Gå til innhold

Kong Harald er innlagt på ferieøy i Malaysia


Arne_Toholt

Anbefalte innlegg

Justlooking skrev (14 minutter siden):

Tror ikke han blir sykemeldt, har han noen gang vært det? I motsetning til sin kone. Han er frisk og rask 😊

Enn så lenge. Alt kan skje 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avispapir skrev (1 time siden):

Tror han hadde et inngrep i forbindelse med noe brusk i øregangen? Husker ikke om det ble sykmelding ut av det.

Det ble ingen sykemelding av det. Kong Charles fortsetter med de konstitusjonelle oppgavene sine selv om han blir behandlet for kreft. 

Endret av Justlooking
Teykkfeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser at kongen skal være i isolat.  Hvorfor får han så mye besøk da? Bør de ikke begrense gjestelisten?

Dette venter kongen etter hjemkomsten (dagbladet.no)

- Alle pasienter fra utlandet må isoleres, for å unngå at resistente bakterier sprer seg. Det betyr restriksjoner for besøk og at helsepersonell har beskyttelsesklær på seg, sier Dan Atar, overlege og professor i kardiologi ved Oslo universitetssykehus, til Dagbladet.

Fravær av resistente bakterier må bekreftes med to tester i nese eller svelg.

Testene må tas med to dagers mellomrom - altså vil isolasjonen vare i minst fire dager - og gjennomføres på et vanlig enerom på sykehuset.

- Det er ikke bygget noen «kongesuite» på Rikshospitalet, sier Atar, med et smil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (2 minutter siden):

Jeg leser at kongen skal være i isolat.  Hvorfor får han så mye besøk da? Bør de ikke begrense gjestelisten?

Dette venter kongen etter hjemkomsten (dagbladet.no)

- Alle pasienter fra utlandet må isoleres, for å unngå at resistente bakterier sprer seg. Det betyr restriksjoner for besøk og at helsepersonell har beskyttelsesklær på seg, sier Dan Atar, overlege og professor i kardiologi ved Oslo universitetssykehus, til Dagbladet.

Fravær av resistente bakterier må bekreftes med to tester i nese eller svelg.

Testene må tas med to dagers mellomrom - altså vil isolasjonen vare i minst fire dager - og gjennomføres på et vanlig enerom på sykehuset.

- Det er ikke bygget noen «kongesuite» på Rikshospitalet, sier Atar, med et smil.

Det er sluser inn på isolat, og det finnes smittevernutstyr/rutiner

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (3 minutter siden):

Det er sluser inn på isolat, og det finnes smittevernutstyr/rutiner

Det er klart. Jeg ville likevel tro at de valgte å vente med besøk noen dager på grunn av situasjonen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som sier at det "må være noe mer alvorlig enn en infeksjon":

Husk at:
- Fyren er GAMMEL.

- Infeksjoner kan være alt fra uskyldige forkjølelsesaktige greier til alvorlige og svært dødelige infeksjoner i f. eks. hjerte og hjerne. Når det gjelder omgangssyke/ulike typer "magesjau", som gjerne er vanlig på ferier og slikt, så er det f. eks. over 2500 versjoner bare av Salmonella (altså med forløp fra nesten umerkelig til alvorlig/dødelig), i tillegg kommer Noro-virus og alle mulige andre type bakterier og virus. Infeksjoner omfatter jo som nevnt også f. eks. infeksjoner av ulik alvorlighetsgrad i hjerte og hjerne (jeg har f. eks. selv hatt endokarditt og myokarditt i nyere tid, som etter hva jeg har skjønt kan drepe unge, ellers friske mennesker. Hvis jeg ikke tar helt feil har det vært både massive økninger i den type betennelser, andre hjerteproblemer, plutselig død og overdødelighet, også i unge aldersgrupper, etter covid19 og vaksinering f. eks. Jeg er i 30 år, har aldri hatt hjerteproblemer før, men har slitt masse med hjertet i nyere tid og pacemaker har vært diskutert hos meg også. Kjenner også flere som har blitt både hjertesyke (forbigående eller kronisk), hjerteopererte og som har dødd unge nå de siste par årene, og det er vel ikke utenkelig at det kan ha med covid19/vaksinering å gjøre. Husker ikke om Kongen har hatt corona, men innbiller meg at han kanskje hadde det? Hvis ikke er han vel sikkert vaksinert uansett... Ikke at hjerteproblemer i den alderen, for menn eller for gamle generelt er uvanlig uansett da, men uavhengig av om hjertegreiene henger sammen med infeksjon eller ikke kan det jo spille en rolle evt. Mener ikke å spekulere, bare nevner det som eksempel altså).

- Hos gamle er det helt vanlig at de kan bli fatalt syke og dø av vanlige ting som influensa, forkjølelser (med komplikasjoner gjerne da), omgangssyke etc (for eksempel: Jeg var besøksvenn og opplevde at hun jeg besøkte, som var svært kvikk før det, var uheldig og fikk omgangssyke mens hun fortsatt var syk av komplikasjoner fra forkjølelse, og dermed døde. Det gjorde også 16 andre ved sykehjemmet rundt samme periode. Dette var en litt ekstra hard sesong med influensa og omgangssyke, men fortsatt innenfor normalen). De kan selvsagt også klare seg fint gjennom det, også uavhengig av hvor ille det kan fremstå mens det står på. Det kan jo også svinge enormt (som kan være en grunn til at de ikke deler for mye, hvis f. eks. formen hans har variert veldig).

Utover det:

Syns jo egentlig det er litt trist, samtidig som jeg forstår at man kan tenke at det er av offentlige interesse, at helsen hans "live"-rapporteres, diskuteres på forum og spekuleres i. Jeg forstår godt at ikke alle detaljer deles hele tiden, og jeg tenker grunnene til det kan være mange. Hvorfor de ikke har delt type infeksjon kan jo være alt fra at de ikke vet, at han har flere, at forløpet ikke passer nødvendigvis med alvorlighetsgraden det vanligvis har, at han har rett på noe privatliv oppi det hele eller for å unngå for mye detalj-spekulasjoner eller hva som helst.

 

Endret av dårligbrukernavn
  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lucille skrev (På 2.3.2024 den 8.56):

Men har han skrantende helse? er det en etablert sannhet at kongen har skrantende helse?

Han er en voksen mann, med en stor stab og livlege - det mest sannsynlige er vel at de har vurdert helsen som god, da.

Dette spørsmålet blir for dumt, selvsagt har han skrantende helse. Han er heller ingen «voksen mann», han er en gammel mann. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iliah skrev (5 timer siden):

Dette spørsmålet blir for dumt, selvsagt har han skrantende helse. Han er heller ingen «voksen mann», han er en gammel mann. 

i relasjon til spørsmålet om han kan ta sine egne avgjørelser, så er han en voksen mann. Og det var det som var temaet.

Du sier "gammel mann", som om han ikke var tilregnelig lenger. Ja, han er en gammel mann, men ikke hvis du bruker begrepet synonymt med "bør umyndiggjøres".

Endret av Lucille
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry jeg blir litt provosert av slike kronikker som dette https://www.dagbladet.no/nyheter/omdommeekspert-var-ikke-lurt/81068614

1. Kongen har like mye rett til privatliv om sin egen helse slik alle andre har. Så hvorfor mener denne skribenten å ha krav på å vite mer enn de har gått ut med.

Jeg forstår nysgjerrigheten,  men det berettiger ikke noen større rett til å vite noe om kongens helse. 

2. Hvorfor skal alle legge seg opp i kongens valg om ferie.

Jeg forstår at de har behov for å dra langt, for å få være i fred. 

3. Kongen har sagt, at han skal ikke abdisere, han er konge til han dør. Og da syntes jeg at vi respekterer kongen på dette. Han har viet hele sitt liv til det norske folk, og syntes han virkelig fortjener denne respekten. 

Mannen er 87 år gammel og klok mann, så han har nok valgt denne reisen ut fra sitt perspektiv og risikoer for både det ene og andre er sannsynligvis vurdert av dem selv og med fagfolk.  Og hvilke grunnlag for valget om reisen har vi også ikke så mye med. 

Men hadde jeg vært 87år, sprek nok til en siste fin opplevelse med familien, så ja, da hadde jeg gjort det selv. 

Ønsker kongen god bedring. Også er jeg nå litt lei av vinklinger som om det er eneste sannhet, og at det som skrives nesten utelukkende er i et negativt lys, som om kongen er uansvarlig og dum  osv. Er det noe han ikke er , så er det noe av det iallefall.  Media må skjerpe seg, iht hva de legger ut på trykk.  

Det er selvsagt lov å mene hva man vil. Men det er litt merkelig at media velger å trykke kronikker som utelukkende er negative, og som i dette tilfellet krever å få vite ting vi ikke har krav på å vite 

  • Liker 14
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Sorry jeg blir litt provosert av slike kronikker som dette https://www.dagbladet.no/nyheter/omdommeekspert-var-ikke-lurt/81068614

 

Men hadde jeg vært 87år, sprek nok til en siste fin opplevelse med familien, så ja, da hadde jeg gjort det selv. 

 

Enig i alt! Håper han har flere gode år igjen så han kan få mange flere fine opplevelser med familien. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida skrev (Akkurat nå):

Enig i alt! Håper han har flere gode år igjen så han kan få mange flere fine opplevelser med familien. 

 

Syntes det er skam at media skal vinkle alt så negativt  mot han. Han har tross alt gjort en god jobb som konge. Også skal han få så mye dritt via media nå, på sine siste år som sittende konge, for så sikkert hylle han etter han er borte. Hva med å skrive de positive tingene nå? Drt hadde iallefall vært vel fortjent.  

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Syntes det er skam at media skal vinkle alt så negativt  mot han. Han har tross alt gjort en god jobb som konge. Også skal han få så mye dritt via media nå, på sine siste år som sittende konge, for så sikkert hylle han etter han er borte. Hva med å skrive de positive tingene nå? Drt hadde iallefall vært vel fortjent.  

Kongen er en offentlig person og landets statsoverhode, da skal han også få kritikk. Det er medienes ansvar som den fjerde statsmakt å holde makta i ørene.

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (3 minutter siden):

Kongen er en offentlig person og landets statsoverhode, da skal han også få kritikk. Det er medienes ansvar som den fjerde statsmakt å holde makta i ørene.

Ja men dette er jo utelukkende negativ kritikk. Basert på kun synsing.

Selv om han er øverste statsoverhode,  har han også rett på privatliv, feks det som evnt står i hans journal. 

Om han var i fin form før han dro, så er det ikke noe grunnlag for kritikk. At hans alder er høy, er da ingen hinder iht å dra på ferie. 

Alle  kan bli syke på reise, uten grunn til å rette kritikk. Å vinkle dette til å være feil og uansvarlig,  er feil for min del iallefall.  Hadde han ikke blitt syk, er det ingen som hadde brydd seg i det heletatt. 

Dette er noe som kan skje hvem som helst. Uten at det er kritikkverdig.

De kunne ha vinklet det slik det er: kongen ble syk på ferie, ble kritisk iht å få han hjem, fikk god hjelp. Og er nå trygt tilbake i Norge og får videre oppfølging på sykehuset her. All ære til makaysia som klarte å ta så godt vare på kongen vår. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han koster samfunnet mye penger man reiser gjerne ikke lange turer når man er såpass redusert, brukte de ikke 2 millioner skattepenger på å få han hjem? Hvorfor forsetter vi med det tullet her?  

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Ja men dette er jo utelukkende negativ kritikk. Basert på kun synsing.

Selv om han er øverste statsoverhode,  har han også rett på privatliv, feks det som evnt står i hans journal. 

Om han var i fin form før han dro, så er det ikke noe grunnlag for kritikk. At hans alder er høy, er da ingen hinder iht å dra på ferie. 

Alle  kan bli syke på reise, uten grunn til å rette kritikk. Å vinkle dette til å være feil og uansvarlig,  er feil for min del iallefall.  Hadde han ikke blitt syk, er det ingen som hadde brydd seg i det heletatt. 

Dette er noe som kan skje hvem som helst. Uten at det er kritikkverdig.

De kunne ha vinklet det slik det er: kongen ble syk på ferie, ble kritisk iht å få han hjem, fikk god hjelp. Og er nå trygt tilbake i Norge og får videre oppfølging på sykehuset her. All ære til makaysia som klarte å ta så godt vare på kongen vår. 

Kongen er ikke hvem som helst, og selv om han har rett til privatliv er likevel mye kjent, blant annet fordi kongehuset selv har gitt informasjon til mediene.Han var ikke i form før han dro, han har hatt en rekke sykdommer de siste årene og flere runder med anitibiotika mot infeksjoner. Da er det helt rett av mediene å kritisere han for det når reiser til et land på et annet kontinent med svært ulikt klima og annen bakterieflora som øker faren for å bli syk.

Det er medienes oppgave og ansvar og kongen er ikke fritatt for kritikk, vi bor i et demokratisk land med åpenhet og ytringsfrihet.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blåmonster said:

Han koster samfunnet mye penger man reiser gjerne ikke lange turer når man er såpass redusert, brukte de ikke 2 millioner skattepenger på å få han hjem? Hvorfor forsetter vi med det tullet her?  

Jeg regner med man har valgt å ikke forsikre kongen, men heller at det offentlige er forsikringen. Det er mange av oss som har fått dekket tilsvarende gjennom forsikring

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han skal , hvis kongehuset har fulgt reglene , ha brukt private penger på turen, og ikke apanasje (som bare skal brukes til kostnader ved offisielle oppdrag/reiser)

Skal vi da likevel bruke offentlige penger på å hente han hjem, når han er på reise som privatperson? Burde han ikke da ha reiseforsikring som passer hans behov, eller betale for helsehjelp av egen lomme? 

Bør en ikke her være veldig tydelig på hvilken HATT han har på seg?  Offisiell eller privat??

Synes dette er en prinsipielt interessant diskusjon. 😄

 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (27 minutter siden):

Han koster samfunnet mye penger man reiser gjerne ikke lange turer når man er såpass redusert, brukte de ikke 2 millioner skattepenger på å få han hjem? Hvorfor forsetter vi med det tullet her?  

Det koster mye å få hjem  vanlige folk også,  om de hadde vært like syk som kongen. Skulle da bare mangle . Selvfølgelig må kongen hjem.  Noe annet ville da bare vært pinlig 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Det koster mye å få hjem  vanlige folk også,  om de hadde vært like syk som kongen. Skulle da bare mangle . Selvfølgelig må kongen hjem.  Noe annet ville da bare vært pinlig 

Ikke det jeg reager på men hvor skal en så gammel og skrøpelig mann ut å se verden. Bruker de virkelig 2 millioner på å få meg hjem hvis jeg blir syk?

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiniMjau skrev (6 timer siden):

Han skal , hvis kongehuset har fulgt reglene , ha brukt private penger på turen, og ikke apanasje (som bare skal brukes til kostnader ved offisielle oppdrag/reiser)

Skal vi da likevel bruke offentlige penger på å hente han hjem, når han er på reise som privatperson? Burde han ikke da ha reiseforsikring som passer hans behov, eller betale for helsehjelp av egen lomme? 

Bør en ikke her være veldig tydelig på hvilken HATT han har på seg?  Offisiell eller privat??

Synes dette er en prinsipielt interessant diskusjon. 😄

 

Nei, syntes ikke det. Kongen kan ikke tjene penger på hva han vil. Iht konflikter det måtte medføre i rollen hans.  Hvis kongerollen skal medføre begrensinger til egen frihet, så skal selvsagt dette også kompenseres. Iht at Norge tar vare på han. 

Blåmonster skrev (6 timer siden):

Ikke det jeg reager på men hvor skal en så gammel og skrøpelig mann ut å se verden. Bruker de virkelig 2 millioner på å få meg hjem hvis jeg blir syk?

Nei. Men det kan fort komme oppi det, om du blir liggende på sykehus i utlandet over lang tid og alvorlig sykdom som krever mye. Og det blir spesial transport hjem, om du trenger det. Så alt fra noen 100 tusen til et par mill kan det bli for deg også. 

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...