Gå til innhold

Sfo mistet barnet mitt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette skulle ikke skjedd, selvsagt. Men det er et hendelig uhell. Når et barn sier hadet og går, registrerer den ansatte dette og tenker ikke helt over at du ikke blir observert. Det er jo mye mer sansynlig at barnet ble hengende litt etter deg enn at barnet har musforstått og gått. Ev har den voksne som registrerte han ut misforstått på samme måte som barnet.

Ingen har hatt vonde intensjoner her, og rutinene er annerledes på SFO enn på barnehage. Mange går hjem selv og mange voksne er fryktelig slappe med å samtale personalet når de henter, det er ofte bare et vink eller et nikk. Dermed er det lettere at slikt skjer. På en annen side er sjansene for at en slik misforståelse ender med et mistet barn lavere. De fleste barn ville gått inn igjen og det vil nok ditt barn gjøre også om dette skjedde igjen.

Jeg tenker at SFO har blitt gjort oppmerksom på feilen, og at det holder.

Anonymkode: aa7d0...a29

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

For all del, SFO har dritt seg ut her, de har et ansvar for at sånt ikke skjer, men synes du ikke at ungen din burde være litt mer selvstendig? 

Jeg gikk også på SFO som seksåring og syvåring (ca. 15 år siden) og måtte ta buss i fem kilometer til en annen skole i kommunen for SFO, selv om min egen skole bare var to kilometer fra hjemmet vårt. Et par ganger mistet jeg bussen, fordi jeg var et susehue. 

Men jeg var da opplært til at om jeg havnet i "vanskelige" situasjoner, så fant jeg en voksen jeg kjente. Jeg gikk ikke bare hjem. En gang fikk jeg moren til en venninne til å kjøre meg til SFO, en annen gang gikk jeg tilbake til lærerværelset og de ringte etter en Taxi for meg.

Og når jeg var åtte, så hadde jeg ansvaret for at både jeg og lillesøster på seks, kom oss trygt til og fra skolen, som hadde 80-sone største delen av de to kilometerne.. 

Forøvrig, så bodde en venninne av meg rundt 600 meter unna, i 80-sona, og vi gikk til hverandre på besøk, alene, langs den 80-sona, fra og med førsteklasse, altså når vi var seks... 

Anonymkode: 58283...bf8

Synes ikke sistnevnte er noe å skryte av akkurat. Førsteklassinger har ikke noe i 80-sona å gjøre, uansett hvor mye kommentarer det er her på at "alt var bedre før da småbarna klart seg alene i trafikken" Hvor i all verden var foreldrene deres? 

Anonymkode: 7a999...cd2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei. Han misforsto en samtale og trodde jeg var der og sa hade og gikk. 

Ingen hadde kontakt med meg. Ingen sjekket at han ble hentet. De lot en 1 klassing bare gå.

Anonymkode: 858a7...16c

Altså hab lytter til en samtale , misforstår og bare går??

Anonymkode: 7f04d...b08

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2024 den 22.50):

Mange rare svar her. Selvfølgelig skal ikke SFO laen 7-åring bare gå, uten at de vet at han har blitt henta! Du betaler jo ganske mye for at de skal passe på han.

På vår skole er rektor ansvarlig for både skole og SFO, og hvis noe sånt hadde skjedd her, hadde jeg involvert henne.

Lurt å forberede seg godt til møtet. Kanskje du finner noe om SFO sitt ansvar her? https://www.regjeringen.no/no/tema/utdanning/grunnopplaring/artikler/skolefritidsordningen-sfo/id434946/

Anonymkode: 06d52...d18

Betaler Ganske mye? En plass i Oslo koster en tusenlapp i mnd. 

Anonymkode: 33c08...e97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kopi av innlegget fra en side tilbake 

TIL ALLE SAMMEN SOM KOM MED KONSTRUKTIVE RÅD

Ts her

Jeg har vært i kontakt med rektor. Hun var helt enig med meg i alvorlighetsgraden. Dette er gravalvorlig. 

Jeg skal på møte med rektor, leder for sfo, de som var på stengevakta på Sfo og en fyr fra kommunen. Samt en miljøarbeider som har hatt med guttungen å gjøre grunnet faren. Saken skal granskes, og avvik registreres i tillegg til tiltak på rutiner på Sfo sa rektor. 

Jeg tar med faren min og jeg skal skrive ned punktene de som svarte meg konstruktivt her å ta med det. Om jeg finner det imellom all hets og victimblamingen av en 7 åring i panikk. 

Det har også dukket opp noe i ettertid som gjør situasjonen litt mer alvorlig for stenge vaktene på SFO. Takk og pris for at jeg har tatt screenprint av appen når guttungen kom hjem selv om jeg er sikker på at det er digitale spor. Rektor er informert om dette også og har fått tilsendt dokumentasjon. 

Så til dere som gir skylden på en 7 åring i panikk og meg for å være en dårlig mor. Ingen av de involverte er enig med dere. De prøver ikke en gang å glatte over. Dette er GRAVALVORLIG. 

Dere gjorde min kveld helt forferdelig. Men jeg er glad det var meg på andre enden av gallen deres. Det er langt i fra alle i min situasjon som ville stått stødig i motakerenden. Og akkurat du som blir irritert når du leser dette kunne vært årsaken til at noen hadde vippet over. Selv om det er ord på en skjerm så sitter det ett menneske i andre enden. Jeg håper dere får året dere fortjener. 

OMG - for et rabalder for en liten glipp. Nesten så jeg ikke tror det er sant at alle du nevner stiller på et slikt møte.

Håper du lærer poden at han blir på Sfo til du henter, og at du gidder å møte i døra, ikke bare ringe fra bilen. Hadde du hatt rutine på dette, hadde nok ikke misforståelsen skjedd.

Du bør også lære 7-åringen at han går på siden av veien, og passer seg for biler, sette seg midt i veien hører mer ut som det en 4-åring kunne gjort .

Anonymkode: 515a6...25a

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du tenker en førsteklassing i panikk er forventet å være rasjonell? 

Du skrev i HI at han «ble lei av å vente og begynte å gå». Så han hadde jo ikke panikk i sekundet han gikk fra SFO. Han ble lei, han gadd ikke vente og han valgte å gå langs en vei han ikke får lov til å gå, i stedet for å gå tilbake til sfo. Dette kan du ta lærdom fra og snakke med han om viktigheten av å ikke bare gå avgårde på egenhånd. Han fikk panikk fordi han forlot avtalt hentepunkt i stedet for å vente eller gå tilbake. 

Anonymkode: 7a3fc...91a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 1.11):

Mor hadde naturligvis lært meg at jeg skulle vente på henne, men jeg fikk panikk da førskolen uventet skulle være ute (noe jeg misforstod), og i stedet for å vente, tok jeg altså turen alene hjem. Barn tenker ikke som voksne, men de er samtidig ikke hjelpeløse i forhold til egne beslutninger.

Jeg sykes du legger veldig stort ansvar på en syvåring som ikke klarte å forholde seg fornuftig til trafikksikkerhet idet han fikk panikk.

Du klarte å forholde deg til trafikken som femåring, men også du gjorde noe irrasjonelt siden du unnlot å vente som du egentlig visste du skulle. 

Det mest fornuftige, lille, godt opplærte barn kan miste hodet og gjøre noe de voksne ikke har fortsett. Og så er det et faktum at ikke alle barn er like modne, uten at det skal fremstilles som en karaktersvakhet.

Nå skjedde det en misforståelse som heldigvis endte bedre for endt TS sitt barn enn det kunne gjort. Da er det rimelig å ettergå rutinene. Selvsagt skal man også lære opp barnet sitt og gjøre avtaler og whatnot, men å kreve at en traumatisert syvåring skjerper seg og ikke blir så redd og irrasjonell er ikke en løsning i seg selv.  

Anonymkode: 6ced7...267

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

OMG - for et rabalder for en liten glipp. Nesten så jeg ikke tror det er sant at alle du nevner stiller på et slikt møte.

Håper du lærer poden at han blir på Sfo til du henter, og at du gidder å møte i døra, ikke bare ringe fra bilen. Hadde du hatt rutine på dette, hadde nok ikke misforståelsen skjedd.

Du bør også lære 7-åringen at han går på siden av veien, og passer seg for biler, sette seg midt i veien hører mer ut som det en 4-åring kunne gjort .

Hjelper ikke hva du synes. Alle de involverte mener noe helt annet. Din mening er fullstendig irrelevant. 

Men nå forventer ikke de mer rasjonalitet av en 7åring med panikk enn seg selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags 7 åring setter seg midt i veien???? 

Anonymkode: f81e7...acf

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du skrev i HI at han «ble lei av å vente og begynte å gå». Så han hadde jo ikke panikk i sekundet han gikk fra SFO. Han ble lei, han gadd ikke vente og han valgte å gå langs en vei han ikke får lov til å gå, i stedet for å gå tilbake til sfo. Dette kan du ta lærdom fra og snakke med han om viktigheten av å ikke bare gå avgårde på egenhånd. Han fikk panikk fordi han forlot avtalt hentepunkt i stedet for å vente eller gå tilbake. 

Anonymkode: 7a3fc...91a

Alle de involverte mener noe fullstendig annet. Så din mening her er fullstendig irrelevant. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva slags 7 åring setter seg midt i veien???? 

Anonymkode: f81e7...acf

En i fullstendig panikk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En i fullstendig panikk. 

Fullstendig panikk faktisk. Ungen trenger åpenbart profesjonell hjelp.

Anonymkode: ce74f...e7d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fullstendig panikk faktisk. Ungen trenger åpenbart profesjonell hjelp.

Anonymkode: ce74f...e7d

Han får hjelp for å takle tapet av faren sin for en kort stund tilbake. 

Føltest det godt å hakke på en livredd syvåring i sorg? 

Håper året ditt blir som du fortjener. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han får hjelp for å takle tapet av faren sin for en kort stund tilbake. 

Føltest det godt å hakke på en livredd syvåring i sorg? 

Håper året ditt blir som du fortjener. 

Å hjelpes , er du sånn mot alle som ikke er enig med deg?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig og jeg tviler vel egentlig på at dette stemmer. I såfall tenker jrg mor trenger hjelp 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo menneskelig å gjøre feil. Da er det jo bare å påpeke litt bedre rutiner ved henting at de sjekker.

Dette er jo en rekke misforståelser i alle retninger.

Anonymkode: 162e3...b10

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spammer du egen tråd ts? 

Klarer du å se en sak fra flere sider? Selvsagt skal det skrives avvik, det skal det gjøres over en lav sko. Og selvsagt skal det granskes hva som har skjedd her. Her har 7-åringen lurt voksne, så rutinene må selvsagt endres, så de voksne ikke lengre kan la seg lure på den måte . Ser det tidligere i tråden er skrevet at du innimellom ikke kom inn på SFO da du hentet barnet, men sto på parkeringsplassen. Om dette stemmer, tipper jeg at det blir slutt på det nå, så på den måten blir det i iallfall endring i rutiner. Regner med at dette kommer til å gjelde for alle foreldre. Nå har de jo erfart konsekvensene av at barn lyver, og det kunne potensielt bli alvorlig (særlig fordi barnet ble hysterisk og fikk panikk på veien), så for å sikre seg at det barna sier stemmer om at de er blitt hentet, må de fremover se den som henter. 

Det som er litt problematisk her, er at det virker som du fritar barnet ditt for all skyld. Hadde mitt barn gjort noe lignende, hadde jeg selvsagt tatt en skikkelig alvorsprat med henne. For det barnet har gjort er alvorlig. 

Anonymkode: 6507d...47f

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner fortsatt at du ble engstelig, TS....

Jeg jobber selv i SFO, og jeg er helt enig med deg at dette ikke skal skje. 

Samtidig blir det vanskelig å ta deg seriøst når du ikke holder deg for god til å synke ned på et nivå som oppfattes som usaklig i denne diskusjonen. Jeg anbefaler deg å tenke over hvordan du argumenterer og hvordan du framstår. Ikke bare her, men også i møter.

Ja, både SFO og rektor er selvfølgelig helt enige i at dette ikke skulle skjedd - for det skulle det ikke! Selvfølgelig legger de seg flate for det. Når det gjelder resten, så kan det godt hende at de velger fremgangsmåte ut fra hva de tror er best for deg, ikke ut fra saken som sådan. Det hender nemlig at vi ser an situasjonen ut fra hva som oppfattes nødvendig. 

Jeg som SFO-leder ville selvfølgelig ha gått gjennom rutiner med mine ansatte, laget klar avtale med deg om hvordan henting skulle foregå, og informert alle ansatte om dette. Det er en selvfølge, for det er ingen som ønsker å "gjøre feil" med et barn vi har ansvar for! For noen foreldre holder det å få informasjon om dette. For andre, som deg, setter vi et litt større apparat i sving hvis noe skjer, nettopp fordi det å trygge foreldrene gjør at barna blir tryggere. Det betyr ikke at de sakene hvor det gjøres alltid er ekstremt alvorlige, men folk skal på alle måter oppleve å bli tatt på alvor! Jeg er glad for at de tar deg på alvor etter denne hendelsen, og jeg håper du blir betrygget på at de skal gjøre alt de kan for at dette ikke skjer igjen, verken med din sønn eller med andre.

Også må du ta en prat med din sønn om hva avtalen er, og hvordan han skal forholde seg til ting.

På min SFO har vi 100 barn, og hvis Per går ut skoleporten OG blir krysset ut, og jeg ser det fra andre siden av skolegården mens vi er ute, så regner jeg med at en av de andre ansatte har enten svart telefonen eller mottatt beskjed på annen måte om at han skal gå. Jeg kan ikke løpe rundt og spørre alle ansatte om hvem som har sendt Per hjem. Nei, misforståelser skal ikke skje, men selv kongen og statsministeren gjør feil innimellom, dessverre. Nettopp derfor er det viktig å snakke med eget barn om at han ALDRI skal gå uten at han har møtt deg på parkeringsplassen (for eksempel).

Som sagt: jeg er helt enig i at barna skal være trygge på SFO! Jeg hadde ikke hatt det godt med meg selv om dette hadde skjedd hos meg. Men jeg skjønner samtidig at ting KAN skje ved misforståelser.... 

Anonymkode: ca991...af9

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner fortsatt at du ble engstelig, TS....

Jeg jobber selv i SFO, og jeg er helt enig med deg at dette ikke skal skje. 

Samtidig blir det vanskelig å ta deg seriøst når du ikke holder deg for god til å synke ned på et nivå som oppfattes som usaklig i denne diskusjonen. Jeg anbefaler deg å tenke over hvordan du argumenterer og hvordan du framstår. Ikke bare her, men også i møter.

Ja, både SFO og rektor er selvfølgelig helt enige i at dette ikke skulle skjedd - for det skulle det ikke! Selvfølgelig legger de seg flate for det. Når det gjelder resten, så kan det godt hende at de velger fremgangsmåte ut fra hva de tror er best for deg, ikke ut fra saken som sådan. Det hender nemlig at vi ser an situasjonen ut fra hva som oppfattes nødvendig. 

Jeg som SFO-leder ville selvfølgelig ha gått gjennom rutiner med mine ansatte, laget klar avtale med deg om hvordan henting skulle foregå, og informert alle ansatte om dette. Det er en selvfølge, for det er ingen som ønsker å "gjøre feil" med et barn vi har ansvar for! For noen foreldre holder det å få informasjon om dette. For andre, som deg, setter vi et litt større apparat i sving hvis noe skjer, nettopp fordi det å trygge foreldrene gjør at barna blir tryggere. Det betyr ikke at de sakene hvor det gjøres alltid er ekstremt alvorlige, men folk skal på alle måter oppleve å bli tatt på alvor! Jeg er glad for at de tar deg på alvor etter denne hendelsen, og jeg håper du blir betrygget på at de skal gjøre alt de kan for at dette ikke skjer igjen, verken med din sønn eller med andre.

Også må du ta en prat med din sønn om hva avtalen er, og hvordan han skal forholde seg til ting.

På min SFO har vi 100 barn, og hvis Per går ut skoleporten OG blir krysset ut, og jeg ser det fra andre siden av skolegården mens vi er ute, så regner jeg med at en av de andre ansatte har enten svart telefonen eller mottatt beskjed på annen måte om at han skal gå. Jeg kan ikke løpe rundt og spørre alle ansatte om hvem som har sendt Per hjem. Nei, misforståelser skal ikke skje, men selv kongen og statsministeren gjør feil innimellom, dessverre. Nettopp derfor er det viktig å snakke med eget barn om at han ALDRI skal gå uten at han har møtt deg på parkeringsplassen (for eksempel).

Som sagt: jeg er helt enig i at barna skal være trygge på SFO! Jeg hadde ikke hatt det godt med meg selv om dette hadde skjedd hos meg. Men jeg skjønner samtidig at ting KAN skje ved misforståelser.... 

Akkurat det bryr jeg meg ikke om. Jeg var svært saklig i starten av tråden til det ble for mye troll. 

Selvfølgelig kan feil skje. Men i dette tilfellet så kostet det nesten livet til en 7 åring. Og det skal taes tak i. 

Vi har en avtale med sfo. De holdt ikke den. Min sønn mistet faren sin for kort tid tilbake og er livredd for å være alene. Jeg hadde akkurat bygd opp selvtilliten hans nok til å kle på seg og gå på utsiden alene når jeg ringte. Dette er ødelagt. Han har hengt på meg som en borrelås nå etter dette og jeg får ikke gå på do alene engang. Fordi han er redd jeg også skal bli borte. 

Dette er gravalvorlig. Og om du har lest oppdateringen jeg sikkert har kopiert inn 10 ganger nå, så blir det møte på torsdag. Både sfo, skolen og en representant fra kommunen skal være der. De er heldigvis helt enig med meg i alvorlighetsgraden og legger seg helt flat. Dette er gravalvorlig. 

En ansatt på Sfo har også vært å trikset på appen i etterkant, men fremdeles klart å tulle det til for seg selv. Som jeg har dokumentert. 

Mitt barn, i full panikk, var alene nesten en time. På en svært traffikert vei. Det skal ikke skje. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Akkurat det bryr jeg meg ikke om. Jeg var svært saklig i starten av tråden til det ble for mye troll. 

Selvfølgelig kan feil skje. Men i dette tilfellet så kostet det nesten livet til en 7 åring. Og det skal taes tak i. 

Vi har en avtale med sfo. De holdt ikke den. Min sønn mistet faren sin for kort tid tilbake og er livredd for å være alene. Jeg hadde akkurat bygd opp selvtilliten hans nok til å kle på seg og gå på utsiden alene når jeg ringte. Dette er ødelagt. Han har hengt på meg som en borrelås nå etter dette og jeg får ikke gå på do alene engang. Fordi han er redd jeg også skal bli borte. 

Dette er gravalvorlig. Og om du har lest oppdateringen jeg sikkert har kopiert inn 10 ganger nå, så blir det møte på torsdag. Både sfo, skolen og en representant fra kommunen skal være der. De er heldigvis helt enig med meg i alvorlighetsgraden og legger seg helt flat. Dette er gravalvorlig. 

En ansatt på Sfo har også vært å trikset på appen i etterkant, men fremdeles klart å tulle det til for seg selv. Som jeg har dokumentert. 

Mitt barn, i full panikk, var alene nesten en time. På en svært traffikert vei. Det skal ikke skje. 

Da må jeg bare spørre:

Hva ønsker du å oppnå med dette møtet som du ikke oppnådde med møtet med rektor og SFO-leder?

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...