Gå til innhold

Kong Harald er innlagt på ferieøy i Malaysia


Arne_Toholt

Anbefalte innlegg

Nei, infeksjon er nok bare en liten del av hele sykdomsbildet. Tipper dette er alvorlig. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Jdjdkdudjbs said:

Jeg tror det ligger mye mer bak denne diagnosen enn en simpel infeksjon. Det er jo infeksjon på infeksjon på infeksjon og nå pacemaker fordi hjertet ikke slår som det skal. Min fars siste måneder minnet om dette, pacemakeren fikk han bare noen dager før han døde. 

Men det er jo naturlig at livet tar slutt engang når man nærmer seg 90. Er enig med de som tror at dette bok var kongens og dronningens siste lange ferie sammen, de er nok forberedt på at ingen lever evig, selv kongen vår.

Ja, det er vel grunnen til at det har komme sparsomme opplysninger også - tydeligvis er jo selve grunnformen blitt dårligere, og det vel også årsaken til infeksjonen - at systemet ikke funker så bra mer. Det skal heller da ikke så mye til for at infeksjonene kan bli alvorlige. Samtidig ønsker man jo ikke å uroe for mye, så derfor har man vel bare sagt infeksjon, når det er det utløsende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ham alt godt, men mener samtidig at han burde ha abdisert for flere år siden. Han har ikke vært på statsbesøk siden før pandemien, og ingenting tyder på at han noen sinne vil bli i stand til å gjøre jobben sin igjen. Der er jeg på linje med kongehusekspert Trond Norén Isaksen, som formodentlig er en mye større rojalist enn meg:

https://www.vg.no/rampelys/i/4o53O6/kong-haralds-sykdomsopphold-historisk-aldri-skjedd-foer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (18 minutter siden):

Jeg ønsker ham alt godt, men mener samtidig at han burde ha abdisert for flere år siden. Han har ikke vært på statsbesøk siden før pandemien, og ingenting tyder på at han noen sinne vil bli i stand til å gjøre jobben sin igjen. Der er jeg på linje med kongehusekspert Trond Norén Isaksen, som formodentlig er en mye større rojalist enn meg:

https://www.vg.no/rampelys/i/4o53O6/kong-haralds-sykdomsopphold-historisk-aldri-skjedd-foer

Nå skal jeg ikke påstå at jeg husker hvor lenge det varte, men Kong Harald var kronprinsregent en god stund før Kong Olav døde. 

Jeg lurer på om det ikke var bortimot to år, og jeg regner med at det samme vil skje her om ikke så lenge, at kronprins Haakon går inn som regent, men at Kongen er konge så lenge han lever.

(Endret: jeg sjekket nå, og det var ikke fullt ett år han satt som kronprinsregent)

Endret av Lillemor_Meg
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lillemor_Meg said:

Nå skal jeg ikke påstå at jeg husker hvor lenge det varte, men Kong Harald var kronprinsregent en god stund før Kong Olav døde. 

Jeg lurer på om det ikke var bortimot to år, og jeg regner med at det samme vil skje her om ikke så lenge, at kronprins Haakon går inn som regent, men at Kongen er konge så lenge han lever.

 

Det kan godt være at du har rett, men hadde det ikke vært bedre både for Harald og Håkon (og oss) om kongen automatisk abdiserte på 80-årsdagen?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (Akkurat nå):

Det kan godt være at du har rett, men hadde det ikke vært bedre både for Harald og Håkon (og oss) om kongen automatisk abdiserte på 80-årsdagen?

Jeg syntes det var veldig flott med tronskiftet i Danmark for en måned siden, at det ble en gledens dag for både kongehuset og befolkningen, i stedet for en sorgens dag som et tronskifte tradisjonelt sett er.

Samtidig er jeg veldig i tvil om hva jeg mener er riktig.  Det er gode argumenter for begge alternativene, og jeg er glad at jeg ikke er av dem som behøver å ha en mening om dette  🙂

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemor_Meg skrev (13 minutter siden):

Jeg syntes det var veldig flott med tronskiftet i Danmark for en måned siden, at det ble en gledens dag for både kongehuset og befolkningen, i stedet for en sorgens dag som et tronskifte tradisjonelt sett er.

Samtidig er jeg veldig i tvil om hva jeg mener er riktig.  Det er gode argumenter for begge alternativene, og jeg er glad at jeg ikke er av dem som behøver å ha en mening om dette  🙂

 

Jeg synes egentlig pensjonsreglene burde gjøres gjeldende for konger, dronninger, presidenter og alle andre i maktposisjoner. Maksimalt 80 år, eller kanskje 75 eller 70 som for de fleste andre. Da hadde vi unngått statsoverhoder som ikke er i stand til å utføre jobben sin og demente presidenter. Og de hadde fått en verdig alderdom uten at alle skavanker må rulles ut i offentligheten.

Det går an å modernisere kongehuset, at man satt til man døde i gamle dager innebar stort sett at man døde når man var 60-70 maks om man ikke ble syk eller drept i krig før det.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bedre enn vi frykter. Nå må han i isolat på Riksen, som alle andre som har vært utenfor Norden. 
Jeg er også spent på om de har henta hjem prinsessa fra militæret. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (1 time siden):

Det kan godt være at du har rett, men hadde det ikke vært bedre både for Harald og Håkon (og oss) om kongen automatisk abdiserte på 80-årsdagen?

jeg vet ikke hvor bra det er for Håkon. Han har en kone med store helseproblemer. At Harald abdiserte når ville medføre en veldig stor arbeidsbyrde Husk at Marta også har sluttet å representere kongehuset.  Håkon og M.M har måtte dele de oppdragene hun hadde mellom seg. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (1 minutt siden):

jeg vet ikke hvor bra det er for Håkon. Han har en kone med store helseproblemer. At Harald abdiserte når ville medføre en veldig stor arbeidsbyrde Husk at Marta også har sluttet å representere kongehuset.  Håkon og M.M har måtte dele de oppdragene hun hadde mellom seg. 

Enig. Sonja virker å ha større kapasitet enn MM, så for Håkon er det nok en fordel å vente til IA er eldre og kan steppe inn.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (2 timer siden):

De ser vel an formen. Først skal han vel få satt inn permanent pacemaker. Dette er en ganske liten og veldig vanlig operasjon.

Morfaren min det fikk det som 80- åring❤️ Han hadde 6! hjerteinfarkt før han døde. Den siste gangen kjørte jeg mormor til sykehuset. En lege tok oss med ut etter besøket og sa de planla å la han dø( 10 år senere. Mormor gråt og jeg som var i slutten av 20- årene måtte være den sterke. En dag tar livet slutt for alle, og menn blir ikke ofte eldre enn 90 pga ett ykromoson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (26 minutter siden):

jeg vet ikke hvor bra det er for Håkon. Han har en kone med store helseproblemer. At Harald abdiserte når ville medføre en veldig stor arbeidsbyrde Husk at Marta også har sluttet å representere kongehuset.  Håkon og M.M har måtte dele de oppdragene hun hadde mellom seg. 

At Kong Harald nå blir sykmeldt en stund vil bety nøyaktig samme arbeidsbyrde for kronprinsen. Det kan bli situasjonen ganske lenge fremover, dronningen vil nok trå til og dele på oppgavene. 

Jeg respekterer at Kong Harald vil oppfylle sitt løfte og være konge til han dør. Det er jo også tradisjonen vi har i Norge og det er tydeligvis viktig for ham. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lillemor_Meg said:

Jeg syntes det var veldig flott med tronskiftet i Danmark for en måned siden, at det ble en gledens dag for både kongehuset og befolkningen, i stedet for en sorgens dag som et tronskifte tradisjonelt sett er.

Samtidig er jeg veldig i tvil om hva jeg mener er riktig.  Det er gode argumenter for begge alternativene, og jeg er glad at jeg ikke er av dem som behøver å ha en mening om dette  🙂

 

Kommer jo an på personligheten til den som går av da... Jeg tror ikke Kong Olav ville ha vært så lett med å gjøre om Harald skulle over mens Olav forsatt var oppegådende.... Antakelig greiere for Haakon om Harald hadde abdisert, men det er jo noe med at det er "gamlekongen" det fortsatt vil være mest stas med. Det er jo mulig å trappe ytterligere ned, samtidig som han formelt er konge. Kongen er jo på sett og vis en mytisk figur, og da fungerer jo han selv om han ikke er så pigg at han må gjøre veldig mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trist at folk mener 2 millioner er drøyt. Først og fremst er det KONGEN vår - en fantastisk representant for vårt land. Det dekkes over forsvarsbudsjettet. Hva er det egentlig for en diskusjon? Det er bokstavelig talt en dråpe i havet i forsvarsbudsjettet. Hvis de som er uenige i pengebruken vil diskutere statsbudsjett, så kan dere også diskutere hvor mye penger som sendes ut av landet vårt og sløses over en lav sko. Å bruke 2 millioner på kongen er I.N.G.E.N.T.I.N.G.

Vi vet heller ikke hva som var hans grunner for å reise. Kanskje han visste at årets reise ville bli den siste? Vi vet ikke. Han kan bestemme selv over eget liv. Det er heller ikke noe å spekulere i. Dronning Elisabeth jobbet bokstavelig talt helt til det siste. Det står vår konge også fritt til å gjøre.

Kongen vår ❤️ velkommen (straks) hjem. 

  • Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (20 minutter siden):

akkurat nå er han 12 192 meter over Budapest. Og 1st i verden på Flight Radar. Følgt av nesten 10 000 mennesker. Er jeg den eneste Flight Radar nerd her ?
 

https://www.flightradar24.com/SAS7186/34388c90harald.jpg

Jeg elsker også flightradar!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, parmanoia said:

Jeg elsker også flightradar!

yeesssss ! 🤘

#1 Worldwide
Tracked by 22,204 akkurat nå.. wow...
Endret av NatNat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor denne plutselige vinkelen på linjen? 

Screenshot_20240303-221059.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, FreezeandFawn said:

Hvorfor denne plutselige vinkelen på linjen? 

Screenshot_20240303-221059.jpg

han zigzag-er noe utrolig... non stop faktisk siden han krysset sjøen... Ikke peiling hvorfor...

 

 

harald2.jpg

Endret av NatNat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en privat jet litt bak, på venstre som har følgt Kongen's fly for en god stund nå. Bombardier Challenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...