sak....

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bestemmer faktisk over mine egne barn selv om de er i ditt hus. Aksepterer du ikke det har jeg null interesse av å besøke deg. 

Anonymkode: 72286...70d

Du sa jo selv ja da hun spurte ts...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bestemmer faktisk over mine egne barn selv om de er i ditt hus. Aksepterer du ikke det har jeg null interesse av å besøke deg. 

Anonymkode: 72286...70d

Tipper ingen har interesse av å ha deg på besøk heller så trivelig som du virker 😂

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi tilbringer påska hos svigers.
 

15 åringen spør om å få gå fra middags bordet og ser på meg (mor) jeg sier ja men synes 15 åringen kunne ha sittet litt lenger (satt sikkert 4-5 minutter ved bordet når måltidet tok flere timer å tilberede) det var nok synlig for alle at jeg sa ja «litt under tvil», og 15 åringen skjønner egentlig dette selv, men svigerfar bryter ut at «det er bare å gå fra bordet fordi her i huset bestemmer han og bestemor»! Jeg svarte bare : «Nei, det gjør dere ikke» smilende. Jeg gikk også fra bordet sammen med 15 åringen etter dette.

Var jeg frekk? 

Anonymkode: 72286...70d

Du var rett og slett dum

Anonymkode: e73dd...282

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi tilbringer påska hos svigers.
 

15 åringen spør om å få gå fra middags bordet og ser på meg (mor) jeg sier ja men synes 15 åringen kunne ha sittet litt lenger (satt sikkert 4-5 minutter ved bordet når måltidet tok flere timer å tilberede) det var nok synlig for alle at jeg sa ja «litt under tvil», og 15 åringen skjønner egentlig dette selv, men svigerfar bryter ut at «det er bare å gå fra bordet fordi her i huset bestemmer han og bestemor»! Jeg svarte bare : «Nei, det gjør dere ikke» smilende. Jeg gikk også fra bordet sammen med 15 åringen etter dette.

Var jeg frekk? 

Anonymkode: 72286...70d

En 15-åring sitter til alle er ferdig, du også. Herregud, sjokkert. Eier du ikke manerer?

Anonymkode: add3c...b25

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du syntes det var frekt å gå fra bordet etter så kort tid, mej gjorde det selv? Så mange slitsomme svigerdøtre der ute..! Han ville bare være grei med ungdommen. Makan

Anonymkode: 433e9...c94

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sjokkert over at en 15 åring ikke greier å holde helt alminnelig bordskikk og bli sittende til alle er ferdig! 
Men på den andre siden faller jo eplet ikke langt fra stammen… 

Stakkars dine svigerforeldre… 

Anonymkode: 23b2c...fc9

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du sa altså ja til at 15-åringen kunne gå fra bordet, men klikker i vinkel fordi svigerfaren din sier det samme? Ok, du har bare bestemt deg for at svigerfar er vanskelig du eller?

Selvfølgelig har du overordnet ansvar for dine barn, men man respekterer selvfølgelig at det finnes forskjellige regler i forskjellige hus. Jeg driver ikke ren oppdragelse av andres barn, men når jeg har hatt de på besøk så er det reglene i vårt hus de skal forholde seg til - på samme måte som jeg har lært mine barn om at andre regler kan gjelde hos andre.

Den sikkerhetsselesituasjonen kan ikke brukes til sammenligning, der snakker vi rett og slett sikring av barn i bil og norsk lov - den kan ingen "bestemme" over.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de som sier at det er vertskapet som bestemmer om det er greit eller ikke å gå fra bordet. Med mindre barn så forstår jeg naturligvis at de  henvender seg til foreldrene, men eldre ungdommer bør jo kunne henvende seg direkte til besteforeldrene. Vil jo også tro ungdommen takket for maten før hun spurte om å gå ifra? 
 

Husker min bestemor var veldig tydelig på at vi barna fikk gå ifra, og da sa foreldrene mine ingenting. Tenker foreldrene heller evt i ettertid kan si noe om at når noen har brukt mange timer på å lage mat så er det normal høflighet å sitte litt lenger når de er ferdige, selv om besteforeldrene alltid sier ja, så du hadde satt pris på om de hadde det i bakhodet neste gang.

Jeg har barnehagebarn og jeg ser jo at samtlige foreldre ofte prøver litt febrilsk å få barna til å sitte/skotter litt rundt på hva andre gjør, da de typisk lar barna gå i fra hjemme men ønsker å innrette seg reglene til de man er på besøk hos.

Et vertskap skal naturligvis ikke bestemme alt. De bestemmer ikke sikring i bil på vei til besøk, hvilken radiokanal man hører på når man skal hjem eller hvor mye godteri barna får spise. Dette er opp til foreldrene. Men regler som går på skikk og bruk i hjemmet, som å gå fra bordet, hopping i sofa, sko inne etc, det må de da få lov til å si at de bestemmer.

Så basert på førsteinnlegget ditt fremstod du som frekk. Så kom det en del mer info etterhvert, men jeg ville heller reagert på bilselene, hvor faktisk det er loven som trumfer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bestefar hadde motsagt deg kan jeg forstå at du hadde blitt irritert. Men var jo enig?

Debatten om hvem som bestemmer i svigers sitt hus synes jeg er for dum. I vår familie har vi gjensidig respekt for hverandre, og barneoppdragelse er selvsagt foreldrenes ansvar. 
 

Jeg oppfatter utbruddet ditt som en oppsamling av irritasjon fordi svigerfar liker å markere at han er sjefen. Hvis jeg var deg ville jeg valgt mine kamper. En gammel mann vil ikke la seg endre av sin svigerdatter, så du oppnår ikke noe annet enn konflikt. 
 

Svelg kameler, ta kun de helt nødvendige kampene (som sikkerhetsbelte i bil), og la resten fare. 

Anonymkode: 22fa2...156

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du var trassig.

Svigerfar har rett, de bestemmer i deres hus.

Anonymkode: 1a2ff...410

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Fy faen ikke rart ungen mangler oppdragelse for det gjør faen meg du å!! Du er ikke bare frekk du er skamløs og barnslig! Antar mannen er en dott eller snart skiller seg fra deg! Er garantert en grunn til svigerfar tok den tonen! Du er fader meg ikke sann!!

Anonymkode: 89f13...7ef

Den som mangler oppdragelse her er deg, sånn språkbruk som du driver med. 

Anonymkode: 22fa2...156

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den som mangler oppdragelse her er deg, sånn språkbruk som du driver med. 

Anonymkode: 22fa2...156

Ikke enig i det faktisk, men overrasker meg ikke at du sier det

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De bestemmer i sitt hus. Men du kunne sagt tiltenåringen "jeg vil at du skal sitte her sammen med oss andre fordi det både er hyggelig og høflig. Nå har de brukt lang tid på å lage så god mat, så da er det hyggelig om gjestene sitter ved bordet en stund. Jeg syns også det er fint å sitte her sammen med deg." 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dojakitty skrev (3 minutter siden):

Ikke enig i det faktisk, men overrasker meg ikke at du sier det

Hæ? Jeg som skrev det er ikke TS. Jeg synes det er en uting at folk snakker/skriver til hverandre på denne måten, og tenker at noen må si ifra. 
 

Litt pussig at mange snakker om dårlig oppdragelse i tråden, men selv har både frekke og nedlatende kommenterer. 
 

Også pussig at du ikke er enig i den kommentaren jeg svarte på var drøy i språket, for det var den. 

Anonymkode: 22fa2...156

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo du som har dårlig bordskikk TS!!  
Det er greit at barn får en oppdagelse som sier at hos andre kan det være andre og litt strengere ( og korrekte i følge etikette)  enn hjemme.  
Det hadde du tydeligvis ikke lært TS 

Anonymkode: 0b305...47c

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet synes jeg barnet burde spurt vertskapet, og den som lagde maten. Du kunne svart at barnet skulle spørre bestemor.

Og jeg synes du var veldig frekk som gikk fra samtidig. Jeg forventer mer av voksne enn av ungdommer. Voksne forventer jeg faktisk at klarer å sitte til alle er ferdige med å både spise og snakke.

Anonymkode: 5c1c2...2cf

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...