Gå til innhold

Mannlig Abort


Sadpanda

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er rart at så mange kvinner, som tar den største risikoen, velger å ha ubeskyttet sex med menn de ikke ønsker å få barn med.

Anonymkode: 80ea0...1ce

Jepp! Samme til en mann som ikke vil bli far eller vil ta noe ansvar. Vi alle har vel lært oss, hvordan vi kan unngå med å bli gravid. To som jeg kjenner til, var spente på om de kunne bli gravid. Jada, var ei som ble gravid med mannen sin som hadde nylig gjort henne blå i ansiktet, i håp om å ikke miste han så ble hu gravid med han. Ei annnen også som jeg kjenner til ville bare sjekke om hu kunne bli gravid, joda hu ble det!!! Men tok abort med engang. 
 

det er blitt så mye av dette, at det e så skummelt :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen kan ta abort "uten videre". Det er ikke det samme som å signere et dokument. Abort er en medisinsk inngripen, som kan gi store fysiske og psykiske påkjenninger. Dessuten er ikke abort et reelt valg for mange pga tro, moral og etikk. 

Voldtektsmannen behøver altså ikke å bidra med barnebidrag? Veldig generøst av deg. Det går an å ikke ha samværsrett samtidig som man er nødt til å bidra økonomisk. Men dette skal de altså slippe, da?

Anonymkode: 55992...d70

Jeg vil tro at et voldtektsoffer ikke ønsker å se navnet til voldtektsmannen på bankutskriften hver måned. Poenget er ikke at han skal slippe straff.

Og ja, mange kvinner ønsker ikke abort av samvittighetsgrunner. Det gjelder også mange menn.

Anonymkode: 80ea0...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tar man abort finnes det ikke noe barn etterpå. Tar man «juridisk abort» vil det finnes et barn som alltid vil vite at faren ønsket at det ikke skulle leve.

Anonymkode: bd460...346

Dette vil da barnet kjenne på uansett, når barnet er sterkt uønsket av far i utgangspunktet. Det er da mor som velger å bære barnet frem, vel vitende om at det er svært uønsket av far og at barnet blir nødt til å slite med dette gjennom hele oppveksten.

Men det viktigste er tydeligvis kvinnen som skal slippe ubehaget ved en abort som varer i et par timer. At et barn skal føle seg uønsket og avvist av fargjennom hele oppveksten, og at far får omfattende økonomiske forpliktelser og massiv omkalfatring av livet sitt i minst 18 år pga samværsavtaler og mas fra en sliten mor som vil ha avlastning, det er ikke så viktig.

Anonymkode: 7b860...67d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette vil da barnet kjenne på uansett, når barnet er sterkt uønsket av far i utgangspunktet. Det er da mor som velger å bære barnet frem, vel vitende om at det er svært uønsket av far og at barnet blir nødt til å slite med dette gjennom hele oppveksten.

Men det viktigste er tydeligvis kvinnen som skal slippe ubehaget ved en abort som varer i et par timer. At et barn skal føle seg uønsket og avvist av fargjennom hele oppveksten, og at far får omfattende økonomiske forpliktelser og massiv omkalfatring av livet sitt i minst 18 år pga samværsavtaler og mas fra en sliten mor som vil ha avlastning, det er ikke så viktig.

Anonymkode: 7b860...67d

Jeg leste nok innlegget ditt litt vel kjapt, leste igjen og det ser ut til at vi er nokså enige. 

Anonymkode: 7b860...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner ikke hvordan det å få barn er å legge skyld på noen?

Anonymkode: 55992...d70

Mange her har tydeligvis følgende logikk:

Hvis kvinnen blir gravid mot sin vilje har hun vært uheldig. Blir hun gravid mot mannens vilje, har han vært uansvarlig.

Anonymkode: 80ea0...1ce

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hver gang du som mann har sex samtykker du samtidig til å bli far. For meg er det helt sinnsykt at så mange menn ikke reflekterer mer over dette, og atpåtil ikke engang gidder å bruke kondom. 

Anonymkode: 46e03...201

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Olaug Olsen skrev (8 timer siden):

Dette blir feil. Faren ville at barnet skulle leve, men ønsker ikke kontakt. Det er ofte slik. Innfører vi juridisk abort blir det offisielt. Jeg mener at man bør innføre juridisk abort. Grunnen er at da blir det lettere for kvinnen å følge sin samvittighet. Hun vil i mindre grad føle seg presset til abort av en far som ikke vil ta anvar.

Han vil ikke betale, mener du. Han vil at noen andre skal ta ansvaret, slik at han slipper. Men født skal barnet bli! 
Hvis vi innfører juridisk abort vil det bli et ras av saker hvor menn tar juridisk abort for å slippe å betale bidrag. Og så angrer de seg kanskje senere? Hva skjer da?
Hva skal mor si til barnet? Hun vet jo hvem faren er. Skal hun lyve for mannens skyld, eller skal hun si sannheten? 
 

Juridisk abort blir altfor lettvint for mannen, det skal ikke være sånn at menn kan pule rundt som de vil uten kondom, mens de lar barnet, mor og skattebetalerne betale prisen. 

Anonymkode: 0029a...a97

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis vi innfører juridisk abort vil det bli et ras av saker hvor menn tar juridisk abort for å slippe å betale bidrag. Og så angrer de seg kanskje senere? Hva skjer da?
Hva skal mor si til barnet? Hun vet jo hvem faren er. Skal hun lyve for mannens skyld, eller skal hun si sannheten? 

En annen mulighet er at hun lar være å få barnet. Det er jo ikke helt ukjent i dag heller at far stikker av og angrer seg, og da har han rettigheter selv om han hatt vært fraværende. Juridisk abort ville tatt fra ham den rettigheten.

Quote

Juridisk abort blir altfor lettvint for mannen, det skal ikke være sånn at menn kan pule rundt som de vil uten kondom, mens de lar barnet, mor og skattebetalerne betale prisen. 

Anonymkode: 0029a...a97

De kan ikke pule rundt som de vil. De må finne en kvinne som er villig til å ha ubeskyttet sex med en uansvarlig mann, og det er tydeligvis ikke vanskelig å finne. Damer som puler rundt uten kondom, kan du si.

Anonymkode: 80ea0...1ce

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg mener ikke noe spesielt om hva kvinner bør gjøre i en slik situasjon. Jeg poengterer bare at hvorvidt et barn eksisterer eller ikke, utelukkende er kvinnens valg (med mindre hun ikke ble klar over graviditeten for sent, selvsagt).

Mange kvinner velger som sagt å få farløse barn, enten ved sæddonasjon eller ved å ligge med menn de ikke har tenkt å involvere, eller menn de vet er ubrukelige som fedre.

Anonymkode: 80ea0...1ce

For noen innebærer det å velge å få barn en planlagt graviditet. Det er ikke alle som ser abort som et alternativ når de først er blitt gravide.

Uansett, selv om det er "opp til kvinnen" om barnet blir født, så er jo et barn som har blitt født et lite menneske med rettigheter. Selv om faren skrev fra seg ansvaret for et foster, kan det jo bli til et barn. Så ergo har han fraskrevet seg ansvaret for, og tatt rettigheter fra et barn.

Noen kvinner planlegger å få barn på egen hånd, da har de sikkert økonomien til det. Uplanlagte gravide har ikke alltid det. Men ikke alle ser abort som et alternativ, av ulike grunner. Å bli uplanlagt gravid og ikke ta abort er ikke å tvinge et barn på far.

Når flere argumenterer med at han fraskriver seg et foster og det er opp til moren, tolker jeg det som at dere mener hun har seg selv å takke om hun føder barnet og livet blir vanskelig for henne og barnet. Så enda en måte menn kan presse kvinner til abort. "Kvinnen kan ta abort, så menn bør ha samme mulighet, bu hu..." Det er mange tilfeller der kvinnen ikke tar abort for sin egen del, men for mannens. Har vært flere tråder her om gravide som ønsker å beholde barnet, men mannen bil ha abort. Mange mener at om mannen ikke vil ha barnet, bør kvinnen ta abort. Og her fremstiller dere det som en rettighet kun kvinner har, som menn bør kompenseres for...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et dårlig argument at det er lettvint for mannen. Kvinner og menn er veldig forskjellige når det kommer til graviditet og barnefødsel. Man kan ikke anklage mannen fordi han ikke føder. Det blir urimelig. Men man kan gi han mulighet til å trekke seg fra barneprosjektet. Dette har menn gjort til alle tider. Det er ikke bra å ansvarliggjøre de som ikke ønsker ansvar. Dette blir det bare konflikt og problemer av. Mannen bør få velge selv. Innfør juridisk abort!!

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sadpanda skrev (20 timer siden):

Inspirert av en annen diskusjon her på KG. 

Hva tenker dere om mannlige abort ? 

La meg forklare kvinner kan ta abort fram til et visst uke tall. Menn burde ha muligheten til å ta juridisk abort i samme periode. Det vil si de sier fra seg alle rettigheter og plikter i forhold til barnet. 

Dette ville gjøre kjønnene mer likestilt. Men regner med at forslaget kommer til å bli ganske kontroversielt. 

Personlig kunne jeg tenkt meg barn, men synes en bør kunne respektere at ikke alle ønsker det. 

Nei.

Alle menn vet hvordan barn lages.

Bruker du ikke kondom - da samtykker du at du kan bli far og må ha ansvar for dette barnet.

Altfor mange menn mener at de kan droppe kondom for nytelsens skyld, men vil samtidig frasi seg pliktene dersom dette fører til at et barn blir til.

Dessuten så er svangerskap utelukkende noe som går utover kvinnen, så siste ord er det kvinnen som har. 

Vil man ikke ha ansvar for barn, da er det bare å bruke kondom eller enda bedre - la være å ha sex.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For hver gang du som mann har sex samtykker du samtidig til å bli far. For meg er det helt sinnsykt at så mange menn ikke reflekterer mer over dette, og atpåtil ikke engang gidder å bruke kondom. 

Anonymkode: 46e03...201

Mens kvinner ikke trenger å tenke på dette fordi de kan ta abort av bekvemmelighetsgrunner. Og ta valget helt på egenhånd. 

Anonymkode: 1d69f...f15

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kvinnen ikke dreper barnet, så har barnefaren rett på juridisk frasi seg at han er barnets biologiske far?

oki

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette vil da barnet kjenne på uansett, når barnet er sterkt uønsket av far i utgangspunktet. Det er da mor som velger å bære barnet frem, vel vitende om at det er svært uønsket av far og at barnet blir nødt til å slite med dette gjennom hele oppveksten.

Men det viktigste er tydeligvis kvinnen som skal slippe ubehaget ved en abort som varer i et par timer. At et barn skal føle seg uønsket og avvist av fargjennom hele oppveksten, og at far får omfattende økonomiske forpliktelser og massiv omkalfatring av livet sitt i minst 18 år pga samværsavtaler og mas fra en sliten mor som vil ha avlastning, det er ikke så viktig.

Anonymkode: 7b860...67d

Å fortelle et barn at far har «tatt abort» og et barn som har en fraværende farsfigur er ikke det samme.

Om du tror abort er «ubehag et par timer» så har du jo ikke helt forstått abort.

Anonymkode: 55992...d70

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg leste nok innlegget ditt litt vel kjapt, leste igjen og det ser ut til at vi er nokså enige. 

Anonymkode: 7b860...67d

Du er enig med deg selv? Du vet at man men lese anonymkoden på innlegg, ikke sant?

Anonymkode: 55992...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei, som jeg presiserte er juridisk abort noe som må foretas FØR barnet blir til.

Barn har rett til foreldre, og det er morens valg om barnet skal være til, og hva slags liv barnet fødes inn i. Kvinner trenger ikke å føde barn mot sin vilje.

Anonymkode: 80ea0...1ce

Du vet at vi ikke har selvbestemt abort frem til fødselen? 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Å fortelle et barn at far har «tatt abort» og et barn som har en fraværende farsfigur er ikke det samme.

Om du tror abort er «ubehag et par timer» så har du jo ikke helt forstått abort.

Anonymkode: 55992...d70

Jeg satte det jo på spissen, men det å få et barn er ekstremt mye mer tidkrevende, omfattende, dyrt og følelsesmessig krevende i 18 år ++ enn å bruke en dag på å ta en abort. Skjønner man kan ha tilbakevendende korte perioder hvor man da er lei seg, f eks i fbm termindato, men i så fall burde kvinnen selv ta ansvar og bruke prevensjon som er mye sikrere enn de flyktige p-pillene; som f eks hormonspiral (det finnes rikelig med spiraler ment for unge kvinner uten barn, som f eks Jaydess og Kyleena).

Det er jo helt knusende at f eks en 17 år gammel gutt som har sex for første gang klarer å få hull i kondomet og så tvinger jenta ham til å bli far. Det er jo rett og slett knusende for resten av hans liv. Jeg har selv et barn som ble til fordi kondomet sprakk, men vi var heldigvis nygifte. 

Anonymkode: 7b860...67d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For hver gang du som mann har sex samtykker du samtidig til å bli far. For meg er det helt sinnsykt at så mange menn ikke reflekterer mer over dette, og atpåtil ikke engang gidder å bruke kondom. 

Anonymkode: 46e03...201

Kondomer kan sprekke. Jeg har selv et barn som ble til pga sprukket kondom.

Jeg har 3 sønner og de bør med andre ord forbli jomfruer til de er godt gifte, og kun ha sex i de månedene av livet sitt hvor det foreligger et felles barneønske. 

Eventuelt at de steriliserer seg som 16-åringer 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 7b860...67d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange her har tydeligvis følgende logikk:

Hvis kvinnen blir gravid mot sin vilje har hun vært uheldig. Blir hun gravid mot mannens vilje, har han vært uansvarlig.

Anonymkode: 80ea0...1ce

Jeg tror heller: den som har brukt prevensjon (evt. sier nei/blir voldtatt) og blir gravid er uheldig. Den som ikke bruker prevensjon er uansvarlig. Ofte er det mannen som ikke bruker prevensjon. 

Anonymkode: 2c65a...fc3

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fremmed fugl said:

Du vet at vi ikke har selvbestemt abort frem til fødselen? 

Ja?

Anonymkode: 80ea0...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...