Gå til innhold

Syntes damer må ta seg litt sammen, mtp. misnøye med mannen, jobb, hjemme-tid osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men nå var det ikke den delen av kommentaren din jeg siktet til, det var denne:

"At vi i noen grad skal tilbake til en situasjon hvor det at far snekrer og mor baker brød er økonomisk rasjonelt heller enn å jobbe mest mulig. Jeg vet ikke."

Anonymkode: 973b6...70b

Hvis vi får færre håndverkere fra (tidligere) lavkostland til å gjøre manuelt arbeid så vil vi måtte betale de gjenværende håndverkerene mer for å gjøre jobben. Dette vil naturligvis forskyve innslagspunktet for når det lønner seg å gjøre ting selv?

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis vi får færre håndverkere fra (tidligere) lavkostland til å gjøre manuelt arbeid så vil vi måtte betale de gjenværende håndverkerene mer for å gjøre jobben. Dette vil naturligvis forskyve innslagspunktet for når det lønner seg å gjøre ting selv?

Anonymkode: 012f5...f12

Hvor mange kvinner lever egentlig med menn som kan snekre? Eller mure, eller fikse bil, med mer? I min vennekrets er det en eneste person som kan mye slikt selv, og ikke må hyre inn folk for dette. Det er forøvrig en kvinne. 

En mann kan forresten en del, men han absolutt hater slikt. Han kan ta det elektriske, for det er visst ganske kjekt, men det har han egentlig ikke lov til. Han leier heller folk, for han gidder ikke. De andre menn kan det ikke. Å feste opp en manglende list er utfordring stor nok til å få hjelp. 

Vennekrets er typisk middelklasse til øvre middelklassen, høy utdanning og bra jobber, men ikke yrkesfaglig utdanning. Temmelig typisk vennekrets, iallefall i bynære strøk. 

Anonymkode: a2b96...9a1

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine menn har alltid vært praktiske. To av dem har i tillegg hatt høyere utdannelse. Jeg er ganske praktisk anlagt selv (og har høy utdannelse). Når vi kjøper tjenester er det mest fordi tiden ikke strekker til, ikke fordi vi mangler evnene (minus åpenbare ting som elektriker- og rørleggertjenester da). 

Min opplevelse av menn som ikke gjør det de skal er enten at de er Prinsesse Vilikke eller at de ikke helt slipper til fordi de «ikke gjør det skikkelig så jeg kan like gjerne gjøre det selv». Det siste har jeg null sympati for, første gruppen burde dumpes så de lærer å klare seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (13 minutter siden):

Mine menn har alltid vært praktiske. To av dem har i tillegg hatt høyere utdannelse. Jeg er ganske praktisk anlagt selv (og har høy utdannelse). Når vi kjøper tjenester er det mest fordi tiden ikke strekker til, ikke fordi vi mangler evnene (minus åpenbare ting som elektriker- og rørleggertjenester da). 

Min opplevelse av menn som ikke gjør det de skal er enten at de er Prinsesse Vilikke eller at de ikke helt slipper til fordi de «ikke gjør det skikkelig så jeg kan like gjerne gjøre det selv». Det siste har jeg null sympati for, første gruppen burde dumpes så de lærer å klare seg selv. 

Hvilken av de to kategorier var du selv i da du var i et slikt forhold. Var du prinsesse Vilikke, eller en som ikke slapp mannen til? 

Altså mannen du fortalte at du endte opp med å forlate. 

Sikker på at det ikke finnes flere kategorier?

Anonymkode: a2b96...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvor mange kvinner lever egentlig med menn som kan snekre? Eller mure, eller fikse bil, med mer? I min vennekrets er det en eneste person som kan mye slikt selv, og ikke må hyre inn folk for dette. Det er forøvrig en kvinne. 

En mann kan forresten en del, men han absolutt hater slikt. Han kan ta det elektriske, for det er visst ganske kjekt, men det har han egentlig ikke lov til. Han leier heller folk, for han gidder ikke. De andre menn kan det ikke. Å feste opp en manglende list er utfordring stor nok til å få hjelp. 

Vennekrets er typisk middelklasse til øvre middelklassen, høy utdanning og bra jobber, men ikke yrkesfaglig utdanning. Temmelig typisk vennekrets, iallefall i bynære strøk. 

Anonymkode: a2b96...9a1

Jeg bor på bygda og her er de fleste menn handy. Sitter ikke på cafe med kaffe latte her og da får de gjordt nyttige ting. 

Anonymkode: 4238c...4c7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg bor på bygda og her er de fleste menn handy. Sitter ikke på cafe med kaffe latte her og da får de gjordt nyttige ting. 

Anonymkode: 4238c...4c7

Ja er nok flere menn og kvinner som er handy på bygda, men de fleste i Norge bor i byer eller bynære strøk. 

Jeg bor i by, og menn i mitt nabolag forsøker ikke engang gi inntrykk av å være handy. Har noen en håndverker innom står resten nesten i rekke for å spørre om man var fornøyd med vedkommende, for de har en del de skulle fått gjort de også. 

Ikke alle menn fra bygda kan slikt heller. Min far er fra bygda, men det er kanskje ikke så rart at han flyttet til byen for å si det slik. 😄

Anonymkode: a2b96...9a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 10.14):

Begynner å se det nå, 

absolutt ALLE forhold rundt meg, både familie og venner. Kvinnfolk som maser, sutrer og klager på mannen sin fordi han ikke er mer til stede hjemme, hjelper til mer hjemme, samtidig som han nesten går til grunne pga. arbeidspress på jobb osv.

Samtidig glemmer kvinnen at mannen står for kanskje 70% av inntektene til hjemmet. Mens dama kommer hjem tidlig hver dag (pga jobber bare halv stilling), og labber rundt. Støvsuger litt her og der, henter unger i barnehage osv. Egentlig bare kose-arbeid.

Lurer på hva dere kvinner egentlig ønsker dere? Ville dere akseptert om mannen gikk ned 2-300.000kr i lønn, mot at han var hjemme en time eller to tidligere hver dag?

Ser dere ikke at dere knekker mannen helt når dere holder på sånn? Pratet med en kamerat om dette i helgen, han er på nippet til å forlate hele familie-livet nå. Pga en hendelse på jobb ble han en time forsinket hjem på fredag (han har mye ansvar), og fikk den kjeften og surmulinga av kona da han endelig kom hjem, helt utslitt. Hun snakket ikke med ham resten av kvelden.

Er det rart at mennene forlater dere for ei ung, frisk og positiv jente i tidlig 20-åra?

Kjenner skremmende mange damer på samme alder som meg (40-ish) som nylig er blitt forlatt av mannen, til fordel for yngre damer. Fordi de ikke lengre orker det kjærring-hegemoniet de har hjemme. Og jeg skjønner dem så innmari godt.

Så tenk dere om damer, før dere kjefter mannen deres huden full fordi han blir litt forsinket hjem fra jobb, eller legger seg nedpå en times tid etter jobb fordi han har jobbet og slitt i 12 timer uten pause fordi i dag var nok en sånn dag på jobb.

Anonymkode: a2357...d15

Sorry ass, men når man er en familie så er det å være på jobb fritiden din ! Enten du er mor eller far! 

Har mannen her gitt beskjed om at han kommer senere hjem? Hadde hun kanskje middagen klar? Ventet hun på bilen for å få laget middag? Mange ting her som ikke kommer frem.. 

Reagerer noe på den ene setningen her også : "Mens dama kommer hjem tidlig hver dag (pga jobber bare halv stilling), og labber rundt. Støvsuger litt her og der, henter unger i barnehage osv. Egentlig bare kose-arbeid." 

Syntes du det er kose arbeid å lage middag hver dag, stovsuge og rydde hver dag, passe på akitivitetene og bursdagene barna skal i hver dag, vaske hver dag, vaske og brette klær hver dag? 

personlig koser jeg meg ikke med det altså! 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enhjørningfis skrev (Akkurat nå):

Sorry ass, men når man er en familie så er det å være på jobb fritiden din ! Enten du er mor eller far! 

Har mannen her gitt beskjed om at han kommer senere hjem? Hadde hun kanskje middagen klar? Ventet hun på bilen for å få laget middag? Mange ting her som ikke kommer frem.. 

Reagerer noe på den ene setningen her også : "Mens dama kommer hjem tidlig hver dag (pga jobber bare halv stilling), og labber rundt. Støvsuger litt her og der, henter unger i barnehage osv. Egentlig bare kose-arbeid." 

Syntes du det er kose arbeid å lage middag hver dag, stovsuge og rydde hver dag, passe på akitivitetene og bursdagene barna skal i hver dag, vaske hver dag, vaske og brette klær hver dag? 

personlig koser jeg meg ikke med det altså! 

Words! 

Anonymkode: a2b96...9a1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min "preferanse" er at det ikke er bremsespor i doen og urindråper på ringen. Da blir det vanskelig å ha en "preferanse" om å rengjøre toalettet hver 14. dag........

Anonymkode: ae2b3...671

Man vaskes etter seg hvis det er bremsespor i doen og urindråper på ringen. Tom 5 åring her i huset kan sikte i doskålen.... er det problemer med helse kan man sette seg ned eller vaske etter seg...

Anonymkode: b00a2...e00

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje bidra til å nyansere inntrykket til TS. Selv er jeg dypt takknemlig for innsatsen min mann gjør på jobb, som gir meg mer tid sammen med barna mens de er små. Er virkelig luksus med pause fra hamsterhjulet, og mindre stress har gitt meg bedre psykisk helse og overskudd. For oss spiller det definitivt best på våre individuelle styrker at det er jeg som har hovedansvaret for det tredje skiftet. Han tar forøvrig sin del hjemme når han ikke jobber, og er flink å være tilstede for barna. 

Anonymkode: 59b7d...b64

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan kanskje bidra til å nyansere inntrykket til TS. Selv er jeg dypt takknemlig for innsatsen min mann gjør på jobb, som gir meg mer tid sammen med barna mens de er små. Er virkelig luksus med pause fra hamsterhjulet, og mindre stress har gitt meg bedre psykisk helse og overskudd. For oss spiller det definitivt best på våre individuelle styrker at det er jeg som har hovedansvaret for det tredje skiftet. Han tar forøvrig sin del hjemme når han ikke jobber, og er flink å være tilstede for barna. 

Anonymkode: 59b7d...b64

Ingenting er en utfordring for forhold og samarbeid når man er enige om dette. Mannen din trår dessuten til ovenfor husarbeid og barn også, så skjønner godt at du er fornøyd og takknemlig. 

Anonymkode: a2b96...9a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mange kvinner lever egentlig med menn som kan snekre? Eller mure, eller fikse bil, med mer?

Vennekrets er typisk middelklasse til øvre middelklassen, høy utdanning og bra jobber, men ikke yrkesfaglig utdanning. Temmelig typisk vennekrets, iallefall i bynære strøk. 

Anonymkode: a2b96...9a1

Jeg er urban øvre middelklasse som deg. Det er ganske vanlig å kunne gjøre mindre jobber selv i min omgangskrets. Folk setter opp terrasser og pusser opp barnerom. Å bytte en dør eller vindu går også greit.

Elektrisk er som du sier ikke lov, og rørlegging er problematisk mhp forsikring.

Å støpe egen kjeller eller sette opp et råbygg er såpass tidkrevende og krever etterhvert mye av den som utfører og dokumenterer så det er det nok færre som prøver seg på.

Anonymkode: 012f5...f12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er urban øvre middelklasse som deg. Det er ganske vanlig å kunne gjøre mindre jobber selv i min omgangskrets. Folk setter opp terrasser og pusser opp barnerom. Å bytte en dør eller vindu går også greit.

Elektrisk er som du sier ikke lov, og rørlegging er problematisk mhp forsikring.

Å støpe egen kjeller eller sette opp et råbygg er såpass tidkrevende og krever etterhvert mye av den som utfører og dokumenterer så det er det nok færre som prøver seg på.

Anonymkode: 012f5...f12

Male et rom kan nok de fleste klare ja. Kan ikke si at resten du nevner er vanlig å gjøre selv. Det var nok noe mer iver på å prøve å få ting til selv da vi var noe yngre og økonomi trangere, men de fleste fikk da hjelp av en far/bekjent som kunne litt. 

Om jeg skulle låne en elektrisk sag for eksempel, da ville jeg antagelig ikke kunne låne det verken av vennekrets eller i nabolaget. Det er mulig min svoger har. Han er fra bygda, og snekret nytt rekkverk på terrassen selv. 

Anonymkode: a2b96...9a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Male et rom kan nok de fleste klare ja. Kan ikke si at resten du nevner er vanlig å gjøre selv. Det var nok noe mer iver på å prøve å få ting til selv da vi var noe yngre og økonomi trangere, men de fleste fikk da hjelp av en far/bekjent som kunne litt. 

Om jeg skulle låne en elektrisk sag for eksempel, da ville jeg antagelig ikke kunne låne det verken av vennekrets eller i nabolaget. Det er mulig min svoger har. Han er fra bygda, og snekret nytt rekkverk på terrassen selv. 

Anonymkode: a2b96...9a1

Det som er uvanlig for deg og din krets er tydeligvis mer vanlig for meg og min krets. Ingen av oss besitter noen fasit for hva som er «generelt» vanlig.

Veldig mange er langt mer handy enn meg. Spesielt den eldre garde og folk på bygda. Jeg har stort sett fått til de prosjektene jeg har startet på men det tar naturlig nok mer tid enn 1-2 personer som vet hva de gjør og kan jobbe hele dagen.

 

Anonymkode: 012f5...f12

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det et gammelmodig kjønnsrollemønster ja! Jeg har også en sivil tittel, og det samme har mannen min. Det er kanskje lettere for oss å samarbeide nettopp fordi vi begge har ansvarsfulle stillinger og forstår at det kreves mer enn å gå hjem kl 16 hver dag. Vi klarer likevel å følge opp barna, ha verv i fau og fritidsaktiviteter osv. Noen gang slukkes ikke lyset på hjemmkontoret før kl 01 om natten, men sånn må det bli av og til. Andre ganger blir det sushi til middag, plukket opp på vei hjem. Også har vi robotklipper og vaskehjelp. Det er virkelig gull verdt. 

Anonymkode: cb1d5...9d4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor mange kvinner lever egentlig med menn som kan snekre? Eller mure, eller fikse bil, med mer? I min vennekrets er det en eneste person som kan mye slikt selv, og ikke må hyre inn folk for dette. Det er forøvrig en kvinne. 

En mann kan forresten en del, men han absolutt hater slikt. Han kan ta det elektriske, for det er visst ganske kjekt, men det har han egentlig ikke lov til. Han leier heller folk, for han gidder ikke. De andre menn kan det ikke. Å feste opp en manglende list er utfordring stor nok til å få hjelp. 

Vennekrets er typisk middelklasse til øvre middelklassen, høy utdanning og bra jobber, men ikke yrkesfaglig utdanning. Temmelig typisk vennekrets, iallefall i bynære strøk. 

Anonymkode: a2b96...9a1

Er vel stort sett dumme folk det avles på. Blottet for logikk og medfødte evner. 

Er rart at fler og fler må lære seg ting,i stedet for å klare å skape noe ut fra seg selv.  Stygg trend.

Anonymkode: 09201...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor mange kvinner lever egentlig med menn som kan snekre? Eller mure, eller fikse bil, med mer? I min vennekrets er det en eneste person som kan mye slikt selv, og ikke må hyre inn folk for dette. Det er forøvrig en kvinne. 

En mann kan forresten en del, men han absolutt hater slikt. Han kan ta det elektriske, for det er visst ganske kjekt, men det har han egentlig ikke lov til. Han leier heller folk, for han gidder ikke. De andre menn kan det ikke. Å feste opp en manglende list er utfordring stor nok til å få hjelp. 

Vennekrets er typisk middelklasse til øvre middelklassen, høy utdanning og bra jobber, men ikke yrkesfaglig utdanning. Temmelig typisk vennekrets, iallefall i bynære strøk. 

Anonymkode: a2b96...9a1

Er virkelig menn flest så hjelpeløse og lite handy? Trist!  Men DA forstår jeg godt at dere betviler at det brukes like mye tid på utearbeid/handyarbeid som husarbeid. Og DER har dere forklaring på hvorfor min mann har mer enn nok å fylle dagene med annet enn husarbeid. Så den tradisjonelle kjønnsrolledelingen fungerer slik hos oss. 

Anonymkode: 4238c...4c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken av de to kategorier var du selv i da du var i et slikt forhold. Var du prinsesse Vilikke, eller en som ikke slapp mannen til? 

Altså mannen du fortalte at du endte opp med å forlate. 

Sikker på at det ikke finnes flere kategorier?

Anonymkode: a2b96...9a1

Godt poeng. Det finnes nok andre kategorier. Min eks var Mr. Viktigper Karieremann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi, her var det et gammelmodig kjønnsrollemønster ja! Jeg har også en sivil tittel, og det samme har mannen min. Det er kanskje lettere for oss å samarbeide nettopp fordi vi begge har ansvarsfulle stillinger og forstår at det kreves mer enn å gå hjem kl 16 hver dag. Vi klarer likevel å følge opp barna, ha verv i fau og fritidsaktiviteter osv. Noen gang slukkes ikke lyset på hjemmkontoret før kl 01 om natten, men sånn må det bli av og til. Andre ganger blir det sushi til middag, plukket opp på vei hjem. Også har vi robotklipper og vaskehjelp. Det er virkelig gull verdt. 

Anonymkode: cb1d5...9d4

Eller robotstøvsuger. Her har vi også senket kravene litt og samarbeider godt og er like viktige. Bedre med litt skit her og der enn et rent helvete. 

Har nabo som jobber 70% «for å holde huset», og det er så fjernt for meg at jeg mangler ord. For å ikke snakke om hvor lite smart det er mht pensjonspoeng og det faktum at man ikke nødvendigvis er sammen med samme mann hele livet. 

Egentlig må folk vel fordele arbeidsoppgaver mellom seg slik de vil, så lenge de er fornøyd med det og ikke syter og klager over partneren og arbeidsfordelingen. Men å jobbe redusert for at partner skal jobbe fullt er usmart uavhengig av kjønn på den som jobber redusert. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan kanskje bidra til å nyansere inntrykket til TS. Selv er jeg dypt takknemlig for innsatsen min mann gjør på jobb, som gir meg mer tid sammen med barna mens de er små. Er virkelig luksus med pause fra hamsterhjulet, og mindre stress har gitt meg bedre psykisk helse og overskudd. For oss spiller det definitivt best på våre individuelle styrker at det er jeg som har hovedansvaret for det tredje skiftet. Han tar forøvrig sin del hjemme når han ikke jobber, og er flink å være tilstede for barna. 

Anonymkode: 59b7d...b64

Da håper jeg du sikrer deg med en god samboeravtale/ektepakt/whatever som gjør at du kompenseres for manglende pensjonspoeng og at du får halvparten av alle verdier om forholdet ryker. Som ca 50% av alle forhold gjør.  Det er alt for mange kvinner som går i fella og tar ansvar for hus og heim, mens mannen bygger karriere. Og som finner ut hvor lite smart det var når mannen går - eller man selv av en eller annen grunn vil ut av forholdet. Jeg har selv venninner som er stuck i ræv forhold fordi de ikke har råd til å gå (og de forholdene var selvfølgelig ikke ræv i utgangspunktet og da de tok de dårlige valgene). 

Er det EN ting man skal lære ungene sine - gutter som jenter - så er det å være i stand til å forsørge seg selv og ikke avhengig av en partner. 

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...