kunstnerfluen Skrevet 15. mars 2024 #101 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Trolletråd. Du tilfeldigvis dro hjemom og barnet kunne fortelle vedkommende hvor han bor? Anonymkode: 95d69...78f Om det er et lite tett sted, så er det fult mulig at damen som fant ungen viste eller hadde en anelse om hvor ungen bodde. Jeg har selv opplevd lignende da jeg var liten og der en fremmed dame plukket meg opp å kjørte meg hjem, jeg viste heller ikke adressen men vi kjørte rundt i området inntil jeg kunne identifisere huset mitt. Å skrive og beskylde andre for å drive med troll når du sitter selv og troller i kommentarfeltet, er jo kanskje litt spesielt? 2
Mezzosoprena Skrevet 15. mars 2024 #102 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 13.3.2024 den 23.26): Skal gi beskjed til han at du sa det ikke er farlig å leke fartsdump på en stortraffikert vei. Takk for råd. Anonymkode: 858a7...16c Jeg sa ikke at det ikke var farlig, og han kunne definitivt ha kommet i en livstruende situasjon, men han holdt ikke på å dø... 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #103 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 13.3.2024 den 22.32): SFO er ikke barnehagen.. de kan jo ikke gå etter ungen din. Ungen din må lære seg at han blir til du kommer. Anonymkode: fe25e...97c AnonymBruker skrev (På 13.3.2024 den 22.34): Tittelen burde vel heller være «barnet mitt stakk fra sfo»?? som over her skriver, sfo er ikke barnehagen. Det er færre voksne per barn. De kan ikke gå etter barnet ditt og kan heller ikke holde han igjen. Her er det du som har feilet i å forklare reglene nøye nok. Det er ditt barn du må fortelle at dette er uakseptabelt. Ikke sfo. Anonymkode: ea7ef...1e6 Det er tydelig at dere ikke har barn på sfo. Ev. at det er en stund siden? Det er riktig at barna har en stor grad av selvstendighet på sfo, de fotfølges ikke. Men: Når barna er på sfo, så har sfo et ansvar for at de faktisk er registrert på sfo fram til de hentes, eller foreldre gir klarsignal på at de skal gå hjem selv. Dette er sfo strenge på her. De lar ikke barn gå hjem selv om de er skråsikre på at "i dag skal jeg gå hjem selv". I ts' tilfelle så er det åpenbart at det har skjedd en en glipp. Jeg regner med at ts snakker med barnet og forklarer at han aldri må finne på å gå hjem alene, men uansett så er det alvorlig at sfo registrerer et barn som "gått hjem" uten avtale på at han faktisk skal gå selv den dagen. I tvilstilfeller så MÅ de ringe foreldrene og spørre. Anonymkode: 7a999...cd2 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #104 Skrevet 15. mars 2024 35 minutter siden, Maleficenta said: Og dette var på åtti eller nittitallet vil jeg anta. Ting var litt annerledes da Ja, den gang ble ikke 7-åringer behandlet som 2-åringer. Når man ser dagens unge flytte ut etter videregående, er det påfallende hvor hjelpeløse de er; elementær økonomisk innsikt er fullstendig fraværende og man trekker kredittkortet "når man har lyst" uten å tenke på at dette er gjeld som må betales tilbake, og enkelte klarer knapt å koke opp vann. Foreldre gjør barna sine en bjørnetjeneste med all denne dullingen og overbeskyttelsen; resultatet er et stort antall unge som får psykiske plager rett og slett fordi de overhodet ikke er forberedt på utfordringene livet fører med seg. Anonymkode: 21365...9d1 9 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #105 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 13.3.2024 den 23.53): Tenker menneskelige feil skjer, også i barnehage, sfo og helsebransjen der det slett ikke bør skje. Men de som jobber der er også mennesker. De må absolutt få tilbakemelding om svikten, for å ta lærdom av sitt avvik. Syns likevel ikke du skulle sette hus i bevegelse her. Svikten er heller ikke alvorlig som dersom det skulle hendt i en barnehage. Mange barn går alene fra sfo allerede i 6-7 årsalderen. Også om de bor i by. Vår på 7 år går fast hjem med 2 venninner fra SFO ca 3 km hver dag. Så de ansatte i sfo’en er nok vandt med at veldig mange barn går hjem selv og reagerer ikke like sterkt dersom barn sier ‘de går hjem nå’. Så her ligger nok svikten i at de har antatt at noen har registrert eller fått beskjed om at han ble hentet eller skulle gå selv da han vinket hadet. Husk ansatte i sfo gjerne bare er 1 voksen på opptil 20 barn. 4 km var riktignok litt langt, men når det kommer til trafikk er de fleste 7 åringer er svært oppmerksomme på den, langt mer enn 9-12 åringer er min erfaring. Anonymkode: 2cdbf...d28 Jeg synes dette var er klokt innlegg. Synes det er mange «ekstreme» tilnærminger i begge retninger i denne tråden. Fra at SFO omtrent har sendt barnet ut for å dø, til «klart alle sjuåringer kan gå hjem alene, og hvis de ikke kan det har man sviktet som forelder.» Her har det skjedd en rutinesvikt. Det er selvsagt ikke bra, og det er SFO sitt ansvar å skjerpe rutinene sine. Det er forståelig at barnet og familien blir redd. Samtidighet det en menneskelig svikt, som det er forståelig at kan skje alle steder der det jobber mennesker. Det er mange barn per voksen i SFO, og i kombinasjon med mange ulike «henteordninger», der noen går hjem selv, noen hentes inne og noen hentes på parkeringsplass - så kan slike ting skje. Så var det jo maks uflaks at barnet, som ikke fant mamma, begynte å gå hjem - i stedet for å gå inn igjen og spørre en voksen. Barn kan gjøre irrasjonelle ting, og sånn er det bare, men akkurat denne gangen eskalerte det en ellers nokså ufarlig misforståelse. Jeg hadde tatt det opp med SFO på en saklig måte, samt snakket med barnet om å aldri gå hjem alene - som jeg regner med dere alt har gjort. Samtidig ville jeg prøvd å tenke på at det tross alt gikk bra, og at det var maks uflaks at situasjonen ble som den ble denne gangen. Dere er nok ekstra sårbare alle sammen på grunn av traumene dere bærer med dere, så jeg håper dere får en fin prat med SFO! Anonymkode: b4147...00f 4 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #106 Skrevet 15. mars 2024 Det virker som om mange har svært lave forventninger til SFO. I følge Udir er SFO ansvarlig for barnets sikkerhet, og det står at tilsynet i praksis må være forsvarlig i forhold til risikoen for at skade og ulykke kan skje. Etter min mening burde de ansatte ha forsikret seg om at barnet faktisk var hentet, før de lot han gå. Synes ikke du overreagerer, HI. Anonymkode: f5e96...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #107 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 7.22): Skulle tro det var snakk om en 4-åring her... Da jeg var 7 år var jeg hjemme alene etter skolen frem til mamma var ferdig på jobb. Det var en del timer det. Fantes ikke noe SFO på den tiden. Anonymkode: ce74f...e7d Det var kanskje mindre trafikk da? Eller du var vant med å ferdes langs trafikkert vei? Anonymkode: 7a999...cd2 1
Cyndaquil Skrevet 15. mars 2024 #108 Skrevet 15. mars 2024 Nå går min eldste siste året i barnehage så har ikke erfaring fra skolen selv. Men hva meg sånn GPS klokke? Da kan du se hvor barnet er og barnet kan ringe deg med klokka 😊 kjekt hvis noe sånn skulle oppstå. Bare forslag asså 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #109 Skrevet 15. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det var kanskje mindre trafikk da? Eller du var vant med å ferdes langs trafikkert vei? Anonymkode: 7a999...cd2 Mindre trafikk - si meg; har du sett bilder av storbyene i Norge før i tiden, fullpakket med biler? Slik så Torggata i Oslo ut før man gjorde gaten om til gågate: Et vanlig syn i byene den gang; biler og trafikkaos over alt: Anonymkode: 21365...9d1 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #110 Skrevet 15. mars 2024 Hvorfor har du en 7-åring som responderer slik, ts? Et barn i den alderen skulle vært mer enn i stand til å orientere seg i nabolaget, unngå trafikkert vei, risikovurdere hvor det kan og ikke kan gå og sette seg ned (ikke med den presisjon vi forventer av et større barn, men i slik grad det forstår av vei=fare og grøft=mer kurrant og «snu og gå tilbake» er en god løsning. Ta for all del et møte med SFO. Men det å lære barnet ditt å orientere seg, øve på risikoforståelse, snakke om hva man gjør om man havner i ulike ikke-optimale situasjoner etc er foreldre sitt ansvar. Og de samtalene må begynne mye tidligere enn i 7-års alder. Så intensiver opplæringen. Og tenker du at dere har snakket om, eksemplifisert, øvd på og inkludert dette siden barnet var modent (rundt de 2-3 år) og intet skjer? Utredning. Å ta ting tidlig er alltid å foretrekke. Særlig om «ting» viser seg å være manglende forståelse for omfanget av og formatet på opplæring hos dere foreldre. Anonymkode: f9bbf...435 10 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #111 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, den gang ble ikke 7-åringer behandlet som 2-åringer. Når man ser dagens unge flytte ut etter videregående, er det påfallende hvor hjelpeløse de er; elementær økonomisk innsikt er fullstendig fraværende og man trekker kredittkortet "når man har lyst" uten å tenke på at dette er gjeld som må betales tilbake, og enkelte klarer knapt å koke opp vann. Foreldre gjør barna sine en bjørnetjeneste med all denne dullingen og overbeskyttelsen; resultatet er et stort antall unge som får psykiske plager rett og slett fordi de overhodet ikke er forberedt på utfordringene livet fører med seg. Anonymkode: 21365...9d1 I all verden. Hvilke "unge" er det du kjenner egentlig? Har både søsken og andre slektninger i VGS-alder, hvor en rekke bor på hybel. De er både økonomisk ansvarlige (som oftest i alle fall), og de kan både koke vann og sløye fisk - for å nevne noe. Når det gjelder SFO, så er argumentet om at 7-åringer behandles som 2-åringer ikke relevant. SFO er en tjeneste foreldre betaler for, nettopp fordi foreldrene vurderer det slik at barnet trenger tilsyn etter skoletid. SFO er ansvarlig for barnet og barnets sikkerhet, og det burde være en selvfølge at de følger med på om barnet er hentet eller ikke. Anonymkode: f5e96...bdc
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #112 Skrevet 15. mars 2024 Din sønn skulle ikke ha «begynt å gå» når han ikke så deg, men SFO skulle hatt regelmessig opptelling hvor de oppdaget han var borte og varslet foreldre. Anonymkode: 88120...5a6 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #113 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 13.3.2024 den 23.07): Da jeg var barn, gikk 7-åringer hjem fra skolen, var alene hjemme til foreldrene kom, og generasjonen min overlevde, utrolig nok. Hva er det som er grunnen til at dagens barn er blitt så vanvittig uselvstendige ...? Anonymkode: 21365...9d1 Er du sikker på at du ikke hadde gangvei eller fortau? Vet ikke hvor gammel du er, men jeg er født i 83 og hadde rett på skolebuss pga avstanden. Selv om det var gang- og sykkelvei deler av veien. Jeg bodde i ca samme avstand til skolen som ts's barn. Ved farlig skolevei så kan man ha rett på buss selv ved kortere avstand, men da må man søke. Anonymkode: 7a999...cd2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #114 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor har du en 7-åring som responderer slik, ts? Et barn i den alderen skulle vært mer enn i stand til å orientere seg i nabolaget, unngå trafikkert vei, risikovurdere hvor det kan og ikke kan gå og sette seg ned (ikke med den presisjon vi forventer av et større barn, men i slik grad det forstår av vei=fare og grøft=mer kurrant og «snu og gå tilbake» er en god løsning. Ta for all del et møte med SFO. Men det å lære barnet ditt å orientere seg, øve på risikoforståelse, snakke om hva man gjør om man havner i ulike ikke-optimale situasjoner etc er foreldre sitt ansvar. Og de samtalene må begynne mye tidligere enn i 7-års alder. Så intensiver opplæringen. Og tenker du at dere har snakket om, eksemplifisert, øvd på og inkludert dette siden barnet var modent (rundt de 2-3 år) og intet skjer? Utredning. Å ta ting tidlig er alltid å foretrekke. Særlig om «ting» viser seg å være manglende forståelse for omfanget av og formatet på opplæring hos dere foreldre. Anonymkode: f9bbf...435 Ligger en fin artikkel på Trygg trafikk sin hjemmeside om barns forutsetninger i trafikken. https://www.tryggtrafikk.no/opplaering/skole/skoleveien/barns-forutsetninger/ Legg spesielt merke til siste avsnitt "Syn og hørsel". Barnas evne til å orientere seg trygt i trafikken er så klart avhengig av opplæring, men også av barnas generelle utvikling. Anonymkode: f5e96...bdc 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #115 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mindre trafikk - si meg; har du sett bilder av storbyene i Norge før i tiden, fullpakket med biler? Slik så Torggata i Oslo ut før man gjorde gaten om til gågate: Et vanlig syn i byene den gang; biler og trafikkaos over alt: Anonymkode: 21365...9d1 Visste ikke at du bodde i en storby, beklager. Men i byene så har de vel fortau store deler av veien, som på bildene? Her hvor jeg bor, så var det mye mindre trafikk for noen tiår siden, og ikke minst mindre tungtrafikk, var derfor jeg lurte. Anonymkode: 7a999...cd2
Gjest takinova Skrevet 15. mars 2024 #116 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 13.3.2024 den 22.30): Hva søren sier jeg? Jeg er så sint jeg klarer ikke å tenke ordentlig. Regner med de møter opp mannsterke på det møtet. Dette er fullstendig uakseptabelt. Anonymkode: 858a7...16c Barnet ditt stakk av fra SFO. De kommer ikke til å stille "mannsterke" på møtet. De kommer til å beklage at barnet ble skrevet ut og forhåpentligvis forbedre rutinene.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #117 Skrevet 15. mars 2024 moroklompen skrev (På 13.3.2024 den 22.34): Helt uenig! Sfo skal ikke la barnet bare dra uten at det er avklart på forhånd. Men her skjedde det jo en misforståelse, barnet trodde jo det var hentet. Mange barn som får gå fra sfo når de blir hentet uten at foreldre må ringe og si at de står utenfor liksom. Så der ER ikke barnehage der noen må åpne porten. Veldig mange kan fint gå hjem selv. Så må foreldre til barn som bor slik som dette, der barna IKKE får gjøre som alle andre, ta ekstra ansvar, enten lære barnet til at det absolutt ikke er lov å gå hjem, barnet SKAL vente eller gå inn igjen til SFO hvis noe virker rart. Og om ikke barnet er til å stole på enda, så viktig å avtale tydelig med SFO at barnet ALDRI skal gå selv men dere alltid kommer inn og henter. Av sikkerhetsmessige årsaker. Men feil kan skje, så jeg ville absolutt lært barnet hva det skal og ikke skal gjøre. Vår kan fint gå hjem, så hun har beskjed om å gå hjem hvis noe blir rart etter skolen, om vi ikke kommer nå vi skal osv. Så hos oss vet hun hva hun skal gjøre hvis noe liknende hadde skjedd. EN gang fikk jeg inn et møte og glemte å hente henne da jeg sa jeg skulle, så hun hadde blitt lei av å vente, så da gikk hun hjem. Slik vi har lært henne. At jeg var fra meg av dårlig samvittighet er en annen sak, men da så vi iaf at det vi har lært henne funker. Hun var også 7 år da. Dette barnet må få tydelig beskjed om å bli på SFO til barnet hentes av rett voksen. Litt rart å ikke ha tatt den samtalen med barnet, for det kan være lurt når det er så viktig som i dette tilfellet. ikke satse på at ting alltid går som det skal på sfo. Barn må også vite hva de skal gjøre, eller få anelse om hva som er rett å gjøre, når ting ikke går etter planen. Så hos oss har vi kodeløs på døra som ungene husker meget godt, så her kan de alltid gå hjem om ting skjærer seg. Det er deres beskjed, som lar seg tilpasse til mange hendelser. Det samme vil beskjeden til dette barnet om å bli på sfo og aldri gå derifra før man er hentet, og at storveien på vei hjem er FORBUDT. Sfo har også ansvar, men feil kan skje, og da er der lurt at barnet har lært de rette tingene. Anonymkode: 88db4...0b9 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #118 Skrevet 15. mars 2024 Jeg syntes trådtittel er litt misvisende...jeg så for meg at SFO hadde vært på busstur i byen og barnet hadde blitt borte. I dette tilfelle har de ikke mistet barnet, de har misforstått en situasjon, barnet ditt har gått og alt i god tro både fra voksne og barn. Man er mennesker, men rutinesvikt kan skje. De fleste skolegårder har ikke gjerde og derfor vil det være ekstra sårbart for de minste barna som er vant til inngjerdet område i barnehagen. Jeg kan love deg at denne historien ikke er unik, dette skjer titt og ofte og det vil også skje i fremtiden. Nettopp fordi det er mange barn pr voksen, de ser ikke alle barna hele tiden. Barn kan gå hjem fordi de kjeder seg, noen tar følge med andre barn som har fått lov å gå hjem, noen misforstår hentesituasjon. Men statistisk sett går det bra med dem, men selvfølgelig får man en støkk i magen av å ikke vite hvor barnet er når man kommer for å hente. Pust med magen, tenk at dette gikk heldigvis fint, snakk med skolen uten å gå i angrepsposisjon, lag avtaler om at du skal fysisk inn og hente han og fortsett samarbeidet på en profesjonell måte❤️ Anonymkode: f256e...5d8 8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #119 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg syntes trådtittel er litt misvisende...jeg så for meg at SFO hadde vært på busstur i byen og barnet hadde blitt borte. I dette tilfelle har de ikke mistet barnet, de har misforstått en situasjon, barnet ditt har gått og alt i god tro både fra voksne og barn. Man er mennesker, men rutinesvikt kan skje. De fleste skolegårder har ikke gjerde og derfor vil det være ekstra sårbart for de minste barna som er vant til inngjerdet område i barnehagen. Jeg kan love deg at denne historien ikke er unik, dette skjer titt og ofte og det vil også skje i fremtiden. Nettopp fordi det er mange barn pr voksen, de ser ikke alle barna hele tiden. Barn kan gå hjem fordi de kjeder seg, noen tar følge med andre barn som har fått lov å gå hjem, noen misforstår hentesituasjon. Men statistisk sett går det bra med dem, men selvfølgelig får man en støkk i magen av å ikke vite hvor barnet er når man kommer for å hente. Pust med magen, tenk at dette gikk heldigvis fint, snakk med skolen uten å gå i angrepsposisjon, lag avtaler om at du skal fysisk inn og hente han og fortsett samarbeidet på en profesjonell måte❤️ Anonymkode: f256e...5d8 Glemte å skrive at det kan være lurt å levere/hente barnet inne på SFO slik at du får snakket med de ansatte, blitt kjent, at man kan snakke litt generelt om ting. Da vil ansatte kjenne deg igjen og enklere kunne ha en dialog om ditt barn. Jeg jobbet litt på SFO for noen år siden og var flere av barna jeg ikke ante hvem foreldrene var. Sånn sett kunne jo hvem som helst kommet og hentet Per (satt på spissen). Anonymkode: f256e...5d8 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #120 Skrevet 15. mars 2024 Samme skjedde her da sønnen min gikk i første klasse. Plutselig stod han på døren her hjemme.. Det JEG gjorde da, var å ringe SFO og spørre om de manglet et barn? Også gjorde jeg de oppmerksomme på at han faktisk var her hjemme. Skrev en e-post til avdelingsleder om hendelsen, som takket for informasjonen og skulle ta det med ansattgruppen sin. Det skjedde en feil, det gikk fint, og SFO fikk frisket opp litt rutiner. Man trenger ikke alltid skulle ha 1001 ute, spikre folk opp etter veggen og finne en syndebukk. Anonymkode: 7c9f2...56b 10 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå