Gå til innhold

Svigerfar til 15åringen: «Hjemme hos oss bestemmer jeg og bestemor»!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi tilbringer påska hos svigers.
 

15 åringen spør om å få gå fra middags bordet og ser på meg (mor) jeg sier ja men synes 15 åringen kunne ha sittet litt lenger (satt sikkert 4-5 minutter ved bordet når måltidet tok flere timer å tilberede) det var nok synlig for alle at jeg sa ja «litt under tvil», og 15 åringen skjønner egentlig dette selv, men svigerfar bryter ut at «det er bare å gå fra bordet fordi her i huset bestemmer han og bestemor»! Jeg svarte bare : «Nei, det gjør dere ikke» smilende. Jeg gikk også fra bordet sammen med 15 åringen etter dette.

Var jeg frekk? 

Anonymkode: 72286...70d

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok.. i går kjørte vi bil, da hadde ikke ungene sikkerhetssele på. Barn i barnehage og barneskolealder. Svigerfar sa da det samme, var ikke så farlig med sikkerhetssele, han bestemte. 

Anonymkode: 72286...70d

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du var frekk. I deres hus er det faktisk de som bestemmer. Akkurat som du bestemmer i ditt hus og jeg i mitt hus. Hadde du sagt til meg at jeg ikke bestemmer i mitt hus ville du neppe blitt invitert på besøk flere ganger. Umodne frekkaser gidder jeg ikke ha i hus 

Anonymkode: 48eec...f32

  • Liker 44
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor svarte du noe sånt? Det er jo helt soleklart ikke du som bestemmer i deres hus, som var den direkte uttalelsen du svarte på. 

Anonymkode: 5cee5...4e9

Jeg og min ektefelle bestemmer faktisk over våre egne barn selv om vi er på besøk hos andre. 
 

Ut_på_tur skrev (7 minutter siden):

Ja, det syns jeg faktisk. Særlig at du selv gikk fra bordet. 

For småunger så syns jeg foreldre skal bestemme hva de får lov til og ikke, det er oppdragelse. Men én 15-åring? Da syns jeg de som serverer maten og står for ferieoppholdet kan få bestemme.

svigerfar har sagt dette siden de var små, jeg opplever det som en slags markering av at han er «sjefen» her og at den respekten mine barn har for oss foreldre skal han overkjøre. Jeg synes det er han som er den frekke. Hvorfor skal han markere at han er den som bestemmer over meg som mor, mot mitt eget barn? Hvorfor lage en sak utav det i det hele tatt?! 
 

Anonymkode: 72286...70d

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, du var frekk og urimelig. 
 

Særlig at dette stemmer. 

Anonymkode: 8074a...fd8

Det gjør faktisk det. De bor i en liten bygd og han kjørte sakte på en lite trafikkert vei. Jeg forsøkte å få på ungene bak i bila beltet og påpekte at de ikke hadde beltet på. Da sa han at det gikk fint, bestefar bestemmer. 

Anonymkode: 72286...70d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du var frekk… Både da du lar en så stor unge gå fra etter så kort tid, og deretter når du sier at han ikke bestemmer eget hus for så å trasé bort som en tenåring selv. 

Anonymkode: 198a4...1d0

  • Liker 37
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, du var frekk. I deres hus er det faktisk de som bestemmer. Akkurat som du bestemmer i ditt hus og jeg i mitt hus. Hadde du sagt til meg at jeg ikke bestemmer i mitt hus ville du neppe blitt invitert på besøk flere ganger. Umodne frekkaser gidder jeg ikke ha i hus 

Anonymkode: 48eec...f32

Jeg bestemmer faktisk over mine egne barn selv om de er i ditt hus. Aksepterer du ikke det har jeg null interesse av å besøke deg. 

Anonymkode: 72286...70d

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok.. i går kjørte vi bil, da hadde ikke ungene sikkerhetssele på. Barn i barnehage og barneskolealder. Svigerfar sa da det samme, var ikke så farlig med sikkerhetssele, han bestemte. 

Anonymkode: 72286...70d

Hvis dette faktisk hadde skjedd så lurer jeg på hvorfor ikke dette er hovedtemaet i tråden? Litt mer alvorlig enn at svigerfar mener de bestemmer i eget hus? Og i så fall, hvorfor lar du barna sitte på med en uansvarlig svigerfar? 

Ventet du bare med denne informasjonen for å kunne bruke det som et motargument etter at du la frem et scenario der du var den som oppførte seg ufint? 

  • Liker 44
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trasse*

Anonymkode: 198a4...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det synes jeg egentlig du var🙂

Anonymkode: 25d86...b62

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trasse*

Anonymkode: 198a4...1d0

Jeg takket for maten, og vi ryddet av etter oss og ryddet litt på kjøkkenet. Så kjenner meg ikke igjen i din forestilling om at jeg «trasset». 
 

Sursøtsaus skrev (2 minutter siden):

Hvis dette faktisk hadde skjedd så lurer jeg på hvorfor ikke dette er hovedtemaet i tråden? Litt mer alvorlig enn at svigerfar mener de bestemmer i eget hus? Og i så fall, hvorfor lar du barna sitte på med en uansvarlig svigerfar? 

Ventet du bare med denne informasjonen for å kunne bruke det som et motargument etter at du la frem et scenario der du var den som oppførte seg ufint? 

Fordi jeg opprettet tema akkurat nå da jeg valgte å ta til motmæle og er selvkritisk, i går tidde jeg for husfreden sin del, det skjedde så fort og jeg har vel ikke prosesserer det før han gjentok setningen i dag under middagen og jeg fikk nok.. 

Anonymkode: 72286...70d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, definitivt. 

Anonymkode: 9fc7d...c5a

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du var frekk, ja. Mer enn frekk også.

Det med bilen er nok ren løgn.

 

Anonymkode: b70e8...d32

  • Liker 24
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi tilbringer påska hos svigers.
 

15 åringen spør om å få gå fra middags bordet og ser på meg (mor) jeg sier ja men synes 15 åringen kunne ha sittet litt lenger (satt sikkert 4-5 minutter ved bordet når måltidet tok flere timer å tilberede) det var nok synlig for alle at jeg sa ja «litt under tvil», og 15 åringen skjønner egentlig dette selv, men svigerfar bryter ut at «det er bare å gå fra bordet fordi her i huset bestemmer han og bestemor»! Jeg svarte bare : «Nei, det gjør dere ikke» smilende. Jeg gikk også fra bordet sammen med 15 åringen etter dette.

Var jeg frekk? 

Anonymkode: 72286...70d

Du fremstår som en umoden og ikke frekk. Din autoritet som forelder blir ikke utfordret her..

Å si noe slikt er jo vanlig blant besteforeldre fordi de ønsker å være litt ekstra hyggelig mor barnebarna. I tilfeller hvor dette går litt langt, som i bilbelte eksemplet ditt, er det voksne å ta en prat med han/de på tomannshånd og si at dette var over en grense.

  • Liker 27
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder du egentlig å spørre om du var frekk, når du allerede har bestemt deg for at du ikke var frekk og gjorde alt riktig? Du nekter jo å ta til deg noe som helt av det andre skriver til deg her. Du var frekk, du var barnslig og du fremstår svært vanskelig og egenrådig.

Anonymkode: 8074a...fd8

  • Liker 32
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du var frekk, ja. Mer enn frekk også.

Det med bilen er nok ren løgn.

 

Anonymkode: b70e8...d32

Mm..

- så det er ikke frekt av svigerfar å avbryte samtalen mellom meg og tenåringsdatter og si at her er det HAN som bestemmer, for å markere at meg som hennes mor, skal hun ikke høre på ? 

Anonymkode: 72286...70d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...