Gå til innhold

Sfo mistet barnet mitt

Fremhevede innlegg

Gjest issoras
Skrevet

Jeg er mest sjokkert over alle dere som på død og liv lærer barna å ALDRI ta imot hjelp fra fremmede uansett hva, og aldri sette seg i fremmed bil. 

Det er farlig å utsette barna for så stor frykt at de ikke under noen omstendigheter evner å ta til seg hjelp. 

Noen ganger må faktisk et barn sette seg i bil med en fremmed. Dette barnet fortjener ikke kritikk for å ta imot hjelp fra en fremmed. Når barnet er redd og tror det har gått seg vill er det BRA at det evner å prøve å få tak i voksne mennesker til å hjelpe. Vi skal ikke ødelegge barns tillit til voksne fullstendig, vi skal også gi dem tillit til å søke hjelp når det er nødvendig. Det gjorde denne gutten. Bra. 

Det betyr selvfølgelig ikke at barna skal bli med enhver lokkebil som stopper opp, men når barnet aktivt har bedt om hjelp (veive med armene) på grunn av frykt så skal det selvfølgelig ikke kritiseres for å ta imot hjelpen. Stakkars gutt. ❤️

Jeg er helt enig i ts sin kritikk mot sfo her. Dessverre kunne det samme fint skjedd her, sfo har null kontroll på barna, og jeg har ofte lett og lett etter voksne når jeg henter sønnen min for å si ifra at nå går vi. Finner jeg "feil" voksen må jeg fortsette å lete. Da har det jammen fristet noen ganger å bare ta ungen og dra. 

Det er også lett for barna å lure de voksne og si at de blir henta, uten at de voksne kontrollerer at de faktisk blir henta. 

Sfo er mer som en frivillig oppbevaringsplass for barna her.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk! Jeg skal be om at rektor er med på møtet. 

Burde jeg ta med meg noen uavhengig? 

Faren er ikke med oss, så det er bare han meg og lillebroren. Men jeg burde kanskje ha med meg en venninne eller noe som støtte? Eller blir det dumt? 

Anonymkode: 858a7...16c

Jeg skjønner at du er redd, men det holder med en vanlig samtale i første omgang.... Man trenger ikke dra inn all verdens utenfra.

Anonymkode: ca991...af9

• Liker 10
Skrevet

SFO er ikke barnehagen.. de kan jo ikke gå etter ungen din. Ungen din må lære seg at han blir til du kommer. 

Anonymkode: fe25e...97c

Sfo er for å ta seg av de barna som er for små til å klare seg alene hjemme mens foreldrene er på jobb. Er så og si barnehage, jo. De voksne skal fortsatt der sørge for tryggheten til barna.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er 7 år. Her har noe sviktet i oppdragelsen. 

Du har ikke øye på han hele tiden slik du ville hatt på en 4-åring selv heller, håper jeg. Han vet hvordan han låser opp ytterdøra, kan han også finne på å bare gå i vei her? Han er nok ikke alltid på samme sted som deg på butikken lenger. Han får mulig gå en tur på kiosken alene om dere venter på en flyplass. Han er på besøk hos venner og får leke med dem i hagen, til og med parken,  uten at det er en voksen sammen med dem. 

Dette er på deg og din mann, som må lære gutten hva han gjør i slike situasjoner. 

Anonymkode: af8b7...56f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Tittelen burde vel heller være «barnet mitt stakk fra sfo»?? 

som over her skriver, sfo er ikke barnehagen. Det er færre voksne per barn. De kan ikke gå etter barnet ditt og kan heller ikke holde han igjen. Her er det du som har feilet i å forklare reglene nøye nok. Det er ditt barn du må fortelle at dette er uakseptabelt. Ikke sfo. 

Anonymkode: ea7ef...1e6

Han er et lite barn. De er ikke voksne og ansvarlige, og skal heller ikke forventes å være det når de er sju år gamle

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skulle tro det var snakk om en 4-åring her...

Da jeg var 7 år var jeg hjemme alene etter skolen frem til mamma var ferdig på jobb. Det var en del timer det. Fantes ikke noe SFO på den tiden.

Anonymkode: ce74f...e7d

• Liker 6
Skrevet

Rent praktisk høres det ut som en rutinesvikt på SFO. Ta dette opp med de og lag tydelige avtaler på når barnet hentes og hvilke avtaler dere gjør.

Barn er forskjellige. Der en syvåring fint kan gå hjem og være alene i to timer så vil kanskje en annen syvåring få panikk når det ikke er en kjent voksen tilstede på femten minutt.

Og derfor må en som forelder ta det ansvaret og lage gode avtaler for ditt barn. Dersom disse avtalene ikke følges klager du til skolen/rektor.

Samtidig er det greit å trene på å bli selvstendig med syvåringen. Misforståelser kan skje og hva gjør en da? Mitt råd er å lære ungen å ikke gå noe sted da det gjør det vanskeligere å finne hen for deg. Dersom hen er veldig usikker så må hen gå tilbake der hen kom fra og få tak i en voksen der. Ikke bare tulle seg av gårde langs veien.

Og når det gjelder voksne fremmede så bør dere og ta dere en prat. Vil du at syvåringen setter seg inn i fremmedes biler?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså..det ene barnet mitt susa hjem på egenhånd når han var 7  år for lenge siden - de hadde kryssa  ut barn m samme navn og det skjedde en feil fra personalet-

heldigvis  kom jeg kjørende  tidligere  fra jobb den dagen. Og Sfo ringte med en gang  de oppdaga feilen og beklagte seg. 

Har selv jobba på Sfo i mine yngre dager og det er type en voksen pr 30 barn -helt umulig  å ha 100% kontroll.Men om de bare sa " ojsann" er ikke det bra nok- Sfo- leder bør legge seg flat og be om unnskyldning  og lovnad om skjerping  av rutiner .

Det jeg stusser på er trådstarter  sin " rant" midt på natta på et anonymt  diskusjonsforum- og det at barnets far døde nylig - ikke kommer frem før før senere i tråden virker  påfunnet for  extra sympati og alle disse barnslige emojiene. 

Håper de som har blitt kalt sosiopater osv har trykket " rapporter " for sjikane og personangrep er da vitterlig  imot forumsreglene.

Anonymkode: 051a1...da7

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kondolerer med faren; det var trist å høre.

Men angående det å klare seg selv, var jeg i samme situasjon ikke som 7-åring, men som 5-åring.

Mor skulle hente meg, det oppstod en misforståelse og hun kom ikke, og jeg gikk en lang vei (2-3 km) hjem langs en trafikkert vei fra førskolen (ikke barnehage), utrygg og redd; hva var det som hadde skjedd? Men det betød ikke at jeg glemte alt jeg hadde lært hittil; jeg ventet på grønn mann slik man hadde fortalt at dette skulle gjøres, passet på så godt jeg kunne, prøvde å huske veien (vi tok vanligvis trikken, så å gå der var nytt for meg) og klarte å komme meg nesten helt hjem før mor innhentet meg.

Så når selv en redd 5-åring klarer seg i en helt uvant, utrygg situasjon, har jeg vanskelig for å tro at ikke en større og mer moden 7-åring kan klare det.

Anonymkode: 21365...9d1

Nå er barn ulike i modenhet og. Ei jente på fem kan være mer moden enn en gutt på 7. Gutter henger etter i modenhet

AnonymBruker
Skrevet

På mitt barns Sfo ble det slutt på å "hente" fra parkeringsplassen etter et lignende tilfelle. Etter det tilfelle ble det til at alle foreldre fysisk måtte sees av en ansatt før barnet kunne gå. Barna får hellere ikke gå hjem uten det foreligger en skriftlig avtale eller beskjed fra foreldrene.

Det handler om en misforståelse. Det er ingen Sfo ansatt som med viten og vilje la et barn gå hjem alene uten det er avtale om det.

Du skriver at du tidligere har ringt og hentet fra parkeringsplassen. Muligvis har ansatt A som krysset ut ditt barn tenkte at ansatt B hadde snakket med deg når ungen kom for å si ha det.

Anonymkode: 3b837...737

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Herregud så mange kverulant her inne. Man blir helt matt! Selvfølgelig er det SFO sitt ansvar at ungen ikke forsvinner slik. De fleste foreldre stoler på sfo, og tenker ikke tanken på å advare ungen sin "hvis du en dag tror du hører at jeg har kommet, så husk å ikke gå likevel".. Ingen forutser noe sånt, da det skjer så og si aldri. Jeg jobber selv i skolen, og dette var IKKE greit.

Anonymkode: 7e715...560

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt bør SFO ha kontroll, men menneskelig svikt kan skje over alt. Derfor er det kjempeviktig å lære barnet grunnleggende ferdigheter og hva som er plan B. 

Anonymkode: 17422...bfe

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep,brukerdebatt,innlegg skrevet på dialekt,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

Skolen overvurderer stadig små barn. Altså, mange er bare 5 år når de starter på skolen. De er umodne, og burde fått være minst étt år til i barnehage. 

Dere ansatte i skolen kan ikke drive med denne ansvarsfraskrivelsen - "vi er ikke så mange på jobb, så barnet må klare seg selv". Altså, what the actual fuck? Barna er DERES ansvar i skole- og SFO-tiden. Det er jo en selvfølge 😡 

Skolen har en lei tendens til å mene at barnehagene er så mye bedre bemannet, og at skolene ikke kan ta ansvar for små barn på samme måte. Altså - da kan ikke fem- og seksåringer begynne på skolen 🙄

Anonymkode: db843...fd3

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 7.22):

Skulle tro det var snakk om en 4-åring her...

Da jeg var 7 år var jeg hjemme alene etter skolen frem til mamma var ferdig på jobb. Det var en del timer det. Fantes ikke noe SFO på den tiden.

Anonymkode: ce74f...e7d

Og dette var på åtti eller nittitallet vil jeg anta. Ting var litt annerledes da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skolen overvurderer stadig små barn. Altså, mange er bare 5 år når de starter på skolen. De er umodne, og burde fått være minst étt år til i barnehage. 

Dere ansatte i skolen kan ikke drive med denne ansvarsfraskrivelsen - "vi er ikke så mange på jobb, så barnet må klare seg selv". Altså, what the actual fuck? Barna er DERES ansvar i skole- og SFO-tiden. Det er jo en selvfølge 😡 

Skolen har en lei tendens til å mene at barnehagene er så mye bedre bemannet, og at skolene ikke kan ta ansvar for små barn på samme måte. Altså - da kan ikke fem- og seksåringer begynne på skolen 🙄

Anonymkode: db843...fd3

Men i barnehagen er vi en ansatt pr 6 barn, i sfo er det en pr 20. Helt enig i at 5-6åringene ikke har noe i skolen å gjøre,  men det er ikke skolenes feil.

Anonymkode: 7de3b...704

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men i barnehagen er vi en ansatt pr 6 barn, i sfo er det en pr 20. Helt enig i at 5-6åringene ikke har noe i skolen å gjøre,  men det er ikke skolenes feil.

Anonymkode: 7de3b...704

Helt fjernt at de er så få voksne på sfo. Er noe alvorlig galt med systemet. Det er alt for brutal overgang fra barnehage til skole

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Heim87 skrev (På 14.3.2024 den 0.50):

Det er absolutt ingen som har hetset sorgen til barna dine! Eller din. 

du må skille litt på hets og at folk er uenige med deg. 

du må vurdere om du kanskje reagerer litt sterkere enn du ville gjort om situasjonen ikke var som den var med din mann. 

Det er nettopp det; virker som at veldig mange ikke klarer å se forskjell på uenighet og hets. Ts har fått mange konstruktive og nyanserte svar, men det er først da hun fikk et som var 100% enig med henne at hun takket for svaret og mente det var kontruktivt. Ser akkurat denne tendensen er gjentagende i alle tråder der ikke alle er 100% enig mer ts, eller ser ting litt mer nyansert enn ts. 

Anonymkode: 6507d...47f

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2024 den 22.30):

I dag kom det plutselig kjørende en fremmed bil inn på gårdsplassen min med min 7 åring i. Vedkommende hadde funnet barnet mitt gråtende midt i veien med veivende armer, halveis hjemme. Takk og lov det var akkurat hun som kom kjørende. Vi bor nesten 4 km unna skolen langs traffikert 60km vei. Så han får av naturlige grunner ikke lov til å gå hjem. 

Hadde jeg ikke glemt noe viktig jeg trengte til ett møte jeg skulle ha på skolen så ville han ha kommet til tomt hus og jeg ville kommet til sfo til ett savnet barn. Eller han hadde definitivt blitt påkjørt der han satt midt i veien å hylte. 

Han misforsto to voksne som pratet og trodde jeg var der for å hente han, men siden jeg ikke var der så ble han lei av å vente å begynte å gå. 

Sfo lot han bare reise! Uten at noen hadde gitt beskjed! Han sa bare hade og gikk. Og de stemplet han ut uten spørsmål. 

Jeg er så sint. Jeg har bedt om ett møte. De virket bare forvirret og litt sånn "ojsann" når jeg ringte. Dette er ganske graverende og kunne tatt livet av ungen min, eller tenk om feil bil hadde stoppet!!!!! 

Hva søren sier jeg? Jeg er så sint jeg klarer ikke å tenke ordentlig. Regner med de møter opp mannsterke på det møtet. Dette er fullstendig uakseptabelt. 

Anonymkode: 858a7...16c

Trolletråd. Du tilfeldigvis dro hjemom og barnet kunne fortelle vedkommende hvor han bor?

Anonymkode: 95d69...78f

Skrevet
moroklompen skrev (På 13.3.2024 den 22.34):

Helt uenig!

Sfo skal ikke la barnet bare dra uten at det er avklart på forhånd.

Dette er feil. SFO har ansvar for å passe på at barna er trygge og ikke går uten at noe annet er avtalt med de pårørende. 
Om det du skriver skulle ha vært tilfelle så kunne jo hvem som helst ha gått inn på SFO å tatt barna. 

Her har SFO gjort en alvorlig feil, de er pliktig til å ringe foreldrene å gi beskjed om at barnet ønsker å gå før de kan la barnet gå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...