Gå til innhold

Syntes damer må ta seg litt sammen, mtp. misnøye med mannen, jobb, hjemme-tid osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Majer skrev (20 timer siden):

Jeg tenker at har man barn så bør en jobbe deltid. Dessverre har jeg ikke møtt damer som ønsker at jeg skal gjøre det. Jeg har også tenkt på å date en kjendis sånn at jeg kan bli influenser, men jeg ser aldri kjendiser ute. De holder seg vel til områder med rike menn. 

Jeg ser altså to utfordringer:

1 rike kvinner og kvinnelige kjendiser dater nesten bare rike menn

2 få kvinner ønsker at menn skal jobbe deltid selv om kvinner har jobbet deltid i mange tiår 

Veldig mange kvinner later til å velge en mann som tjener mer enn seg, og ønsker i forholdet at man deler penger og husarbeid 50/50. Men at det er mannen som skal drepe edderkopper, legge på sommerhjul.

Her på KG er det noen kvinner som forteller at de har direktør-lønn, som drenerer rundt huset med bare hender og som vil ha en yngre mann som bare går hjemme og støvsuger og er boy toy. Jeg har aldri hørt om slike i det virkelige liv så kanskje KG er sjekke-arenaen for deg?

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS fremstår som en ung uviten mann som ikke enda har noe særlig livserfaring.

Verden er ikke svart eller hvit. Hendelser er ikke tilfeldig. Kvinner er altfor snille mot menn, og tar til takke med dritt. Det ser jeg hele tiden, og leser om flere slike tilfeller hver bidigste dag. 

Jeg respekterer den jobben kvinner gjør med barn, hus og hjem. Den er noe av det vi menn skal prise disse flinke kvinnene for. Det er ingen lett jobb, og det er en naturlig grunn til at menn velger jobb fremfor å være hjemme. Ikke skyld på kvinner.

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (2 timer siden):

TS fremstår som en ung uviten mann som ikke enda har noe særlig livserfaring.

Verden er ikke svart eller hvit. Hendelser er ikke tilfeldig. Kvinner er altfor snille mot menn, og tar til takke med dritt. Det ser jeg hele tiden, og leser om flere slike tilfeller hver bidigste dag. 

Jeg respekterer den jobben kvinner gjør med barn, hus og hjem. Den er noe av det vi menn skal prise disse flinke kvinnene for. Det er ingen lett jobb, og det er en naturlig grunn til at menn velger jobb fremfor å være hjemme. Ikke skyld på kvinner.

Samme her. Mine to tidligere, langvarige forhold sluttet med at jeg gikk etter å ha funnet meg i alt mulig dritt, inkludert utroskap, sexnekt over måneder og år, null empati, null deltakelse i husarbeid, nedsettende kommentarer om min utseende og personlighet osv. Rett før jeg gikk fra eks nummer to sto jeg i stua med dobbeltsidig lungebetennelse og hengte opp vask. Det tok meg 15 minutter å henge opp EN eneste vask, fordi jeg nesten ikke fikk puste. Eksen satt og gamet to meter unna. Da spurte jeg meg selv hva i all verden jeg gjorde der ...

Anonymkode: 423df...acd

  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Veldig mange kvinner later til å velge en mann som tjener mer enn seg, og ønsker i forholdet at man deler penger og husarbeid 50/50. Men at det er mannen som skal drepe edderkopper, legge på sommerhjul.

Her på KG er det noen kvinner som forteller at de har direktør-lønn, som drenerer rundt huset med bare hender og som vil ha en yngre mann som bare går hjemme og støvsuger og er boy toy. Jeg har aldri hørt om slike i det virkelige liv så kanskje KG er sjekke-arenaen for deg?

Anonymkode: 012f5...f12

Drepe edderkopper (3 sekunder per gang, 4-5 ganger i året) og legge om til vinter- og sommerhjul (2 ganger i året, max 1 time per gang) kontra husarbeid som må gjøres HVER dag hele året?

Anonymkode: 423df...acd

  • Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Veldig mange kvinner later til å velge en mann som tjener mer enn seg, og ønsker i forholdet at man deler penger og husarbeid 50/50. Men at det er mannen som skal drepe edderkopper, legge på sommerhjul.

Her på KG er det noen kvinner som forteller at de har direktør-lønn, som drenerer rundt huset med bare hender og som vil ha en yngre mann som bare går hjemme og støvsuger og er boy toy. Jeg har aldri hørt om slike i det virkelige liv så kanskje KG er sjekke-arenaen for deg?

Anonymkode: 012f5...f12

Det er ganske vanlig at menn tjener mer enn kvinner, bl.a. pga at flere menn enn kvinner jobber i privat sektor. Da er det ikke så rart at veldig mange kvinner velger en mann som tjener mer enn seg.

Hvis man ikke gidder å  bidra på hjemmebane 50 / 50, ja da får man slenge litt ekstra penger i fellespotten.

Nordmenn er vel flest blitt såpass late at å skifte hjul er noe de outsourcer til bilverkstedet, og edderkopper tar man som kvinne knekken på selv.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Veldig mange kvinner later til å velge en mann som tjener mer enn seg, og ønsker i forholdet at man deler penger og husarbeid 50/50. Men at det er mannen som skal drepe edderkopper, legge på sommerhjul.

Her på KG er det noen kvinner som forteller at de har direktør-lønn, som drenerer rundt huset med bare hender og som vil ha en yngre mann som bare går hjemme og støvsuger og er boy toy. Jeg har aldri hørt om slike i det virkelige liv så kanskje KG er sjekke-arenaen for deg?

Anonymkode: 012f5...f12

Er alltid jeg som må ta edderkoppene her. Mannen er livredd. Jeg dreper dem aldri da, har respekt for liv. Men slipper dem ut. Skifte hjul gjør vi på verksted. Det klarer heller ikke mannen min. 

Jeg har møtt flere handy kvinner. Som kan både mekke bil og pusse opp. Lever du fremdeles i 1950 årene?

Anonymkode: 5f142...dfa

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bromance skrev (13 timer siden):

Det er ganske vanlig at menn tjener mer enn kvinner, bl.a. pga at flere menn enn kvinner jobber i privat sektor. Da er det ikke så rart at veldig mange kvinner velger en mann som tjener mer enn seg.

Hvis man ikke gidder å  bidra på hjemmebane 50 / 50, ja da får man slenge litt ekstra penger i fellespotten.

Nordmenn er vel flest blitt såpass late at å skifte hjul er noe de outsourcer til bilverkstedet, og edderkopper tar man som kvinne knekken på selv.

Siden du ikke fikk det med deg:

Veldig mange kvinner later til å velge en mann som tjener mer enn seg, og ønsker i forholdet at man deler penger og husarbeid 50/50. 

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Siden du ikke fikk det med deg:

Veldig mange kvinner later til å velge en mann som tjener mer enn seg, og ønsker i forholdet at man deler penger og husarbeid 50/50. 

Anonymkode: 012f5...f12

Var det ikke du som skulle overse det "latterlige mennesket meg da".

Joda, jeg fikk med meg hva du skreiv. Men nok engang så har påstandene dine ikke rot i virkeligheten.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (14 timer siden):

Joda, jeg fikk med meg hva du skreiv. Men nok engang så har påstandene dine ikke rot i virkeligheten.

At mange kvinner ønsker at mannen skal tjene >= seg selv? Eller at kvinner ønsker å dele pengene likt i forholdet? Hvor mange KG-poster skal jeg søke fram for deg?

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 10.14):

Begynner å se det nå, 

absolutt ALLE forhold rundt meg, både familie og venner. Kvinnfolk som maser, sutrer og klager på mannen sin fordi han ikke er mer til stede hjemme, hjelper til mer hjemme, samtidig som han nesten går til grunne pga. arbeidspress på jobb osv.

Samtidig glemmer kvinnen at mannen står for kanskje 70% av inntektene til hjemmet. Mens dama kommer hjem tidlig hver dag (pga jobber bare halv stilling), og labber rundt. Støvsuger litt her og der, henter unger i barnehage osv. Egentlig bare kose-arbeid.

Lurer på hva dere kvinner egentlig ønsker dere? Ville dere akseptert om mannen gikk ned 2-300.000kr i lønn, mot at han var hjemme en time eller to tidligere hver dag?

Ser dere ikke at dere knekker mannen helt når dere holder på sånn? Pratet med en kamerat om dette i helgen, han er på nippet til å forlate hele familie-livet nå. Pga en hendelse på jobb ble han en time forsinket hjem på fredag (han har mye ansvar), og fikk den kjeften og surmulinga av kona da han endelig kom hjem, helt utslitt. Hun snakket ikke med ham resten av kvelden.

Er det rart at mennene forlater dere for ei ung, frisk og positiv jente i tidlig 20-åra?

Kjenner skremmende mange damer på samme alder som meg (40-ish) som nylig er blitt forlatt av mannen, til fordel for yngre damer. Fordi de ikke lengre orker det kjærring-hegemoniet de har hjemme. Og jeg skjønner dem så innmari godt.

Så tenk dere om damer, før dere kjefter mannen deres huden full fordi han blir litt forsinket hjem fra jobb, eller legger seg nedpå en times tid etter jobb fordi han har jobbet og slitt i 12 timer uten pause fordi i dag var nok en sånn dag på jobb.

Anonymkode: a2357...d15

Godt skrevet  !!!  Helt enig  !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At mange kvinner ønsker at mannen skal tjene >= seg selv? Eller at kvinner ønsker å dele pengene likt i forholdet? Hvor mange KG-poster skal jeg søke fram for deg?

Anonymkode: 012f5...f12

Hele komboen du skreiv. At kvinner vil ha en mann som tjener mer, OG at man ønsker å dele pengene likt OG at man ønsker at husarbeidet deles 50 /50.

For meg er det slik:

Jeg kunne ikke brydd meg om mannen tjente mindre eller mer enn meg. Jeg ønsker heller ikke at vi skal dele pengene likt, men så lenge man har barn under 18 år så syns jeg det er greit å fordele inntekter og utgifter etter samme inntektsbrøk. Altså hvis kvinnen tjener 60 % av det totale inntekten til familien så skal hun også betale 60 % av utgiftene til familien. Jeg ser litt annerledes på dette hvis man ikke har barn eller barna er voksne. Ting koster det de koster uansett, så da syns jeg 50 /50 fordeling av utgifter er greit, selv om den ene tjener mer enn den andre.

Når det gjelder husarbeidet så er det mange forhold hvor mannen er langt unna å bidra med 50 %, selv om man tar med de sjeldne tilfellene av ting som han evt må gjøre som f.eks å bytte dekk på bilen. Det er vel ikke for mye å forvente at 2 personer som begge jobber 100 % skal bidra like mye i hjemmet? Jobber en av dem redusert så er det en annen sak. (Men det skal ikke alltid være dama som jobbe redusert fordi hun ellers blir utslitt fordi mannen ikke bidrar noe særlig med barn og hjem).

Ja du greier sikkert å finne tilfeller hvor kvinner vil ha hele denne komboen fra en mann, man at de er spesielt mange, det tviler jeg på. Ikke i dagens Norge.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (17 timer siden):

Hele komboen du skreiv. At kvinner vil ha en mann som tjener mer, OG at man ønsker å dele pengene likt OG at man ønsker at husarbeidet deles 50 /50.

«Noen hovedfunn er at kvinner ønsker en mann som er sterkere med mer sosioøkonomiske ressurser enn dem selv. »

https://www.idunn.no/doi/full/10.18261/nat.34.2.2

»Hypergami er i denne sammenheng et fenomen som består i at det innenfor pardannelser er en systematisk tendens til at mannens inntektspotensial overstiger kvinnens – av årsaker som ikke er knyttet til at menn generelt sett tjener mer enn kvinner.»

https://www.frisch.uio.no/publikasjoner/?pubid=1517

«Her er det relativt bred konsensus blant fagfolk om årsaken:

Kvinner vil ikke ha menn med lavere status enn dem selv.»

https://www.nettavisen.no/livsstil/atferdsbiolog-en-kvinne-kan-nar-som-helst-ga-ut-a-finne-seg-en-kjareste-bare-hun-senker-kravene/s/12-95-3423681858


«7 av 10 kvinner forventer at mannen er hovedforsørger i forholdet. »

https://www.nrk.no/okonomi/vil-at-mannen-skal-tjene-mest-1.4879831

 

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

«Noen hovedfunn er at kvinner ønsker en mann som er sterkere med mer sosioøkonomiske ressurser enn dem selv. »

https://www.idunn.no/doi/full/10.18261/nat.34.2.2

»Hypergami er i denne sammenheng et fenomen som består i at det innenfor pardannelser er en systematisk tendens til at mannens inntektspotensial overstiger kvinnens – av årsaker som ikke er knyttet til at menn generelt sett tjener mer enn kvinner.»

https://www.frisch.uio.no/publikasjoner/?pubid=1517

«Her er det relativt bred konsensus blant fagfolk om årsaken:

Kvinner vil ikke ha menn med lavere status enn dem selv.»

https://www.nettavisen.no/livsstil/atferdsbiolog-en-kvinne-kan-nar-som-helst-ga-ut-a-finne-seg-en-kjareste-bare-hun-senker-kravene/s/12-95-3423681858


«7 av 10 kvinner forventer at mannen er hovedforsørger i forholdet. »

https://www.nrk.no/okonomi/vil-at-mannen-skal-tjene-mest-1.4879831

 

Anonymkode: 012f5...f12

Du har lagt ved artikler som beskriver at statistisk så er det en overvekt av kvinner som vil ha en mann som tjener mer enn dem selv.

Men jeg kan ikke se at du har forklart hele komboen som du påstod.

Nemlig at de både vil at mannen skal tjene mest penger, at pengene skal deles  likt og at husarbeidet også skal deles helt likt. Det betyr, at klarer du ikke å finne sammenheng mellom alle disse 3, ikke hver av dem seperat, så har du fremdeles ikke bekreftet din påstand.

 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (5 timer siden):

Du har lagt ved artikler som beskriver at statistisk så er det en overvekt av kvinner som vil ha en mann som tjener mer enn dem selv.

Linkene jeg la ved tyder nok på at det er mer enn «overvekt», du.

Hvis en stor andel av befolkningen vil A, en stor andel vil B og en stor andel vil C så er det rimelig å anta at ganske mange vil både A, B og C samtidig. 

Jeg har vist at veldig mange Norske kvinner søker en mann med bedre sosioøkonomisk status enn seg selv. Jeg ville kanskje ha trodd at jeg ikke trengte å dokumentere at de fleste Norske kvinner ønsker å dele husarbeid 50/50?

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Linkene jeg la ved tyder nok på at det er mer enn «overvekt», du.

Hvis en stor andel av befolkningen vil A, en stor andel vil B og en stor andel vil C så er det rimelig å anta at ganske mange vil både A, B og C samtidig. 

Jeg har vist at veldig mange Norske kvinner søker en mann med bedre sosioøkonomisk status enn seg selv. Jeg ville kanskje ha trodd at jeg ikke trengte å dokumentere at de fleste Norske kvinner ønsker å dele husarbeid 50/50?

Anonymkode: 012f5...f12

Vi ønsker helst ikke mann som drar oss ned økonomisk, men det er ikke nødvendig at han drar oss opp. Det skal såpass mye til for å ha høyere sosialøkonomisk status at det er det få kvinner som har som krav. De fleste par har omtrentlig lik sosialøkonomisk status. Menn tjener i snitt mer enn kvinner, så mange kvinner er jo sammen med mann som tjener noe mer, men gapet er sjelden slik at de har ulik sosialøkonomisk status. Man har ikke nødvendigvis høyere sosialøkonomisk status ved å tjene 200000 kr mer i året. Man kan til og med ha lavere sosialøkonomisk status selv om man tjener mest. 

At kvinner ønsker oppegående menn som bidrar både økonomisk og praktisk er ikke noe rart. Alternativet er jo dritt. Altså å ha mann som ikke bidrar økonomisk eller praktisk. Hvorfor skulle kvinner ønske seg det? Veldedighet? Veldig omsorgsbehov for menn? Være mamma for menn? 

At menn lager seg historier om at vi ønsker menn som løfter oss veldig er bare feil. Det vi ønsker er menn som ikke drar oss ned, og som ikke blir en belastning for oss. Igjen, hvorfor skulle vi ønske det? Både kvinner og menn ønsker forhold som gir oss noe positivt å være i. Det er ingen vits i å være i forhold som reduserer livskvaliteten, ved at man får det verre ved å være i forholdet. Irritasjon, belastning og frustrasjon er ikke faktorer vi søker forhold for. Kjærlighet, samarbeid, å ha det godt sammen, fellesskap og å ha en å trives med er motivasjonen for forhold. Ikke å bli ruinert økonomisk, måtte styre og stelle for en annen, ikke å bli ulykkelig og frustrert. 

Selvfølgelig vil kvinner ha menn som er gode partnere på alle måter. Om det er urimelig av oss forstår jeg ingenting. Om menn mener at de bør velges som partnere uten å faktisk kunne være gode partnere så er det menn som ikke bare er urimelige, men totalt blåst. Vi kvinner er IKKE i forhold for å være snille mot menn. Vi er det for å dele livet med en god PARTNER, som er verdt å dele livet med. 

Om han tjener litt mer eller litt mindre enn oss er temmelig uvesentlig om han totalt sett er en god PARTNER. Er mannen totalt sett en dårlig partner vil vi ikke ha ham. Ikke engang om han tjener mer enn oss. 

Dette er ikke urimelig. Det er ingen vits i å være i et forhold man ikke har det godt i. Motivasjonen til å være i et forhold er både hos menn og kvinner at det er bedre å være sammen enn alene. Er det ikke det har forholdet ingen verdi. Så istedenfor å klage over urimelige kvinner, hva med å gå inn for å være en partner det er verdt å være sammen med? 

Anonymkode: a2b96...9a1

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Linkene jeg la ved tyder nok på at det er mer enn «overvekt», du.

Hvis en stor andel av befolkningen vil A, en stor andel vil B og en stor andel vil C så er det rimelig å anta at ganske mange vil både A, B og C samtidig. 

Jeg har vist at veldig mange Norske kvinner søker en mann med bedre sosioøkonomisk status enn seg selv. Jeg ville kanskje ha trodd at jeg ikke trengte å dokumentere at de fleste Norske kvinner ønsker å dele husarbeid 50/50?

Anonymkode: 012f5...f12

Nei, det er ikke rimelig å anta noe som helst når man ikke har statistisk grunnlag for det. Din påstand er hele komboen med at han skal ha høyere inntekt, at pengene skal deles likt (altså at man skal ha fellesøkonomi) og at man skal dele husarbeidet 50 / 50. Jeg venter fremdeles på statistikk som viser at en overvekt av kvinner ønsker alle disse 3 tingene.

Kravet om 50 / 50 fordeling på husarbeidet kommer i hovedsak fra de kvinner som selv har en god lønn / karriere, kvinner som gjerne tjener like mye eller mer enn mannen sin. Så allerede der så mister påstanden din sammenheng.

For kvinner som går ned i inntekt / stilling fordi de ser på andre verdier enn karriere / selvutvikling så er det mer naturlig at de tar mer av husarbeid. Jobber de 50 % og han 100 %, så er det selvsagt at hun tar mer av hjemmearbeidet. Og motsatt hvis det er han som har lavest stillingsprosent. Tviler på at du finner disse kvinnene som jobber redusert er en del av de som krever 50 / 50 fordeling av husarbeidet.

Også det du sier om at inntekten skal deles likt (altså hvis man har 2 fulltidsarbeidende) det får jeg ikke til å stemme med hvordan folk innretter livene sine. Det mest vanlige er vel at man har en felleskonto hvor man sitter inn et fast beløp til dekning av  regninger / utgifter, (gjerne fordelt etter inntekt ) samt at man har hver sin konto til full disposisjon i tillegg. Pengene deles da dermed heller ikke likt.

Når man har tatt alt dette i betraktning så er jeg sikker på at man ikke finner en overvekt av kvinner som vil både A, B og C.

 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi ønsker helst ikke mann som drar oss ned økonomisk, men det er ikke nødvendig at han drar oss opp. Det skal såpass mye til for å ha høyere sosialøkonomisk status at det er det få kvinner som har som krav. De fleste par har omtrentlig lik sosialøkonomisk status. Menn tjener i snitt mer enn kvinner, så mange kvinner er jo sammen med mann som tjener noe mer, men gapet er sjelden slik at de har ulik sosialøkonomisk status.

Anonymkode: a2b96...9a1

Fra linken min over:

»finner vi at kvinner ønsker å være underordnet sine mannlige partnere med hensyn til sosial, kulturell og økonomisk kapital»

https://www.idunn.no/doi/full/10.18261/nat.34.2.2

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (13 timer siden):

Nei, det er ikke rimelig å anta noe som helst når man ikke har statistisk grunnlag for det.

Hvis 90% av befolkningen har bil og 90% av befolkningen har sykkel så er det rimelig å anta at en stor del av befolkningen har både bil og sykkel.

Avhengig av om de to variablene er korrelerte, anti-korrelerte eller ukorrelerte så kan svaret befinne seg i forskjellige ender av skalaen, men rent matematisk vil det uansett være en stor andel.

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (På 7.4.2024 den 19.49):

Du har lagt ved artikler som beskriver at statistisk så er det en overvekt av kvinner som vil ha en mann som tjener mer enn dem selv.

Men jeg kan ikke se at du har forklart hele komboen som du påstod.

Nemlig at de både vil at mannen skal tjene mest penger, at pengene skal deles  likt og at husarbeidet også skal deles helt likt. Det betyr, at klarer du ikke å finne sammenheng mellom alle disse 3, ikke hver av dem seperat, så har du fremdeles ikke bekreftet din påstand.

 

Mannen min jobber færre timer enn meg per uke, men tjener likevel mer. Vi har begge høyere utdanning. Hva tenker du blir rettferdig her? Skal jeg ta 3-4 arbeidstimer i hjemmet på ettermiddag/kveld mens han bare tar 1-2, siden han tjener litt mer?

Anonymkode: b0003...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...