AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #41 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bare overse de som har større forventninger til redde 7-åringer enn til voksne, ts Ja, jeg synes du skal ta med deg noen i det møtet, slik at du ikke blir alene "mot" både sfo og rektor. Når jeg leser svarene i denne tråden så ville jeg tatt med en person du stoler på selv. I tillegg ville jeg pratet med ansvarlig i FAU og hørt hva den personen mener om det som skjedde. Hvis denne personen viser holdninger som enkelte i denne tråden har, da ville jeg ikke tatt med personen. Om personen ser det uforsvarlige og farlige i at sfo skriver ut en 7-åring uten å vite om den er blitt hentet - da ville jeg bedt personen om å bli med i møtet. For det møtet du skal ha, det dreier seg jo ikke bare om din 7-åring! Det handler om sikkerheten for alle barna ved denne sfo'en. Et annet punkt til listen din kan være å spørre hvordan de sikrer at også vikarer er oppdaterte på gjeldende rutiner og at vikarer sikrer barnas sikkerhet slik at de ikke kan bli utskrevet uten at foreldre har hentet dem. Tenk på at det er heldig at denne saken løste seg uten skader, og at det er i alles interesse at rutiner skjerpes slik at det ikke vil skje en fatal ulykke med noen av ungene pga. slepphendt rutinesvikt i fremtiden. Du taler ikke bare din og ditt barns sak, du taler alle barnas sak. Jeg håper du greier å overse de usaklige svarene i tråden, og at du nå greier å roe deg ned for kvelden og natten. Fokuser på at det gikk bra med barnet ditt og at du kan slappe av i vissheten om det. Da får du sove bedre i natt, og det gjør at du greier å holde deg klarere i tanker og tale i morgen og at du greier å holde deg saklig. Og husk at dette handler om å sikre alle barna på sfo fremover. Logg deg ut og prøv å få en god natt nå ❤️ Anonymkode: 71199...a01 Jeg blir så lei meg når folk er så ondskapsfulle. Jeg er helt frynsete. Pappaen deres døde for noen måneder siden og jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om eldste hadde forsvinne for meg i dag å. Men jeg skal prøve å la vær å la det gå innpå meg. Troll vil være troll og det er åpenbart at de har null begrep om virkeligheten når de prøver å plassere ansvaret på en første klassing. Men ja, jeg er enig. Det er mange unger der, flere som er skjørere enn min også. Dette er faktisk for de også. Vikarer og rutiner skal inn på lista. Anonymkode: 858a7...16c 1 14
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #42 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Da jeg var barn, gikk 7-åringer hjem fra skolen, var alene hjemme til foreldrene kom, og generasjonen min overlevde, utrolig nok. Hva er det som er grunnen til at dagens barn er blitt så vanvittig uselvstendige ...? Anonymkode: 21365...9d1 Nå aner ikke jeg hvor gammel du er, men jeg er bikket 50 år. Det var på ingen måte normalt eller vanlig at barn i småskolen gikk 4 km alene langs 60 km/t vei da jeg var lita. På ungdomsskolen fikk man buss om man hadde 3 km eller lenger skolevei. På barneskolen var det kortere distanse hvis skoleveien gikk langs den typen vei. En annen ting er at antall bilister i dag er enormt mange flere enn det var da jeg vokste opp. Ergo øker også risikoen for skade når barn ferdes på usikrede veier uten fortau eller gang- og sykkelstier. Ts sin 7-åring er ikke uselvstendig, tvert om, hadde barnet vært det hadde det ikke begynt å gå den veien. Anonymkode: 71199...a01 3 1 6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #43 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det kan kanskje være en god støtte, hvis SFO stiller med to personer eller flere. Eller hvis det kan hjelpe deg å holde roen. Synes ikke det blir dumt. Hvis du og faren hadde vært sammen, hadde dere sikkert gått begge på et møte om en så alvorlig hendelse. Anonymkode: 06d52...d18 Han døde for noen måneder siden så det blir litt vanskelig. Men jeg kan høre med en venninne. Blir vel for teit om en 40 åring kommer drassende med moren og faren sin. Selv om jeg må inrømme at akkurat nå kunne jeg tenkt meg å ha de med. Anonymkode: 858a7...16c 9
Forvirret23 Skrevet 13. mars 2024 #44 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg blir så lei meg når folk er så ondskapsfulle. Jeg er helt frynsete. Pappaen deres døde for noen måneder siden og jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om eldste hadde forsvinne for meg i dag å. Men jeg skal prøve å la vær å la det gå innpå meg. Troll vil være troll og det er åpenbart at de har null begrep om virkeligheten når de prøver å plassere ansvaret på en første klassing. Men ja, jeg er enig. Det er mange unger der, flere som er skjørere enn min også. Dette er faktisk for de også. Vikarer og rutiner skal inn på lista. Anonymkode: 858a7...16c Du må la være å ta inn de ondskapsfulle svarene❤️Tenk på ar de som skriver slik har mye vondt inni seg og øser det ut på andre. Det er ikke deg, det er de! lykke til🥰 2 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #45 Skrevet 13. mars 2024 15 minutter siden, anonymLala said: Lurer på om noe alvorlig har forandret seg hos barn og voksne de siste par tiåra. Vet selv at vi gikk til og fra SFO alene da vi var på den alderen og at jeg på den tiden ALDRI ville sittet meg inn i bilen til en fremmed (min far spikret dette i hodet mitt tidlig, og det sittet godt enda). Skjønner at du er redd ts, men en 7-åring bør kunne være gammel nok til å ta de rette valga her. Lurer på samme selv, synes denne tråden er helt utrolig merkelig. Da jeg begynte på skolen fikk jeg husnøkkel, og det var da ingen som tenkte at jeg holdt på å dø hver bidige dag, selv om jeg gikk noen kilometer hver vei. Anonymkode: c126c...6db 7 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #46 Skrevet 13. mars 2024 Forvirret23 skrev (Akkurat nå): Du må la være å ta inn de ondskapsfulle svarene❤️Tenk på ar de som skriver slik har mye vondt inni seg og øser det ut på andre. Det er ikke deg, det er de! lykke til🥰 Takk ❤️ Anonymkode: 858a7...16c 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #47 Skrevet 13. mars 2024 Mezzosoprena skrev (21 minutter siden): Han holdt ikke på å dø... Skal gi beskjed til han at du sa det ikke er farlig å leke fartsdump på en stortraffikert vei. Takk for råd. Anonymkode: 858a7...16c 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #48 Skrevet 13. mars 2024 Dette heter misforståelse. Ansatte trodde du hentet. Det gjorde barnet også. Har selv en 7åring i 2 klasse ,og vinker alltid hadet til de ansatte. Så har de gjort en feil. Slik skjer vettu en gang ,kan skje den beste. Hva skal du si på møte? En beklagelse har de nok allerede gitt. Dette er en 2 klassing. Ikke en 4 åring. Antar 2 klassing med mindre han er tidlig født 2017. Uansett det var litt kipt at det skjedde,alt gikk bra. Så går livet videre🙈 Anonymkode: 50960...1e2 16 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #49 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg blir så lei meg når folk er så ondskapsfulle. Jeg er helt frynsete. Pappaen deres døde for noen måneder siden og jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om eldste hadde forsvinne for meg i dag å. Men jeg skal prøve å la vær å la det gå innpå meg. Troll vil være troll og det er åpenbart at de har null begrep om virkeligheten når de prøver å plassere ansvaret på en første klassing. Men ja, jeg er enig. Det er mange unger der, flere som er skjørere enn min også. Dette er faktisk for de også. Vikarer og rutiner skal inn på lista. Anonymkode: 858a7...16c Jeg er sjokkert over mange av svarene du har fått, og har rapportert flere av dem også. Ikke la andre som åpenbart ikke har kunnskap om barn eller omtanke for andre få ødelegge noe som helst for deg nå! Du har annet å bruke dine krefter på. Du vet at det som skjedde var en alvorlig feil fra sfo sin side, så ikke la deg affisere av de som troller. De ønsker å såre og trykke ned andre, og slike personer er ikke verdt at du bruker en kalori på! Får helt vondt av deg med tanke på at du mistet pappaen deres for så kort tid siden og i dag også måtte kjenne på den frykten for 7-åringen din ❤️ Noen passet på 7-åringen din i dag, selv om sfo ikke gjorde det! ❤️ Så ha tillit til at dette vil føre til noe bra, at både din og andre barn pga. dette vil bli tryggere fremover. ❤️ Anonymkode: 71199...a01 4 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #50 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette heter misforståelse. Ansatte trodde du hentet. Det gjorde barnet også. Har selv en 7åring i 2 klasse ,og vinker alltid hadet til de ansatte. Så har de gjort en feil. Slik skjer vettu en gang ,kan skje den beste. Hva skal du si på møte? En beklagelse har de nok allerede gitt. Dette er en 2 klassing. Ikke en 4 åring. Antar 2 klassing med mindre han er tidlig født 2017. Uansett det var litt kipt at det skjedde,alt gikk bra. Så går livet videre🙈 Anonymkode: 50960...1e2 Skal gi beskjed om at du synes sfo ikke er nødvendig for 7 åringer født i februar. Dette er faktisk fullstendig krise om sfo mister ett barn. Hva om ditt barn ble borte? Anonymkode: 858a7...16c 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #51 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I dag kom det plutselig kjørende en fremmed bil inn på gårdsplassen min med min 7 åring i. Vedkommende hadde funnet barnet mitt gråtende midt i veien med veivende armer, halveis hjemme. Takk og lov det var akkurat hun som kom kjørende. Vi bor nesten 4 km unna skolen langs traffikert 60km vei. Så han får av naturlige grunner ikke lov til å gå hjem. Hadde jeg ikke glemt noe viktig jeg trengte til ett møte jeg skulle ha på skolen så ville han ha kommet til tomt hus og jeg ville kommet til sfo til ett savnet barn. Eller han hadde definitivt blitt påkjørt der han satt midt i veien å hylte. Han misforsto to voksne som pratet og trodde jeg var der for å hente han, men siden jeg ikke var der så ble han lei av å vente å begynte å gå. Sfo lot han bare reise! Uten at noen hadde gitt beskjed! Han sa bare hade og gikk. Og de stemplet han ut uten spørsmål. Jeg er så sint. Jeg har bedt om ett møte. De virket bare forvirret og litt sånn "ojsann" når jeg ringte. Dette er ganske graverende og kunne tatt livet av ungen min, eller tenk om feil bil hadde stoppet!!!!! Hva søren sier jeg? Jeg er så sint jeg klarer ikke å tenke ordentlig. Regner med de møter opp mannsterke på det møtet. Dette er fullstendig uakseptabelt. Anonymkode: 858a7...16c Du har all rett til å bli sint. De må ha rutiner til slikt Anonymkode: 90d1e...80a 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #52 Skrevet 13. mars 2024 Men sa han hadet til de ansatte og de lot ham gå, eller bare gikk han på eget initiativ uten å si fra til noen? Anonymkode: 20fdb...e01 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #53 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er sjokkert over mange av svarene du har fått, og har rapportert flere av dem også. Ikke la andre som åpenbart ikke har kunnskap om barn eller omtanke for andre få ødelegge noe som helst for deg nå! Du har annet å bruke dine krefter på. Du vet at det som skjedde var en alvorlig feil fra sfo sin side, så ikke la deg affisere av de som troller. De ønsker å såre og trykke ned andre, og slike personer er ikke verdt at du bruker en kalori på! Får helt vondt av deg med tanke på at du mistet pappaen deres for så kort tid siden og i dag også måtte kjenne på den frykten for 7-åringen din ❤️ Noen passet på 7-åringen din i dag, selv om sfo ikke gjorde det! ❤️ Så ha tillit til at dette vil føre til noe bra, at både din og andre barn pga. dette vil bli tryggere fremover. ❤️ Anonymkode: 71199...a01 Rimelig sjokkert jeg å, så nå preller de av tror jeg. Synes det er helt sinnsykt at folk troller på slike alvorlige emner. De må være feil skrudd sammen. Det lindrer mye å minne meg selv på det. Takk for fine ord. Jeg skal iallefall gjøre mitt ytterste for at de rutinene blir skjerpet og at det ikke skjer igjen. Anonymkode: 858a7...16c 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #54 Skrevet 13. mars 2024 5 minutter siden, Forvirret23 said: Gikk sikkert bra med alle, og du begynte på skolen som 7 eller 6 åring? At man gjorde slik før betyr ikke at det var riktig. Mye vi gjorde før som vi vet i dag ikke er greit. Du vil kanskje helt tilbake til den tiden, der alle 7 åringer var rasjonelle og med impulskontroll som en voksen? Tenk å skylde på er lite barn for voksene sviktet helt i sitt yrke. Vi begynte på skolen som 7-åringer, og det å være alene hjemme noen timer etter skolen til foreldrene kom hjem, var helt vanlig - man hadde den gang begrepet "nøkkelbarn", og når man ser hvordan 7-åringer klarer seg idag i andre verdensdeler der de ikke blir like mye dullet med som her i landet, ser man også at et 7-årig barn overhodet ikke er et hjelpeløst snøfnugg. Litt tilrettelegging og opplæring er greit, men normale 7-åringer er selvstendige, har en forståelse av tid og penger, kan lage enkle måltider, innretter seg i forhold til oppgaver og vennskap, og er på mange måter små voksne: https://childdevelopment.com.au/resources/child-development-charts/self-care-developmental-checklist/ Quote 7-8 years Opening lunch boxes, zip lock bags, food packaging. Packing a bag for school or other outings with little assistance/prompting. Recalling events and describing them. Expressing emotions. Remembering a sentence to write that was just thought about or told. Attending for longer periods of time. Sitting still (e.g. in class, at mealtimes). Coping in busy/noisy environments. Showering independently. Taking on more responsibilities (e.g. chores). Understanding money. Telling the time and displaying time management skills. Inhibiting the need to talk and ask questions. Preparing simple meals (e.g. cereal, sandwich). Kort sagt er 7-åringer ikke de små, hjelpeløse babyene dagens foreldre tror at de er. Anonymkode: 21365...9d1 10 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #55 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Rimelig sjokkert jeg å, så nå preller de av tror jeg. Synes det er helt sinnsykt at folk troller på slike alvorlige emner. De må være feil skrudd sammen. Det lindrer mye å minne meg selv på det. Takk for fine ord. Jeg skal iallefall gjøre mitt ytterste for at de rutinene blir skjerpet og at det ikke skjer igjen. Anonymkode: 858a7...16c Det er helt klart de som har problemer som skriver slik som de gjør. Så ikke la det få ødelegge noe for deg. Fokuser på alle de fornuftige og konstruktive svarene du har fått som også viser omsorg for deg og barnet - og så logger du bare av og får deg litt søvn. Det er rapportert en del i tråden, så moderator vil nok rydde opp i morgen. Jeg er glad for at du har styrke til å ta denne saken om sfo videre. Jeg er sikker på at flere på sfo også føler på det som skjedde i dag, og ingen ønsker at dette skal gjenta seg. Men når det kommer en ordentlig og forbedringsorientert klage på rutinesvikten, da er det også større sjanse for at ledelsen tar dette mer alvorlig, noe som også gjør at de som er ansvarlige på sfo lettere kan få gehør for skjerping av rutiner. Så du gjør en god sak ❤️ Anonymkode: 71199...a01 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #56 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi begynte på skolen som 7-åringer, og det å være alene hjemme noen timer etter skolen til foreldrene kom hjem, var helt vanlig - man hadde den gang begrepet "nøkkelbarn", og når man ser hvordan 7-åringer klarer seg idag i andre verdensdeler der de ikke blir like mye dullet med som her i landet, ser man også at et 7-årig barn overhodet ikke er et hjelpeløst snøfnugg. Litt tilrettelegging og opplæring er greit, men normale 7-åringer er selvstendige, har en forståelse av tid og penger, kan lage enkle måltider, innretter seg i forhold til oppgaver og vennskap, og er på mange måter små voksne: https://childdevelopment.com.au/resources/child-development-charts/self-care-developmental-checklist/ Kort sagt er 7-åringer ikke de små, hjelpeløse babyene dagens foreldre tror at de er. Anonymkode: 21365...9d1 DET ER AVTALER MELLOM SFO OG FORELDRENE SOM FORTELLE SPILLEREGLENE HER!!!!! NÅR AVTALEN ER AT BARNET SKAL HENTES HAR SFO ANSVARET FREM TIL BARNET ER HENTET SLIK SOM AVTALT I AVTALEN!! Anonymkode: f18a7...0c5 6 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #57 Skrevet 13. mars 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: DET ER AVTALER MELLOM SFO OG FORELDRENE SOM FORTELLE SPILLEREGLENE HER!!!!! NÅR AVTALEN ER AT BARNET SKAL HENTES HAR SFO ANSVARET FREM TIL BARNET ER HENTET SLIK SOM AVTALT I AVTALEN!! Anonymkode: f18a7...0c5 Du trenger ikke å SKRIKE og bruke så mange utropstegn. Vi hører godt hva man skriver selv når man bruker små bokstaver. Problemet er at man har gjort barnet totalt uselvstendig. En normal 7-åring er faktisk et menneske som på mange måter kan klare seg selv; dette er ikke en hjelpeløs postpakke som skal hentes og fraktes etter avtale. Anonymkode: 21365...9d1 13 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #58 Skrevet 13. mars 2024 De må ha rutinene sine på plass. Det å ringe fra bilen og så be han gå ut holder ikke lenger, da kan misforståelser oppstå. Heretter bør du fysisk møte opp på sfo for å hente. Dette er en menneskelig svikt som kan skje, men som absolutt ikke bør skje. Ta med deg noen på møte, det vil hjelpe nettopp fordi man er flere til å høre og at man kanskje er litt roligere. Når man er sint klarer man ikke være rasjonell og blir gjerne litt ufin. Noe som er helt naturlig, men man kommer liten vei med det annet enn å få andre til å få piggene litt ut. Som noen andre skrev så må formålet for møte være at dette ikke skal skje igjen, verken med ditt eller andres barn. Et møte bare for å øse ut sinnet sitt kommer du ingen vei med. Selv om det er veldig naturlig å ville gjøre nettopp det i denne situasjonen. Tross alt gikk det bra, så får man heller være glad for akkurat det. Anonymkode: 0d986...fa2 7
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #59 Skrevet 13. mars 2024 Tenker menneskelige feil skjer, også i barnehage, sfo og helsebransjen der det slett ikke bør skje. Men de som jobber der er også mennesker. De må absolutt få tilbakemelding om svikten, for å ta lærdom av sitt avvik. Syns likevel ikke du skulle sette hus i bevegelse her. Svikten er heller ikke alvorlig som dersom det skulle hendt i en barnehage. Mange barn går alene fra sfo allerede i 6-7 årsalderen. Også om de bor i by. Vår på 7 år går fast hjem med 2 venninner fra SFO ca 3 km hver dag. Så de ansatte i sfo’en er nok vandt med at veldig mange barn går hjem selv og reagerer ikke like sterkt dersom barn sier ‘de går hjem nå’. Så her ligger nok svikten i at de har antatt at noen har registrert eller fått beskjed om at han ble hentet eller skulle gå selv da han vinket hadet. Husk ansatte i sfo gjerne bare er 1 voksen på opptil 20 barn. 4 km var riktignok litt langt, men når det kommer til trafikk er de fleste 7 åringer er svært oppmerksomme på den, langt mer enn 9-12 åringer er min erfaring. Anonymkode: 2cdbf...d28 10 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #60 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenker menneskelige feil skjer, også i barnehage, sfo og helsebransjen der det slett ikke bør skje. Men de som jobber der er også mennesker. De må absolutt få tilbakemelding om svikten, for å ta lærdom av sitt avvik. Syns likevel ikke du skulle sette hus i bevegelse her. Svikten er heller ikke alvorlig som dersom det skulle hendt i en barnehage. Mange barn går alene fra sfo allerede i 6-7 årsalderen. Også om de bor i by. Vår på 7 år går fast hjem med 2 venninner fra SFO ca 3 km hver dag. Så de ansatte i sfo’en er nok vandt med at veldig mange barn går hjem selv og reagerer ikke like sterkt dersom barn sier ‘de går hjem nå’. Så her ligger nok svikten i at de har antatt at noen har registrert eller fått beskjed om at han ble hentet eller skulle gå selv da han vinket hadet. Husk ansatte i sfo gjerne bare er 1 voksen på opptil 20 barn. 4 km var riktignok litt langt, men når det kommer til trafikk er de fleste 7 åringer er svært oppmerksomme på den, langt mer enn 9-12 åringer er min erfaring. Anonymkode: 2cdbf...d28 Men gutten har vært gjennom noe veldig tøft veldig nylig han har nettopp mista pappaen sin i død. og denne mammaen har mistet partneren sin. En sånn hendelse kan gjør ekstra stort inntrykk pga man har så mye sorg i hjerta fra før så tett oppå et så stort tap. Anonymkode: f18a7...0c5 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå