Gå til innhold

Kong Harald er innlagt på ferieøy i Malaysia

Gjest Arne_Toholt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Krokenguri skrev (20 timer siden):

Syntes kongen skal få lov å bestemme det selv. Og han har valgt å være konge frem til han dør,  så da respekterer vi det syntes jeg. Håpkon får også da en glidende overgang frem til han blir konge. Så tenkee de og de på slottet fint klarer å finne ut av dette på egenhånd.

Derimot syntes jeg det er trist med "hets" mot vår konge, han har vært så viktig for mange, og jeg for min del håper vi har monarki til dovre faller. Det er eneste sikkerheten vi har ovenfor maktsyke folk som vil styre landet. Og som er politisk nøytral. 

Om ikke lenge så vil kanskje norge stå i krig på ny. Og da er jeg veldig glad vi er et konge rike og ikke et president styre.

Du vet at kongefamilien da kommer til å rømme landet fortere enn du greier å si bø?? De har ingen funksjon bortsett fra at de er gallionsfigurer. Det er helt uhørt at de har kastet masse syke mennesker ut fra sykehuset fordi en gammel mann fra Norge er blitt syk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (11 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/ve4rqX/transporten-av-kong-harald-anslaas-aa-koste-2-millioner-kroner?fbclid=IwAR1RQ9WbpPk1lhOO6vJ1-cwPT7ZNltAaLcbcOK-Q0bdux2dxwuOFxA3wcuY

Vil gjerne presisere at dette innlegget ikke betyr at jeg mener det er feil pengebruk som mange tror i sine svar. Men et helt kurant spørsmål som jeg vet engasjerer med ulike meninger. 

Bare i Norge en slik kostnad blir ett tema. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke om pengene. Jeg lurer på hvorfor han ikke har pensjonert seg, og hvorfor han reiser langt vekk, når han er syk så ofte. Vel og bra at han avla en ed som han ikke vil bryte, men.. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at selvfølgelig skal kongen hjem slik situasjonen er nå, og videre at vg retter fokuset på hva det koster er ganske lavmål. 

Dessuten, dette var vel en jobbreise, og da skal alle få dekket kostnader i slike situasjoner. Enten du er konge eller en helt vanlig arbeidstaker på jobbreise. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (10 timer siden):

Det finnes ingen god grunn til at en person i han sin alder skal oppholde seg i utlandet, og særlig ikke med underliggende sykdommer. Vi har to millioner å bruke på å transportere han hjem, men kan ikke engang gi sårbare menesker hjelp i psykiatrien til 10 000 kroner. Dette blir for dumt. Han burde latt sine rik venner hjelpe han eller blitt igjen der borte. Det siste hadde vært langt mer ærefullt. PS. Jeg har likt kongen fram til nå.

Dere som vil ha kongen hjem kan umulig ha erfaring fra arbeid i helsevesenet. For meg blir dette litt som sjåføren som krasjer i en unge, men bare kjører videre. Disse pengene kunne reddet mange menneskeliv. 

Han bør som alle andre eldre mennesker ha muligheten til å reise dit han vil, når han vil. Det er nok av pensjonister og andre her i landet som reiser på ferie selv om de har betydelige helseutfordringer, kongen løser fremdeles en rekke oppdrag selv om han har vært mye syk i det siste. Klarer han å jobbe, så klarer han nok å ha ferie. I motsetning til andre mennesker, så kan han ikke bruke ordinære reiseforsikringsordninger fordi den posisjonen Norge som nasjon velger å ha ham i krever et annet sikkerhetsregime. Å forvente at han skal bli hjemme FORDI han er konge, tenker jeg at er urimelig. Han skal ikke trenge å være avhengig av rike venner når det er nasjonen Norge som velger å være et monarki, som velger å begrense kongens liv på denne måten og posisjonen hans bidrar også til at han trolig må reise en laaang vei hjemmefra for å faktisk kunne ha ferie i ferien, ikke bare gjemme seg for folk og fe. 

Vi har valgt å ha et demokrati, det koster det det koster. Vil du grave opp 10.000 til psykiatripasienter, så finnes det mange andre mer humane poster å hente de pengene fra enn å nekte kongen transport.

Endret av Ananas.
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (11 timer siden):

Det er vel ikke et problem? Om du blir syk på reise og reiseforsikringen din skal dekke behandling, hjemreise, og enda mer behandling, kommer vel det også til å koste noen hundre tusen.

Kongen er viktig for landet og om det koster 2 mill, eller 200 mill å gi kongen forsvarlig helsehjelp, så har vi råd til det.

Men jeg tenker generelt:

Om Kongens reiseforsikring - som de garantert har fulldekning på - ikke lengre dekker sykdom og hjemreise/sykehusopphold osv:

Da får slikt dekkes av egen apanasje.

Kongen er en super fyr og fortjener ferie, men han er sykemeldt hyppig nå grunnet alder og bør kunne holde seg til ferier i ordinære forhold nærmere Norge.

Dette bør bli siste gangen han drar til et annet kontinent i gokk. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyne skrev (9 timer siden):

Jeg tenker bare at jeg håper at det går bra med kongen vår, og at de begge kommer seg trygt og godt hjem til kongeriket sitt igjen.

Helt enig!! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle bare mangle ❣️ Håper kongen er på norsk jord innen kort tid. 

Vet man om den såkalte livlegen har blitt værende på sykehuset og dermed er med i følge hjem? 

Spørs om ikke kongeparet gjør litt andre vurderinger rundt feriemål i fremtiden 🙂❣️ Føles som om det ligger mer alvor bak og selvsagt mer enn hva som når ut. 

Endret av Tradegy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (43 minutter siden):

Bryr meg ikke om pengene. Jeg lurer på hvorfor han ikke har pensjonert seg, og hvorfor han reiser langt vekk, når han er syk så ofte. Vel og bra at han avla en ed som han ikke vil bryte, men.. 

Man "pensjonerer" seg egentlig ikke som konge/dronning. Greit nok om han er helt Johannes Paul II, men han er ikke der i det hele tatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ananas. skrev (43 minutter siden):

Han bør som alle andre eldre mennesker ha muligheten til å reise dit han vil, når han vil. Det er nok av pensjonister og andre her i landet som reiser på ferie selv om de har betydelige helseutfordringer, kongen løser fremdeles en rekke oppdrag selv om han har vært mye syk i det siste. Klarer han å jobbe, så klarer han nok å ha ferie. I motsetning til andre mennesker, så kan han ikke bruke ordinære reiseforsikringsordninger fordi den posisjonen Norge som nasjon velger å ha ham i krever et annet sikkerhetsregime. Å forvente at han skal bli hjemme FORDI han er konge, tenker jeg at er urimelig. Han skal ikke trenge å være avhengig av rike venner når det er nasjonen Norge som velger å være et monarki, som velger å begrense kongens liv på denne måten og posisjonen hans bidrar også til at han trolig må reise en laaang vei hjemmefra for å faktisk kunne ha ferie i ferien, ikke bare gjemme seg for folk og fe. 

Vi har valgt å ha et demokrati, det koster det det koster. Vil du grave opp 10.000 til psykiatripasienter, så finnes det mange andre mer humane poster å hente de pengene fra enn å nekte kongen transport.

Nja. En forutsetning for demokrati er at alle mennesker er like mye verdt. Basert på det så kan man ikke forsvare å hente han hjem på det offentlige sin regning. Det er jo det motsatte av demokrati

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tradegy skrev (13 minutter siden):

Det skulle bare mangle ❣️ Håper kongen er på norsk jord innen kort tid. 

Vet man om den såkalte livlegen har blitt værende på sykehuset og dermed er med i følge hjem? 

Spørs om ikke kongeparet gjør litt andre vurderinger rundt feriemål i fremtiden 🙂❣️ Føles som om det ligger mer alvor bak og selvsagt mer enn hva som når ut. 

Jeg tror at hvis det er alvorlig så hadde de kunngjort det. Men han er 87 og klart helsen er skrantende. Forøvrig like gammel som Kong Olav var når han døde i 91. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo vært åpne om alt kongen har blitt syk med og ligget på sykehuset for, operasjon og detaljer,
så hvorfor blir lokket satt tett på denne gangen? Det får meg til å tenke at det er alvorligere ting som har
skjedd denne gangen. Jeg liker det ikke. Litt info er bedre enn ingenting. :jolie: 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (21 minutter siden):

Man "pensjonerer" seg egentlig ikke som konge/dronning. Greit nok om han er helt Johannes Paul II, men han er ikke der i det hele tatt.

Hva så? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hoppetaujenta skrev (1 minutt siden):

De har jo vært åpne om alt kongen har blitt syk med og ligget på sykehuset for, operasjon og detaljer,
så hvorfor blir lokket satt tett på denne gangen? Det får meg til å tenke at det er alvorligere ting som har
skjedd denne gangen. Jeg liker det ikke. Litt info er bedre enn ingenting. :jolie: 

Kanskje sikkerhetshensyn?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjem må han selvfølgelig, men jeg synes noen bør ta en alvorsprat med vår snart 90 år gamle monark om hvorvidt det er en god idé å reise langt når helsa er sviktende.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

youcancallmejune skrev (1 minutt siden):

Hjem må han selvfølgelig, men jeg synes noen bør ta en alvorsprat med vår snart 90 år gamle monark om hvorvidt det er en god idé å reise langt når helsa er sviktende.  

Forhåpentligvis skjønner han det selv nå, eller i det minste hører på legen sin.

Han kan heller hele her i Norge, og prioritere oppdrag i landet sitt - som er rimelig ustabilt for øyeblikket.

Håper at han blir raskt friskt og får en fin alderdom før Håkon tar over, selv om jeg selv mener at monarkiet har blitt overflødig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (13 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/ve4rqX/transporten-av-kong-harald-anslaas-aa-koste-2-millioner-kroner?fbclid=IwAR1RQ9WbpPk1lhOO6vJ1-cwPT7ZNltAaLcbcOK-Q0bdux2dxwuOFxA3wcuY

Vil gjerne presisere at dette innlegget ikke betyr at jeg mener det er feil pengebruk som mange tror i sine svar. Men et helt kurant spørsmål som jeg vet engasjerer med ulike meninger. 

Mener at det burde vi ikke vite / ha noen mening om . Han må jo hjem , okke som

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...