Gå til innhold

Syntes damer må ta seg litt sammen, mtp. misnøye med mannen, jobb, hjemme-tid osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, HSV50 said:

Har nabo som jobber 70% «for å holde huset», og det er så fjernt for meg at jeg mangler ord. For å ikke snakke om hvor lite smart det er mht pensjonspoeng og det faktum at man ikke nødvendigvis er sammen med samme mann hele livet.

 

Å jobbe redusert for å «holde huset» er fjernt, ihvertfall hvis det betyr å tørke støv. Hvis jeg skulle jobbet redusert, så måtte det vært for å klare å ha sunn mat klar til barna kom hjem, og for å følge opp barnas fritidsaktiviteter, lekser, sosiale liv og andre avtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yodas skrev (3 minutter siden):

Å jobbe redusert for å «holde huset» er fjernt, ihvertfall hvis det betyr å tørke støv. Hvis jeg skulle jobbet redusert, så måtte det vært for å klare å ha sunn mat klar til barna kom hjem, og for å følge opp barnas fritidsaktiviteter, lekser, sosiale liv og andre avtaler.

Er vel mer å skifte takstein enn å tørke støv....

Anonymkode: 09201...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (10 minutter siden):

Å jobbe redusert for å «holde huset» er fjernt, ihvertfall hvis det betyr å tørke støv. Hvis jeg skulle jobbet redusert, så måtte det vært for å klare å ha sunn mat klar til barna kom hjem, og for å følge opp barnas fritidsaktiviteter, lekser, sosiale liv og andre avtaler.

Dette er et menneske som nå har voksne barn og som i alle år har jobbet 70%. Hun har huset på G, rydder og gjør rent daglig, og kan ikke ha en fulltidsjobb i tillegg, i følge henne selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Er vel mer å skifte takstein enn å tørke støv....

Anonymkode: 09201...d1d

Spørs vel om man trenger skifte takstein hver dag, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 10.41):

Nå logger jeg ut, skal ut og gå på ski med barna :)

Men, jeg vil avslutte med: Jeg forstår at dette ikke gjelder for alle kvinner (eller alle menn, der kvinnen er den som jobber og tjener mest),

men, for dem det gjelder: Tenk dere godt om før dere begynner kjefte på mannen (eller kvinnen) fordi han er sliten etter å ha jobbet et 12-timers «skift». :) 

Anonymkode: a2357...d15

Kan du ikke bare snakke med konen din selv, og råde disse 4 vennene dine med at de faktisk bør gå fra disse damene sine dersom de er såpass ulykkelige? Du trenger ikke prosjisere alle dine personlige issues over på resten av verden, og i kvinneguiden av alle ting 😅

Det er jo synd da at du og din vennekretsen føler dere maktesløse i eget liv. Man kan ikke endre noen som ikke ønsker å endre seg selv. Endring starter med dere. Er dere misfornøyde så må dere se på hva dere kan gjøre med saken. Hjelper ikke å mase tilbake på at dama skal slutte å mase. Dette høres ut som to giftige folk i et ekteskap. 

Lykke til! 

Endret av MissJolie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (På 10.3.2024 den 11.38):

Det er faktisk ikke sant, statistisk, at de fleste kvinner jobber 100%, men jeg er fortsatt enig i resten altså. 

Du må forstå statistikk du leser. Kvinner jobber mer deltid enn menn, 35,3% mot 16,8%. Så det er riktig å si at majoriteten av kvinner jobber 100%. 

Endret av MissJolie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dansemamma skrev (18 timer siden):

Hvis man ikke ønsker familie og å ta sin del av ansvaret, og jobbe sammen som et team med barn og heim - så ikke vær i et samboerskap og ikke få barn! Selvfølgelig endrer livet seg og man ikke bare kan ture på med ungkarslivet og komme og gå som det passer bare en selv.

Dette er helt riktig, samtidig som du ikke finner noe annet i livet hvor det er større forskjeller mellom idealer og realiteter. Alle barn fortjener å ha to foreldre som har tenkt gjennom hva det betyr å ha barn, og som vil gjøre endringer i livet sitt for å være en best mulig forelder. Likevel, de aller fleste får barn, samtidig som de skal satse på karriere og leve mest mulig som før. 

Dessverre.

HSV50 skrev (18 timer siden):

I et forhold bør man bli enige om økonomi, fordeling av arbeid, husarbeid, ansvar for barn osv tidlig i forholdt og før man får hus og barn. Og jeg er sterkt uenig at man kan kalle mennesker som ikke forstår at det er en ganske sterk sammenheng mellom arbeidsmengde og inntekt for oppegående og smarte.

Det er jo dette budskapet som flere menn har forsøkt hamret inn i denne tråden. Likevel skriver du som om du er uenige med mennene i tråden her, men mener altså det samme om du står for det jeg siterer. Merkelig.

Anonymkode: 74ec3...9cc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissJolie skrev (8 timer siden):

Du må forstå statistikk du leser. Kvinner jobber mer deltid enn menn, 35,3% mot 16,8%. Så det er riktig å si at majoriteten av kvinner jobber 100%. 

Fortell meg hva jeg har lest? Siden du vet? 😳 I alle dager.. Kilde?  Mine kilder sier at 70.6% av nordmenn er sysselsatt, dvs 30 % jobber ikke overhode.. Mange av de 70.6% er altså deltidsansatte. 

Man må jo se på hvor mange som er ansatte for å kunne si noe om at majoriteten av kvinner (generelt) idag jobber fulltid. 

Det fins 12.5% som er uføre også.. 4.8% er på aap.. (kvinner altså) 

Endret av Perfume
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Det er jo dette budskapet som flere menn har forsøkt hamret inn i denne tråden. Likevel skriver du som om du er uenige med mennene i tråden her, men mener altså det samme om du står for det jeg siterer. Merkelig.

Anonymkode: 74ec3...9cc

Nå kommenterte jeg vel en fyr som sa at han hadde hatt tre oppegående damer som ble sur fordi han tjente mindre når han tok en mer familievennlig jobb med mindre inntekt. Så det var vel mest hans karakterisering av disse tre kvinnen som oppegående jeg kommenterte. 
 

Og jeg er fryktelig uenig i konseptet «la en av partene i forholder jobbe, bygge karriere og tjene penger mens den andre tar ansvar for hus og hjem». Med mindre det er eksplisitt avtalt og det foreligger en avtale som gjør at den som går hjemme sikres økonomisk ved er dødsfall/brudd. Og selv da er jeg skeptisk, for en deltidsarbeidende kvinne/mann som er 40+ vil slite med å få seg en ok betalt jobb om det plutselig blir nødvendig. Og det blir det fort om partneren dør/går eller man selv går. 
 

Ergo er jeg sterkt uenig med alle i denne tråden som prater som om det er helt ok hvis den andre parten synes det er ok. Min kommentar var mer at man ikke bør få seg en overraskelse om mannen feks vil jobbe 12 timer i døgnet og synes du skal være hjemme. Eller at mannen ikke bør bli overrasket over at kona ikke støtter at han vil jobbe 12 timer i døgnet og at hun tar alt ansvar hjemme. Min eks ble sykt overrasket over at jeg ikke ville gå hjemme på stas og nyte veldig god økonomi, det var tydelig at vi ikke hadde kommunisert godt nok hva vi vill med livet, for å si det mildt og snilt. Så han ble en smule overrasket da jeg sa takk for meg. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det som er uvanlig for deg og din krets er tydeligvis mer vanlig for meg og min krets. Ingen av oss besitter noen fasit for hva som er «generelt» vanlig.

Veldig mange er langt mer handy enn meg. Spesielt den eldre garde og folk på bygda. Jeg har stort sett fått til de prosjektene jeg har startet på men det tar naturlig nok mer tid enn 1-2 personer som vet hva de gjør og kan jobbe hele dagen.

 

Anonymkode: 012f5...f12

Jeg vet ikke, og derfor spør jeg. Om unnskyldning for menn er at de gjør så mye annet nyttig er der jo interessant å vite hva dette innebærer. Mannen jeg endte opp med å forlate fordi han skjøv alt av kjedelig ansvar over på meg hadde ti tommeltotter også. Veide på ingen måte opp med annet. Samme kan jeg si om flere andre menn som ble forlatt av samme årsak, og jeg sliter med å huske på noen menn som ble forlatt av slike årsaker som var veldig flink til å bidra på andre måter. Jeg kan faktisk ikke se at noen gjorde det. Det var jo problemet de røk på, så kanskje ikke så rart. 

Jeg kjenner til noen menn som er veldig handy, men de er ikke skilt. De fleste av dem er også generasjonen eldre enn meg, og bor på bygda min far kommer fra.

Det jeg også kan trekke frem er at de menn som ikke er skilt og neppe blir det er dedikerte fedre og partnere som tar tak. Til og med direktøren i stor bedrift, med stort ansvar og høy lønn, tar seg dedikert av sine barn og tar tak hjemme. Det er ofte ikke slike som er late menn, som krever hvile etter jobb. 

Anonymkode: a2b96...9a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (7 timer siden):

Fortell meg hva jeg har lest? Siden du vet? 😳 I alle dager.. Kilde?  Mine kilder sier at 70.6% av nordmenn er sysselsatt, dvs 30 % jobber ikke overhode.. Mange av de 70.6% er altså deltidsansatte. 

Man må jo se på hvor mange som er ansatte for å kunne si noe om at majoriteten av kvinner (generelt) idag jobber fulltid. 

Det fins 12.5% som er uføre også.. 4.8% er på aap.. (kvinner altså) 

Jo, det ER riktig, de fleste yrkesaktive kvinner jobber 100%. 

Jeg jobber med risikovurdering av personalforsikringer så jeg er godt kjent med statistikken over menn og kvinners livsstil, sykdomsstatistikk, kjønnsfordeling og aldersfordeling i forhold til uførhet, da noen av forsikringene jeg jobber med nettopp dekker medisinsk invaliditet og ervervsmessig uførhet (arbeidsuførhet). 

70,6% regnes å være høy sysselsetting og bred yrkesdeltakelse, også blant kvinner. Tallet som IKKE er inkludert her - resten-  er ikke bare uføre, men også studenter, pensjonister og arbeidsledige. Disse tallene er for aldersspennet  15-74 år. Arbeidsledigheten per dags dato regnes som lav. Menn har som regel en høyere arbeidsledighetsfrekvens enn kvinner. Kvinner blir oftere uføretrygdet enn menn, men kombinerer i større grad arbeid og trygd. Det skyldes at kvinner oftere har gradert uføregradEn større andel menn enn kvinner regnes å være i arbeidsstyrken, men denne forskjellen har skrumpet kraftig inn siden 2006. 

Hjelper ikke å lese statistikk om du ikke evner å FORSTÅ det du leser. 

Endret av MissJolie
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissJolie skrev (11 minutter siden):

Jeg snakket ikke om hvor mange som er sysselsatt eller ikke, men svarte til som kommenterte at det er feil å si at de fleste kvinner jobber 100%.  Jo, det ER riktig, de fleste yrkesaktive kvinner jobber 100%. 

Jeg jobber med risikovurdering av personalforsikringer så jeg er godt kjent med statistikken over menn og kvinners livsstil, sykdomsstatistikk, kjønnsfordeling og aldersfordeling i forhold til uførhet, da noen av forsikringene jeg jobber med dekker nettopp dekker medisinsk invaliditet og ervervsmessig uførhet (arbeidsuførhet). 

70,6% regnes å være høy sysselsetting og bred yrkesdeltakelse, også blant kvinner. Taller som IKKE er inkludert her - resten-  er ikke bare uføre, men også barn og pensjonister. En større andel menn enn kvinner regnes å være i arbeidsstyrken, men denne forskjellen har skrumpet kraftig inn siden 2006. 

Hjelper ikke å lese statistikk om du ikke evner å FORSTÅ det du leser. 

Nå sto det vitterlig at 70.6 % var av Nordmenn mellom 18 og 67 da.. Men jaja.. Du vet tydelig best 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, HSV50 said:

Og jeg er fryktelig uenig i konseptet «la en av partene i forholder jobbe, bygge karriere og tjene penger mens den andre tar ansvar for hus og hjem». Med mindre det er eksplisitt avtalt og det foreligger en avtale som gjør at den som går hjemme sikres økonomisk ved er dødsfall/brudd. Og selv da er jeg skeptisk, for en deltidsarbeidende kvinne/mann som er 40+ vil slite med å få seg en ok betalt jobb om det plutselig blir nødvendig. Og det blir det fort om partneren dør/går eller man selv går.

Jeg som jobber i staten og har små barn kan når som helst be om å gå ned i stilling midlertidig (såkalt omsorgspermisjon). Når den perioden er over kan jeg få tilbake min 100% stilling eller søke om en ny omsorgspermisjon. Så det er null problem. Toget er ikke gått fordi jeg er 40+ heller. Og skulle jeg søke en ny jobb, så tror jeg en ny arbeidsgiver driter i om jeg har jobbet 100% hele tiden eller om jeg jobbet 70% en periode, for å si det sånn. Da er nok min kompetanse og egenskaper det viktigste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perfume skrev (25 minutter siden):

Nå sto det vitterlig at 70.6 % var av Nordmenn mellom 18 og 67 da.. Men jaja.. Du vet tydelig best 🤷‍♀️

Les på nytt hva jeg skrev sist - jeg har redigert slik at det kom med et par ting. 

Og det er 15-74 år, dette er jobben min. Forsikringene jeg beregner er mot bedrift og kommune, så det er ikke rom for idiot feil hos meg som å ikke vite hvilket alderssegment et tall viser. Dette hadde hatt katastrofale følger. 

Du tar faktisk feil. Dette er fra SSB og viser Arbeidsstyrken i % av befolkningen (15–74 år).

Endret av MissJolie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (16 minutter siden):

Jeg som jobber i staten og har små barn kan når som helst be om å gå ned i stilling midlertidig (såkalt omsorgspermisjon). Når den perioden er over kan jeg få tilbake min 100% stilling eller søke om en ny omsorgspermisjon. Så det er null problem. Toget er ikke gått fordi jeg er 40+ heller. Og skulle jeg søke en ny jobb, så tror jeg en ny arbeidsgiver driter i om jeg har jobbet 100% hele tiden eller om jeg jobbet 70% en periode, for å si det sånn. Da er nok min kompetanse og egenskaper det viktigste.

Men alle jobber ikke i staten og kan justere stillinger slik og sånn. Og du har kanskje en god utdannelse i bunn også. Mange som tar slike valg er ikke der. Og det er dem jeg snakker om. De som velger å jobbe redusert i en lite krevende, ikke særlig godt betalt jobb. Og ender opp som minstepensjonister. Det er ikke noe jeg har funnet på at er et problem, det har vært flere reportasjer i avisen om det bare de siste ukene - kvinner som ikke har råd til å skille seg og blir i forhold de mistrives i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår husstand er vi to damer og to barn.  Hos oss er denne typen diskusjoner totalt fraværende. En av oss tjener mer enn den andre, men vi jobber begge 100%. Det er en selvfølge at vi bidrar like mye hjemme. Hadde aldri godtatt noe annet. 

Kjenner ingen kvinner som jobber frivillig deltid. Men kjenner flere kvinner som jobber seg halvt ihjel fordi de både har en krevende jobb og må ta mesteparten på hjemmebane. 

 

Anonymkode: cd8e1...f36

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 10.14):

Begynner å se det nå, 

absolutt ALLE forhold rundt meg, både familie og venner. Kvinnfolk som maser, sutrer og klager på mannen sin fordi han ikke er mer til stede hjemme, hjelper til mer hjemme, samtidig som han nesten går til grunne pga. arbeidspress på jobb osv.

Samtidig glemmer kvinnen at mannen står for kanskje 70% av inntektene til hjemmet. Mens dama kommer hjem tidlig hver dag (pga jobber bare halv stilling), og labber rundt. Støvsuger litt her og der, henter unger i barnehage osv. Egentlig bare kose-arbeid.

Lurer på hva dere kvinner egentlig ønsker dere? Ville dere akseptert om mannen gikk ned 2-300.000kr i lønn, mot at han var hjemme en time eller to tidligere hver dag?

Ser dere ikke at dere knekker mannen helt når dere holder på sånn? Pratet med en kamerat om dette i helgen, han er på nippet til å forlate hele familie-livet nå. Pga en hendelse på jobb ble han en time forsinket hjem på fredag (han har mye ansvar), og fikk den kjeften og surmulinga av kona da han endelig kom hjem, helt utslitt. Hun snakket ikke med ham resten av kvelden.

Er det rart at mennene forlater dere for ei ung, frisk og positiv jente i tidlig 20-åra?

Kjenner skremmende mange damer på samme alder som meg (40-ish) som nylig er blitt forlatt av mannen, til fordel for yngre damer. Fordi de ikke lengre orker det kjærring-hegemoniet de har hjemme. Og jeg skjønner dem så innmari godt.

Så tenk dere om damer, før dere kjefter mannen deres huden full fordi han blir litt forsinket hjem fra jobb, eller legger seg nedpå en times tid etter jobb fordi han har jobbet og slitt i 12 timer uten pause fordi i dag var nok en sånn dag på jobb.

Anonymkode: a2357...d15

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (På 12.3.2024 den 21.11):

Spørs vel om man trenger skifte takstein hver dag, da.

Det er som regel mye å vedlikeholde på en enebolig. Man kan skofte å grave ut av takrenner, spyle igjennom drenering, grave ut av sluket på badet, bytte dårlige vindskier, tette hull i fuglenett, etc i endel år, men så kommer etterslepet og tar deg.

De fleste av disse oppgavene kan løses av menn eller kvinner, men noen må løse dem og de som er i et parforhold må finne en arbeidsdeling som funker for dem.

Anonymkode: 012f5...f12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snerpefrøken skrev (Akkurat nå):

 

Oi her gjorde jeg noe rart 😅 trorikke kvinfok liker sytkuker. Vi vil ha noen som er psykisk sterk. Som kan ta vare på familien. Tenker iværtfall jeg. Å det du snakker om at mannen jobber mer er ikke noe jeg er vandt med. Mitt første forrhold var bormalt men 100%stilling på begge. Men etter det har jeg vert sammen med menn med mindre stilling eller som var uføre. Jeg må innrømne jeg har blitt litt sur boen gang for at middag ikke blir laget når jeg er ferdig på jobb å den andre har sovet hele dagen. Jeg syns egentlig det er mye vanskeligere å finne psykisk sterke manner i dag. For meg har ikke inntekt noe å si. Jeg jobber på matbutikk. Har ingen lån å eier bolig å hytte. Har alldrig vert opptatt av økonomien til menn. Men når det blir sånn latskap at de bor gratis til meg å velger å såve hele dagrn framfor å i det minste lage middag av maten jeg har betalt for... vet jeg at dette blir ikke noe langvarig forhold

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er som regel mye å vedlikeholde på en enebolig. Man kan skofte å grave ut av takrenner, spyle igjennom drenering, grave ut av sluket på badet, bytte dårlige vindskier, tette hull i fuglenett, etc i endel år, men så kommer etterslepet og tar deg.

De fleste av disse oppgavene kan løses av menn eller kvinner, men noen må løse dem og de som er i et parforhold må finne en arbeidsdeling som funker for dem.

Anonymkode: 012f5...f12

Igjen, om en mann gjør alt det ytre, må kvinnen passe barna mens det gjøres så mye av det menn gjør oppveies av det kvinner gjerne gjør hver dag.  

 Jeg liker ikke utejobbing, men jeg blir alltid involvert i form av å holde noe, finne/hente noe så jeg sitter ikke stille når jobb jeg ikke har hovedansvar blir gjort ute. Ingen spør om andres assistanse med klesvask..  

Det er det faktum at ekstremt mange menn overvurderer tidsbruken på utejobb vs innejobb.

Vi bor i enebolig fra 80-tallet med hekk, plen, terrasse, snø.  Det tar ikke mange uker med klesvask for å overgå alt av utejobb hos oss. Ikke vært måkt snø på en måned, fortsatt snø i hagen så tar nok en måned til med 0 jobb ute.  Det går 5-10 maskiner med klesvask hver eneste uke siden jeg har to unger som trener mye.  

Anonymkode: 35ddf...1de

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...