Gå til innhold

Sfo mistet barnet mitt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag kom det plutselig kjørende en fremmed bil inn på gårdsplassen min med min 7 åring i. Vedkommende hadde funnet barnet mitt gråtende midt i veien med veivende armer, halveis hjemme. Takk og lov det var akkurat hun som kom kjørende. Vi bor nesten 4 km unna skolen langs traffikert 60km vei. Så han får av naturlige grunner ikke lov til å gå hjem. 

Hadde jeg ikke glemt noe viktig jeg trengte til ett møte jeg skulle ha på skolen så ville han ha kommet til tomt hus og jeg ville kommet til sfo til ett savnet barn. Eller han hadde definitivt blitt påkjørt der han satt midt i veien å hylte. 

Han misforsto to voksne som pratet og trodde jeg var der for å hente han, men siden jeg ikke var der så ble han lei av å vente å begynte å gå. 

Sfo lot han bare reise! Uten at noen hadde gitt beskjed! Han sa bare hade og gikk. Og de stemplet han ut uten spørsmål. 

Jeg er så sint. Jeg har bedt om ett møte. De virket bare forvirret og litt sånn "ojsann" når jeg ringte. Dette er ganske graverende og kunne tatt livet av ungen min, eller tenk om feil bil hadde stoppet!!!!! 

Hva søren sier jeg? Jeg er så sint jeg klarer ikke å tenke ordentlig. Regner med de møter opp mannsterke på det møtet. Dette er fullstendig uakseptabelt. 

Anonymkode: 858a7...16c

• Liker 7
  • Hjerte 24
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

SFO er ikke barnehagen.. de kan jo ikke gå etter ungen din. Ungen din må lære seg at han blir til du kommer. 

Anonymkode: fe25e...97c

Han trodde jeg var der. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han trodde jeg var der. 

Men da burde han jo spurt etter deg. 

Anonymkode: 2bd6e...5f8

• Liker 19
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han er 7. Han tror blindt på voksne. 

Det er ikke en 7 åring å dobbeltsjekke at en voksen er der. Det er de voksnes ansvar å dobbeltsjekke at det er en voksen der. 

• Liker 15
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han er 7 år!

Hvem ligger ansvaret hos? Han eller de betalte voksne?

• Liker 17
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Okei så når ungen ser at du ikke er der så burde han ikke 1. gått inn igjen eller 2. spurt etter deg? 

og å sette seg inn i fremmeds biler? 

du må seriøst snakke med barnet ditt. 

Anonymkode: fe25e...97c

Det ene utelukker ikke det andre. 

Men nå spurte jeg om hvordan jeg skulle takle at Sfo mistet ett barn og utsatte barnet for livsfare. 

Så jeg tenker samtalen burde starte der. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg mener at dette er SFO sitt ansvar. De skal ikke tro, de skal vite at barnet er hentet når de krysser ut. En 7-åring er ikke nødvendigvis stor nok til å tenke konsekvens. 

• Liker 26
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Svikten her var jo at han fikk gå hjem uten at det var avklart med deg.

Det er ikke uvanlig at unger går selv til og fra SFO. Det gjør i hvert fall min 7-åring.

Anonymkode: f8f08...555

• Liker 21
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår godt følelsene dine, ts!

Prøv imidlertid å roe deg slik at du blir helt saklig og klar i hodet når du skal ha møte med dem. Hvis ikke blir det for lett å avskrive deg som "hysterisk mor", istedenfor å bruke denne episoden til å lære slik at lignende ikke skal skje i fremtiden.

Pass på at du har fokus på hvilke rutiner sfo har, hvorfor de skrev ut barnet ute at det var blitt hentet, hva de tenker å gjøre for å sikre at alle ansatte følger rutiner som kan hindre dette fra å skje i fremtiden osv. Og også hvem som har ansvar for dette.

Misforståelser kan skje overalt, men et slikt sted må det være rutiner gode nok til at barn ikke bare kan skrives ut uten at de vet om barna er hentet av foreldre eller andre som er godkjente til å hente barnet.

Skriv deg en liste over saklige spørsmål, hvem som tar ansvar for dette, hvordan de har tenkt å sikre tryggere rutiner for barna osv. Har du en slik liste er det enklere å holde deg saklig og også å unngå at du blir avsporet av ev. bortforklaringer eller lignende. Hold fokus i møtet om at du er opptatt av at alle barn som går der skal være trygge, siden det som skjedde med ditt barn viser at marginene er små mellom at det går bra og at det kunne fått fatale følger. På listen, før også opp et punkt om at alle foreldre/foreldreutvalg blir holdt informert om hva som gjøres fremover fra sfos side, hvem som har ansvar for at rutiner følges osv.

Hold deg saklig hele veien, det vinner du mest på!

Godt det gikk bra med barnet ditt! ❤️ 

(Og den praten med barnet som andre nevner, den antar jeg du allerede har tatt.)

Anonymkode: 71199...a01

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
AnonymBruker
Skrevet

Fordi 7-åringen trodde du var der, gikk han helt alene i flere kilometer for han stilte seg midt i bilveien? Det er godt mulig de ansatte har vært uoppmerksomme her, men hele historien er jo litt merkelig. Pleier han å gå hjem på egen hånd uten at dere snakker sammen når du henter ham?

Anonymkode: 20fdb...e01

• Liker 19
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange rare svar her. Selvfølgelig skal ikke SFO laen 7-åring bare gå, uten at de vet at han har blitt henta! Du betaler jo ganske mye for at de skal passe på han.

På vår skole er rektor ansvarlig for både skole og SFO, og hvis noe sånt hadde skjedd her, hadde jeg involvert henne.

Lurt å forberede seg godt til møtet. Kanskje du finner noe om SFO sitt ansvar her? https://www.regjeringen.no/no/tema/utdanning/grunnopplaring/artikler/skolefritidsordningen-sfo/id434946/

Anonymkode: 06d52...d18

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
Anne Nym Medlem skrev (2 minutter siden):

ditt barn satt seg inn i bilen til en ukjent(?) person (altså med mindre dette var en mamma til en kompis så er det rimelig bananas ting å ikke ha lært barnet)

Akkurat i dette tilfellet var det faktisk redningen at han gjorde nettopp det, hvis ikke vet jeg ikke hvordan det skulle ha gått😢

Anonymkode: 36eb7...9be

• Liker 5
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnet misforsto en samtale og gikk ? Altså dette høres rart it 

Anonymkode: 7f04d...b08

• Liker 9
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...