Gå til innhold

Svigerfar til 15åringen: «Hjemme hos oss bestemmer jeg og bestemor»!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På hvilken måte er dette motsatt av hva jeg sier?

Anonymkode: 6b339...47b

Det er ikke motsatt av hva du sier. Jeg prøvde å klargjøre hvor grensene går.

Anonymkode: a3a84...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor kan de ikke gå når de er ferdige med maten? Hva er dette tull?? 🤣

Anonymkode: 3adf0...e67

For meg er det vanlig folkeskikk at man sitter ved bordet til de fleste er ferdig med å spise, ikke bare spiser opp selv for å reise seg å gå.
 

De mindre barna skjønner jeg at går fra bordet tidligere, men de større barna forventer jeg at sitter en liten stund. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du sa at barnet kunne gå fra bordet etter 5 min. Er det normale rammer og ordinær høflighet? Er det å sette grenser for barnet ditt?

 

 

Anonymkode: 630d7...cfa

Jeg har forklart at både barnet og jeg vet at det er mindre grenser hjemme hos svigers, så å lage en sak utav at femtenåringen skulle sitte lenger var uaktuelt, som jeg har forklart noen andre i tråden så ville svigerfar sin kommentar kommet uansett, da akkurat det skjedde tidligere en gang. Da hadde jeg først sagt nei, bli sittende litt til, men svigerfar sa ja, bare gå fra bordet, «jeg bestemmer». Den gangen valgte ungdommen å bli sittende sammen med oss (og dermed overhøre svigerfar) 

At svigerfar sier «han bestemmer» og ungene skal derfor ikke høre på meg som er barnas mor, er noe som gjentar seg..

barna spør meg om noe, ikke han, også blander han seg/avbryter, og gir det «populære» svaret. 
 

Anonymkode: 72286...70d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg takket for maten, og vi ryddet av etter oss og ryddet litt på kjøkkenet. Så kjenner meg ikke igjen i din forestilling om at jeg «trasset». 
 

Fordi jeg opprettet tema akkurat nå da jeg valgte å ta til motmæle og er selvkritisk, i går tidde jeg for husfreden sin del, det skjedde så fort og jeg har vel ikke prosesserer det før han gjentok setningen i dag under middagen og jeg fikk nok.. 

Anonymkode: 72286...70d

Dette blir for dumt. Du skjønner vel at det du legger frem er to vidt forskjellige ting? Ingen trussel mot livet å gå fra bordet litt tidligere enn de andre, det er bare uhøflig og dårlig bordskikk. Men å kjøre med barn i bilen uten bilbelte er en potensiell trussel mot deres liv. DET er det du skulle skrevet hovedinnlegget om, ikke at svigerfaren din bestemmer i sitt eget hus når det kommer til regler rundt bordet.

Hvorfor i alle dager kommer du med bil-episoden i etterkant, omtrent en sånn "jo, jeg har rett, svigerfar er dum, så det så!"

 

Anonymkode: 5cee5...4e9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

[…]
 

Var jeg frekk? 

Anonymkode: 72286...70d

Også TS:

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

[…]
Nei: svigerfar ga ikke et «trygt og tydelig» svar, han overkjørte min tilbakemelding om hva som egentlig er «normale» rammer og ordinær høflighet (å sitte ved bordet til alle er ferdig) 

[…]

Anonymkode: 72286...70d


Hva er du egentlig ute etter her? Du legger det frem som et åpent spørsmål, men er samtidig tydelig på at svigerfar var den frekke og grenseoverskridende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig dårlig oppdragelse når en 15-åring spør om å gå fra etter kort tid... Her har du jo sviktet.

Jeg kan forstå at tenåringer hører om å gå om selskapet blir sittende rundt bords lenge etter at dessert er unnagjort. Men man sitter gjennom måltidet, og deltar i samtalen, i den alderen. 

Anonymkode: 15e11...167

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville være veldig frekt å gjøre noe sånt ja.

Når jeg er på besøk og barna vil gå fra bordet må de takke for maten og spørre vertskapet om det er greit. Jeg som forelder bestemmer over dem til syvende og sist ja. Men i sånne situasjoner kan verten få bestemme. 

Anonymkode: dfe58...d8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Ryddet for brukerdebatt. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...