Gå til innhold

Syntes damer må ta seg litt sammen, mtp. misnøye med mannen, jobb, hjemme-tid osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var helt korrekt å syte klage. Han har idag en karriere med høy lønn i god form..., jeg er fysisk og psykisk utslitt. Brukt til alt han ikke hadde tid ig ork til bare fordi han ville ha barn/ familie/ fast sex. Hva fikk jeg ut av forholdet svært lite. 

Forvent mer! Spesielt tid!

Anonymkode: 3fe6b...d75

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helene1982 skrev (4 minutter siden):

Bli er et tapsprosjekt. Selvfølgelig må du ta vare på den, men service, generell stand og kilometer er ofte det som står i annonser - ikke: har blitt polert tre ganger i uken.

Biler blir forevist og rustflekker, lakk som er ødelagt av fugledritt eller falmet av solen gir redusert gjensalgsverdi. Vil du at tapet på bilen skal være 250.000 eller 300.000?

Sitat

Gardiner er solbeskyttelse som reduserer innsyn, bevarer søvn samt at et hus som er velstelt vil ha innflytelse på salgsverdien av huset som i motsetning til bil er stigende. 

Om huset har hatt 2 eller 3 forskjellige sett med gardiner i løpet av ditt eierskap påvirker ikke salgsverdien. Når jeg solgte huset så anbefalte stylisten fra megleren å ta ned gardinstengene.

Hvorvidt huset generelt er stigende og biler er synkende er irrelevant. Det økonomiske spørsmålet er hvorvidt det å stelle bilen gir en forventet positiv endring i økonomisk utfall relativt det å ikke polere bilen. Så også med stilige gardiner.

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 10.46):

Det er forsåvidt en interessant diskusjon.

Emosjonelt så tenker jeg at idet man har en slik diskusjon med sin kjære så har man et transaksjonelt syn på kjærlighet som hadde lagt en solid demper på kjærligheten for min del.

Det er ikke i veien for at vi kan ha en mer teoretisk diskusjon rundt temaet, vi som aldri skal flytte sammen.

Hvis direktøren har høy lønn og mye ansvar på jobb, og sekretæren jobber 100% med en «lett» jobb som ikke krever mye av ham. Og samtidig forventer at man skal ha felles økonomi sånn at sekretæren nyter godt av lønna til direktøren. Er det da urimelig at sekretæren gjør litt ekstra hjemme?

Anonymkode: 012f5...f12

Lavtlønnsyrker er i følge forskning interessant nok mer slitsomme enn toppjobber. Toppjobber innebærer større krav til resultater, men også vesentlig større frihet til å delegere, og styre når og hvordan oppgaver gjøres. 

Hadde flere vaskejobber da jeg studerte.  I Holmenkollen og på Nordstrand begynte luksusbilene å ankomme (alltid bare menn) rundt klokka tolv på fredager, for da var det visst allerede helg på vestkanten. 

Kvinner lever lengre enn menn, men de har langt færre år med god helse enn menn. Dette begrunnes med at de oftere har emosjonelt og fysisk mer krevende jobber, og at de må ta mye mer enn sin del av ansvaret på hjemmebane.

Anonymkode: a8852...e0e

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Biler blir forevist og rustflekker, lakk som er ødelagt av fugledritt eller falmet av solen gir redusert gjensalgsverdi. Vil du at tapet på bilen skal være 250.000 eller 300.000?

Om huset har hatt 2 eller 3 forskjellige sett med gardiner i løpet av ditt eierskap påvirker ikke salgsverdien. Når jeg solgte huset så anbefalte stylisten fra megleren å ta ned gardinstengene.

Hvorvidt huset generelt er stigende og biler er synkende er irrelevant. Det økonomiske spørsmålet er hvorvidt det å stelle bilen gir en forventet positiv endring i økonomisk utfall relativt det å ikke polere bilen. Så også med stilige gardiner.

Anonymkode: 012f5...f12

Jeg mener at poenget er at man må kontinuerlig ta vare på eiendelene sine enten det er kortsiktig for daglig vedlikehold eller i tilfelle salg om X antall år. Normal rengjøring av boligen sin og eiendelene sine er noe alle må få til. 

Endret av Helene1982
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (3 minutter siden):

Jeg mener at poenget er at man må kontinuerlig ta vare på eiendelene sine enten det er kortsiktig for daglig vedlikehold eller i tilfelle salg om X antall år. Normal rengjøring av boligen sin og eiendelene sine er noe alle må få til. 

Man _må_ ingenting. Men de fleste vil kanskje være enige i at det er lurt å gjøre vedlikehold som begrenser økonomisk tap eller gir en økonomisk premie.

Forskjellige mennesker har kanskje en annen vurdering av hvor en slik økonomisk gevinst ligger. Noen tenker kanskje at det er «viktig» å vaske bort fugledritt av panseret på bilen fordi syren etser lakken og gjør at man må selge bilen billigere. Andre tenker at det ikke betyr noe for gjensalgsverdi.

De fleste er enige i at hus, hage, bil etc bør være i en stand som ikke gir urimelig fare for liv og helse. De fleste mener nok også at doen og dusjen og kjøkkenbenken bør ha en estetisk framtoning som ikke er ekkel. En utfordring i så måte er at min vurdering av «ekkel» ikke trenger å være lik din vurdering av «ekkel», og for noen mennesker så er det slik at «hvis jeg synes kjøkkenbenken er ekkel så er den per def helsefarlig. Samboere som lar kjøkkenbenken være helsefarlig er barn uten boevne».

Hvis man bruker 5 sekunder til å tenke igjennom problemstillingen så innser man fort at det er fort gjort å ta feil. Om det står to fat på kjøkkenbenken eller er noen smuler der så er det ikke gitt at familien får dysenteri neste dag. Mest sannsynlig går det helt greit, man har en _estetisk_ preferanse for en nyvasket kjøkkenbenk. Og det er helt greit, det har mange av oss. Men å gjenkjenne i seg selv at dette er en estetisk preferanse og ikke et absolutt krav fra folkehelsa.no kan gjøre det lettere å finne gode kompromisser med sin partner.

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Lavtlønnsyrker er i følge forskning interessant nok mer slitsomme enn toppjobber. Toppjobber innebærer større krav til resultater, men også vesentlig større frihet til å delegere, og styre når og hvordan oppgaver gjøres. 

Anonymkode: a8852...e0e

Betyr det at menn som er søppeltømmere bør få slappe av på sofaen etter jobb mens kona med mastergrad rydder og vasker?

Eller er det sånn at menn helst bør tjene mer enn kona, bidra likt i heimen, men menn og kvinner skal tjene like mye? Det er et kjønnsparadoks som er temmelig relevant i disse dager.

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man _må_ ingenting. Men de fleste vil kanskje være enige i at det er lurt å gjøre vedlikehold som begrenser økonomisk tap eller gir en økonomisk premie.

Forskjellige mennesker har kanskje en annen vurdering av hvor en slik økonomisk gevinst ligger. Noen tenker kanskje at det er «viktig» å vaske bort fugledritt av panseret på bilen fordi syren etser lakken og gjør at man må selge bilen billigere. Andre tenker at det ikke betyr noe for gjensalgsverdi.

De fleste er enige i at hus, hage, bil etc bør være i en stand som ikke gir urimelig fare for liv og helse. De fleste mener nok også at doen og dusjen og kjøkkenbenken bør ha en estetisk framtoning som ikke er ekkel. En utfordring i så måte er at min vurdering av «ekkel» ikke trenger å være lik din vurdering av «ekkel», og for noen mennesker så er det slik at «hvis jeg synes kjøkkenbenken er ekkel så er den per def helsefarlig. Samboere som lar kjøkkenbenken være helsefarlig er barn uten boevne».

Hvis man bruker 5 sekunder til å tenke igjennom problemstillingen så innser man fort at det er fort gjort å ta feil. Om det står to fat på kjøkkenbenken eller er noen smuler der så er det ikke gitt at familien får dysenteri neste dag. Mest sannsynlig går det helt greit, man har en _estetisk_ preferanse for en nyvasket kjøkkenbenk. Og det er helt greit, det har mange av oss. Men å gjenkjenne i seg selv at dette er en estetisk preferanse og ikke et absolutt krav fra folkehelsa.no kan gjøre det lettere å finne gode kompromisser med sin partner.

Anonymkode: 012f5...f12

Jeg tror ikke arbeidsfordeling er et problem i min generasjon, der de fleste deler omtrent likt, men i mine foreldres generasjon og generasjonen før, var det vanlig at mannen jobbet inn stort sett hele familiens inntekt, og kvinnen tok vare på hus og barn - generelt sett. Om man nå lever i en familie der begge jobber like mye, sier det seg selv at det blir for mye jobb for kvinnen, om hun i tillegg skal gjøre alt arbeidet hjemme. Det går bare ikke opp. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke arbeidsfordeling er et problem i min generasjon, der de fleste deler omtrent likt, men i mine foreldres generasjon og generasjonen før, var det vanlig at mannen jobbet inn stort sett hele familiens inntekt, og kvinnen tok vare på hus og barn - generelt sett. Om man nå lever i en familie der begge jobber like mye, sier det seg selv at det blir for mye jobb for kvinnen, om hun i tillegg skal gjøre alt arbeidet hjemme. Det går bare ikke opp. 

Hvis mannen og kvinnen jobber 100% og kvinnen har høyere krav til hvor ryddig kjøkkenbenken skal være, som følge av det så bruker hun mer tid på renhold av kjøkkenbenken enn ham.

Da burde mannen og kvinnen snakke sammen om hvordan de vil ha det inne, og kanskje må begge kompromisse noe. Hvis kvinnen er så rigid at det er hennes standard uber alles, og hun jobber seg syk for å oppnå den standarden så er kanskje ikke paret ment for hverandre, og hun ville ha vært mer lykkelig om hun var alene og jobbet 100% og vasket kjøkkenbenken hver gang samt tok vedlikehold av egen bil.

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis mannen og kvinnen jobber 100% og kvinnen har høyere krav til hvor ryddig kjøkkenbenken skal være, som følge av det så bruker hun mer tid på renhold av kjøkkenbenken enn ham.

Da burde mannen og kvinnen snakke sammen om hvordan de vil ha det inne, og kanskje må begge kompromisse noe. Hvis kvinnen er så rigid at det er hennes standard uber alles, og hun jobber seg syk for å oppnå den standarden så er kanskje ikke paret ment for hverandre, og hun ville ha vært mer lykkelig om hun var alene og jobbet 100% og vasket kjøkkenbenken hver gang samt tok vedlikehold av egen bil.

Anonymkode: 012f5...f12

Jeg mener at ønske om struktur, renslighet og orden er noe alle bør tenke på når de velger en partner. Det finnes også mange menn som liker tellekanter og kvinner som bor i kaos. Om den ene hele tiden rydder etter den andre og irriterer seg, og den andre føler at ingen ting er godt nok - vil det skape konflikt, og da er det kanskje bedre å være alene eller med en annen partner. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Biler blir forevist og rustflekker, lakk som er ødelagt av fugledritt eller falmet av solen gir redusert gjensalgsverdi. Vil du at tapet på bilen skal være 250.000 eller 300.000?

Lol - hvorfor antar du at ikke kvinner vasker vekk fugleskitt med en gang de ser den, og lakkerer sine egne biler?

 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Om huset har hatt 2 eller 3 forskjellige sett med gardiner i løpet av ditt eierskap påvirker ikke salgsverdien. Når jeg solgte huset så anbefalte stylisten fra megleren å ta ned gardinstengene.

Hos oss så har mannen ordnet med gardiner. For min del så holder det lenge nok med persienner...

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (16 timer siden):

Lol - hvorfor antar du at ikke kvinner vasker vekk fugleskitt med en gang de ser den, og lakkerer sine egne biler?

Lol glemte du å lese postene på denne siden? @Helene1982 skrev «service, generell stand og kilometer er ofte det som står i annonser - ikke: har blitt polert tre ganger i uken.»

Jeg vil anbefale deg å prøve å henge med på diskusjonen heller enn å prøve å komme med random «stikk».

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lol glemte du å lese postene på denne siden? @Helene1982 skrev «service, generell stand og kilometer er ofte det som står i annonser - ikke: har blitt polert tre ganger i uken.»

Jeg vil anbefale deg å prøve å henge med på diskusjonen heller enn å prøve å komme med random «stikk».

Anonymkode: 012f5...f12

Joda, jeg har lest de fleste latterlige  innleggene dine i denne tråden - og bestemmer selv hvilke av dem jeg svarer på.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 10.17):

Oi😅 Snakk om å dra alle kvinner under samme kam!

Anonymkode: 3250b...edc

For ikke å snakke om å snu bilen oppå andres garasje!

Anonymkode: 52c48...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 10.14):

Begynner å se det nå, 

absolutt ALLE forhold rundt meg, både familie og venner. Kvinnfolk som maser, sutrer og klager på mannen sin fordi han ikke er mer til stede hjemme, hjelper til mer hjemme, samtidig som han nesten går til grunne pga. arbeidspress på jobb osv.

Samtidig glemmer kvinnen at mannen står for kanskje 70% av inntektene til hjemmet. Mens dama kommer hjem tidlig hver dag (pga jobber bare halv stilling), og labber rundt. Støvsuger litt her og der, henter unger i barnehage osv. Egentlig bare kose-arbeid.

Lurer på hva dere kvinner egentlig ønsker dere? Ville dere akseptert om mannen gikk ned 2-300.000kr i lønn, mot at han var hjemme en time eller to tidligere hver dag?

Ser dere ikke at dere knekker mannen helt når dere holder på sånn? Pratet med en kamerat om dette i helgen, han er på nippet til å forlate hele familie-livet nå. Pga en hendelse på jobb ble han en time forsinket hjem på fredag (han har mye ansvar), og fikk den kjeften og surmulinga av kona da han endelig kom hjem, helt utslitt. Hun snakket ikke med ham resten av kvelden.

Er det rart at mennene forlater dere for ei ung, frisk og positiv jente i tidlig 20-åra?

Kjenner skremmende mange damer på samme alder som meg (40-ish) som nylig er blitt forlatt av mannen, til fordel for yngre damer. Fordi de ikke lengre orker det kjærring-hegemoniet de har hjemme. Og jeg skjønner dem så innmari godt.

Så tenk dere om damer, før dere kjefter mannen deres huden full fordi han blir litt forsinket hjem fra jobb, eller legger seg nedpå en times tid etter jobb fordi han har jobbet og slitt i 12 timer uten pause fordi i dag var nok en sånn dag på jobb.

Anonymkode: a2357...d15

🤣Håper dette er et tulleinnlegg! Blant min omgangskrets jobb og privat vet eg ikke om noen par der mannen jobber 12 timers dager og dama suller hjemme halve dagen.  Hos noen har den ene parten hatt redusert stilling en kort periode mens barna var små. Eg har jobber 100% siden ungene var 1 år, mannen det samme.. eg har hatt høyere lønn enn han hele samlivet vårt (20+ år) 

Ikke har eg hørt at venner/venninner får mye kjeft av «kjærringa» heller.. sier ikke at du kanskje har det sånn men tenker det ikke er normalen 😅

Anonymkode: 5b2d8...39d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at har man barn så bør en jobbe deltid. Dessverre har jeg ikke møtt damer som ønsker at jeg skal gjøre det. Jeg har også tenkt på å date en kjendis sånn at jeg kan bli influenser, men jeg ser aldri kjendiser ute. De holder seg vel til områder med rike menn. 

Jeg ser altså to utfordringer:

1 rike kvinner og kvinnelige kjendiser dater nesten bare rike menn

2 få kvinner ønsker at menn skal jobbe deltid selv om kvinner har jobbet deltid i mange tiår 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 1.41):

Fornuftig. Jeg tar også med ungene ut så kona kan slappe av hjemme ifred med vask og rydding. Hun har selv sagt at det er enklere da enn når vi andre sitter i sofaen eller i veien så hun blir sur.

Anonymkode: 69d3c...600

Ingen som SLAPPER AV med vask og rydding.

Anonymkode: 423df...acd

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 4.15):

Men hvor man legger lista er individuelt.

Jeg bruker mye tid på å lese oppskrifter, kjøpe råvarer og å tilberede mat. En annen person kan bruke 5 minutter på å lage Toro suppe. En oppegående person vil forstå at begge tilnærmingene er «gyldige», men jeg finner at noen (ofte kvinner) er for rigide til å innse at dusjkabinettet/vasken/doen/… kan vaskes ved litt andre intervaller enn det de krever uten at verden kollapser av den grunn.

Anonymkode: 012f5...f12

Det er dere menn som spruter og søler urin overalt i doen. Så vil dere ikke vaske dassen etter dere. Sjarmerende ...

Anonymkode: 423df...acd

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ingen som SLAPPER AV med vask og rydding.

Anonymkode: 423df...acd

Det er faktisk noen. Faren min koser seg med å vaske. Jeg gjør det ikke.

Jeg koser meg derimot med å lage god mat.

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er dere menn som spruter og søler urin overalt i doen. Så vil dere ikke vaske dassen etter dere. Sjarmerende ...

Anonymkode: 423df...acd

Jeg har kjent noen kvinner, og de driter som oss menn. Død hud flasser av, og de røyter mer enn menn.

Doen må vaskes en gang i blant. Men blant dem som har veldig høy standard så er det enkelte som har _null_ forståelse for at deres egne forventninger ikke er noen objektiv fasit.

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske flaut om du som 40 åring, velger å gå fra familie for en 20 åring. Skilsmisse er helt lov det om folk ikke klarer å leve sammen, hvorfor løpe etter unge jenter? Di har da ikke gjort dere noe, la 20 åringer være ifre..

Desverre har jeg som dame hatt økonomisk ansvar i de parforhold jeg har hatt, likevel så gjør ikke mennene annet enn å klage å syte. Ikke ville de være med å betale, ikke var det ok at jeg jobbet overtid og aldri noe takknemlighet for å gi dem mat, gaver og tak over hode.

Skjønner ikke hva dere mannfolk vil jeg.. Helt ærlig, jeg har kansje vert uheldig. Da er vel kansje du også uheldig? Som nå creeper på jenter som ble født når du var 20...

Endret av toughshi
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...