Gå til innhold

Sfo mistet barnet mitt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sfo sitt ansvar, men også masse her å  lære av for gutten.

Anonymkode: 8dd33...5c4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Han trodde jeg var der. 

Anonymkode: 858a7...16c

Han så at du ikke var der, så han stakk av. Han fant vel fort ut at du ikke gikk ved siden av han, regner jeg med? Likevel gikk han ganske langt, i og med at han var halvveis hjemme. Så dette må du så absolutt ta opp med sønnen din. Her lar du deg lure av en dårlig unnskylding fra hans side. Det å stikke av var en bevisst handling fra hans side. 

Selvsagt skal ikke SFO-ansatte krysse ut barnet bare fordi barnet sa «hadet», så frem det ikke foreligger noe avtale om at barnet kan gå hjem selv. Men nå kan det jo tenkes at barnet har lurt ansatte på SFO også, og sagt at du har kommet og venter en eller annen plass på han. Så fremover nå, må du og SFO ha en avtale om at de ser deg før de krysser han ut. 

Anonymkode: 6507d...47f

• Liker 18
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Så du har ikke lært guttungen å ikke sette seg inn i fremmede biler? 

Et lett bytte han da, litt snop og en hundevalp å klappe så er han borte.

Anonymkode: 6a057...691

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår godt følelsene dine, ts!

Prøv imidlertid å roe deg slik at du blir helt saklig og klar i hodet når du skal ha møte med dem. Hvis ikke blir det for lett å avskrive deg som "hysterisk mor", istedenfor å bruke denne episoden til å lære slik at lignende ikke skal skje i fremtiden.

Pass på at du har fokus på hvilke rutiner sfo har, hvorfor de skrev ut barnet ute at det var blitt hentet, hva de tenker å gjøre for å sikre at alle ansatte følger rutiner som kan hindre dette fra å skje i fremtiden osv. Og også hvem som har ansvar for dette.

Misforståelser kan skje overalt, men et slikt sted må det være rutiner gode nok til at barn ikke bare kan skrives ut uten at de vet om barna er hentet av foreldre eller andre som er godkjente til å hente barnet.

Skriv deg en liste over saklige spørsmål, hvem som tar ansvar for dette, hvordan de har tenkt å sikre tryggere rutiner for barna osv. Har du en slik liste er det enklere å holde deg saklig og også å unngå at du blir avsporet av ev. bortforklaringer eller lignende. Hold fokus i møtet om at du er opptatt av at alle barn som går der skal være trygge, siden det som skjedde med ditt barn viser at marginene er små mellom at det går bra og at det kunne fått fatale følger. På listen, før også opp et punkt om at alle foreldre/foreldreutvalg blir holdt informert om hva som gjøres fremover fra sfos side, hvem som har ansvar for at rutiner følges osv.

Hold deg saklig hele veien, det vinner du mest på!

Godt det gikk bra med barnet ditt! ❤️ 

(Og den praten med barnet som andre nevner, den antar jeg du allerede har tatt.)

Anonymkode: 71199...a01

Takk, endelig, for ett hjelpsomt, konstruktivt svar. 

Jeg skal absolutt skrive en liste for å ikke la følelsene løpe avgårde med meg. Det var lurt.

Ungen min er ikke trygg der oppe sånn det er nå og jeg er helt kvalm over tanken på at jeg kunne mistet han i dag. 

Selvfølgelig har jeg pratet med barnet mitt. Han kommer ikke til å begynne å gå en gang til. 

Vet du om noen lover jeg kan henge dette på? Burde jeg ta det opp med FAU eller SUV? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mange rare svar her. Selvfølgelig skal ikke SFO laen 7-åring bare gå, uten at de vet at han har blitt henta! Du betaler jo ganske mye for at de skal passe på han.

På vår skole er rektor ansvarlig for både skole og SFO, og hvis noe sånt hadde skjedd her, hadde jeg involvert henne.

Lurt å forberede seg godt til møtet. Kanskje du finner noe om SFO sitt ansvar her? https://www.regjeringen.no/no/tema/utdanning/grunnopplaring/artikler/skolefritidsordningen-sfo/id434946/

Anonymkode: 06d52...d18

Takk! Jeg skal be om at rektor er med på møtet. 

Burde jeg ta med meg noen uavhengig? 

Faren er ikke med oss, så det er bare han meg og lillebroren. Men jeg burde kanskje ha med meg en venninne eller noe som støtte? Eller blir det dumt? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Burde jeg ta med meg noen uavhengig? 

Faren er ikke med oss, så det er bare han meg og lillebroren. Men jeg burde kanskje ha med meg en venninne eller noe som støtte? Eller blir det dumt? 

Det kan kanskje være en god støtte, hvis SFO stiller med to personer eller flere. Eller hvis det kan hjelpe deg å holde roen. Synes ikke det blir dumt. Hvis du og faren hadde vært sammen, hadde dere sikkert gått begge på et møte om en så alvorlig hendelse.

Anonymkode: 06d52...d18

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Om han vandret midt i veien har du en jobb å gjøre med å lære han å te seg i trafikken. Samt å lære han veien til skolen slik at han finner veien hjem selv om det skulle skje igjen. Han skal vel etterhvert gå og sykle til skolen på egenhånd også.

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Herregud, så syke svar du får her! Selvsagt er dette SFO sitt ansvar selv om du også må snakke med barnet. De blir betalt for å passe på barnet, og de skal ha oversikt over hvilke barn som får gå hjem alene (og da hvilket tidspunkt de skal sendes hjem) og hvilke barn som blir hentet (og da av hvem, og de skal sjekke at den personen er der). 

Da min sønn gikk på SFO, hadde de strenge regler på dette. Dersom noen andre enn meg skulle hente en dag, måtte jeg gi beskjed på forhånd, ellers slapp de ham ikke (og sånn skal det være). Frem til ham fikk lov til å gå selv, fikk han ikke lov til å gå før de voksne så meg. Da han fikk lov til å gå selv, måtte jeg informere SFO om når han gikk lov til å gå. De slapp ham ikke før det uten avtale med meg. 

En 7-åring er for liten til å ta alt ansvar selv, og om han var stor nok til det, så ville han jo ikke gått på SFO.

Jeg har dessverre ikke noe særlig tips til deg utenom å gjøre det klinkende klart hva du forventer av dem, og at det som skjedde, overhode ikke er akseptabelt og kunne gått mye verre. Men vær rolig og fattet. Det hjelper ikke å krangle med dem selv om jeg forstår om du har lyst. ❤️

Endret av MariaIsabel
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Han holdt ikke på å dø...

• Liker 24
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Lurer på om noe alvorlig har forandret seg hos barn og voksne de siste par tiåra. Vet selv at vi gikk til og fra SFO alene da vi var på den alderen og at jeg på den tiden ALDRI ville sittet meg inn i bilen til en fremmed (min far spikret dette i hodet mitt tidlig, og det sittet godt enda). Skjønner at du er redd ts, men en 7-åring bør kunne være gammel nok til å ta de rette valga her. 

Endret av anonymLala
  • Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Anne Nym Medlem skrev (15 minutter siden):

Jeg skjønner jo du er opprørt men du må ta en pust i bakken og se saken litt ovenfra. Situasjonen etter alvorlighetsgrad 

1: ditt barn gikk fra SFO og ikke inn igjen når han ikke fant deg (!!!!)

2: ditt barn har ikke blitt lært hvordan ferdes trygt i langs denne veien dere bor ved (!!!!)

3: ditt barn satt seg inn i bilen til en ukjent(?) person (altså med mindre dette var en mamma til en kompis så er det rimelig bananas ting å ikke ha lært barnet)

4: SFO reagerte ikke på at ditt barn bare sa hadet og gikk uten at de så en voksen der (men om du uansett pleier å hente "fra bilen" så kan ikke SFO vite om han faktisk bare var på vei inn til deg) 

Dette gikk bra. Men nå har du en jobb å gjøre med sønnen din slik jeg ser det. Han er sju, ikke tre.

1. Irrelevant. Han er 7. Han er ett susehue. Fordi han er 7.

2. Han går aldri hjem alene langs traffikert vei. Fordi han er 7. 

3. Han er 7. Han var hysterisk. Hysteriske barn er ikke logiske. Selvsagt har han fått beskjed om å ikke sette seg inn i fremmede biler. 

4. Han har aldri gått ut av den døren på Sfo uten at jeg har ringt fra parkeringen å bedt han kle på seg eller hentet han. En voksen er alltid pratet med av meg først. 

Hvilket ansvar har de voksne som er betalt for å passe på barna som er for små til å være hjemme alene eller gå hjem alene? Selve hensikten med sfo? 

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var barn, gikk 7-åringer hjem fra skolen, var alene hjemme til foreldrene kom, og generasjonen min overlevde, utrolig nok.

Hva er det som er grunnen til at dagens barn er blitt så vanvittig uselvstendige ...?

Anonymkode: 21365...9d1

• Liker 21
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Svikten her var jo at han fikk gå hjem uten at det var avklart med deg.

Det er ikke uvanlig at unger går selv til og fra SFO. Det gjør i hvert fall min 7-åring.

Anonymkode: f8f08...555

Helt fullstendig enig. Dette igjen hadde som konsekvens at barnet mitt var i livsfare. Derfor jeg startet tråden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da jeg var barn, gikk 7-åringer hjem fra skolen, var alene hjemme til foreldrene kom, og generasjonen min overlevde, utrolig nok.

Hva er det som er grunnen til at dagens barn er blitt så vanvittig uselvstendige ...?

Kanskje fordi de har blitt fratatt alt ansvar. Det er alle andre sin skyld at prinsen ikke oppfører seg…. Han jo: 

1. ikke blitt lært å ikke gå midt i veien,

2. ikke blitt lært å ikke stikke av fra sfo,

3. ikke blitt lært å ikke sette seg inn i fremmedes biler. 

Anonymkode: fe25e...97c

• Liker 15
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fordi 7-åringen trodde du var der, gikk han helt alene i flere kilometer for han stilte seg midt i bilveien? Det er godt mulig de ansatte har vært uoppmerksomme her, men hele historien er jo litt merkelig. Pleier han å gå hjem på egen hånd uten at dere snakker sammen når du henter ham?

Anonymkode: 20fdb...e01

Nei aldri. Han fikk panikk. 

Derfor han satt midt i veien og hylte. 

Han er på Sfo fordi han ikke kan gå hjem alene. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Som vanlig her på kg så har 7 åringer utviklet seg langt lengre enn jevnaldrende. De tenker konsekvenser, frem i tid og handler ikke på impuls. Rett og slett barn ferdig utviklet.

Etter å ha hatt noen syvåringen oppgjennom er dette svært uvanlig, har til gode å møte slike. 
Så ikke bry deg om kommentarene ts, jeg hadde reagert like mye. Man har de på sfo nettopp av den grunn at de er ikke klare til å klare seg selv, de trenger tilsyn av voksene. 
Jeg vet dette har skjedd flere ganger her, og jeg var ikke trygg på sfo. At barn kan forsvinne sånn uten at noen reagerer er tragisk. 
Ta med deg en venninne så føler du deg litt roligere, hver saklig og etterlys rutinene demmes. Lykke til❤️

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Akkurat i dette tilfellet var det faktisk redningen at han gjorde nettopp det, hvis ikke vet jeg ikke hvordan det skulle ha gått😢

Anonymkode: 36eb7...9be

Ikke sant. Herregud tenk om det var en annen bil med ett uredelig menneske som hadde stoppet. Begynner å hyperventilere av tanken

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk, endelig, for ett hjelpsomt, konstruktivt svar. 

Jeg skal absolutt skrive en liste for å ikke la følelsene løpe avgårde med meg. Det var lurt.

Ungen min er ikke trygg der oppe sånn det er nå og jeg er helt kvalm over tanken på at jeg kunne mistet han i dag. 

Selvfølgelig har jeg pratet med barnet mitt. Han kommer ikke til å begynne å gå en gang til. 

Vet du om noen lover jeg kan henge dette på? Burde jeg ta det opp med FAU eller SUV? 

Bare overse de som har større forventninger til redde 7-åringer enn til voksne, ts ;)

Ja, jeg synes du skal ta med deg noen i det møtet, slik at du ikke blir alene "mot" både sfo og rektor.

Når jeg leser svarene i denne tråden så ville jeg tatt med en person du stoler på selv. I tillegg ville jeg pratet med ansvarlig i FAU og hørt hva den personen mener om det som skjedde. Hvis denne personen viser holdninger som enkelte i denne tråden har, da ville jeg ikke tatt med personen. Om personen ser det uforsvarlige og farlige i at sfo skriver ut en 7-åring uten å vite om den er blitt hentet - da ville jeg bedt personen om å bli med i møtet. For det møtet du skal ha, det dreier seg jo ikke bare om din 7-åring! Det handler om sikkerheten for alle barna ved denne sfo'en.

Et annet punkt til listen din kan være å spørre hvordan de sikrer at også vikarer er oppdaterte på gjeldende rutiner og at vikarer sikrer barnas sikkerhet slik at de ikke kan bli utskrevet uten at foreldre har hentet dem.

Tenk på at det er heldig at denne saken løste seg uten skader, og at det er i alles interesse at rutiner skjerpes slik at det ikke vil skje en fatal ulykke med noen av ungene pga. slepphendt rutinesvikt i fremtiden. Du taler ikke bare din og ditt barns sak, du taler alle barnas sak.

Jeg håper du greier å overse de usaklige svarene i tråden, og at du nå greier å roe deg ned for kvelden og natten. Fokuser på at det gikk bra med barnet ditt og at du kan slappe av i vissheten om det. Da får du sove bedre i natt, og det gjør at du greier å holde deg klarere i tanker og tale i morgen og at du greier å holde deg saklig. Og husk at dette handler om å sikre alle barna på sfo fremover.

Logg deg ut og prøv å få en god natt nå ❤️ :klem3:

Anonymkode: 71199...a01

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gikk sikkert bra med alle, og du begynte på skolen som 7 eller 6 åring? At man gjorde slik før betyr ikke at det var riktig. Mye vi gjorde før som vi vet i dag ikke er greit. 
Du vil kanskje helt tilbake til den tiden, der alle 7 åringer var rasjonelle og med impulskontroll som en voksen? Tenk å skylde på er lite barn for voksene sviktet helt i sitt yrke. 

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...