Gå til innhold

Sfo mistet barnet mitt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Politikere gjør feil, leger gjør feil, politi gjør feil, SFO-ansatte gjør feil. Menneskelig svikt skulle man ønske ikke fantes, men det skjer. Rutiner brytes.

Forstår frustrasjonen og fortvilelsen din.
Du har mistet din mann, og dine barn har mistet sin far. Skjønner at dette på toppen av alt blir mye.
Pust med magen og ta en god prat med barnet ditt om fremmede i bil, bilvei og det å gå inn igjen på SFO dersom barnet ikke ser deg. Kan hende barnet ditt har fått panikk av tanken på "å miste" en forelder til, og at dette har ført til at han bare har gått. Kan hende han har sett noe spennende, barn på 7 år er veldig impulsive, han kan ha gått litt, for så å tenke at han bare går hjem.
Her har barnet misforstått en situasjon. Dette har nok ført til at SFO har trodd at du var der. (Skal ikke tro, skal vite- menneskelig svikt skjer.) Har barnet gått i tidsrom hvor du pleier å hente? Har de trodd du har stått utenfor? Har de trodd at andre ansatte har sett deg, og krysset ut på bakgrunn av dette?
At barn på SFO bare velger å gå, kan ikke forhindres så lenge skolegårder er åpne, ikke lukket med gjerde/lås.

Her bør SFO skrive avviksmelding, og gå nøye gjennom rutiner. Kanskje lage nye rutiner.
Kanskje du fremover skal fysisk gå å hente barnet ditt slik at han ikke tror han skal gå, når han ikke skal.

Ved neste valg (gjelder de som engasjerer seg), ta en prat med politikerne om SFO, få de til å se alvoret om barnetetthet og voksne. Veiledende bemanningsnorm er en voksen pr. 15 barn. Dette synes politikere er ansvarlig, synes dere? SFO blir ikke prioritert, det er det på tide at det gjør. SFO er en viktig del av hverdagen til barn, dette er en del av deres fritid og hvor mye av frileken vi for noen år siden hadde ute i gata, er nå flyttet til skolegård.

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

I all verden. Hvilke "unge" er det du kjenner egentlig? 

Har både søsken og andre slektninger i VGS-alder, hvor en rekke bor på hybel. De er både økonomisk ansvarlige (som oftest i alle fall), og de kan både koke vann og sløye fisk - for å nevne noe. 

Når det gjelder SFO, så er argumentet om at 7-åringer behandles som 2-åringer ikke relevant. SFO er en tjeneste foreldre betaler for, nettopp fordi foreldrene vurderer det slik at barnet trenger tilsyn etter skoletid. SFO er ansvarlig for barnet og barnets sikkerhet, og det burde være en selvfølge at de følger med på om barnet er hentet eller ikke. 

Anonymkode: f5e96...bdc

Det er vel litt forskjellig fra landsdel til landsdel; lenger nord i landet må flytter unge på hybel for å gå på VGS, mens i byene finner man godt voksne "barn" som nekter å flytte ut; det har vært flere tråder på KG om dette problemet.

Noen eksempler på at unge i dag generelt er langt mindre selvstendige enn før i tiden:

Når navlestrengen aldri kuttes

Noe har endret seg i norske familier. Hvorfor vil så mange unge henge med foreldrene sine?

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/nar-navlestrengen-aldri-kuttes-1.15629441

For barna hennes er det motsatt. Verken Anette (24) eller Knut Jørgen (19) har planer om å flytte ut med det første eller andre.

Sønn vil ikke flytte ut, valg?

https://www.diskusjon.no/topic/1818503-sønn-vil-ikke-flytte-ut-valg/

Har en sønn som bor for tiden hjemme, han er nå over 25 år og vil heller ikke gjøre noe med livet sitt. Han sitter bare på pcen og spiller data-spill. Ikke vil han sosialisere med noen av vennene sine.

Unge flytter ut og får inkasso

– Vanskelig å stå på egne ben økonomisk.

https://www.tronderbladet.no/nyheter/i/Ewy89G/unge-flytter-ut-og-faar-inkasso

Unge som flytter hjemmefra får ofte en kalddusj når de skal styre pengebruken uten støtte fra foreldrene.

Anonymkode: 21365...9d1

• Liker 1
Skrevet

Har lest litt på svarene i starten av denne tråden og blir meget forundret over hvor lett folk tar på ting. 

Med den mentaliteten som var beskrevet i starten av tråden, så kunne vel SFO bare vært en plass uten voksne da? 

Du må lære ditt, du må lære datt. Hvorfor tror dere vi egentlig BETALER for en tjeneste som SFO? Det er for at noen andre betalte voksne skal passe på barna til vi er tilbake fra jobb. 

Hadde reagert akkurat på samme måte som TS. 

• Liker 1
Skrevet

Men når det er sagt så gangner det ingen om du kommer til et møte lyn hakke forbanna. 
Pust med magen og ta en konstruktiv samtale. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du pleier å ringe inn til SFO og be de sende ut barnet ditt?

Ikke rart det går litt i surr på SFO da. Når de til en hver tid skal være en telefonsentral, ta i mot beskjeder i hytt og pine i tillegg til å passe på dagens unge som både er mindre selvstendige enn tidligere og med flere diagnoser.

Her burde dere foreldre fysisk gå inn og hente, gi alle beskjeder før kl 8 om morgenen eller ha en fast avtale om når når barnet skal bli sendt, slik at SFO kan gjøre jobben sin og passe ungene. 

Anonymkode: 5797d...2bf

• Liker 12
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Etter min mening burde de ansatte ha forsikret seg om at barnet faktisk var hentet, før de lot han gå. 

Synes ikke du overreagerer, HI. 

Anonymkode: f5e96...bdc

Ingen er uenige i at SFO har gjort feil her. Men det er ikke uforståelig at slike feil kan skje, gitt at det har vært en misforståelse og at man ofte har få ansatte per barn (SFO fremstår også som en veldig hektisk arbeidsplass). De har beklaget, og kommer sannsynligvis til å se på rutinene sine.

Når det er sagt, fremstår innleggene til TS som en voldsom overreaksjon. Barnet holdt ikke på å dø, og måten TS svarer folk som er uenige på fremstår som ganske aggressiv.

Opplysningen om at den andre forelderen er død var ganske oppklarende. Det er veldig forståelig om man er redd for døden når man nettopp har mistet et familiemedlem, og at man er i forsvarsposisjon når man føler seg sårbar. Nettopp derfor forstår jeg ikke hvorfor TS ønsker et møte med SFO når hun er i denne tilstanden. Er det ikke bedre å få hjelp av noen til å melde inn saken skriftlig, på en saklig og kortfattet måte? 

Jeg forstår derfor ikke hvorfor TS ønsker et fysisk møte. SFO vil uansett beklage og love å gjennomgå rutinene sine. Det er begrenset hva annet de får gjort med dette nå. 

Det finnes jo to ulike problemstillinger her: den konkrete feilen fra SFO og frykten til TS.

SFO kan bare ta ansvar for sin del av dette, så håper jeg at TS og barna finner god hjelp og støtte til å håndtere følelsene etter dødsfallet fra profesjonelt hold. ❤️

Anonymkode: 3361d...a22

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Visste ikke at du bodde i en storby, beklager. Men i byene så har de vel fortau store deler av veien, som på bildene? Her hvor jeg bor, så var det mye mindre trafikk for noen tiår siden, og ikke minst mindre tungtrafikk, var derfor jeg lurte. 

Anonymkode: 7a999...cd2

Fortau og fortau; når man går ut av Oslo sentrum langs Ring 2 østover, kan fortauene bli smale langs hovedveiene, og om vinteren kan de være direkte livsfarlige når deler av dem er nesten ufremkommelige på grunn av is og man må ut i veien; dette er et område der man har bygget nye boliger også for barnefamilier.

Synd at det er blitt mer tungtrafikk der du bor, for stort sett var det flere biler i Norge før; etter frislippet av bilsalget i 1960 skulle "alle" ha bil, og i byene der ingen tenkte på å legge trafikken under bakken var det fullt kaos de neste tiårene; i Oslo var det til og med planer om å bygge en motorvei forbi Slottet etter mønster fra amerikanske byer.

Og ser man på antall barn som døde i trafikken den gang, var dette et samfunnsproblem; i 1969 døde 109 barn i trafikken; i 2019 var tallet 0.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Goodtimes said:

Med den mentaliteten som var beskrevet i starten av tråden, så kunne vel SFO bare vært en plass uten voksne da? 

Det kunne jo egentlig det ja. Hvis veien er for lang til å gå, trenger jo barnet først og fremst et sted og være til det blir hentet. Da jeg var barn var det helt normalt å traske hjem alene, og være der i der alene i de 2-3 timene før mamma kom hjem. Tror ærlig talt barn har godt av litt alenetid, sånn med tanke på at de er med elever og lærere hele formiddagen og med foreldre og søsken hele ettermiddagen.

Anonymkode: c126c...6db

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2024 den 22.43):

Det ene utelukker ikke det andre. 

Men nå spurte jeg om hvordan jeg skulle takle at Sfo mistet ett barn og utsatte barnet for livsfare. 

Så jeg tenker samtalen burde starte der. 

Anonymkode: 858a7...16c

Jeg tenker du ikke skal styre med å kontakte sfo. Her er det ungen du må prate med.

Anonymkode: f522c...53d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kunne jo egentlig det ja. Hvis veien er for lang til å gå, trenger jo barnet først og fremst et sted og være til det blir hentet. Da jeg var barn var det helt normalt å traske hjem alene, og være der i der alene i de 2-3 timene før mamma kom hjem. Tror ærlig talt barn har godt av litt alenetid, sånn med tanke på at de er med elever og lærere hele formiddagen og med foreldre og søsken hele ettermiddagen.

Anonymkode: c126c...6db

Var selv et barn som også gikk hjem når skolen var ferdig. Vi var ganske mange som gikk sammen og vi hadde i tillegg en veldig trygg skolevei. 

For mine egne barns del, så blir det alt for langt og samtidig er det ikke fortau langs vegen - Det ville rett og slett ikke vært forsvarlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Din sønn skulle ikke ha «begynt å gå» når han ikke så deg, men SFO skulle hatt regelmessig opptelling hvor de oppdaget han var borte og varslet foreldre.

Anonymkode: 88120...5a6

Antagelig har de regelmessig opptelling. Men her var barnet registrert som "hentet" på SFO, og dermed ikke savnet når de talte opp. 
De etterlyser ikke barn de tror at er hentet. 

Så svikten her har vært at SFO registrerte barnet som gått, uten at de hadde sett at det var en godkjent voksen der og hentet. 

Vi hadde det såpass strengt på SFO at alle voksne som skulle hente, enten var forhåndsgodkjent av oss foreldre (Navngitte personer i et skjema.) eller vi ga beskjed på forhånd om at det kom noen andre enn oss og hentet en dag. 

Om barnet fikk lov til  å gå hjem alene, så måtte vi fylle ut skjema for det. Både med at det fikk gå hjem, og evt. tidspunkt det fikk lov til å gå. 

Jeg har blitt oppringt av SFO som kan melde at de ikke vet hvor mitt barn er. Da hadde barnet gått selv til aktivitet, etter en misforståelse på SFO. (Dvs SFO lurte på om jeg visste hvor barnet var.) 
Det endte opp med at vi klarte å få et familiemedlem til å finne barnet, så det ble funnet i god behold etter en drøy time. Men du blir relativt hysterisk som forelder da også, når du er langt unna på jobb, og SFO ringer og sier barnet er forsvunnet. 
Barnet hadde oppført seg akkurat som ønsket og forventet, ut fra den informasjonen barnet hadde. 
Her skjedde svikten utelukkende hos SFO, og de håndterte hele situasjonen feil. Både overfor vårt barn, og overfor de som fortsatt var på SFO, som ikke ble sendt hjem etter sine avtaler fordi de ansatte var så opptatt med å lete etter det barnet de hadde mistet. 

De ryddet opp i rutinene sine etterpå, så det skjedde forhåpentlig ikke med noen igjen.

Anonymkode: c89e8...a1d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2024 den 22.43):

Det ene utelukker ikke det andre. 

Men nå spurte jeg om hvordan jeg skulle takle at Sfo mistet ett barn og utsatte barnet for livsfare. 

Så jeg tenker samtalen burde starte der. 

Anonymkode: 858a7...16c

Du bør forresten ta inn over deg at SFO ikke utsatte barnet for livsfare. Det var faktisk barnet selv som utsatte seg for livsfare, da det valgte å gå i retning hjem fremfor å vente på deg eller gå tilbake. 
Dette er en ganske viktig forskjell. 

SFO har gjort EN feil. De har registrert barnet ut, uten at de har sett eller hørt fra deg som forelder. 

Men når jeg da forstår at du ikke pleier å gå inn og hente, men ringe inn, så kan det være det er du selv som saboterer litt for det du selv ønsker. 
For det er antagelig mer enn en ansatt på SFO. Og de fordeler oppgaver seg imellom. 
Det kan derfor være at en har telefonen, mens en annen har listen over hvilke barn som er der, og hvem som har gått hjem. 
Slik at når du ringer inn, så gjør det at en ansatt sier ifra til sønnen din om at han skal gå. Han går da innom personen med listen, sier "hadet" og går, mens denne krysser ut. 
Det er ikke sikkert det er noen kommunikasjon mellom de ansatte. 

Kanskje får sønnen din spørsmål om "Har du fått beskjed om at mamma er her for å hente deg?" Men i og med at han trodde han hadde fått beskjed om det, så ville jo han svart et overbevisende "Ja". 

Med en slik ordning der du ringer inn, må du være sikker på at du har lært inn godt hva som skal skje hvis du ikke er der. 
Skal han vente? I så fall hvor lenge? Skal han begynne å gå? I så fall hvor langt har han lov å gå? Skal han gå tilbake? 
Hva forventer du at han gjør, om du ikke er på plass ved hentestedet når han kommer dit? 

Du må altså gjerne snakke med SFO om det som skjedde. Men vær åpen for at de faktisk har fulgt sine rutiner, og at det er dine rutiner som ødelegger for deg. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
On 3/13/2024 at 11:07 PM, AnonymBruker said:

Da jeg var barn, gikk 7-åringer hjem fra skolen, var alene hjemme til foreldrene kom, og generasjonen min overlevde, utrolig nok.

Hva er det som er grunnen til at dagens barn er blitt så vanvittig uselvstendige ...?

Samme her. Gikk langs trafikkert vei uten problemer. Kom en dag en fyr i bil som ville «at jeg skulle hjelpe ham å finne veien til whatever». Jeg løp som en tulling vekk og hjem. Mine foreldre hadde advart meg, samtidig følte jeg noe var galt. 7 år gammel.

Anonymkode: 80e7c...f7b

• Liker 3
Skrevet

Alle skal "ta ts" som vanlig

jeg blir så forbanna av å lese det! Jeg blir så ufattelig lei av KG og den mentaliteten om å alltid skulle ta de som starter tråder!

fyttigrisen det er jo for pokker ikke rart hun er forbanna. 

TS: Kjør på! Her må SFO skjerpe rutinene sine

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Samme her. Gikk langs trafikkert vei uten problemer. Kom en dag en fyr i bil som ville «at jeg skulle hjelpe ham å finne veien til whatever». Jeg løp som en tulling vekk og hjem. Mine foreldre hadde advart meg, samtidig følte jeg noe var galt. 7 år gammel.

Men nå var ikke gutten i dette tilfellet helt seg selv. Han gikk og gråt og var redd og fortvilet 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du bør forresten ta inn over deg at SFO ikke utsatte barnet for livsfare. Det var faktisk barnet selv som utsatte seg for livsfare, da det valgte å gå i retning hjem fremfor å vente på deg eller gå tilbake. 
Dette er en ganske viktig forskjell. 

SFO har gjort EN feil. De har registrert barnet ut, uten at de har sett eller hørt fra deg som forelder. 

Men når jeg da forstår at du ikke pleier å gå inn og hente, men ringe inn, så kan det være det er du selv som saboterer litt for det du selv ønsker. 
For det er antagelig mer enn en ansatt på SFO. Og de fordeler oppgaver seg imellom. 
Det kan derfor være at en har telefonen, mens en annen har listen over hvilke barn som er der, og hvem som har gått hjem. 
Slik at når du ringer inn, så gjør det at en ansatt sier ifra til sønnen din om at han skal gå. Han går da innom personen med listen, sier "hadet" og går, mens denne krysser ut. 
Det er ikke sikkert det er noen kommunikasjon mellom de ansatte. 

Kanskje får sønnen din spørsmål om "Har du fått beskjed om at mamma er her for å hente deg?" Men i og med at han trodde han hadde fått beskjed om det, så ville jo han svart et overbevisende "Ja". 

Med en slik ordning der du ringer inn, må du være sikker på at du har lært inn godt hva som skal skje hvis du ikke er der. 
Skal han vente? I så fall hvor lenge? Skal han begynne å gå? I så fall hvor langt har han lov å gå? Skal han gå tilbake? 
Hva forventer du at han gjør, om du ikke er på plass ved hentestedet når han kommer dit? 

Du må altså gjerne snakke med SFO om det som skjedde. Men vær åpen for at de faktisk har fulgt sine rutiner, og at det er dine rutiner som ødelegger for deg. 

Barnet er SJU år!!! SJU!!!!!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var det søren meg mange som mener at en liten, sårbar og opprørt, 7-åring greier å tenke rasjonelt. 

Anonymkode: 9d828...458

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her var det søren meg mange som mener at en liten, sårbar og opprørt, 7-åring greier å tenke rasjonelt. 

Anonymkode: 9d828...458

Ganske overraskende hvor lett enkelte tar på dette. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (7 minutter siden):

Barnet er SJU år!!! SJU!!!!!

Jepp, og TS gidder ikke engang å gå ut av bilen og inn på SFO for å hente, for å sikre seg at ikke en kommunikasjonsfeil på SFO gjør at han blir stående alene ved TS "hentepunkt" og vente. 

Hvis TS absolutt skal ha en ordning der ungen skal sendes alene ut fra SFO hver dag, etter en telefon fra henne, så må hun være trygg på at han vet hva han skal gjøre om hun ikke er der. 
Om hun ikke er trygg på det, så kan de ikke ha en slik ordning. 

Vi har kjempetrygg skolevei. Men ingen av mine har fått gå alene ut fra SFO før de var 8-9 år, og jeg var relativt trygg på at de kunne gå hjem alene hvis de ikke fant meg. 
Vi kjente også rutinene på SFO, og visste at selv om vi voksne var kommet, så skulle de ansatte SE at vi var der før barnet ble krysset ut. Det holdt ikke at barnet sa ifra at vi var kommet. 

Mens TS aksepterer at barnet forlater SFO uten at de voksne ser henne, fordi hun mener at det er godt nok at hun "ringer inn" og sier at barnet skal gå. 
Men fordi den som har telefonen og tar imot beskjeder fra TS, ikke er den samme som sitter og krysser barna ut, så vil det da bli slik at barnet til TS krysser seg ut selv. 
Jeg synes ikke TS kan klandre SFO fordi hun har funnet ut at det er praktisk for seg med en løsning som undergraver en av SFOs kontrollrutiner. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
On 3/14/2024 at 7:09 AM, issoras said:

Jeg er mest sjokkert over alle dere som på død og liv lærer barna å ALDRI ta imot hjelp fra fremmede uansett hva, og aldri sette seg i fremmed bil. 

Det er farlig å utsette barna for så stor frykt at de ikke under noen omstendigheter evner å ta til seg hjelp. 

Noen ganger må faktisk et barn sette seg i bil med en fremmed. Dette barnet fortjener ikke kritikk for å ta imot hjelp fra en fremmed. Når barnet er redd og tror det har gått seg vill er det BRA at det evner å prøve å få tak i voksne mennesker til å hjelpe. Vi skal ikke ødelegge barns tillit til voksne fullstendig, vi skal også gi dem tillit til å søke hjelp når det er nødvendig. Det gjorde denne gutten. Bra. 

Nei det er ikke bra. Tenk om det hadde vært feil person. Da hadde moren aldri sett gutten sin i live noen gang mer. 

On 3/14/2024 at 7:22 AM, AnonymBruker said:

Skulle tro det var snakk om en 4-åring her...

Anonymkode: ce74f...e7d

Da jeg var 4 år så mistet jeg foreldrene mine i et kjøpesenter og fant frem til, hvadetnåheter, der de hadde høytalere. Fikk sagt til noen hva foreldrene mine het og det ble sagt over høytalerne så foreldrene mine kom og vi ble gjenforent. Jeg vet jeg var uvanlig på den alderen. 

Når det gjelder sønnen til Ts så burde han kanskje fått psykologhjelp siden han har sjokk, sorg og traumer over faren sin ennå. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...